• Anonymsju

Corona på mitt barns förskola

Nu har vi fått information om att en vårdnadshavare på min 2 årings förskola är bekräftad smittad av corona. Den här veckan har nästa alla varit sjuka på hans avdelning, en dag var han själv på sin avdelning, idag var dom 4 stycken.

Man förstod ju att fört eller senare kommet man komma i kontakt med smittan på olika sätt. Men känns ju olustigt. Hur hade ni tänkt/känt?

• Svar på tråden Corona på mitt barns förskola
  • Mortiscia80
    Gameofthrones skrev 2020-05-14 12:31:59 följande:
    Jag förstår hur du tänker, men föräldrarna måste ju tänka själva att ha rena kläder, vara ren, städa ur hemma. Det förutsätter jag att människor/föräldrar gör. Speciellt om man går på dagis. Jag skulle vilja ha barnet hemma ytligare nga till. Faktiskt.
    Även om de gör allt det du säger litar jag inte på det ändå. Du har ju sånt som droppsmitta, och barnet kommer ju vilja ha kramar osv. Allt det innebär en risk att få med sig viruset till fsk. Om jag vore sjuk skulle jag se det som min skyldighet att ha mitt eget barn hemma, så klart.
  • Gameofthrones
    Mortiscia80 skrev 2020-05-14 12:36:29 följande:
    Även om de gör allt det du säger litar jag inte på det ändå. Du har ju sånt som droppsmitta, och barnet kommer ju vilja ha kramar osv. Allt det innebär en risk att få med sig viruset till fsk. Om jag vore sjuk skulle jag se det som min skyldighet att ha mitt eget barn hemma, så klart.
    Det skulle inte ha skett om dem hade gjort så från början. Kanske nån till hade blivit sjuk. Det dagis har gjort är under all kritik. Jag tycker att ni föräldrar kanske kan kolla upp om dem kan stänga dagis för sanering?

Eftersom det är ny stark influensa så måste dem stänga och städa. Jag tror inte dem vet hur?!? Tvätta alla barnens kläder?(tvättmaskin har dagis) skura, sprita ner vädra sanera allt. Det är inte så himla svårt när man är fler i personalen. 
  • Trippelmamma76

Jag tänker att det säkerligen finns fler föräldrar med Covid-19 på förskolan, säkert barn och möjligen personal också (om det är en normalstor förskola). Att någon har fått lov att ta test och därmed fått det bekräftat förändrar ju inte att det finns överallt i samhället nu. Sedan vet ju de allra flesta inte att det är just det de har. Eller märker inte ens av det. Man kan absolut inte räkna med någon smittfri miljö där människor samlas idag. Vill man absolut inte riskera att smittas så får man ju isolera sig så som riskgrupperna uppmanas att göra.

• Mortiscia80
    Gameofthrones skrev 2020-05-14 13:07:53 följande:
    Det skulle inte ha skett om dem hade gjort så från början. Kanske nån till hade blivit sjuk. Det dagis har gjort är under all kritik. Jag tycker att ni föräldrar kanske kan kolla upp om dem kan stänga dagis för sanering?

Eftersom det är ny stark influensa så måste dem stänga och städa. Jag tror inte dem vet hur?!? Tvätta alla barnens kläder?(tvättmaskin har dagis) skura, sprita ner vädra sanera allt. Det är inte så himla svårt när man är fler i personalen. 
    Helt klart måste man sanera ordentligt. Det jag försökte komma till är att man inte kan tvinga barnet att vara hemma, trots en sjuk förälder, och för min del skulle jag inte vilja ha mitt barn på en fsk där jag vet att det finns personer som kommer från ett hem med corona. Lite så.
  • Anonymsju
    Gameofthrones skrev 2020-05-14 13:07:53 följande:

Hänger inte med om du menar att min sons dagis är under all kritik? För att dom inte stänger och sanerar stället?
  • Gameofthrones
    Anonymsju skrev 2020-05-14 14:21:58 följande:
    Hänger inte med om du menar att min sons dagis är under all kritik? För att dom inte stänger och sanerar stället?
    Förlåt, var otydlig, 

Jag menar att dem borde ha gått ut med samtal/sms/mail att det är akut för hämta era barn vi väljer och stänger en -två eventuellt nga dgr för sanera fsk. 

Dem borde stängt ifrån början. det var tydligen många sjuka om jag förstod dig rätt. 
  • Gameofthrones
    Mortiscia80 skrev 2020-05-14 14:03:00 följande:
    Helt klart måste man sanera ordentligt. Det jag försökte komma till är att man inte kan tvinga barnet att vara hemma, trots en sjuk förälder, och för min del skulle jag inte vilja ha mitt barn på en fsk där jag vet att det finns personer som kommer från ett hem med corona. Lite så.
    Vet du jag har läst nånstans förmodligen hört också att om ngn är sjuk i corona så ska alla vara hemma i karantän.  
  • Gameofthrones
    Anonymsju skrev 2020-05-14 12:03:29 följande:
    Dom har inte stängt förskolan för att städa, däremot ändrar rutiner gällande mat, dom är ute mer och jag hoppas att städningen är noggrann, alltid.
    Ja, det hoppas jag ute är en bra sak, friska lungor =) bättre immunförsvar gladare barn (tihi)
  • Gameofthrones
    Anonymsju skrev 2020-05-14 14:21:58 följande:
    Förlåt skrev under fel inlägg, men förstår att du skulle vara hemma, det ska man vara även om det är en som är sjuk =)
  • Anonymsju
    Drottningen1970 skrev 2020-05-14 13:18:05 följande:

Jag skulle ha vabbat några veckor.

Okej, även om du redan vabbat jättemycket innan i 2-3 månader? Och kommer inte smittan förmodligen ta sig in ännu mer om några veckor?
  • Anonymsju
    Gameofthrones skrev 2020-05-14 14:57:52 följande:

Förlåt, var otydlig, 

Jag menar att dem borde ha gått ut med samtal/sms/mail att det är akut för hämta era barn vi väljer och stänger en -två eventuellt nga dgr för sanera fsk. 

Dem borde stängt ifrån början. det var tydligen många sjuka om jag förstod dig rätt. 

Okej jag förstår. Jag har varit hemma med sonen i ca 2 veckor så jag har ingen aning om hur mycket barn som varit sjuka under den perioden, och när föräldern blev sjuk. Lämnade i tisdags första gången på 2 v och då var det tomt, sen har det varit lite barn hela veckan. Igår skrev rektorn ut att en vårdnadshavare är sjuk i Corona.
  • Ruter

Jag hade lämnat ändå. Tyvärr är det så krast att de flesta kommer behöva ha sjukdomen, och många då utan symtom. Är ju ingen som vet, de barnet vars föräldrar testats positivt kanske inte känns varit där på slutet, men de än valt att informera om det inträffade. Medans någon som bär/är sjuk i det men inte provtagen har lämnat sina barn på förskolan.

Till er som kan jobba hemma. Grattis att ni har "rätt" jobb för tillfället. Jag kan inte jobba hemma och man kan inte heller vabba med ett friskt barn, bara för att det går en smitta på förskolan. Du får bara vabba med sjuka barn. Eller vabbar ni hela vintern/våren när vinterkräksjukan går för det är lika smittsamt?

• Drottningen1970
    Anonymsju skrev 2020-05-14 15:17:23 följande:

Okej, även om du redan vabbat jättemycket innan i 2-3 månader? Och kommer inte smittan förmodligen ta sig in ännu mer om några veckor?

Om ekonomin tillät. Lite beroende på var i landet jag bodde.
Svar på tråden Corona på mitt barns förskola