• Sarsko

Magsmärtor

Hjälp

Har en 11 årig tjej som nu har hsft magsmärtor i snart 4 veckor. Läkaren hittar ingenting som är konstigt med magen. Prover, röntgen och ultraljud vidar inget.

Hon hade vinterkräksjuka i slutet på februari.

Någon mer dom har haft barn med längre magsmärtor?? Hjälp

• Svar på tråden Magsmärtor
  • Sarsko

Någon mer som har ett barn med magsmärtor under längre tid?

• Solblomma30
    Långbenopluto skrev 2020-04-08 14:47:43 följande:

Kan det vara psykiskt?

Eller det kan vara IBS?

Jag tänker lite som du, IBS och oro/stress är en möjlig förklaring. Jag hade magsmärtor under långa perioder som barn och tonåring. Troligen var det stress/oro och/eller IBS som var förklaringen. Som vuxen tar jag nu Omeprazol så fort jag får magont och har sällan ont längre. Jag har också gått i terapi för att få hjälp med ångest. Magen är något av det första som tar stryk när man mår psykiskt dåligt.

Man kan testa olika former av förändringar i kost om man misstänker IBS, finns bra info online.

Hoppas ni hittar en bra lösning för din dotter TS!
  • legomum

Om det inte är något fysiskt och läkaren inte hittar något kan det vara psykiskt. Bara en tanke.

Hur är skolsituationen? Barn får ont i magen eller huvudet när de är oroliga för tex skola, kompisar, mobbing, osv. Det behöver ju inte vara något från skolan kan ju finnas andra möjliga tillfällen som gör att din dotter har ont i magen.

Blir det bättre vissa dagar och värre andra? Skriv en smärtdagbok så märker du som vuxen om det finns någon tid som är värre och som är bättre. Om det nu inte är något fysiskt så kan du ringa in och hjälpa din dotter med vad som hon mår dåligt över.

• Sarsko

Ja det är nog panikångest hon har. Det jobbiga är att komma igång på morgonen och komma till skolan. Väl där går det bra. Hon är rädd för att få ont i skolan.

• brallison

Min bekant berättat om sin dotter som haft ont i mage i ett par år. Inga läkare kunde hitta nåt. Slutligen visade det sig att flickan var väldigt stressad i skolan (det förekom mobbning - även om inte mot henne, men hon tog illa vid ändå, väldigt empatisk tjej). Så, prata med en kurator eller psykolog för säkerhets skull.

• LFF

När jag hade konstant ont i magen från sexan och uppåt så berodde det på mobbning och utfrysning i skolan. 

• Sarsko

Men dessa magsmärtor är inte som vanligt ont i magen. Utan skrikont i intervaller liksom

Svar på tråden Magsmärtor