• Anonym (Arg)

De vaccinerade utan medgivande!

Igår vaccinerades mitt barn i skolan, utan mitt medgivande och utan att informera. Är det skolinspektionen man vänder sig till för att anmäla såna här misstag?

• Svar på tråden De vaccinerade utan medgivande!
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-01-27 11:44:23 följande:
    Skolor gör olika, det är inte frågan om något allmänt "införande". Vissa skickar ut inför varje tillfälle, andra gör det en gång i samband med skolstart, just för att lappar försvinner som du säger.

Man skickar knappast ut medgivande digitalt, jag tror inte det finns många skolor som sysslar med BankID för sådana saker. Information kan man ¨så klart skicka ut men viktiga papper behöver signatur. Det där med att ena förälderns medgivande räcker gäller fortfarande däremot.
    Och det tycker jag är fel. Man borde skicka ut förfrågan digitalt, så kan båda föräldrarna svara över mail. Samt en kan skriva på lappen. Men har det inte kommit ett mail med "ja" ifrån den andra föräldern, så ska vaccinationen naturligtvis inte göras. Man kan inte förutsätta att den andra föräldern tycker lika - det är HEMSKT att man gör så. Dessutom är det oftast pappan som inte tillfrågas i så fall, eftersom fler barn bor heltid hos mamman... Det borde ju inte vara så bra idag, när det ska vara "jämlikt föräldraskap"?
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (XXX) skrev 2020-01-27 12:03:19 följande:
    Och det tycker jag är fel. Man borde skicka ut förfrågan digitalt, så kan båda föräldrarna svara över mail. Samt en kan skriva på lappen. Men har det inte kommit ett mail med "ja" ifrån den andra föräldern, så ska vaccinationen naturligtvis inte göras. Man kan inte förutsätta att den andra föräldern tycker lika - det är HEMSKT att man gör så. Dessutom är det oftast pappan som inte tillfrågas i så fall, eftersom fler barn bor heltid hos mamman... Det borde ju inte vara så bra idag, när det ska vara "jämlikt föräldraskap"?
    Det är inte rättssäkert att skicka bekräftelse via mail, vem vet vilken person som sitter bakom skärmen liksom? Och folk glömmer, det hamnar i skräpposten... Digital era i all ära men "paper beats computer" i sådana här lägen.

Att det räcker med ena förälderns medgivande kanske kan antas om man bor ihop och har en viss samsyn men inte om föräldrarna har gått skilda vägar med gemensam vårdnad. Det borde ju som du säger vara bådas rätt att säga ja/nej i det läget. Det är lite märkligt faktiskt.
  • Anonym (Sanna)

Hur mamman och pappan kommunicerar hemma har skolan ingenting med att göra. Skickar skolan ett pappaer med info och det skrivs under av en förälder så har skolan gjort sitt.

Om föräldrarna inte kan samarbeta är inte skolans ansvar och se till att medla.

• Anonym (XXX)
    Anonym (Sanna) skrev 2020-01-27 12:15:01 följande:

Hur mamman och pappan kommunicerar hemma har skolan ingenting med att göra. Skickar skolan ett pappaer med info och det skrivs under av en förälder så har skolan gjort sitt.

Om föräldrarna inte kan samarbeta är inte skolans ansvar och se till att medla.

Men - hur svårt kan det vara att kräva BÅDA föräldrarnas underskrift på blanketten, alternativt på var sin blankett? Jag råkar veta att det finns sammanhang där man gör så, men av någon anledning inte vid vaccination. Som om det skulle vara mindre viktigt? Människor kan ju ha oerhört starka åsikter om vaccinationens görande eller inte görande.
  • Anonym (Sanna)
    Anonym (XXX) skrev 2020-01-27 12:24:03 följande:

Men - hur svårt kan det vara att kräva BÅDA föräldrarnas underskrift på blanketten, alternativt på var sin blankett? Jag råkar veta att det finns sammanhang där man gör så, men av någon anledning inte vid vaccination. Som om det skulle vara mindre viktigt? Människor kan ju ha oerhört starka åsikter om vaccinationens görande eller inte görande.

