Omotiverad 18-åring, ledsen mamma
Jag har en 18 dotter som är totalt omotiverad och ointresserad av allt annat än mobilen och dataspel. Hon går på gymnasiet men vet inte vad hon vill bli eller jobba med. Vi i släkten har ju såklart frågat, tjatat, gnällt, försökt hjälpa i många år och förklarat hur viktig skolan är (den är också ganska ointressant) så nuförtiden såfort man frågar om hon vet vad hon vill göra eller om hon har informerat sig så blir hon arg och irriterad. Hon stänger alla ute, gör typ tvärtom vad man säger, påminner jag inte 100ggr om att borsta tänder så gör hon inte det.
Hudvårdsrutin kan vi bara glömma. Hon hatar att gå i affärer så är deon och parfymen slut så skiter hon i att använda nån.
Jag vet att hon tycker att vi är alldeles för tjatiga och strikta med skolan men vad ska man göra?? Är det någon mer än jag som har det såhär? Ska jag bara strunta i att fråga och påminna och låta henne misslyckas? Övriga släkten går inte att avhålla från frågor.
Som tonåring 13-17 år var hon exemplarisk, inte alls utåtagerande eller trotsig.
Kan tillägga också att hon är enda barnet och enda barbarnet i släkten så det är mycket fokus på henne och hon är oerhört bortskämd materiellt och med pengar.
Hur får man tillbaka tilliten och den härliga sociala lättsamma tjejen som hon en gång var?
Är detta bara en fas? Går det över? Vi brukade göra så mycket kul ihop..nu vill hon knappt veta av mig.
Känner mig så oerhört maktlös och ensam i detta.