Ess skrev 2020-05-09 22:28:35 följande:
Är inte vägarna extremt smala så finns det utrymme att vingla vid möte. Jag räknar med att de vuxna cyklar en bit ut i vägen just för att barnen ska få vingelutrymme.
Sen när man bor så här ute som vi gör så stannar man eller rullar försiktigt när det kommer så många barn på vägen.
Det beror nog på vem det är som kör bilen du möter. Innan barn bodde jag och min man långt ut på landet precis intill en smal 70-väg. En granne promenerade ofta med sin barnvagn längs vägen pga att det inte fanns gångstigar i närheten och jag var livrädd för hennes skull för bilisterna som körde förbi eller mötte henne körde alltid minst i 90 km/h. Ofta snabbare. Det var delvis därför vi valde att flytta till stan. Trottoarer är guld!
Jag låter lite som en olyckskorp förstår jag, men jag tycker inte att så små barn hör hemma på cykel i trafiken utan en vuxen per ett eller max två barn. Det är lite gambling med barnen tycker jag, att cykla med så många ovana cyklister längs bilvägar. Skulle något hända så skulle det bli ramaskri och alla skulle fråga hur skolan tänkte när de tog F-klassarna ut på cykelutflykt.
Även i de mest kontrollerade former händer det saker när barn är inblandade.