• tila

Introducera mat, när och hur gjorde ni?

Hej!

Hur gjorde ni när ni introducerade mat (då tänker jag allt utöver bröstmjölk/ersättning) till era bebisar?

När började ni?
    Vad började ni med?
    Hur mycket gav ni och hur ofta? Och på vilket sätt ökade ni mängden efterhand?

Glad

• Svar på tråden Introducera mat, när och hur gjorde ni?
  • Anonym (K)

Vid fyra månader började vi med lite gröt. Först bara någon sked och sen ökade vi när vi märkte att hans mage hängde med. Han fick även börja smaka lite av vår mat (så länge det inte var honung i den). Det kunde vara nån sked soppa, lite mosad potatis, lite banan osv. Vid fyra månader började vi även ge katrinplommonpuré tillsammans med gröten för att han inte skulle bli så hård i magen. Eftersom han visade ett stort intresse för mat började vi med barnmat ett par veckor innan han blev sex månader och även lite andra fruktpuréer som mango och päron. I början tyckte han det smakade sådär. Det var mycket grimarser och det var nog lika mycket mat som åkte ut ur munnen som kom ner i magen. Det berodde även på att han inte fattade hur han skulle göra med tungan för att få ner maten. Nu tre veckor senare tycker han om maten och har lärt sig tekniken mycket bättre. Han äter ungefär 1/3 stor burk till lunch och middag följt av lite fruktpuré. Vi har ökat på när han har tyckt att maten har blivit godare, när magen har vant sig och när han har visat att han är hungrig och vill ha mer. Till frukost äter han en portion gröt med katrinplommonpuré och nyligen började vi ge välling på kvällen. Han tycker om välling men orkar inte så mycket utan det blir ca 100 ml. När vi introducerade vällingen blandade vi den med bröstmjölk, 50/50 från början och sedan ökade vi vällingen och minskade på bröstmjölken. Om ni gör så (eller blandar med ersättning) tänk på att det blir rinnigare ju mer bröstmjölk som är i och då kan man behöva en dinapp med mindre hål för att flödet inte ska bli för stort så barnet sätter i halsen. Vi hade nämligen för stort hål först (nr 3 till mams flaskor) och då satte han bara i halsen. Vi bytte till storlek 2 och då gick det bra och nu när han bara dricker välling har vi gått tillbaka till storlek 3 utan problem. Utöver dessa måltider ammar jag ett par gånger på natten och som mellanmål. Ibland ammar jag även direkt efter han har ätit mat, dels för att han ska bli riktigt mätt men även för att han ska få i sig vätska. Annars får han vatten till måltiderna. Nu vid sex månader har han även fått börja smaka lite bitar och majskrokar som han plockar med medan resten av familjen äter. Det tycker han är spännande men än så länge får han inte i sig så mycket av det.

Försök följa barnet efter vilket intresse det visar och hur magen klarar av allt det nya. Det kan skilja mycket mellan olika barn! Det här är mitt tredje barn och han är mer kräsen än vad de andra två var och han får mer ont i magen också. De två första slukade allt direkt och deras magar behövde knappt någon introduktion till maten. När de var sex månader åt de en portion gröt till frukost, en stor burk barnmat (eller motsvarande mängd av vår mat) plus fruktpuré till lunch och middag och drack 220ml välling på kvällen. De ammade inget på natten utan bara som lite mellanmål två gånger om dagen (då de även åt lite frukt eller macka).

• Mascaraklumpar

Ca 5 månader. Vi gav den mat vi äter; Indiskt, italienskt, franskt, thaimat, svenskt osv). I samma veva så slutade vi använda honung i matlagningen. Började med att bara låta barnet smaka vid varje måltid, och ökade mängden när hon började visa att hon ville ha mer. Ungefär samtidigt introducerade vi gröt. Började med en halv ml grötpulver med gluten blandat med kanske en tsk havregröt, och ökade successivt mängden ?vanlig? gröt samt portionsstorleken så att barnet var uppe i ett par portioner vanlig gröt vid 1 års ålder. Först då började vi ge bröd.

• Anonym (Provsmaka allt!)

Från 4 månader med alla mina 3. Små slickar, duttar, provbitar av allt som vi själva åt. Mina barn visade då mer och mer intresse för smaker. Inte utvecklat några födoämnesallergier heller. I väst nojar och ojar man sig alldeles för mycket kring mat till spädbarn. Sjukt! Bu för livsmedelsverkets alla rekommendationer och i förlängningen BVC. Låt föräldrar använda sunt förnuft och sluta dumförklara människor!

• Pimpinellan

Med första barnet började jag vid 5 månader med banan. Den yngsta helammades i 6 månader som rekommenderat, sen började jag med banan. Det blev bara lite provsmak tills han var 8 månader pga lågt intresse och kräkningar, då åt han gröt i lite större portioner. Puré av morot, potatis och broccoli, mosad kokt lax, kyckling( mixad), köttfärs. Man tar ett livsmedel i taget, jättesmå smaksensationer i början. Sen utökar man i barnets takt. Våra barn har ätit precis samma mat som vi vid ett års ålder och det finns ingen mat de inte äter.

Svar på tråden Introducera mat, när och hur gjorde ni?