• Anonym (Anonym)

Hur hjälpa person med alkoholproblem?

Vet inte riktigt hur jag ska börja det här... 
    Jag själv har aldrig druckit en droppen alkohol i mitt liv (och tänker aldrig göra!), så det är möjligt att jag ser situationen på ett annat sätt än någon som dricker "normalt". Hur som helst.
    Jag har en familjemedlem, släkting, man i dryga 60 års åldern, som jag är oroad för. Eller snarare hans alkoholkonsumtion. 

Han har alltid druckit i mitt tycke "mycket". Några starköl till maten, och 1-2 glas whisky på kvällarna varje dag, på helgerna istället 1-2 flaskor vin till maten och sedan 3-5 glas whisky på kvällarna. Alltid mycket alkohol på tillställningar, och t.om. med rödvinsboxen framme på barnens kalas när de var små. Han har ändock alltid kunnat sköta sitt jobb och fungera "utåt sätt" under alla år, så ingen annan i familjen har varit särskilt oroad, även om vi kanske tyckt att det blivit lite mycket ibland och stundtals påverkat hans beteende till det negativa. Tills nu.

Precis som många andra har han också fått jobba hemifrån nu i coronakrisens fotspår, och det har verkligen inte gynnat hans alkoholvanor. Nu dricker han ett antal starköl till både lunch och middag, whisky på kvällen och har t.om. en spritflaska liggande som en "nallebjörn" i sängen så att han kan dricka under natten utan att behöva lämna sovrummet. Han har blivit påtagligt mer aggressiv i sitt sätt, varje dag, och börjar uppvisa tydliga tecken på alkoholdemens. 

Det har nu gått till den grad att situationen är ohållbar för hans övriga familj, och i viss mån umgängeskrets. Även om han förvisso fortfarande klarar av att sköta sitt jobb, tär hans aggressiva och stundtals mycket förvirrade och desorienterade sätt på övriga familjen. 
    Vad ska vi göra för att hjälpa honom? Han ser inga som helst problem med sitt drickande, och även om han nätt och jämnt lyckas hålla näsan över ytan när han sitter i jobbmöten, är han i övrigt till sättet som en mycket aggressiv, dement person. Vad ska jag och resten av familjen ta oss till?

• Svar på tråden Hur hjälpa person med alkoholproblem?
  • Anonym (Linn)

Det korta och ärliga svaret är att man kan aldrig hjälpa en person med alkoholmissbruk. Personen måste vilja det själv. Hen måste ta kontakt med vården själv.

Det hjälper inte hur mycket man än älskar och bryr sig. Hur mycket man än skäller eller bönar och ber.

Det ni kan göra är att tala öppet med varandra och med honom om vad ni ser. Påtala varje gång vad ni ser och hör.

Han kommer att bli arg och skälla på er. Han kommer neka till allt. Han kommer att skylla på allt och alla, utom han själv. Det är fruktansvärt jobbigt, så hjälp varandra.

Ni kan gå med i stödgrupper för närstående till alkoholmissbrukare, vet många som varit med där och både kunnat prata av sig men även få stöd samt tips och råd av andra i samma situation.

Hjälp varandra också att inte bli medberoende. Det är så lätt att man tappar bort sig själv när man lever med en missbrukare. Allt fokus hamnar på missbrukaren, man glömmer bort sig själv.

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Linn) skrev 2020-05-28 18:25:32 följande:

Det korta och ärliga svaret är att man kan aldrig hjälpa en person med alkoholmissbruk. Personen måste vilja det själv. Hen måste ta kontakt med vården själv.

Det hjälper inte hur mycket man än älskar och bryr sig. Hur mycket man än skäller eller bönar och ber.

Det ni kan göra är att tala öppet med varandra och med honom om vad ni ser. Påtala varje gång vad ni ser och hör.

Han kommer att bli arg och skälla på er. Han kommer neka till allt. Han kommer att skylla på allt och alla, utom han själv. Det är fruktansvärt jobbigt, så hjälp varandra.

Ni kan gå med i stödgrupper för närstående till alkoholmissbrukare, vet många som varit med där och både kunnat prata av sig men även få stöd samt tips och råd av andra i samma situation.

Hjälp varandra också att inte bli medberoende. Det är så lätt att man tappar bort sig själv när man lever med en missbrukare. Allt fokus hamnar på missbrukaren, man glömmer bort sig själv.

Medberoende är vi nog alla sedan minst 20 år. Tyvärr. :(

Men tackar så hjärtligt för alla tips! <3

Svar på tråden Hur hjälpa person med alkoholproblem?