• Anonym (Kusinen)

Vad gäller för gåvor till barn där en förälder utan vårdnad tar/undanhåller?

Hej

Mina barns kusins föräldrar är skilda, mamman har ensam vårdnad pga att pappan var aggresiv och elak mot dom, var aldrig närvarande, aldrig brytt sig om sin dotter m.m listan kan göras lång.

Nu när dom är skilda så är inte dom med på släktfirandet vi har på pappans sida längre, men jag är ju där med mina barn och pappans bror, så jag ser vad han får till sin dotter i julklapp ( som inte är där ) eftersom våra barn får exakt samma summa pengar etc.

När jag frågar kusinens mamma om hennes dotter fått sina pengar, lotter m.m så har hon inte hört eller sett något, såklart, för sånhär är pappan. Men nu har han ju ingen vårdnad om dottern längre. Har han då rätt att ta hennes gåvor och behålla för sig själv ? Även om han säger att han skall köpa något till henne, så gör han inte det, och gör han det så blir det för en mycket mindre summa, allt för att kunna behålla pengarna själv.

Vad kan mamman göra ? pappan vägrar ge henne pengarna för "farmor & gammelmormor" har sagt att han själv ska åka med dottern och handla något. Men vi vet att detta inte sker och vi vet hur mycket pengar det handlar om, kan mamman kräva pengarna för att säkerställa att dom går till dottern och att dom går till något hon verkligen behöver, så som kläder till förskolan m.m

Pappan till barnet utan vårdnad jobbar heltid och har gott ställt.

Mamman jobbar inte heltid och betalar allt kring dottern.ý

• Svar på tråden Vad gäller för gåvor till barn där en förälder utan vårdnad tar/undanhåller?
  • Anonym (Majsan)
    Anonym (S) skrev 2019-12-31 10:21:12 följande:

Om barnet bor bara hos mamman ska ju mamman få underhåll. Då kan man inte kräva något mer utöver det. Med en sådan dålig kommunikation får man väl dessutom anta att det går via FK så då behöver man ibte diskutera pengar alls med den andra föräldern.

Jo faktiskt så har man rätt att få detta trotts att man får underhåll. Annars så har familjerätten ljugit för mig underhållet ska gå till de vardagliga sakerna. Men dyrare saker som anses som vanlig standard som exempelvis en cykel eller vinterkläder ska vara utöver och delas på. Om man nu inte har ett annat än de vanliga standard underhållet.
  • Anonym (mmm)
    Anonym (Majsan) skrev 2019-12-31 11:32:26 följande:
    Jo faktiskt så har man rätt att få detta trotts att man får underhåll. Annars så har familjerätten ljugit för mig underhållet ska gå till de vardagliga sakerna. Men dyrare saker som anses som vanlig standard som exempelvis en cykel eller vinterkläder ska vara utöver och delas på. Om man nu inte har ett annat än de vanliga standard underhållet.
    Ska och ska. Inte många som gör så om de har dålig kommunikation. 

Men nu handlade TS om gåva från en släkting, det är en helt annan sak. 
  • Anonym (S)

Vad avser du med standardunderhåll? Menar du underhållsstöd från FK? Det betalas ju enbart ut när den undethållsskyldige endera inte har råd med fullt underhåll eller krånglar med att betalla ut det. Hur skulke man då som bf kunna kräva mer av denne? Betalar man underhållsstöd har man uppfyllt sin försörjningsplikt.

Pratar du underhållsbidrag ska ju det räknas ut och bestämmas i samförstånd och då kan man ju själv välja att endera lägga in kostnader för cykel mm i underhållsbidraget eller bestämma att betalla vissa saker gemensamt. Det är ju en frivillig överenskommelse
  • Anonym (A)
    Anonym (Majsan) skrev 2019-12-31 10:01:56 följande:
    Ja det är bara tyvärr att acceptera och strunta i det. Finns inget man kan göra tyvärr. Det ända man kan göra är att påpeka till de som ger gåvan att dottern tyvärr inte ser något av gåvan. Sen försöka vara lite hård med den biologiska pappan att när barnet behöver en cykel, vinterkläder/skor eller något med utöver det vanliga kläderna att man kräver den biologiska pappan på hälften av kostnaderna.
    Håller med
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Kusinen) skrev 2019-12-30 23:56:56 följande:
    vi har försökt förmedla detta, men dom vägrar, ser sitt barnbarn någon gång om året, försvarar pappan trots allt han gjort, och vill inte "prata om det". Sjukt tragiskt att han i så många år till, hon är 5 år, kan ta alla hennes gåvor, och ingen annan än jag och barnets mamma reagerar. Det är en sjuk släkt som tyvärr jag har även till mina barn...
    Då har de inget emot att pappan tar pengarna. Bara att acceptera. Inget att reta sig på, pappan verkar vara en looser ändå. 
  • Anonym (Majsan)
    Anonym (mmm) skrev 2019-12-31 11:55:52 följande:

Ska och ska. Inte många som gör så om de har dålig kommunikation. 

