• denkanp95

Sambo över sommaren, dela på hyra?

Hej!

Jag och min flickvän studerar både två och bor i varsin bostad på olika orter. Jag har så kallat "hyresfritt" under två månader på sommaren, dvs juli och augusti men det har inte min partner. Jag har ordnat så jag har sommarjobb på den orten där hon bor men hon saknar inkomst under sommaren eftersom hon inte ordnat något jobb. I värsta fall kan jag pendla till orten, det är inte jättelångt om det skulle krisa sig. i skrivande stund har jag bott hos henne sen karantän påbörjades och har inte betalt hyra eftersom vi både två har separata hyror, jag planerar dock att bo hos henne under sommaren för vi ska kunna bo tillsammans och det är bekvämt till sommarjobbet. 

Nu till grejen, vid diskussion menar hon på att vi ska dela på hyreskostnaden 50/50 när jag bor där under sommaren eftersom jag inte betalar någon hyra under juli och augusti, vad tycker ni? det blir ändå en extra utgift på några tusenlappar jag inte hade haft om jag väljer att bo kvar i min bostad... 

Ska man dela på hyran under sommaren när jag "flyttar in" där under sommarjobbsperioden? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-04-28 21:55
    Tillägg:
    Hon kommer ju behöva betala hyran oavsett varje månad medans jag får en extra utgift jag inte hade räknat med.
  • Svar på tråden Sambo över sommaren, dela på hyra?
  • Anonym (P)

Är pengarna viktigt så bo i din hyresfria lägenhet och pendla då. Det är hennes lägenhet och hon bestämmer. Det blir bekvämare för dig att bo hos henne, jag tycker det är småsnålt att inte betala något för det. Känns det fel att betala del av hyran, betala andra saker. Och en sak till.., ska ni bli ett par med gemensamt boende och kanske gemensamma barn i framtiden måste ni lösa by far mycket värre gemensamma problem än det här. Börja tänk ?vi?.

• denkanp95
    Jemp skrev 2020-04-28 21:59:10 följande:

Jag kan argumentera för båda delarna, iom att du bor kvar i din lägenhet. Mao tycker jag inte det finns rätt eller fel här. Kan ni kompromissa och du betala en mindre del?

Dina hyresfria månader betalar du ju för med högre hyra resten av året.

Att kompromissa finns inte på hennes karta. Jag föreslog att ta matkostnaden men enligt henne blev det inte jämt fördelat. Precis, förklarade det för henne med hyran också men det var inte ett starkt nog argument... 
  • Anonym (x)
    denkanp95 skrev 2020-04-29 10:58:26 följande:

Sen ser vi det nog lite annorlunda, det är ju inte "hyresfritt", jag har en högre kostnad de övriga månaderna. 

Priset för mig att pendla är totalt 1200kr på 2 månader medan boendekostnaden blir 7500kr.

Pendling är ju inte bara pengar, det är ju även tid, åka tidigare, komma hem senare osv.

Vad ligger din hyra på de månader du betalar, och vad ligger din flickväns hyra på?

Sedan är det ju så att om hon vill ha halva hyran för att du ska bo där, så finns det ju bara två val för dig: betala eller pendla. Eller så får du göra någon slags uträkning på din hyra, hennes hyra, pendlingskostnad etc för att försöka få ut en rimlig kostnad att betala.

Att vägra lägga en krona när du både slipper din egen hyra och pendlingskostnad gör att du framstår som väldigt snål.
  • denkanp95
    Anonym (J) skrev 2020-04-28 21:58:28 följande:

Självklart ska du betala hyra är du bor hos henne, hur kan du ens fundera på något annat?

