• Hej och hallå

Hot om ekonomisk kris från sambo

Jag känner mig helt förstörd. Lever i en relation där mannen var otrogen och våldsam första året, men han förändrades och blev bättre tillslut. Nu mår jag fortfarande (3 år senare) dåligt av minnerna ibland. För en månad sedan blev jag arg när han inte svarade i mobilen när han var ute och drack till morgonen, för även om han inte var otrogen så är jag så fruktansvärt rädd för att det skall hända igen. Minnerna revs upp och jag har känt mig nere senaste tiden på grund av det, vilket har lett till irritation och ilska mot min partner.

Idag hotade han med att utsätta mig för ekonomisk kris om jag inte slutar vara på dåligt humör. Mina föräldrar har köpt lägenheten vi bor i, och jag äger 10%. Han hotar med att göra allt vad han kan för att få så mycket som möjligt av den, och vi har inget samboavtal. Jag lever på CSN och klarar mig precis på det, och alla mina sparpengar var jag dum nog att lägga på honom när han inte hade någon inkomst under ett år. Jag har inte råd att köpa ut honom om det skulle bli så, och jag vill verkligen inte låna pengar och bli skuldsatt på grund av honom. Mina föräldrar har betalat hela lägenheten och det känns så fel om han skall få pengar för den. Han påstår att han bara har varit snäll som innan tänkt att jag skall få behålla möblerna som jag har köpt själv och att det är moraliskt rätt av honom att ta en del av min procent av lägenheten även om han inte har betalat för den.

Jag är så jävla rädd att det ska hända, och känner mig så otroligt dum som inte skrivit något kontrakt.

Vad hade ni gjort i min situation?

• Svar på tråden Hot om ekonomisk kris från sambo
  • Kjell2
    Hej och hallå skrev 2020-04-02 13:08:40 följande:

Jag känner mig helt förstörd. Lever i en relation där mannen var otrogen och våldsam första året, men han förändrades och blev bättre tillslut. Nu mår jag fortfarande (3 år senare) dåligt av minnerna ibland. För en månad sedan blev jag arg när han inte svarade i mobilen när han var ute och drack till morgonen, för även om han inte var otrogen så är jag så fruktansvärt rädd för att det skall hända igen. Minnerna revs upp och jag har känt mig nere senaste tiden på grund av det, vilket har lett till irritation och ilska mot min partner.

Idag hotade han med att utsätta mig för ekonomisk kris om jag inte slutar vara på dåligt humör. Mina föräldrar har köpt lägenheten vi bor i, och jag äger 10%. Han hotar med att göra allt vad han kan för att få så mycket som möjligt av den, och vi har inget samboavtal. Jag lever på CSN och klarar mig precis på det, och alla mina sparpengar var jag dum nog att lägga på honom när han inte hade någon inkomst under ett år. Jag har inte råd att köpa ut honom om det skulle bli så, och jag vill verkligen inte låna pengar och bli skuldsatt på grund av honom. Mina föräldrar har betalat hela lägenheten och det känns så fel om han skall få pengar för den. Han påstår att han bara har varit snäll som innan tänkt att jag skall få behålla möblerna som jag har köpt själv och att det är moraliskt rätt av honom att ta en del av min procent av lägenheten även om han inte har betalat för den.

Jag är så jävla rädd att det ska hända, och känner mig så otroligt dum som inte skrivit något kontrakt.

Detta är inte en juridisk fråga utan en relationsfråga. Du måste få ut honom och be dina föräldrar om hjälp. Framför allt, sluta lyssna på hans tomma hot.
  • Anonym (m)
    Kjell2 skrev 2020-04-02 20:00:20 följande:
    Detta är inte en juridisk fråga utan en relationsfråga. Du måste få ut honom och be dina föräldrar om hjälp. Framför allt, sluta lyssna på hans tomma hot.
    Han påstår ju att ts måste betala pengar till honom. stämmer det?
  • Kjell2
    Anonym (m) skrev 2020-04-02 20:06:59 följande:

Han påstår ju att ts måste betala pengar till honom. stämmer det?

Svårt att säga om det skulle landa i en domstol. Men eventuellt skulle 10% anses som sambogemensamt och alltså skulle Ts behöva lösa ut med 5%.

Men troligtvis kommer han inte orka gå till domstol när han väl flyttat och bor i egen bostad.

Ts bör försöka få ut honom snabbt. Sen brukar det lugna ner sig. Samt att han måste driva processen.
  • Anonym (m)
    Kjell2 skrev 2020-04-02 20:16:11 följande:
    Svårt att säga om det skulle landa i en domstol. Men eventuellt skulle 10% anses som sambogemensamt och alltså skulle Ts behöva lösa ut med 5%.

