• kolibri

Fler timmar på förskola för syskon?

Har googlat mig blå men hittar inga svar! Försöker här istället. I april kommer lillasyskonet och jag kommer då både vara föräldraledig och jobba deltid hemifrån med bebisen pga egen verksamhet med personal som jag inte bara kan släppa... Kommer alltså vara föräldraledig vissa dagar/timmar med FP och jobba andra dagar/timmar och tar då ej ut FP. Pappan kommer vara ledig till hösten/vintern.

I min kommun har man rätt till 15h/v för storasyskonet, men känner att detta kan bli rätt tight för oss då storasyskonet är väldigt aktivt (2,5 år) och mår bra av stimulationen på förskolan. Vet ju sen 1an att det är en del sömn som behöver tas igen på dagarna, så all tid av dessa 15 timmar kan jag inte lägga på arbete precis. Kan INTE jobba med storasyskonet hemma! Kan man betala för att få fler timmar? Eller hur gör man? Vad har man rätt till när man även arbetar? Känns som det alltid tas för givet att man har ett vanligt jobb som man kan va föräldraledig från 100%..suck..

• Svar på tråden Fler timmar på förskola för syskon?
  • Anonym (Fråga)

Hör med förskolan. Vi hade också behov av extra förskola (iofs pga sjukdom) och det var bara att mejla rektorn och dagen efter var barnets tider ändrade.

Om svaret blir nej kanske din man kan gå ner i arbetstid?

Finns det någon släkting eller vän som kan passa en förmiddag i veckan eller liknande?

• Anonym (2 barns mor)

Nu är mina barn tonåringar men för tiotalet år sedan funkade de så här.
    Jobbar du  20h så får barnet gå 20h, så du kan inte plussa på 15h.

• Anonym (Anonym)

Du har dina 15 timmar, det är allt du får om maken ska vara ledig och även om du jobbar deltid så spelar det ingen roll. Om det finns en vuxen hemma så är det max 15 timmar.

Om du skulle jobba halvtid dvs 20 h/v och din man arbetar heltid eller iaf minst halvtid så har ni rätt till 20 h/v.

• kolibri

Tack för svar! Så om jag förstår er rätt så gäller att om jag skulle jobba deltid 16 h/v och vara föräldraledig resten, så skulle jag bara få 1 timme extra i vecka, totalt 16 timmar. Tyvärr har vi ingen i vår krets som kan barnvakta på regelbunden basis, utan bara hoppa in ibland vid behov. Låter mao som att den bästa lösningen är att köpa in en Rut några timmar en av dagarna hon inte är på förskolan.

• cosinus
    kolibri skrev 2020-01-10 20:15:07 följande:

Tack för svar! Så om jag förstår er rätt så gäller att om jag skulle jobba deltid 16 h/v och vara föräldraledig resten, så skulle jag bara få 1 timme extra i vecka, totalt 16 timmar. Tyvärr har vi ingen i vår krets som kan barnvakta på regelbunden basis, utan bara hoppa in ibland vid behov. Låter mao som att den bästa lösningen är att köpa in en Rut några timmar en av dagarna hon inte är på förskolan.

Om du tänker jobba 16 timmar så har du ju rätt att lägga dessa 16 timmar som du vill samt ta lunch om du jobbar över lunchen och tid att förflytta dig till och från förskolan.

Jag har haft ungefär 24 timmar på barnens schema när jag pluggat halvtid 20 timmar.
  • Alexi

Men kommer du kunna jobba med än 15 h per vecka med en bebis? För då får ju då prioritera att jobba all tid som barnet är på förskolan.

• kolibri

16 arbetstimmar var bara ett exempel. Troligtvis rör det sig om 2 dagar a 3-4 timmar samt åka iväg på möte ibland. Men om man då lägger arbetstiden ex 2 dagar 11-15 inkl. lunch 1 h så får jag därigenom 2 timmar till att ha till förskoletid? Alltså totalt 17 timmar på förskolan. Är det rätt tänkt? Så rörigt...

• Fins Mamma

Är pappan ledig räså kan du jobba hur mycket som helst utan att ditt barn får en sekund mer.

?
  • fjanten

När jag var föräldraledig 60 % och arbetade 40 % fick barnen gå 20h+restid/vecka på förskolan (kommunen godkände 'uppåt', och la alltså inte tiden på 16 h+restid utan la in en halvtidssysselsättning). Dock hade jag båda på förskola den tiden, så det är ju annat än ditt läge, men det kan ju hända att kommunen vill avrunda upp till en halvtidsplats för dig?

Svar på tråden Fler timmar på förskola för syskon?