Elak 10 åring, vad göra?
Ursäkta mitt språkbruk, men jag orkar snart inte med min nästan 10 åriga dotter mer.
Nästan varje vecka får jag samtal från lärare om att hon har betett sig illa och stört i klassrummet eller varit elak mot sina klass kamrater. Hon är uppkäftig mot lärare och säger ofta att dem inte kan bestämma över henne, eller så hånar hon klass kamraterna när dem svarar fel på någon fråga, läser för långsamt enligt henne osv. I hennes klass finns ett par barn med funktionsnedsättningar som får anpassningar för detta tex att de får sitta och pillra med nåt tyst eller gå ut ur klass rummet och gå en runda när det blir för mycket etc. Att dessa barn får göra det, det tål inte min dotter som då börjar göra likadant och säger att om något annat barn får göra en viss sak ska hon också få det och får hon inte det ska hon göra det ändå eller mörda de andra barnen för att de förtjänar inte att leva.
Jag har försökt med ALLT. Mobilförbud, dataförbud, ipad förbud, utegångsförbud osv. Hon bryr sig inte utan börjar bara skrika om att alla vill att hon ska dö eller att hon ska ta livet av sig eller tända eld på huset eller vad som helst. När lillasyster (4 år) blir rädd av allt skrikande och hotande från dottern sida hånskrattar hon eller säger åt lillasyster att hålla käften om hon inte vill dö. Jag har förklarat och förklarat hundratals gånger hur hennes beteende påverkar andra och hon säger sig förstå det men att hon VILL skrämma och såra andra så att de ska må dåligt eftersom hon tycker att dem förtjänar det. Ända sedan hon var liten har jag tryckt jättemycket på att människor är olika och har olika förutsättningar, att man ska acceptera alla, inte mobba osv men hon skiter fullständigt i det. Alla ska vara som hon tycker, och är de inte det så är det "fel i huvudet" på dem säger hon.
Samtidigt kan hon vara världens fantastiskaste unge. När lillasyster fyllde år bakade hon på eget bevåg en jättefin tårta, hon tömmer kattlådan och matar katterna utan att man ber henne om det, hon passar gärna och är jättefin mot lillasyster (om jag måste ner i tvättstugan eller springa ner till affären och köpa mjölk tex), hon värnar om naturen och miljön, vill ofta skänka delar av sin månadspeng till organisationer som WWF osv. När hon är på bra humör är hon riktigt mogen av sig och kan diskutera och argumentera om diverse olika ämnen på nästan en vuxens nivå, hon läser mycket, umgås och har kul tillsammans med sina kompisar, spelar piano och går på dans. Men så blir hon sur över någonting och min fantastiska flicka förvandlas till en trotsig 2 åring som kräver millimeter rättvisa och att allt ska vara som hon vill ha det.
Varför är hon så här? Vad ska jag göra?
TL;DR: Min 10 åriga dotter ställer till problem i skolan och är elak mot andra barn. Hon skrämmer sin 4 åriga lillasyster och hotar att bränna ner huset, döda folk osv. Hon säger att hon förstår att hon skrämmer och sårar andra och att det är precis vad hon vill åstadkomma eftersom hon tycker att dem förtjänar det. Samtidigt kan hon vara helt fantastisk och bry sig väldigt mycket om lillasyster, miljön, djur osv och umgås med kompisar och gå på aktiviteter precis som vilken 10 åring som helst. Jag har försökt med allt för att få henne att sluta bete sig illa. Vi har pratat, jag har gett henne olika konsekvenser för de dåliga beteendena osv. Ingenting hjälper.