• Anonym (m)

Kontakta personen som jag misstänker gjort anonym orosanmälan?

Har fått en anonym orosanmälan på mig där personen säger saker som gör att jag förstår att det är någon som vet saker om mig men inte är någon jag umgås med. Det handlar om att jag skulle ha blivit utsatt för våld, vilket inte stämmer. Socialtjänsten tar den på stort allvar då jag tidigare blivit utsatt vilket jag alltså Inte blivit nu.

Jag misstänker en person och jag funderar på om jag ska kontakta personen, jag har hennes nummer och hon jobbar på en kvinnojour jag haft kontakt med när jag var utsatt. Hon såg mig den dagen orosanmälan gjorden och jag hade en skada men den hade ja fått pga en olycka jag var med om.

Hur ska jag göra?

• Svar på tråden Kontakta personen som jag misstänker gjort anonym orosanmälan?
  • Annita
    Anonym (m) skrev 2020-04-01 13:17:25 följande:

Jo, han gör inget emot mig och den lilla kommunikationen vi haft har varit helt ok. Han låter mig alltså vara, inget nytt har hänt. Det här kan dock trigga igång något, inte våld men att han blir otrevlig. Det kanske inte låter så farligt men jag blir otroligt stressad när han blir så.Jag är inte ute efter att läxa upp någon. Jag vill minska oron och få henne att inse att hon borde pratat med mig först men inte på något konfrontativt sätt.

Nja vet inte om dom blev förvånade eller ej. Dom tyckte dock det var jättemärkligt, det personen som anmälde uppgav. Varför en person skulle göra så när skadan inte alls var som personen beskrev.

Ja om du stukat fingret och hon anmälde att hela armen var bruten, typ, så verkar det ju märkligt.
  • Anonym (Ida)
    Anonym (Fd misshandlad kvinna) skrev 2020-04-01 13:24:16 följande:

Att rikta min avslagna näsa, den är felläkt och numera asymetrisk.

Hade inte anmälningsplikten funnits så hade jag haft mitt originalutseende kvar.

Att eventuellt lappa ihop min trumhinna efter att han drog en flatnäve tvärs över örat så den sprack.

FEL. Hade din man inte slagit av din näsa hade du haft ditt orginalutseende kvar. Hade du sökt vård hade du haft ditt orginslutseende kvar.
  • Anonym (Fd misshandlad kvinna)
    Anonym (Ida) skrev 2020-04-01 14:11:19 följande:
    FEL. Hade din man inte slagit av din näsa hade du haft ditt orginalutseende kvar. Hade du sökt vård hade du haft ditt orginslutseende kvar.
    Är du dum eller? Försöker du skuldbelägga mig eller vad fan säger du???

Givetvis hade det varit så om han inte slagit mig, det är inte vad frågan handlar om!
    Hade jag sökt vård hade det anmälts till soc, då har jag hellre en lite sned näsa.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Fd misshandlad kvinna) skrev 2020-04-01 12:40:45 följande:
    Fast läkare har anmälningsplikt... så dit vågade jag inte heller gå under åren jag misshandlades.
    Pga detta har jag bl a felläkta frakturer.
    Jo men jag menar som exempel, att bara för att arbetstiden är slut så får en läkare inte berätta för sina vänner och bekanta vad Fru X hade för åkommor tidigare på dagen.
  • Anonym (Ida)
    Anonym (Fd misshandlad kvinna) skrev 2020-04-01 14:17:25 följande:

Givetvis hade det varit så om han inte slagit mig, det är inte vad frågan handlar om!

Hade jag sökt vård hade det anmälts till soc, då har jag hellre en lite sned näsa.

Nej men lägg skulden där den hör hemma dvs hos mannen som misshandlade dig. Det kan aldrig vara vårdens fel att du har sned näsa för att din man slog sönder den.
    Anonym (Ida) skrev 2020-04-01 14:32:55 följande:

Nej men lägg skulden där den hör hemma dvs hos mannen som misshandlade dig. Det kan aldrig vara vårdens fel att du har sned näsa för att din man slog sönder den.

Nej, och det har jag inte gjort. Det är anmälningsplikten som är anledningen till det. För det ÄR nämligen orsaken.
  • Pope Joan II
    Anonym (Fd misshandlad kvinna) skrev 2020-04-01 14:17:25 följande:

Hade du omyndiga barn vid tillfället? 
  • Pope Joan II
    Pope Joan II skrev 2020-04-01 15:31:14 följande:
    Boende hemma menar jag.
    Pope Joan II skrev 2020-04-01 15:31:14 följande:

Ja, den yngsta var omyndig.
    Pope Joan II skrev 2020-04-01 15:31:53 följande:

Boende hemma menar jag.

Boende i mitt hem.
  • Pope Joan II
    Anonym (Fd misshandlad kvinna) skrev 2020-04-01 16:05:38 följande:
    Ja, den yngsta var omyndig.
    Anonym (Fd misshandlad kvinna) skrev 2020-04-01 16:06:05 följande:
    Boende i mitt hem.

Olyckliga omständigheter att växa upp under. 
    Pope Joan II skrev 2020-04-01 16:12:17 följande:

Olyckliga omständigheter att växa upp under. 

Jo, och jag tog mig därifrån tillsammans med mitt barn. Förövaren är inte pappan och all kontakt bröts efter näsincidenten som liksom var droppen på en redan sprängfylld bägare.
  • Anonym (?)
    Anonym (Fd misshandlad kvinna) skrev 2020-04-01 16:15:17 följande:
    Jo, och jag tog mig därifrån tillsammans med mitt barn. Förövaren är inte pappan och all kontakt bröts efter näsincidenten som liksom var droppen på en redan sprängfylld bägare.
    Då hade väl en orosanmälan i samband med en näsoperation (som du för övrigt kunnat få igenom som olycka) väl varit till hjälp? Det är ju när man vägrar inse problemet och stannar kvar som man vill undvika anmälan. Annars riskerar man ingenting, utan kan få hjälp.
  • Anonym (?)

Har du täppt näsa/svårt att andas genom någon näsborre? I så fall kan du troligen få en korrigerande operation genom landstinget nu.

Anonym (?) skrev 2020-04-01 17:42:38 följande:
    Då hade väl en orosanmälan i samband med en näsoperation (som du för övrigt kunnat få igenom som olycka) väl varit till hjälp? Det är ju när man vägrar inse problemet och stannar kvar som man vill undvika anmälan. Annars riskerar man ingenting, utan kan få hjälp.
    Nej,  jag ville inte ha med soc att göra helt enkelt och det var fler incidenter innan denna. 
    Jag har svårt att tänka mig att någon ens vill ha med dem att göra om det kan undvikas.

Anmälningsplikten är enligt mig ett otyg som har drabbat mig personligen, eftersom jag inte kunde söka vård. Varken för näsan eller något annat.
    Anonym (?) skrev 2020-04-01 17:43:27 följande:

Har du täppt näsa/svårt att andas genom någon näsborre? I så fall kan du troligen få en korrigerande operation genom landstinget nu.

Inte så farligt men det syns att den är bulligare på ena sidan, märks mest när jag är förkyld.
    Jag vill inte operera den heller, har haft ont så det räcker.
Svar på tråden Kontakta personen som jag misstänker gjort anonym orosanmälan?