• friidahh

Barn och jakt, för hörseln

Hej på er!

Har en bebis på snart två månader och funderar på när det är okej för hennes hörsel att vara med när jag och hennes pappa skjuter lerduvor. Hörselskydd kan hon ju ha från 3-6 månaders ålder beroende på märke. Men skyddar dem tillräckligt bra för smällen på en hagelbössa? När började ni andra ta med era barn med tanke på deras hörsel?

• Svar på tråden Barn och jakt, för hörseln
  • Gameofthrones

Jag var en bebis han hade hörselkåpor på mig  under jakt och NHL, och konserter.

Tyvärr så vet inte hur gammal jag var. Kunde ha varit runt 15 månader ?

Jag har ingen full jaktlicens här än , Men har det i från mitt andra land. Pappa är jakt och skjutgalen typ. Han lärde min mamma skjuta, mm. =)

• MaackT
    friidahh skrev 2020-05-11 10:05:00 följande:

Hej på er!

Har en bebis på snart två månader och funderar på när det är okej för hennes hörsel att vara med när jag och hennes pappa skjuter lerduvor. Hörselskydd kan hon ju ha från 3-6 månaders ålder beroende på märke. Men skyddar dem tillräckligt bra för smällen på en hagelbössa? När började ni andra ta med era barn med tanke på deras hörsel?

Proffsskyttar har både pluggar och kåpor vad jag sett. Det blir rätt kraftiga pulser från skjutvapen.Svårt att få små barn använda proppar. Om du håller ett bra avstånd till vapnet kanske? Jag försöker få min dotter att använda både och de få gånger vi skjuter för nöjes skulle. Vid jakt blir det bara kåpor. Beror väl lite på hur ofta de exponeras med. Kanske inte bra vara med en hel dag på skjutbanan. Nu är det ju svårt med ljuddämpare på hagelbössa, men en tanke ifall du skjuter kula nån gång.
  • Anonym (Man48)

Kan ni inte turas om att skjuta ?

Upp till 2-3 år borde man låta bli tycker jag

Onödigt att riskera skador för livet på ett sånt litet barn.

Speciellt om ni skjuter ofta.

Svar på tråden Barn och jakt, för hörseln