Skolan behöver en underskrift av vårdnadshavare. Bådas behövs inte.

Föräldrarna ska samarbeta och kan de inte det är det bara barnet som drabbas.

Detta är inte skolans sak. Föräldrarna måste ta sitt ansvar.

Man kan inte skylla på alla andra jämt.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Sanna) skrev 2020-01-27 13:14:52 följande:
    Skolan behöver en underskrift av vårdnadshavare. Bådas behövs inte.

Föräldrarna ska samarbeta och kan de inte det är det bara barnet som drabbas.

Detta är inte skolans sak. Föräldrarna måste ta sitt ansvar.

Man kan inte skylla på alla andra jämt.
    Ja jag vet att det är så, men jag tycker att det är fel - när det gäller en fråga som folk har så starka åsikter om, som vaccination. Men även när det gäller annat, som t.ex. föräldramöten, luciatåg, teateruppvisningar, skolutflykter, skoltävlingar och -matcher etc. som föräldrarna är inbjudna att vara med på, så får umgängesföräldern ofta inte reda på det. Och ofta tror lärarna då, att det är umgängesföräldern som inte är intresserad av att vara med. Det här har jag hört från många UF, av båda könen för den delen. 

Det är inte rätt, och idag när man kan ha en maillista och det inte tar mer tid att skicka informationen till båda föräldrarna, så finns det ingen ursäkt. 
  • GGN
    Anonym (Yay!) skrev 2020-01-27 11:32:13 följande:

Grattis till att ditt barn fått ett skydd så att hen slipper en svår sjukdom!

Läs TS inlägg.
  • Anonym (XXX)
    Fin skrev 2020-01-29 16:31:29 följande:

är det du?
    https://svenska.yle.fi/artikel/2020/01/29/helsingforsbarn-fick-masslingvaccin-mot-ena-foralderns-vilja-fel-sager-jo-som

T
    ycker det skulle vara klart fall att vaccinera.

Och kan inte förstå hur den av föräldern som motsätter sig skulle ha mera rätt än föräldern som vill det?

Men det förstår jag. Default måste alltid vara att INTE göra ett ingrepp. Såvida det inte handlar om livräddande åtgärder på ett barn som är sjukt eller skadat - och då hjälper det inte om båda föräldrarna säger nej heller. I så fall tar samhället över vårdnaden så att ingreppet kan göras. Och så måste det ju vara. (Det finns ett journummer på soc som sjukhusen kan ringa till dygnet runt, om t.ex. Jehovas-föräldrar skulle vägra blodtransfusion till ett barn som kommer att dö utan. Då tar soc över vårdnaden från föräldrarna, tills de ingreppen de motsätter sig inte behövs längre.)
  • Anonym (XXX)
    Fin skrev 2020-01-29 16:31:29 följande:

är det du?
    https://svenska.yle.fi/artikel/2020/01/29/helsingforsbarn-fick-masslingvaccin-mot-ena-foralderns-vilja-fel-sager-jo-som

T
    ycker det skulle vara klart fall att vaccinera.

Och kan inte förstå hur den av föräldern som motsätter sig skulle ha mera rätt än föräldern som vill det?

Men det förstår jag. Default måste alltid vara att INTE göra ett ingrepp. Såvida det inte handlar om livräddande åtgärder på ett barn som är sjukt eller skadat - och då hjälper det inte om båda föräldrarna säger nej heller. I så fall tar samhället över vårdnaden så att ingreppet kan göras. Och så måste det ju vara. (Det finns ett journummer på soc som sjukhusen kan ringa till dygnet runt, om t.ex. Jehovas-föräldrar skulle vägra blodtransfusion till ett barn som kommer att dö utan. Då tar soc över vårdnaden från föräldrarna, tills de ingreppen de motsätter sig inte behövs längre.)
Svar på tråden De vaccinerade utan medgivande!