• AnonymYesYes

Hon vill ta klamydia-test!

Hej!

Min flickvän och jag har varit tillsammans i fem månader. Igår när jag kom hem till henne uppäckte jag att hon beställt hem ett klamydia-test. Jag frågade henne om detta och hon svarade direkt vad det var för test. Ja ni kan säkert själva förstå att det blev lite awkward stämning.

Grejen är som sådan att hon fick urinvägsinfektion för någon vecka sedan och förklarade klamydia-testet med att hon varit fundersam. Dock så har hon inte pratat med mig om detta, utan jag upptäckte som sagt testet själv. Hon säger att hon vill vara på den säkra sidan då hon tidigare gått med klamydia väldigt länge utan symtom. Det konstiga är att symtomen brukar visa sig efter ett par veckor, inte flera månader.

Vi har inte tidigare pratat om att testa oss, vilket vi borde ha gjort i början. Jag har haft klamydia vid två tillfällen i tidigare förhållande, och det kändes rätt rejält. Det sved och luktade illa när jag kissade. Nu har jag inga symtom och blir då fundersam när min nuvarande flickvän vill göra ett test efter att vi varit tillsammans i fem månader.

Jag har blivit bedragen tidigare av andra kvinnor, så jag fick en klump i magen av det här. Det behöver inte vara något, men jag tycker det är märkligt.

Jag pratade med henne och sade att jag tycker att hon borde pratat med mig om sina funderingar kring eventuell klamydia och att hon ska testa sig. Hon förstod att det var klumpigt gjort och att hon borde ha berättat för mig. Förhoppningsvis så är det "bara" urinvägsinfektion. Men jag kan inte låta bli att tycka att det är konstigt att hon hellre beställer hem ett könstest, än att gå till läkaren för att se om det är urinvägsinfektion.

Vad hade ni gjort? Är jag paranoid?

• Svar på tråden Hon vill ta klamydia-test!
  • Trippelmamma76

Svaret är rätt enkelt: du är paranoid, ja. Är väl bra att testa sig om man inte gjort det tidigare i förhållandet. Det är inte bra att gå med klamydia utan arbeta om det. Kan ge fertilitetsproblem. Och det är ju inte som att hon gömt testet och ljugit om det heller. Det här ska du inte lägga på henne! Hon tar ansvar, det är sunt.

• Fiona M

Om ni inte testat er innan (varför inte?) kan ni båda burit på smittan. När hade du det senast?

• AnonymYesYes
    Trippelmamma76 skrev 2020-04-18 10:49:51 följande:

Svaret är rätt enkelt: du är paranoid, ja. Är väl bra att testa sig om man inte gjort det tidigare i förhållandet. Det är inte bra att gå med klamydia utan arbeta om det. Kan ge fertilitetsproblem. Och det är ju inte som att hon gömt testet och ljugit om det heller. Det här ska du inte lägga på henne! Hon tar ansvar, det är sunt.

Jag har inte lagt något på henne. Och nej, hon gömde inte testet. Givetvis tycker jag att det är bra att hon tar ansvar, men vi är två i förhållandet och tycker bara att hon hade kunnat ta upp det med mig. Jag tror på öppenhet och dialog i ett förhållande. Vi är två som knullar med varandra, så ett eventuellt könstest borde även inkludera mig. Jag har haft klamydia två gånger och det var ingen trevlig upplevelse.

Tack för ditt svar, jag lutar oxo åt det paranoida hållet.
  • AnonymYesYes
    Fiona M skrev 2020-04-18 10:56:48 följande:

Om ni inte testat er innan (varför inte?) kan ni båda burit på smittan. När hade du det senast?

Ja du, jag hade klamydia senast sommaren 2018 och jag fick det av mitt ex. Jag åt medicin och blev frisk. Jag hade besvärliga symtom. Då jag inte varit med någon annan mellan mitt ex och min nuvarande så har jag vara antagit att jag varit frisk och jag känner inga symtom på eventuell klamydia.
Svar på tråden Hon vill ta klamydia-test!