• Konservativ

om alla skatter avskaffas och det istället blir frivilligt att betala in till staten. hur många procent av din inkomst skulle du betala?

jag undrar hur mycket svenskarna egentligen vill betala i skatt. omröstningen förutsätter att detta är det enda sättet offentlig sektor kan få in pengar

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden om alla skatter avskaffas och det istället blir frivilligt att betala in till staten. hur många procent av din inkomst skulle du betala?
  • Konservativ
    Emmie167 skrev 2019-12-22 03:35:26 följande:

Men om majoriteten av människor betala in 0-10% skulle ni ju istället få betala för sjukvård och skola och andra självklara rättigheter ur egen kassa. Det skulle ju bli ännu mer skit för er del. Fattar varför SD växer så himla mycket, människor förstår inte riktigt skatten och demokratins innebörd längre. Är ju skrämmande.

Enbart offentlig sektor kan organisera skola och sjukvård. och vi ser ju idag hur fantastiskt bra det fungerar.
  • Konservativ

Men om majoriteten av människor betala in 0-10% skulle ni ju istället få betala för sjukvård och skola och andra självklara rättigheter ur egen kassa. Det skulle ju bli ännu mer skit för er del. Fattar varför SD växer så himla mycket, människor förstår inte riktigt skatten och demokratins innebörd längre. Är ju skrämmande.

Enbart offentlig sektor kan organisera skola och sjukvård. och vi ser ju idag hur fantastiskt bra det fungerar.
    Emmie167 skrev 2019-12-22 03:38:42 följande:

Och du är otroligt paranoid. Om vi inte skulle betala nån skatt skulle du säkert vara död inom en månad. Ingen skatt- ingen polis ingen skatt- ingen sjukvård. Ligg där och blödihjäl på gatan du. Ingen kommer kunna hjälpa dig. Skatt är inte stöld- det är mer som ett kontrakt som helt och hållet är en fördel för dig mer än staten. Personnummer är till för att identifiera testa att lev utan personnummer i vi säger ett halvår, då skulle du nog tacka systemet efter det.

död inom en månad?? råkar du
    Emmie167 skrev 2019-12-22 03:38:42 följande:

Och du är otroligt paranoid. Om vi inte skulle betala nån skatt skulle du säkert vara död inom en månad. Ingen skatt- ingen polis ingen skatt- ingen sjukvård. Ligg där och blödihjäl på gatan du. Ingen kommer kunna hjälpa dig. Skatt är inte stöld- det är mer som ett kontrakt som helt och hållet är en fördel för dig mer än staten. Personnummer är till för att identifiera testa att lev utan personnummer i vi säger ett halvår, då skulle du nog tacka systemet efter det.

r@åkar du ut för allvarlig olycka varje månad?
  • Konservativ

utan moms så blir varor 25% billigare. utan inkomstskatt blir det 35% mer pengar i plånboken. utan arbetsgivaravgift och bolagsskatt går svenska företag som tåget. utan bensinskatten blir vi mycket rikare.

• Kramklubba

0-10%. Varför skulle jag betala mer? Skolan är värdelös, man får ingen vård, polisen är pajasar. Ehh.

Lägg ner skolan så att mina barn lär sig själva = bättre resultat.

• Oktavia

Det får man ju vara beredd på att göra nu också, samt betala för privat säkerhet och ha en rejäl buffert om man blir sjuk eftersom Försäkringskassan verkar fungera sådär.
  • Oktavia
    Emmie167 skrev 2019-12-22 03:40:53 följande:
    Låter inte som om du lever i Sverige. Om du har det sådär där du bor så flytta därifrån. Låter som skit. Här är det inga pensionärer som plockar burkar för annan anledning än att de bryr sig om miljön. Ingen avgift till skolan snälla nån inte heller sjukvården. Flytta från skitsamhället du bor i. Där jag bor är allt prima. Välfärden, demokratin och skatten spelar stor roll.
    Du ser inga fattigpensionärer eller hemlösa äldre in din närmiljö, så därför finns de inte. Du får nog ge dig ut i verkligheten och kolla läget.
  • Emmie167
    Konservativ skrev 2019-12-22 10:14:43 följande:

Enbart offentlig sektor kan organisera skola och sjukvård. och vi ser ju idag hur fantastiskt bra det fungerar.död inom en månad?? råkar dur@åkar du ut för allvarlig olycka varje månad?

