• Jiller

Grannar klagar på hund

Hur mycket får egentligen en hund låta dagtid i lägenhet? Jag har en chihuahua som gärna larmar när han hör något i trappen, men han slutar när vi säger till så det är inte så att han står och skäller konstant. När vi går hemifrån så går han och lägger sig så han har ingen separationsångest som gör att han står och skäller. Nu har grannarna börjat klaga på att han larmar. Han larmar bara när någon är väldigt högljudd i trappen, och då hinner han inte ens skälla i en minut för att vi ber honom sluta och det lyssnar han på. Är det bara jag som tycker att mina grannar överreagerar??

• Svar på tråden Grannar klagar på hund
  • Aniiee
    Findus12 skrev 2020-05-05 12:47:21 följande:

Det jag menade med anti-skall halsband är halsband som har en liten vätskebehållare såklart som ger en liten dusch varje gång den skäller. Räcker med en par ggr så slutar den skälla. Menade såklart inte med elstötar.. Jisses vilken idioti.... 

Jag vet hundar som gillar den där duschen. Särskilt på sommaren... 
    I have a growing lack of disgust for you
  • Anonym (Asdf)

Bor man i lägenhet kan man inte ha en hund som skäller, det är oerhört störande och du kan bli vräkt. Det förstår du väl själv?

• Findus12
    Aniiee skrev 2020-05-05 13:51:33 följande:

Jag vet hundar som gillar den där duschen. Särskilt på sommaren... 

Inte med citron
  • fjanten

Lite får man ju tåla i lägenhet, men samtidigt måste ju ni aktivt arbeta för att få bukt på skällandet, precis som småbarnsföräldrar får förebygga oljud genom tjocka mattor, aktivt se till att det är lugna lekar tidiga mornar, inga bollar inomhus o.s.v. Det låter på dig lite som att ni accepterat att er hund skäller om något högljutt sker i trapphuset - det räcker inte. Och jo, det går att träna bort, men det krävs givetvis hårt arbete.

• Aniiee
    Findus12 skrev 2020-05-05 14:10:45 följande:
    Inte med citron
    Jodå. Det finns helknäppa hundar =)
    I have a growing lack of disgust for you
  • Anonym (Libbsticka)

Min kompis hade jätteproblem med sin skälliga tax. Då stod den och skällde oavbrutet om de lämnade lägenheten hela tiden tills de kom tillbaka. Men de fick göra en rejäl omgång träning.

Öva på att rassla med brevlådan/ låta folk gå i trappen när de först var hemma och sen inte där, och sen belöna när hunden inte skällde.

Lämna hunden i typ 3 minuter, 5 minuter, 8 minuter och bara öva öva öva så att den blev mindre benägen att skälla.

De kom väl aldrig hela vägen men det blev i alla fall så pass bra att grannarna accepterade läget.

Jag tror inte att någon menar att hundar aldrig ska skälla, men lite öronvila måste man få också.

• Dexter dot com

Om din hund skäller till då och då och du är helt säker på att den inte skäller konstant när den är ensam så kan jag tycka att dina grannar är lite petiga. Men det bästa är ju att prata med dina grannar, be om ursäkt för hundens skällande och tala om att ni ska försöka träna bort skällandet med tex skvallerträning.

Hur aktiveras hunden mentalt. Vavvorna är ju en larmande ras som behöver få mental sysselsättning för att inte bli understimulerade och hitta på egna uppgifter tex att larma.

• Pappatillminabarn

Såhär har jag gjort med mina hundar.

Det finns en app som heter Sleep talk recorder.

Starta igång appen och gå hemifrån. Den ligger i viloläge och väntar på ljud att spela in.

Mina grannar klagade på mina förra hundar. Insåg då med appen att de kunde sitta och skälla i två timmar i strck. Inte direkt när man lämnat utan kanske efter 30 min.

Nu har jag nya grannar och en ny hund. Har använt appen ibland för att se om den registrerar nåt. Brukar vara 4-5 inspelningar när jag är borta. Snarkningar från hunden samt när den dricker. Så nu vet jag att min hund är tyst

Testa och se för att få svar på din första fråga ifall grannarna överreagerar eller om hunden kanske sätter igång med skällandet mer än vad du vet.

Sen utefter det får du arbeta med hunden

• Anonym (ace)
    Jiller skrev 2020-05-05 12:06:39 följande:

Hur mycket får egentligen en hund låta dagtid i lägenhet? Jag har en chihuahua som gärna larmar när han hör något i trappen, men han slutar när vi säger till så det är inte så att han står och skäller konstant. När vi går hemifrån så går han och lägger sig så han har ingen separationsångest som gör att han står och skäller. Nu har grannarna börjat klaga på att han larmar. Han larmar bara när någon är väldigt högljudd i trappen, och då hinner han inte ens skälla i en minut för att vi ber honom sluta och det lyssnar han på. Är det bara jag som tycker att mina grannar överreagerar??

Du låter hunden larma mer än ett eller två skall? Inte konstigt att dina grannar blir vansinniga! Jag hade aldrig accepterat att min egen hund, eller att någon av grannarnas hundar hade larmat på det viset, oavsett tid på dygnet. Du får kontakta en tränare och jobba med detta,  alternativt flytta så ni inte har grannar så nära inpå.
  • Anonym (Grannen)

Jag hade nyinflyttade grannar med hund. Hunden skällde och ylade konstant när den blev lämnad ensam. Jag satt hemma och pluggade på dagarna och den kunde skälla oavbrutet i fyra-fem timmar. Ibland med en liten paus men så fort någon öppnade porten, gick i trapphuset eller stängde sin egen ytterdörr satte den igång. Fruktansvärt(!) enerverande. 

Jag gick faktiskt och pratade med grannarna och sa att deras hund skällde om dagarna (eftersom dom kanske inte visste om det, i och med att det hände när dom inte var hemma) och dom sa "men oj, kan det verkligen stämma, hon skäller ju aldrig!". Någon dag senare spelade jag in, både inifrån min lägenhet men också ute i trapphuset, och nästa gång jag träffade grannarna spelade jag upp det och dom var i chock. 

Dom flyttade dock någon månad senare. Vet inte varför. Men jag är glad att slippa oljudet.  

• Anonym (Skällt sista gången)

Låter inte som ett problem som en bra hagelbössa inte skulle kunna lösa tycker jag.

Svar på tråden Grannar klagar på hund