• Sötsug

7 åring som stammar

Har en 7 årig son som stammar.

Han har sedan han var liten typ 3 år haft problem med stamning och då i form av att han upprepade ord typ "Jag jag jag vill ha en kaka". Han gick då till logoped som sa att det inte är äkta stamning utan något små barn kan göra när de är uppspelta. Han hade även svårt med uttal av vissa bokstäver.

När han började skolan avslutades kontakten med logopeden med hänvisning till att han nu tillhör skolhälsan. Han hade fortarande problem med R, men skolan sa att de har en talpedagog men de använder den sällan/aldrig.

Nu stammar sonen igen men mer på ljud som äkta stamning. "J J JAG vill ha". Han beskriver det själv som jobbigt att orden hakar upp sig och ibland får han kämpa mycket innan han får fram det han vill ha sagt och ibland glömmer han bort vad han ska säga för att han får hålla på så länge. Vad gör man?

Skolan använder sig inte av deras talpedagog och logoped verkar man ju inte få gå till när man tillhör skolhälsan?

• Svar på tråden 7 åring som stammar
  • Avenia

Epstein Barr virus kan orsaka stamning. Har barnet andra symtom? Adhd?

• Stumpan83

I vår region är det tvärtom - talpedagog innan skolåldern efter bedömning hos logoped, behandling hos logoped efter man startat skolan men de behandlar inte barn som bara har svårt med vissa ljud.

Jag skulle ringa till logopedmottagningen och höra efter hur du ska gå vidare. Annars vara på skolan om att ditt barn behöver bedömas av talpedagogen.

• Sötsug
    Avenia skrev 2020-02-29 09:55:06 följande:

Epstein Barr virus kan orsaka stamning. Har barnet andra symtom? Adhd?

Han har ADHD i kombinerad form nivå svår.
  • Sötsug
    Stumpan83 skrev 2020-02-29 15:48:33 följande:

I vår region är det tvärtom - talpedagog innan skolåldern efter bedömning hos logoped, behandling hos logoped efter man startat skolan men de behandlar inte barn som bara har svårt med vissa ljud.

Jag skulle ringa till logopedmottagningen och höra efter hur du ska gå vidare. Annars vara på skolan om att ditt barn behöver bedömas av talpedagogen.

Han gick till logoped pga att han bytte ut vissa ljud. Sa L istället för V. T istället för K etc. Han gick dit en gång varannan vecka under flera månader. Han var inte helt färdig när logopeden avslutades. Jag pratade med logopeden då för att jag gärna ville att han skulle fortsätta där då de fått så bra kontakt, men hon hänvisade till att det är skolhälsan som ska ta över.

Jag pratade direkt med skolan varpå lärarna i förskoleklass sa "Vi har en talpedagog men vi använder den aldrig. Det är dessutom inte barnet som ska gå till talpedagogen utan vi lärare ska ha denne som stöd för att vi ska kunna lära barnet. Men det har vi absolut inte tid med *skratt*. Vi har knappt tid att fylla i Skolverkets blanketter de ska ha in varje år. Det finns dessutom barn med betydligt större talsvårigheter som i så fall skulle gått före ändå."

Nu har han ju dock börjat stamma mer än tidigare och upplever det själv som jobbigt..

Inom samma kommun men en annan skola har lärare tagit upp med föräldrar att deras barn behöver gå till talpedagog och upprättat kontakt med denna... Så det verkar vara lite olika hur kommunala skolor gör i denna kommun.

Jag ska nog kontakta logopeden!
Svar på tråden 7 åring som stammar