• Bobo

Skolutflykt f-klass

Tycker ni att det är vettigt att 2 klasser med förskoleklass ska åka på cykelutflykt? De kommer att cykla totalt 6-8 km på mindre vägar. Inte jättemycket trafik men när det väl kommer bilar är vägarna smala (två bilar kan inte mötas). Jag funderar på om 6-7- åringar kan cykla på så sätt, på led utan att köra in i varandra eller så. Vet ej hur många vuxna som ska med, minst 4 men förmodligen fler.

• Svar på tråden Skolutflykt f-klass
  • Ess
    Solblomma30 skrev 2020-05-09 19:58:00 följande:
    Det är klart att det är lite bättre om det är ute på landet, men samtidigt: i bästa fall har en vuxen hand om fem cyklande barn, det är mycket. Om de möter en bil och en av sexåringarna vinglar till så är det ju kört. Mina barn vinglar som fyllerister på sina cyklar. 5,5-åringen som börjar F-klass till hösten cyklar rakt fram i korsningar utan att titta åt sidan (vi pratar jämt med honom om titta höger/vänster osv men han är för liten för konsekvenstänkande), han kan lätt sväva iväg två-tre meter åt sidan på nån sekund osv. Och då är han ändå en van cyklist och har cyklat länge.

Ibland tycker jag att skolorna chansar med säkerheten. Jag vet en skola här i närheten som ligger nära en sjö. Fritids brukar gå till stranden med F-klass och ettor och då är de 2 personal på 25 5-7-åringar. Jag tycker att det är helt galet. Jag har fyra barn själv och jag drar mig för att gå till stranden med dem ensam. Det är jobbigt nog när vi är två föräldrar på fyra barn.
    Är inte vägarna extremt smala så finns det utrymme att vingla vid möte. Jag räknar med att de vuxna cyklar en bit ut i vägen just för att barnen ska få vingelutrymme.
    Sen när man bor så här ute som vi gör så stannar man eller rullar försiktigt när det kommer så många barn på vägen.
  • Solblomma30
    Ess skrev 2020-05-09 22:28:35 följande:

Är inte vägarna extremt smala så finns det utrymme att vingla vid möte. Jag räknar med att de vuxna cyklar en bit ut i vägen just för att barnen ska få vingelutrymme.

Sen när man bor så här ute som vi gör så stannar man eller rullar försiktigt när det kommer så många barn på vägen.

Det beror nog på vem det är som kör bilen du möter. Innan barn bodde jag och min man långt ut på landet precis intill en smal 70-väg. En granne promenerade ofta med sin barnvagn längs vägen pga att det inte fanns gångstigar i närheten och jag var livrädd för hennes skull för bilisterna som körde förbi eller mötte henne körde alltid minst i 90 km/h. Ofta snabbare. Det var delvis därför vi valde att flytta till stan. Trottoarer är guld!

Jag låter lite som en olyckskorp förstår jag, men jag tycker inte att så små barn hör hemma på cykel i trafiken utan en vuxen per ett eller max två barn. Det är lite gambling med barnen tycker jag, att cykla med så många ovana cyklister längs bilvägar. Skulle något hända så skulle det bli ramaskri och alla skulle fråga hur skolan tänkte när de tog F-klassarna ut på cykelutflykt.

Även i de mest kontrollerade former händer det saker när barn är inblandade.
  • Ess
    Solblomma30 skrev 2020-05-09 23:09:38 följande:
    Det beror nog på vem det är som kör bilen du möter. Innan barn bodde jag och min man långt ut på landet precis intill en smal 70-väg. En granne promenerade ofta med sin barnvagn längs vägen pga att det inte fanns gångstigar i närheten och jag var livrädd för hennes skull för bilisterna som körde förbi eller mötte henne körde alltid minst i 90 km/h. Ofta snabbare. Det var delvis därför vi valde att flytta till stan. Trottoarer är guld!

Jag låter lite som en olyckskorp förstår jag, men jag tycker inte att så små barn hör hemma på cykel i trafiken utan en vuxen per ett eller max två barn. Det är lite gambling med barnen tycker jag, att cykla med så många ovana cyklister längs bilvägar. Skulle något hända så skulle det bli ramaskri och alla skulle fråga hur skolan tänkte när de tog F-klassarna ut på cykelutflykt.

Även i de mest kontrollerade former händer det saker när barn är inblandade.
    Det är rätt stor skillnad mellan att möta en vuxen kvinna med barnvagn eller en vuxen cyklist, jämfört med en sådan lång rad av barn. De första två saktar inte jag heller ned för när jag möter.
  • Bobo
    Ess skrev 2020-05-09 22:28:35 följande:

Vingelutrymmet är en sak. Beroende på vart de kör så är det inte speciellt djupa diken eller så utan de kommer vingla ut i en åker om de inte vinglar ut i vägen. Den största olycksrisken som jag ser är att de cyklar in i varandra. När jag cyklar med äldre elever kör jag alltid först och vi har ett knäpptyst led för att de ska höra om jag ropar något och jag ska höra om de ropar att någon t ex har behövt stanna. De ska ha en cykellängds avstånd därför att när jag signalerar, med handen upp i luften, att vi ska stanna så ska de inte råka cykla in i varandra. Lik förbannat så är det nästan alltid någon som inte får stopp på cykeln, tittar åt sidan och råkar cykla in i den framför alternativt kör ut i vägen för att väja. Hittills har det gått bra, inga större olyckor men då går mina elever i 3:an och uppåt. Jag har väldigt svårt att tro att 6- åringar fixar detta. Det räcker att en av barnen inte orkar upp för en av uppförsbackarna och stannar tvärt så kommer det ligga ett gäng på backen.

