• Cam82

    Svårt med skolan i åk3

    Hej! Har en son dom har svårt i skolan, han går i åk3 och det som ställer till det är svenska och matte, han skriver bra, är en fena på att stava men har svårt med läsförståelsen. Nu pratar de om att det kan finnas fler fördelar än nackdelar att han går om åk3, inget bestämt, vi ska träffas nästa vecka med lärare och rektor.

    Men är det verkligen rätt väg att gå? Det är många barn som haft samma lärare i åk 1-2 som har svårt nu, många föräldrar har klagat men hon jobbar fortfarande kvar.

    Han går hos en specialpedagog emellanåt men mest gällande matten, hur ska vi tänka? Han var väldigt flamsig ett tag under åk3 när de fick en ny lärare men nu är han verkligen med, fokuserad, busar aldrig på lektionerna och är alltid närvarande enligt fröken. Jag är rädd att om han går om så kommer han att bli den där flamsiga igen som ska hävda sig med nya klasskompisar, sen så är han ju trygg i den klass han går.

    Någon som har lite kloka tankar kring detta?


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-05-12 07:33
    ignorera detta, råkade göra 2 inlägg
  • Svar på tråden Svårt med skolan i åk3
  • Nimzay

    Hej! Jag hade själv svårt för skolan emellanåt, exempelvis i årskurs 3, för min del handlade det mycket om koncentrationsvårigheter och sånt som att jag mådde väldigt dåligt av miljön i skolan etc. Var ofta väldigt tufft och kämpigt och skolan var överhuvudtaget en besvärlig tid för mig, så kan förstå att det känns jobbigt för er, och jag hoppas verkligen att det löser sig på bästa sätt.

    Som jag förstått det är nog just årskurs 3 en rätt "svår" klass för elever som i grunden har lite svårt för sig i skolan och en klass som relativt "många" går om jämfört med andra årskurser (fast detta är ju förstås min uppfattning så kan förstås min uppfattning så kan såklart ha totalt fel, haha). Hursomhelst är jag för min del rätt tveksam och skeptisk till det här med att gå om såvida det inte är absolut nödvändigt och tvunget, som om jag ska säga mitt så tycker jag nog att ni kanske ska avvakta med det här att med gå om så långt det går såvida det inte är absolut nödvändigt för att hänga med. Fast givetvis kan ju inte jag veta vad som är det mest passande och lämpliga i  just er situation, men detta är hursomhelst min tanke. Särskilt om han verkar trivas bra i den klassen han går i nu tycker jag ni ska försöka va så försiktiga som möjligt med att gå om, allt kan ju liksom bli betydligt sämre om han hamnar i en klass han inte alls trivs i tänker jag och dessutom kan det ju kanske precis som du är inne på ta tid för honom att typ "komma in i" den nya klassen då och då kanske han i värsta fall rentav hamnar efter igen. Fast givetvis behöver det ju absolut inte alls bli så men det är en fundering.

    Tänker även lite att ibland kan ju lite det här med vad för lärare man har, påverka en del hur bra eller dåligt det fungerar i skolan. Så kanske det skulle vara bra att avvakta och se hur det funkar med annan lärare om nu den läraren han hade innan var knepig. Ska de byta lärare ifall han fortsätter i samma klass till årskurs 4?? Om inte hade kanske ett alternativ varit att han provar att börja fyran i sin nuvarande klass och kollar hur det utvecklas framöver med den här läraren det verkar funka bättre med.

  • Cam82
    Nimzay skrev 2020-05-12 07:42:46 följande:

    Hej! Jag hade själv svårt för skolan emellanåt, exempelvis i årskurs 3, för min del handlade det mycket om koncentrationsvårigheter och sånt som att jag mådde väldigt dåligt av miljön i skolan etc. Var ofta väldigt tufft och kämpigt och skolan var överhuvudtaget en besvärlig tid för mig, så kan förstå att det känns jobbigt för er, och jag hoppas verkligen att det löser sig på bästa sätt.

