• LFF

Hur länge får era förskoleklassare vara ute?

När går de och lägger sig? När går de upp en vardag?

Anledningen till min fråga är att runt 1915 igår kväll plingade det på dörren och det var mina killars klasskompisar som undrade om barnen fick komma ut och leka. Mina barn hade nyss somnat vilket jag sa. När jag stängde dörren hörde jag ett av barnen säga "vad tidigt de går och sover". Mina barn går upp kl 6 på skoldagar, skolan börjar kl 8 (de äter frukost på fritids, annars hade de fått sova typ 30 minuter längre).

Nu undrar jag hur det ser ut hos er andra med barn i samma ålder.

• Svar på tråden Hur länge får era förskoleklassare vara ute?
  • whitestar

När sonen var i förskoleåldern var kl 19 en vanlig tid man avslutade kompis lek . I säng vid ca 19.30 somnade kanske vid 20 ca. I mellanstadiet kunde han få bara ute till 19.30 o i slutet av mellan är det 20.00 som gäller. Då har han fått kliva upp före 6 på mornarna dock.

Tycker det låter sent vara ute o leka efter kl 19 när det gäller förskoleklassbarn,tidigt gå o lägga sig redan vid 19 dock.

• Anemone
    LaFontaine skrev 2020-04-01 11:24:49 följande:

Skulle jag få min 3,5-åring att sova 11-12 timmar per natt skulle det få ske med hjälp av silvertejp och eter. Hon sover max 10 timmar per natt och har gjort väldigt länge. Oavsett rekommendationer finns det stora individuella variationer!

Ja, 11-12 h per dygn låter mer som nyfödd bebis. 
  • Therescha
    LFF skrev 2020-04-01 05:38:03 följande:

När går de och lägger sig? När går de upp en vardag?

Anledningen till min fråga är att runt 1915 igår kväll plingade det på dörren och det var mina killars klasskompisar som undrade om barnen fick komma ut och leka. Mina barn hade nyss somnat vilket jag sa. När jag stängde dörren hörde jag ett av barnen säga "vad tidigt de går och sover". Mina barn går upp kl 6 på skoldagar, skolan börjar kl 8 (de äter frukost på fritids, annars hade de fått sova typ 30 minuter längre).

Nu undrar jag hur det ser ut hos er andra med barn i samma ålder.

Nu går mitt barn i förstaklass, men även när hon gick i förskoleklass gick hon och borstade tänderna vid 19.30 och låg i sängen strax före 20. Hon kliver upp runt 6 på vardagar.

Barn tycker oftast att det är sent eller tidigt om det avviker från rutinen just de har hemma, de vet ju inte om något annat. Så den där kommentaren skulle jag inte ens bry mig om :)
  • mallalala

Sömnen är så individuell. Vår sexåring somnar 21-21.30 på vardagar. Går inte att få henne somna tidigare oavsett när vi lägger henne. Hon går upp vid 07 och är alltid pigg och glad. Alltid haft litet sömnbehov. Så tycker inte det går att dra alla över en kam. Vår fyraåring sover mycket mer och hr alltid haft stort sömnbehov och påverkas direkt och blir kinkig om hon inte får sina 11-12 timmar per natt.

• Anemone
    Therescha skrev 2020-04-04 06:58:20 följande:

Nu går mitt barn i förstaklass, men även när hon gick i förskoleklass gick hon och borstade tänderna vid 19.30 och låg i sängen strax före 20. Hon kliver upp runt 6 på vardagar.

Barn tycker oftast att det är sent eller tidigt om det avviker från rutinen just de har hemma, de vet ju inte om något annat. Så den där kommentaren skulle jag inte ens bry mig om :)

Skulle jag natta så tidigt skulle det INTE resultera i mer sömn, bara i en mer utdragen nattningsprodudur på flera timmar. Och skulle mitt barn i undantagsfall (pga lite sömn flera nätter innan) råka sova så mycket som 10-11 så blir somnar hon garanterat inte före midnatt nästa kväll.
  • Shoegal81

Min dotter, 6 år, lägger sig kl 20.00, väcker henne kl 07.00. Skolan börjar 8.30. Skulle inte låta henne gå ut själv och ringa på hos någon efter middagen en skolkväll.

Min sons kompis (9 år) ringde på en skolkväll kl 21.30, vi blev lite förvånade, så det verkar vara en stor spridning.

• legomum
    Anemone skrev 2020-04-04 02:13:37 följande:

Ja, 11-12 h per dygn låter mer som nyfödd bebis. 

Det där är ju jätteolika

När mina killar var nyfödda sov de 23,5 timme per dygn. När de var 3 år 12 timmar per dygn och nu som 6,5 åringar 10 timmar.

Sömn är individuellt.
  • Anemone

Verkar vara två olika diskussioner här i samma tråd.

Är det vanligt att barn i 6-7 årsåldern själva springer runt och ringer på hos andra och hälsar på? Utan att föräldrarna har koll på var de är?

Då min sjuåring inte har några kompisar har jag dålig koll. 

• Therescha
    Anemone skrev 2020-04-04 07:29:36 följande:

Skulle jag natta så tidigt skulle det INTE resultera i mer sömn, bara i en mer utdragen nattningsprodudur på flera timmar. Och skulle mitt barn i undantagsfall (pga lite sömn flera nätter innan) råka sova så mycket som 10-11 så blir somnar hon garanterat inte före midnatt nästa kväll.

Ok, men nu var det ju inte ditt utan MITT barn jag pratade om :) Du behöver inte försvara dina egna val, alla gör det som passar dem och deras barn bäst helt enkelt.
  • Anemone
    Therescha skrev 2020-04-04 16:05:23 följande:

Ok, men nu var det ju inte ditt utan MITT barn jag pratade om :) Du behöver inte försvara dina egna val, alla gör det som passar dem och deras barn bäst helt enkelt.

Du skrev att det är rutinerna som avgör vad barnet uppfattar som tidigt respektive sent. Det tog jag som ett påhopp. Som om att det är mina rutiner det är fel på för att mitt barn omöjligt kan sova så mycket. Det handlar inte om val. Visst jag skulle kanske med mycket jobb kumma få mitt barn att somna kl 19 med rutiner. Men för att upprätthålla detta skulle jag måsta väcka 03 varje morgon.
  • Therescha
    Anemone skrev 2020-04-04 16:22:58 följande:

Du skrev att det är rutinerna som avgör vad barnet uppfattar som tidigt respektive sent. Det tog jag som ett påhopp. Som om att det är mina rutiner det är fel på för att mitt barn omöjligt kan sova så mycket. Det handlar inte om val. Visst jag skulle kanske med mycket jobb kumma få mitt barn att somna kl 19 med rutiner. Men för att upprätthålla detta skulle jag måsta väcka 03 varje morgon.

Ja, och det står jag fast vid :) Jag har däremot inte alls skrivit att det enda rätta är att lägga tidigt eller att alla barn behöver precis lika mycket sömn, det var din helt egna negativa tolkning som får stå för dig :)
  • Brumma
    Anemone skrev 2020-04-04 16:22:58 följande:

Jag uppfattade det inte alls som negativt utan "bara som det är".

Om ngn har som rutin att lägga sig 19 tycker de att 21 är väldigt sent. Om ngn lägger sig 21 tycker det 19 är väldigt tidigt.

Själv lägger jag mig 20.30 ca, jag har ett stort behov av sömn samt att jag går upp tidigt. De flesta av mina vänner har andra rutiner och tycker jag lägger mig tiiiidigt ;)
Svar på tråden Hur länge får era förskoleklassare vara ute?