Jag är ingen orolig person och tycker att man ska ha tilltro till skolan i princip alla lägen men i denna situation tycker jag att de är ute och cyklar, hehe...
  • Ess
    Bobo skrev 2020-05-10 08:26:01 följande:

Vingelutrymmet är en sak. Beroende på vart de kör så är det inte speciellt djupa diken eller så utan de kommer vingla ut i en åker om de inte vinglar ut i vägen. Den största olycksrisken som jag ser är att de cyklar in i varandra. När jag cyklar med äldre elever kör jag alltid först och vi har ett knäpptyst led för att de ska höra om jag ropar något och jag ska höra om de ropar att någon t ex har behövt stanna. De ska ha en cykellängds avstånd därför att när jag signalerar, med handen upp i luften, att vi ska stanna så ska de inte råka cykla in i varandra. Lik förbannat så är det nästan alltid någon som inte får stopp på cykeln, tittar åt sidan och råkar cykla in i den framför alternativt kör ut i vägen för att väja. Hittills har det gått bra, inga större olyckor men då går mina elever i 3:an och uppåt. Jag har väldigt svårt att tro att 6- åringar fixar detta. Det räcker att en av barnen inte orkar upp för en av uppförsbackarna och stannar tvärt så kommer det ligga ett gäng på backen.

Jag är ingen orolig person och tycker att man ska ha tilltro till skolan i princip alla lägen men i denna situation tycker jag att de är ute och cyklar, hehe...

Våra har ju varit på cykelutflykter från dagis och upp tom mellanstadiet. Våran minsta var så liten att hon fick åka i sits på dagisfrökens cykel första gången.

Mig veterligt så har det aldrig hänt några större incidenter. De har ju valt vägar efter barnens ålder, och backar de inte orkat cykla i har de lett cyklarna uppför.
  • Maddi

Att cykla på led är väldigt avancerat, det låter inte så klokt att göra det. Dessutom kanske några 6 åringar precis lärt sig cykla, eller ännu inte kan cykla.

Det spelar ingen roll att man gått inom hur långt avstånd det ska vara osv, 6åringar klarar oftast inte av att följa dessa regler. Mitt huvud för upp att gänget bakom cyklar in i varandra och hela skaran ligger på marken.

• LFF

Nej, det räcker för mig att veta hur mina två förskoleklassare beter sig på cykel för att förstå att det är en sjukt dålig idé.

• Bobo

Ett meddelande från skolan har skickats ut. Där meddelade de att man ställer in cykelutflykten till stranden och ersätter den med en utflykt till en annan strand, dit man kan gå. Det bör rimligtvis varit fler än jag som hade reagerat eftersom de ändrade sig. Bra beslut tycker jag även om jag är medveten om att det förmodligen hade gått bra (för de flesta).

• cosinus

Förskoleklass är väl tidigt ja. Minns när ena sonen gick i fsk och dottern i tvåan och jag hämtade så klarade de av att cykla bredvid varandra hela vägen hem för att dottern hela tiden parerade brorsans vingel och dåliga framförhållning. När jag någon gång hade med mig två i fsk på vägen hem så krokade de konstant ihop längst vägen för att de inte fixade att hålla sig ifrån varandra (jag hade vagn och gick så det var inga hastigheter vi pratade om vilket också ställde det till för cyklisterna)

Nu brukar iofs skolan vara duktiga på att lära barnen cykla på led och då är de aldrig bredvid varandra men jag har aldrig varit med om cykelutflykter i fsk. Däremot från årskurs 1 så har de cyklat ibland. Till badhuset för badlektionerna och sånt.

• Anonym (Mamma)
    Ess skrev 2020-05-09 23:26:41 följande:
    Det är rätt stor skillnad mellan att möta en vuxen kvinna med barnvagn eller en vuxen cyklist, jämfört med en sådan lång rad av barn. De första två saktar inte jag heller ned för när jag möter.
    Varför saktar du inte ner om du möter en barnvagn??
  • Physalis
    Bobo skrev 2020-05-13 10:07:36 följande:

Ett meddelande från skolan har skickats ut. Där meddelade de att man ställer in cykelutflykten till stranden och ersätter den med en utflykt till en annan strand, dit man kan gå. Det bör rimligtvis varit fler än jag som hade reagerat eftersom de ändrade sig. Bra beslut tycker jag även om jag är medveten om att det förmodligen hade gått bra (för de flesta).

Vad skönt att skolan lyssnade och att det hela löste sig ts.
    Korrekturläser som en kratta
Svar på tråden Skolutflykt f-klass