    Som jag förstått det är nog just årskurs 3 en rätt "svår" klass för elever som i grunden har lite svårt för sig i skolan och en klass som relativt "många" går om jämfört med andra årskurser (fast detta är ju förstås min uppfattning så kan förstås min uppfattning så kan såklart ha totalt fel, haha). Hursomhelst är jag för min del rätt tveksam och skeptisk till det här med att gå om såvida det inte är absolut nödvändigt och tvunget, som om jag ska säga mitt så tycker jag nog att ni kanske ska avvakta med det här att med gå om så långt det går såvida det inte är absolut nödvändigt för att hänga med. Fast givetvis kan ju inte jag veta vad som är det mest passande och lämpliga i  just er situation, men detta är hursomhelst min tanke. Särskilt om han verkar trivas bra i den klassen han går i nu tycker jag ni ska försöka va så försiktiga som möjligt med att gå om, allt kan ju liksom bli betydligt sämre om han hamnar i en klass han inte alls trivs i tänker jag och dessutom kan det ju kanske precis som du är inne på ta tid för honom att typ "komma in i" den nya klassen då och då kanske han i värsta fall rentav hamnar efter igen. Fast givetvis behöver det ju absolut inte alls bli så men det är en fundering.

    Tänker även lite att ibland kan ju lite det här med vad för lärare man har, påverka en del hur bra eller dåligt det fungerar i skolan. Så kanske det skulle vara bra att avvakta och se hur det funkar med annan lärare om nu den läraren han hade innan var knepig. Ska de byta lärare ifall han fortsätter i samma klass till årskurs 4?? Om inte hade kanske ett alternativ varit att han provar att börja fyran i sin nuvarande klass och kollar hur det utvecklas framöver med den här läraren det verkar funka bättre med.


    Ja det känns som att årskurs 3 är rätt svårt med mycket att ta in och mycket man ska prova på inför åk 4. 

    Jag är också väldigt skeptisk till att gå om om det precis som du skrivet inte är absolut nödvändigt, vi vill såklart helst inte att han ska gå om då vi tror att han kan backa och tycka att skolan är pest och pina igen, samt att jag är rädd att han ska bli jätteledsen och tycka att han inte kan något.

    De har ganska nyligt fått en lärare som har åk 3 & 4 så han kommer att fortsätta att ha henne nästa termin också.
  • Nimzay
    Cam82 skrev 2020-05-12 08:03:54 följande:
    Ja det känns som att årskurs 3 är rätt svårt med mycket att ta in och mycket man ska prova på inför åk 4. 

    Jag är också väldigt skeptisk till att gå om om det precis som du skrivet inte är absolut nödvändigt, vi vill såklart helst inte att han ska gå om då vi tror att han kan backa och tycka att skolan är pest och pina igen, samt att jag är rädd att han ska bli jätteledsen och tycka att han inte kan något.

    De har ganska nyligt fått en lärare som har åk 3 & 4 så han kommer att fortsätta att ha henne nästa termin också.
    Förstår hur du tänker, är bland annat just som du nämner även därför som jag är rätt tveksam och skeptisk till att gå om såvida det inte är absolut nödvändigt, dvs alltså att det riskerar vara rätt negativt för självförtroendet och typ göra så man blir väldigt ledsen och känner att man är dålig och efterbliven och inte kan något, kan liksom tänka mig att det kan bli så.

    Men som sagt; ifall de ska den läraren de nyligen fått i årskurs 4 också och om han nu verkar trivas rätt bra med henne är det kanske ett alternativ att han helt enkelt provar att börja fyran i sin nuvarande klass, och att ni då helt enkelt avvaktar och ser hur det fungerar.
  • Cam82
    Nimzay skrev 2020-05-12 08:10:54 följande:
    Förstår hur du tänker, är bland annat just som du nämner även därför som jag är rätt tveksam och skeptisk till att gå om såvida det inte är absolut nödvändigt, dvs alltså att det riskerar vara rätt negativt för självförtroendet och typ göra så man blir väldigt ledsen och känner att man är dålig och efterbliven och inte kan något, kan liksom tänka mig att det kan bli så.

