• AmelieIsak

Isolera riskgrupper/skydda jobben

Har just ställt denna fråga till myndigheter och undrar om ni här hört denna fråga ställas:

För att samhället ska fortsätta fungera och att alla branscher som t.ex hotell och restaurang skulle kunna klara sig bättre - vore det inte en idé att isolera riskgrupperna i stället för att alla dessa tusentals anställda ska förlora sin försörjning? Skyddar inte det både direkt och och i längden även riskgrupper bättre? Har någon ställt frågan till experterna och fått svar på det?

• Svar på tråden Isolera riskgrupper/skydda jobben
  • Anonym (Kleo)
    AmelieIsak skrev 2020-03-17 17:21:22 följande:

Har just ställt denna fråga till myndigheter och undrar om ni här hört denna fråga ställas:

För att samhället ska fortsätta fungera och att alla branscher som t.ex hotell och restaurang skulle kunna klara sig bättre - vore det inte en idé att isolera riskgrupperna i stället för att alla dessa tusentals anställda ska förlora sin försörjning? Skyddar inte det både direkt och och i längden även riskgrupper bättre? Har någon ställt frågan till experterna och fått svar på det?

För att vårt samhälle ska klara det här viruset måste vi få en långsam spridning av det. Sprids det för snabbt förlorar vi kontrollen över det.

Det är dessutom omöjligt att helt isolera alla som ingår i riskgrupper. Tänk till exempel på alla långtidssjuka som är inlagda på sjukhus. Hur håller vi dem isolerade?
  • AmelieIsak

Varför skulle inte människor i riskgrupper kunna isolera sig själva och de som är inlagda för sjukhusvård inte kunna isoleras på en avdelning (avskild del av sjukhus) med noggranna kontroller av dem och den personal som hjälper dem? Om hels samhällsekonomin rasar så är det inte till hjälp för de kroniskt sjuka när denna pandemi är över. Det finns ett EFTER att tänka på. Det är vansinnigt många som blir av med jobbet nu pga att i grunden friska människor som i princip får en lättare förkylning inte kan röra sig i samhället. Jobben står inte och väntar på dem eftersom företagen går omkull. De personer som drabbas av det har också barn och räkningar. Kronofogden nästa? För att vi inte kan isolera dem som det sägs att vi skyddar nu genom åtgärderna som tagits hittills.

• Mascaraklumpar

Därför att det räcker inte. Vi har 500 intensivvårdsplatser i Sverige och 6-9 miljoner människor som ska genomgå sjukdomen under 8 veckors tid (om vi lever på som vanligt tar det ca 8 veckor). Även om vi isolerar den känsligaste tredjedelen så har vi minst 4 miljoner kvar. Även om bara 0,5% av dessa skulle behöva intensivvård så är det 20 000 människor på 500 platser. Det går inte.

• AmelieIsak
    Mascaraklumpar skrev 2020-03-17 22:46:46 följande:

Därför att det räcker inte. Vi har 500 intensivvårdsplatser i Sverige och 6-9 miljoner människor som ska genomgå sjukdomen under 8 veckors tid (om vi lever på som vanligt tar det ca 8 veckor). Även om vi isolerar den känsligaste tredjedelen så har vi minst 4 miljoner kvar. Även om bara 0,5% av dessa skulle behöva intensivvård så är det 20 000 människor på 500 platser. Det går inte.

Utöver att jag är knäckt för att min sambo förlorar jobbet på måndag så undrar jag om vi skyddar människor bättre nu? Jag vet att människor som jobbar inom kommunen där jag bor fortfarande går till jobbet. Chefer är informerade om att de inte är friska men frågar saker som -Du har väl inte varit utomlands? och säger att de ska komma till jobbet. Jag har skrivit till kommunen i fråga om detta. Får inget svar. Så, eftersom vi inte kan lita på att människor följer riktlinjer från våra myndigheter, är det få ens ett skydd för våra mest sårbara medborgare? Kommer vårdplatserna räcka när mellanchefer i kommuner inte gör som de ska? Jag pratar om personal som ska ta hand just om de mest utsatta. Teori är en sak - verklighet en väldigt annorlunda sak.
  • Mascaraklumpar
    AmelieIsak skrev 2020-03-17 23:02:48 följande:

Utöver att jag är knäckt för att min sambo förlorar jobbet på måndag så undrar jag om vi skyddar människor bättre nu? Jag vet att människor som jobbar inom kommunen där jag bor fortfarande går till jobbet. Chefer är informerade om att de inte är friska men frågar saker som -Du har väl inte varit utomlands? och säger att de ska komma till jobbet. Jag har skrivit till kommunen i fråga om detta. Får inget svar. Så, eftersom vi inte kan lita på att människor följer riktlinjer från våra myndigheter, är det få ens ett skydd för våra mest sårbara medborgare? Kommer vårdplatserna räcka när mellanchefer i kommuner inte gör som de ska? Jag pratar om personal som ska ta hand just om de mest utsatta. Teori är en sak - verklighet en väldigt annorlunda sak.

Jag menar inte att nuvarande sätt är bättre utan min poäng är att även om dödligheten är störst bland äldre och vissa andra riskgrupper så kommer ANTALET döda att vara enormt även bland unga, friska människor, trots att det är en liten andel som dör. Därför räcker det inte att skydda riskgrupperna, utan det måste till många fler åtgärder för att ?platta ut kurvan?. Samtidigt så skulle dessa åtgärder (dvs att sätta de allra flesta människor i karantän) antagligen bli enormt påfrestande för ekonomin och jag gissar att det är därför man avvaktar. Tyvärr innebär varje dygns avvaktande en exponentiell ökning av antalet som inte kommer att få tillgång till vård.

Jag beklagar att din man blir av med sitt jobb. Det här suger verkligen, på alla sätt.
Svar på tråden Isolera riskgrupper/skydda jobben