Men nu handlade TS om gåva från en släkting, det är en helt annan sak. 

Ja men läs mitt första inlägg och inte det jag svarade på en fråga jag fick I stället för att hoppa på andra med onödiga kommentarer. Du själv öppnade käften på något som inte ts frågade om ??????????? därför jag skrev att man kan försöka vara lite hård. Vet att de är många som Skiter i det fast de är skyldiga till det.
  • Anonym (Kusinen)

Tack alla för era svar, jag har blivit lite klokare, vi får försöka lösa detta på bästa sätt. kramar

• Brumma

Ja, då har de ljugit, eller inte varit medvetna om vad som faktiskt gäller (ja, det händer faktiskt..) Familjerätten har faktiskt inte alltid koll. Min man fick tex höra att barn alltid ska bo med sina mammor, oavsett.. det är det bästa.. aldrig växelvist...

Vad man "ska" göra är beskrivet i föräldrabalken - det finns alltså lagar som styr detta och precis som (anonym)S skriver kan man inte kräva ngt mer utöver underhållet. Den andra föräldern kan VÄLJA att bidra, men den underhållsskyldige föräldern har fullgjort sin ekonomiska plikt - enligt lag - genom att betala underhåll.

Väldigt trist när familjerätten ger felaktig information.
  • Brumma
    Anonym (Majsan) skrev 2019-12-31 14:55:47 följande:

Ja men läs mitt första inlägg och inte det jag svarade på en fråga jag fick I stället för att hoppa på andra med onödiga kommentarer. Du själv öppnade käften på något som inte ts frågade om ??????????? därför jag skrev att man kan försöka vara lite hård. Vet att de är många som Skiter i det fast de är skyldiga till det.

Fast du kommer ju med felaktig information.

Folk "skiter inte i det" eftersom de redan HAR fullgjort sin ekonomiska del genom underhåll. Man är då INTE skyldig att betala utöver det.
  • Brumma

TS - det är egentligen en ngt trixig fråga..

Pappan räknas inte som barnens förvaltare (den som har rätt att förvalta barnens pengar) eftersom han inte är vårdnadshavare.

Å andra sidan verkar ju den som ger pengar vara medveten om situationen och "ger" egentligen till pappan..

Men rent lagligt så får en icke vårdnadshavare, eller på annat sätt icke utsedd förvaltare, inte ta ett barns pengar. Frågan är om det går att göra ngt åt det om givarna inte är villiga att göra det på ett annat sätt..

www.konsumenternas.se/spara/fakta/spara-till-barn/forvalta-barns-tillgangar

• Anonym (Louise)

Mamman kan ju kolla upp om det finns någon jurist inom familjerätt som kan ge råd kring situationen. Ibland finns det de som ger 30-60 minuters gratis rådgivning, eller mot en mindre avgift. På vårt bibliotek fanns det en sådan tjänst, iallafall förut. En gång i månaden kom en jurist som man kunde prata med om olika frågor.

Nu är inte jag kunnig eller insatt, men personligen tror jag att mamman får glömma bort de pengarna. Jag är ganska säker på att släktingarna vet precis i vems ficka de pengarna hamnar, och de bryr sig inte ett skvatt.

Det enda som kan göras är om du nångång då och då påpekar att dottern ser aldrig dessa pengar. Föreslå tex att de istället öppnar ett konto i barnets namn.

Men jag tror som sagt att släktingarna är ganska nöjda med hur det är idag. Pengarna kanske aldrig ens var menade åt flickan utan det är mest något de säger, för det låter bra.

• Anonym (Vansinnigt)

Vem tusan ger lotter och pengar i händerna på en 5 åring? Usla presenter som inte visar någon som helst tanke på barnet. Lotter är det väl till och med åldergräns på?

Förståndig pappa som skyddar sin dotter.