    Men som sagt; ifall de ska den läraren de nyligen fått i årskurs 4 också och om han nu verkar trivas rätt bra med henne är det kanske ett alternativ att han helt enkelt provar att börja fyran i sin nuvarande klass, och att ni då helt enkelt avvaktar och ser hur det fungerar.
    Ja jag vill abolut att han ska flytta upp till 4:an men om jag förstår det rätt så kan rektorn bestämma att han ska gå om ett år, dvs utan vårt samtycke, men det hoppas jag verkligen inte, har aldrig träffat honom då han också är ganska ny, vi skulle ses på fredag men efter mina synpunkter och tankar i ett mail till rektorn så sköt de fram det till tisdag!?
  • Nimzay
    Cam82 skrev 2020-05-12 09:12:09 följande:
    Ja jag vill abolut att han ska flytta upp till 4:an men om jag förstår det rätt så kan rektorn bestämma att han ska gå om ett år, dvs utan vårt samtycke, men det hoppas jag verkligen inte, har aldrig träffat honom då han också är ganska ny, vi skulle ses på fredag men efter mina synpunkter och tankar i ett mail till rektorn så sköt de fram det till tisdag!?
    Vet inte riktigt hur det fungerar med sånt, men om det nu är så att rektorn har rätt att ha sista ordet, får vi väl helt enkelt hoppas att han lyssnar på dig och det du har att säga.

    Lycka till med att prata med rektorn btw, hoppas han lyssnar på dig, är tillmötesgående och förstår! ;)
  • CClady

    Ni ska tänka att skolan behöver ha klart för sig varför han har svårt i skolan.

    Är det något där han kan förväntas ?komma ikapp?, tex för att han missat mycket undervisning, så kan det vara en god idé att gå om.

    Men i 95% av fallen skulle jag våga påstår att det inte är en god idé. För det brukar sällan vara så att eleverna bara kommer ikapp av ett års repetition, eller att skolan kartlagt tillräckligt. Det är en stor sak att gå om, och slår ofta rätt hårt mot eleverna som får göra det. Ofta är ju orsakerna till skolsvårigheter inte lösta av att gå om ett år. Många halkar efter igen sen, om de inte får rätt hjälp.

    Så börja med att fråga skolan vad exakt det är de vill uppnå och tror kommer lösas med att sonen går om. Och se till så de utreder honom ordentligt; specialpedagoger är välutbildade men täcker ju inte upp för psykologers, logopeders, läkares, arbetsterapeuters eller andra professioners kunnande.

  • Cam82
    CClady skrev 2020-05-12 09:35:32 följande:

    Ni ska tänka att skolan behöver ha klart för sig varför han har svårt i skolan.

    Är det något där han kan förväntas ?komma ikapp?, tex för att han missat mycket undervisning, så kan det vara en god idé att gå om.

    Men i 95% av fallen skulle jag våga påstår att det inte är en god idé. För det brukar sällan vara så att eleverna bara kommer ikapp av ett års repetition, eller att skolan kartlagt tillräckligt. Det är en stor sak att gå om, och slår ofta rätt hårt mot eleverna som får göra det. Ofta är ju orsakerna till skolsvårigheter inte lösta av att gå om ett år. Många halkar efter igen sen, om de inte får rätt hjälp.

    Så börja med att fråga skolan vad exakt det är de vill uppnå och tror kommer lösas med att sonen går om. Och se till så de utreder honom ordentligt; specialpedagoger är välutbildade men täcker ju inte upp för psykologers, logopeders, läkares, arbetsterapeuters eller andra professioners kunnande.


    Tack för era kloka tankar och funderingar, jag ska prata med dem och de skall förklara vad exakt de vill uppnå och tror kommer lösas med ett extraår. Ja jag vill att han ska bli ordentligt utredd nu.
  • Räkan77

    Hör efter om det finns något ni kan träna på hemma. Förmodligen behöver han fortsätta öva under sommarlovet för att försöka komma ikapp. Jag tror att det bästa är att få fortsätta i sin klass.

  • Cam82
    Räkan77 skrev 2020-05-12 15:08:03 följande:

    Hör efter om det finns något ni kan träna på hemma. Förmodligen behöver han fortsätta öva under sommarlovet för att försöka komma ikapp. Jag tror att det bästa är att få fortsätta i sin klass.


    Jag tycker att det är helt ok att "hålla igång" lite under sommarlovet med läsning och kanske lite matte, ja jag tror också att det bästa är att fortsätta i sin klass.
Svar på tråden Svårt med skolan i åk3