Nej, syftar mer på att om det inte finns någon polisstyrka så skulle människor bli galna på varandra. Sedan finns det ju inte heller någon sjukvård tillgänglig i detta scenario
  • Konservativ
    Emmie167 skrev 2019-12-23 16:27:04 följande:

Nej, syftar mer på att om det inte finns någon polisstyrka så skulle människor bli galna på varandra. Sedan finns det ju inte heller någon sjukvård tillgänglig i detta scenario

så om ingen polis finns i närheten brukar du ha ihjäl folk? hehe

det finns privat sjukvård även i Sverige och de flesta som svarat hittills är beredd att betala skatt till sjukvård.

vet du hur liten del av skatterna går till vård skola omsorg?

hur mycket vill du själv betala i skatt?
  • Padirac
    Håkan på Öland skrev 2019-12-22 04:24:25 följande:
    Jag röstade på 21 - 30% men syftade mest på att jag är beredd på att betala 25% men då snackar vi TOTALT!

Jag har inga barn så jag anser inte att jag har någon anledning att betala för skola och barnens sjukvård mm mm mm.Skolor mm bör enbart beskattas av dom som har barn.

Jag är aldrig sjuk men är däremot beredd att hjälpa till för sjukvård för de som är sjuka. Har inte satt min fot på en vårdcentral eller besökt läkare sedan mitten av 1990-talet. Har inte ens haft en förkylning eller influensa.

Bibliotek och museum mm anser jag däremot betalas av de som använder dom. Inte av alla genom skatter.

Vägskatt och skatt på drivmedel anser jag bör slopas och ingå i mina 25% jag betalar.

All form av kommunaltrafik - spårvagnar, bussar och (pendel)tåg mm ska betalas av de som använder dom. Inte av alla genom skatter.

Behöver jag tillägga att jag lagt av att jobba. Jag har helt enkelt inte råd att jobba. Lever idag enbart på avkastning från aktier och aktiefonder. Beskattningen på vinst av kapital ligger idag på 30%. Gillar för övrigt att resa vilket jag gör all tid jag inte befinner mig i Sverige.

För övrigt hur går mina skatter ihop med verkligheten? Jo, det sitter år helvete för många pappersvändare och byråkrater i hela offentliga sektorn som säkert kostar skattebetalarna uppåt hälften av hela den uttagna skattemängden. Demon
    Jag utgår från att ingen betalde för din utbildning Solig
  • FDFMGA

Jag gör gärna rätt för mig och har inget emot att betala skatt, inte ens till sådant som inte direkt gynnar mig eller mina närmaste.

Men under de här premisserna skulle jag lämna "nattmössestaten" emigrera tii Tyskland och betala min skatt där i stället.

Kanske spara lite pengar som att senare skulle kunna bidra till "Swedeaid", den internationella insatsen för att lindra katastrofen i Sverige.

• MotorcycleEmptiness

Nu aviserar finansministern skattehöjning på grund av den extremt höga asylinvandringen som belastar samhällets olika funktioner.

Men det låter såklart bättre att skylla på vanligt hederliga svenska pensionärer som betalat skatt hela sina arbetsföra liv.

"Den åldrande befolkningen" Vilken lögn, är marginellt många fler som lever längre nu än för 15-20 år sedan.

Grattis alla skattebetalare!

• Kverulant67
    MotorcycleEmptiness skrev 2019-12-24 01:49:43 följande:

Nu aviserar finansministern skattehöjning på grund av den extremt höga asylinvandringen som belastar samhällets olika funktioner.

Men det låter såklart bättre att skylla på vanligt hederliga svenska pensionärer som betalat skatt hela sina arbetsföra liv.

"Den åldrande befolkningen" Vilken lögn, är marginellt många fler som lever längre nu än för 15-20 år sedan.

Grattis alla skattebetalare!

Nej nej så får du inte säja!!!!

Enligt heliga finansministern beror ju allt på det gamla och att det kostar så mycket.....
  • Crash Man

Rent spontant skulle jag vilja säga 30%. Jag har egentligen inget emot höga skatter så länge de går till något vettigt.

Sedan är det relativt till vad andra betalar. Om snittskatten hos andra låg på 15% så skulle jag inte betala 30%. Jag vill inte betala mer än någon annan.

• Mascaraklumpar

I så fall skulle min prioritering vara att spara ihop ett väldigt stort kapital utifall att något skulle hända min partner, mina barn eller mig själv och samhället inte har råd att hjälpa oss. En enda läkemedelsbehandling kan kosta upp till 20 miljoner, och skulle någon av oss bli oförmögen att arbeta igen så skulle vi också behöva några miljoner, så åtminstone 50-60 miljoner skulle jag nog vilja ha för att känna mig tillräckligt trygg. Sen behöver vi ju finansiera barnens utbildning, betala vägtullar och allt annat som idag finansieras med skattemedel. Att jag någonsin skulle ha råd att betala skatt över huvud taget känns således extremt osannolikt.

• TotteE

Enda sättet att få Sverige att fungera igen är att sänka skatten!

Svar på tråden om alla skatter avskaffas och det istället blir frivilligt att betala in till staten. hur många procent av din inkomst skulle du betala?