• ensambarn

Börja amma då barn är 5,5 månad

Hej,

Jag pumpar på ?heltid? och ger bröstmjölk på flaska sedan dag 3, detta då hon inte gick upp i vikt tillräckligt fort, förmodligen pga dåligt tag och stora bröst som gjorde det svårt att få bra tag. Hursomhelst - när jag erbjuder bröstet klarar hon av att suga nu, men hon blir upprörd och föredrar såklart flaskan.

- Kan jag lära henne amma vid bröstet trots att hon är 5.5 månad? (Jag behöver ju inte få igång produktion då den redan är tillräcklig)

- Hur gör jag i sådant fall för att hon inte bara ska bli ledsen och hysterisk när jag erbjuder bröstet före flaskan?

- Gör jag bort mig om jag introducerar bröstet nu? Tänker att hon snart äter mer mat och att amningen kommer bli mindre ändå. (Kan ändå inte släppa tanken på hur mysigt det är och att det vore SÅ skönt att slippa pumpa på natten/tidig morgon och istället ge bröstet direkt. Samt att alltid ha färsk mat med sig nu när man börjar vara ute mer)

• Svar på tråden Börja amma då barn är 5,5 månad
  • 8airam8

Bara att pröva, lugnt och sansat.

The first glass of wine is all about the food, the second glass is about love and the third glass is about mayhem.
  • Erkens mamma

Testat med amningsnapp?

Eller att pumpa igång utdrivningsreflexen först och sedan lägga till bröstet.

Tänker att det är störst skillnad att det inte kommer på en gång när man ammar jämfört med flaskan.

Man kan ju byta åt andra hållet så det borde gå.

Lättare med något extramål på natten om man slipper pumpa i mellan.

• Lexikon

Det går absolut.

skulle tipsa om att läsa Lin Dahléns bok Amning i nöd och lust. Många bra tips om hur man kan starta om, amma adoptivbarn etc.

kanske skulle det underlätta med ett tillmatningsset så att det kommer mer mjölk direkt? Eller pumpa för att få igång reflexen och sedan lägga till.

man kan även erbjuda bröstet efter mat, som gos och för sugbehovet. Vill du ha hjälp så är Amningshjälpen superbra. Deras hemsida och fb-grupper rekommenderas!

• Lexikon
    Långbenopluto skrev 2020-01-11 15:11:11 följande:

Många börjar dra ned på amning i den åldern, så jag tror det blir lite fel.

Men det är ditt val.

Man minskar inte amningen på en bebis som är 5,5 månad! De har inte ens börjat få små smakskedar då.

Bröstmjölken är huvudfödan hela första året, och ett bra komplement en lång tid efter det.

En bra grundregel är att inte uttala sig om sådant som man uppenbarligen inte har någon aning om alls.
  • Bubbel85

Har du testat minska storleken på nappen till flaskan? Tänker om man kunde minska successivt så det inte kommer så mycket från flaskan så kanske bröstet inte upplevs lika frustrerande för henne. Bara en tanke :)

• ensambarn

Tack för tipsen! Ska absolut läsa boken och testa era tips.

Det fungerar som det är nu också, skulle mest vara smidigt.

Hon har minsta nappen på flaskan ännu så det kommer inte så snabbt i den heller :) Får läsa boken och testa amma efter pumpning om det är något som kan fungera. Tack!

Svar på tråden Börja amma då barn är 5,5 månad