• Anonym (Vansinnigt)

En annan tanke är att pappan kanske har ett eget sparande till dottern. Du hintar om att det är tufft för mamman ekonomiskt och att hon inte jobbar heltid medan pappan har god ekonomi.

Då mamman inte jobbar heltid och har svårt ekonomiskt trots underhåll och bidrag så finns det en risk att hon inte är så ekonomiskt smart. Hon har kanske svårt att hantera pengar, spara och hushålla?

Då pappan vet att eventuella pengar går till exempelvis (som du föreslår) dagiskläder(vilket hon borde ha råd med på underhållet då man får en påse dagiskläder för 5kr). Istället för ett långsiktigt sparande till något fint så är det inte omöjligt att han har ett sparkonto till henne.

Då du och mamman verkar väldigt nyfikna på pengarna så gör han bäst i att hemlighålla sparandet tills dotter är större.

Bara en teori .

• Brumma
    Anonym (Vansinnigt) skrev 2020-01-01 12:58:02 följande:

Vem tusan ger lotter och pengar i händerna på en 5 åring? Usla presenter som inte visar någon som helst tanke på barnet. Lotter är det väl till och med åldergräns på?

Förståndig pappa som skyddar sin dotter.

Lotter bör man definitivt inte ge, men pengar att få köpa ngt själv för är ju jättebra.
  • Anonym (Logic Fallacy)
    Anonym (Kusinen) skrev 2019-12-30 23:31:16 följande:

Hej

Mina barns kusins föräldrar är skilda, mamman har ensam vårdnad pga att pappan var aggresiv och elak mot dom, var aldrig närvarande, aldrig brytt sig om sin dotter m.m listan kan göras lång.

Nu när dom är skilda så är inte dom med på släktfirandet vi har på pappans sida längre, men jag är ju där med mina barn och pappans bror, så jag ser vad han får till sin dotter i julklapp ( som inte är där ) eftersom våra barn får exakt samma summa pengar etc.

När jag frågar kusinens mamma om hennes dotter fått sina pengar, lotter m.m så har hon inte hört eller sett något, såklart, för sånhär är pappan. Men nu har han ju ingen vårdnad om dottern längre. Har han då rätt att ta hennes gåvor och behålla för sig själv ? Även om han säger att han skall köpa något till henne, så gör han inte det, och gör han det så blir det för en mycket mindre summa, allt för att kunna behålla pengarna själv.

Vad kan mamman göra ? pappan vägrar ge henne pengarna för "farmor & gammelmormor" har sagt att han själv ska åka med dottern och handla något. Men vi vet att detta inte sker och vi vet hur mycket pengar det handlar om, kan mamman kräva pengarna för att säkerställa att dom går till dottern och att dom går till något hon verkligen behöver, så som kläder till förskolan m.m

Pappan till barnet utan vårdnad jobbar heltid och har gott ställt.

Mamman jobbar inte heltid och betalar allt kring dottern.ý

Jag antar att du baserar din historia om pappan på hörsägen. Allt du berättar låter som en smutskastarkampanj. 
    Om pappan hade det gott ställt skulle han inte ta pengarna, det låter inte troligt.
    Mamman är ansvarig för dotterns kläder.
    Pappan betalar förmodligen underhåll.
    En lösning är att inte ge pengar. Att ge pengar tyder på lathet och brist på engageman.
    Du bör bilda dig en egen uppfattning baserad på verkliga händelser. Jag råder dig att själv prata med pappan, om du nu verkligen bryr dig.
  • Brumma
    Anonym (Kusinen) skrev 2019-12-30 23:31:16 följande:

. Men vi vet att detta inte sker och vi vet hur mycket pengar det handlar om, kan mamman kräva pengarna för att säkerställa att dom går till dottern och att dom går till något hon verkligen behöver, så som kläder till förskolan m.m

Inser att jag hade mossat detta, att mamman vill köpa "ngt hon nehlver, som kläder till förskolan"..

Tänker att det kanske är en av anledningarna till att pappan håller i pengarna och att givarna inte vill ge dem till mamman att flrvalta över. Det är inte ngt slags utfyllnad av barnbidrag eller underhåll, de är högst troligt INTE skänkta för att gå till "förskolekläder" osv utan till ngt extra. Förskolekläder och liknande bör mamman inhandla för egna pengar, underhåll och barnbidrag. Inte för dotterns julklappspengar. DET är inte ok..
Svar på tråden Vad gäller för gåvor till barn där en förälder utan vårdnad tar/undanhåller?