AmelieIsak skrev 2020-03-17 23:02:48 följande:
Utöver att jag är knäckt för att min sambo förlorar jobbet på måndag så undrar jag om vi skyddar människor bättre nu? Jag vet att människor som jobbar inom kommunen där jag bor fortfarande går till jobbet. Chefer är informerade om att de inte är friska men frågar saker som -Du har väl inte varit utomlands? och säger att de ska komma till jobbet. Jag har skrivit till kommunen i fråga om detta. Får inget svar. Så, eftersom vi inte kan lita på att människor följer riktlinjer från våra myndigheter, är det få ens ett skydd för våra mest sårbara medborgare? Kommer vårdplatserna räcka när mellanchefer i kommuner inte gör som de ska? Jag pratar om personal som ska ta hand just om de mest utsatta. Teori är en sak - verklighet en väldigt annorlunda sak.
Jag menar inte att nuvarande sätt är bättre utan min poäng är att även om dödligheten är störst bland äldre och vissa andra riskgrupper så kommer ANTALET döda att vara enormt även bland unga, friska människor, trots att det är en liten andel som dör. Därför räcker det inte att skydda riskgrupperna, utan det måste till många fler åtgärder för att ?platta ut kurvan?. Samtidigt så skulle dessa åtgärder (dvs att sätta de allra flesta människor i karantän) antagligen bli enormt påfrestande för ekonomin och jag gissar att det är därför man avvaktar. Tyvärr innebär varje dygns avvaktande en exponentiell ökning av antalet som inte kommer att få tillgång till vård.
Jag beklagar att din man blir av med sitt jobb. Det här suger verkligen, på alla sätt.