Men troligtvis kommer han inte orka gå till domstol när han väl flyttat och bor i egen bostad.

Ts bör försöka få ut honom snabbt. Sen brukar det lugna ner sig. Samt att han måste driva processen.
    då han inte var skriven på adressen från början så blir det ju krångligare för honom att bevisa
    hur blir hon av med honom, nu när han är skriven på adressen?
  • Kjell2
    Anonym (m) skrev 2020-04-02 20:36:50 följande:

då han inte var skriven på adressen från början så blir det ju krångligare för honom att bevisa

hur blir hon av med honom, nu när han är skriven på adressen?

Bostaden köptes för gemensamt bruk och de flyttade in samtidigt, om jag förstod Ts rätt. Alltså ska bostaden ingå i bodelningen. Om bostaden är belånad behöver det inte bli mycket nettovärde som ska delas.

Eller är det bevisvärdering och hur man ljuger i domstol som ska diskuteras?
  • FuckGoggleAskMe

Vad jag förstår, inköptes lägenheten för att ni skulle bo där tillsammans. Du äger 10%, och han har då rätt till 50% av det, dvs 5%. Det spelar ingen roll när han skrev sig där. Men sedan ska väl skulder, lån på bostaden avräknas, hör med banken hur det funkar, eller dina föräldrar kan göra det. Det du ägde innan sammanboendet (möbler etc) förblir ditt, det som inköptes för gemensamt bruk, måste ni dela på 50/50. Om ni inte bott tillsammans så länge, kan du kräva att han får mindre än 50%. Om det är stora värden inblandade, skaffa en advokat.

• Anonym (UtanförBoxen)
    Hej och hallå skrev 2020-04-02 13:08:40 följande:

1. Pratat med föräldrarna så att de är införstådda med situationen.
    2. Kontaktat en jurist. Det kostar en slant men om det blir problem senare så är det bättre att veta vad som verkligen gäller och att vara förberedd på vad som kan komma.
  • Anonym (Mim)

Har din sambo inget bevis på att lägenheten köptes för ert gemensamma bruk så har han väl inte rätt till halva av dina 10%. Jag hoppas att du inte har bekräftat i något sms eller liknande att den är köpt för gemensamt bruk. 

Varför skulle inte 5% av värdet på en lägenhet kunna handla om en större summa? I Stockholm är det tex inte konstigt att en tvåa går för 4 miljoner.

• Anonym (m)

Du skriver att han var våldsam första året ni levde tillsammans
    Du kan ju kontra med att du polisanmäler detta om han går ´vidare med att han ska ha pengar av dig

• bastardized

Helt ärligt verkar ert förhållande inte vara något att ha alls utan är uppbyggt på drömmar om vad det skulle kunna vara om inte allt detta hade hänt.

Utpressning otrohet och de faktum att han har lagt sin hand på dig gör det väldigt enkelt att hävda att du ska be honom fara åt helvete, det finns ingen lycka eller tillit att hämta där oavsett hur mycket omtanke hänsyn och förståelse du sätter in i förhållandet. Du förtjänar bättre.

• Anonym (Lizzy)

Mitt förslag:leva utan honom.Ha ett liv och hem utan honom.

• felix le chat

föräldrarna får väl skriva ett gåvobrev på hennes 10% andel där det framgår att
    gåvan är enskild egendom.  datera brevet samma dag som lägenheten köptes.
    saken klar. fler frågor ?

• Anonym (Ide)

Sälj tillbaks dina procent till föräldrarna så att du inte äger något...

• Anonym (C)

Gör slut och skicka en formell uppsägning till honom, tillsammans med dina föräldrar som äger 90% av lägenheten. Ju fortare du blir av med honom desto bättre.

Med tanke på att ni varit sambo i 2 år finns eventuellt möjlighet till jämkning, så det kanske bara skulle bli 2% som du ska betala. (2/5 av 5%).

Har du/ni betalat 10% eller är det en gåva från dina föräldrar? Är det en gåva är ett gåvobrev om enskild egendom som någon nämnde tidigare en bra idé.

Dessutom misstänker jag att det faktum att dina föräldrar äger 90% kan vara en fördel för dig. Egentligen hyr ni ju 90%, vilket gör läget lite speciellt.

• Anonym (gh)

Hur har det gått Ts, hur mår du?

Svar på tråden Hot om ekonomisk kris från sambo