Eftersom vi har separat ekonomi och separata kostnader har vi aldrig splittrat på hyreskostnader. Vad är det som gör att det är självklart i ditt resonemang? 
  • denkanp95
    Anonym (Kvinna) skrev 2020-04-28 21:57:58 följande:

Ja antingen dela hyran eller stå för maten. Det kostar för dig att pendla med. Om du ändå ska tjäna pengar så borde du bidra till hushållets räkningar om du bor där

Föreslog att ta matkostnaderna men det var inte i bilden eftersom det inte blev 50/50. Pendlandet kostar 1200kr medans boendekostnaden kommer ligga på 7500kr under två månader för min del. Vi har alltid haft separat ekonomi i övrigt.
  • Mascaraklumpar

?Hyresfritt? innebär ju inte att hyresvärden är extra godhjärtad och låter dig bo där gratis dessa månader, utan det innebär att årshyran är uppdelad på 10 betalningstillfällen istället för 12. Ur ett logiskt perspektiv är flickvännens argument att jämföra med: ?du betalar din el var tredje månad och jag betalar månadsvis, så de månader du inte betalar så borde vi dela på min räkning?. Det håller inte.

Däremot är det ohyfsat att bo hemma hos någon och inte bidra ekonomiskt och de flesta kvinnor tröttnar rätt fort på parasiterande män.

• Kusinen
    denkanp95 skrev 2020-04-29 11:10:09 följande:

Föreslog att ta matkostnaderna men det var inte i bilden eftersom det inte blev 50/50. Pendlandet kostar 1200kr medans boendekostnaden kommer ligga på 7500kr under två månader för min del. Vi har alltid haft separat ekonomi i övrigt.

Ja då vet du ju vad som gäller. Vill du bo där får du betala för dig

Kanske vill hon hyra ut del av lägenheten under sommaren om du inte bor där?
  • Anonym (4)

Nu har jag aldrig bott i hyresrätt, men jag tycker det låter helfel att du ska betala halva hennes hyra! En sak om det var hus det gällde, dubbelt så mycket vatten som används tex, men nej, låter helknäppt. Däremot borde du absolut betala hälften av maten, kanske mer om du äter mer med tanke på att du är man. Samt om ni nyttjar tex hennes bil mer än hon skulle gjort normalt sett så kan jag tycka att det vore schysst att putsa in lite bensinpengar. Tycker det är hon som låter snål och småsint. Hon kunde ju ha kommit till dig istället och känt hur det hade känts om du krävde henne på hyra... som andra säger så betalar du ju forfarande hyra för din lägenhet, få henne att förstå det. Det är ju jobbigt att inte bo hemma hos sig själv dessutom. Och huruvida hon har jobb eller inte ligger hos henne och är inget du borde bry dig om egentligen. Har ni varit tillsammans ett tag kan det ju dock vara gulligt att tex bjuda på någon aktivitet om ni hittar på något men om hon inte ens har sökt jobb så tycker jag hon får skylla sig själv faktiskt.

Förstår inte ni som säger att det är rimligt men jag kanske missar något.

• Findus12

Så länge ni har separata bostäder och du inte hyr ut din i andra hand tycker inte jag att du ska betala hyra. Jag menar- du betalar ju högre hyra resten av året för att kompensera de andra två månaderna. Finns ingen hyresvärd som bara har gratis hyra utan att den avgiften betalas i något annat led. I ditt fall har ju hyresvärden valt att ha lite högre de övriga månaderna eftersom studenter inte har något studiemedel under sommaren.

• Physalis

Du måste såklart acceptera hennes villkor om du vill bo i hennes bostad. Tycker du hon är orimlig så får du skippa att bo där helt enkelt.

Själv lutar jag åt att hennes lösning är mest rimlig.

Det enda positiva för henne med att du bor där är att ni kan umgås mer, men uppenbarligen bor du redan där en hel del så hon är kanske redan nöjd med hur mycket ni umgås. I övrigt är det bara du som tjänar på att du bor hos henne. Så varför skulle du inte betala för det?

Korrekturläser som en kratta
  • Jemp

VILL ni bo ihop? Om du kan pendla till sommarjobbet på hennes ort kan ju nån av er pendla under studierna också.

Har ni gemensamt kommit fram till att du ska bo där, nu och i sommar? Eller har du kommit fram till det själv? Har du fört kostnaden på tal? Saknar hon ensamtid?

Svar på tråden Sambo över sommaren, dela på hyra?