• Roxwell

Ägglossningstest - varför?

Verkar vara så himla många som använder sig av ägglossningstest för att bli gravida. Varför? Gör folk det direkt efter att ha bestämt att börja försöka, eller är det något man gör efter ett par månader av försök. Har sett framför mig för min egen del att den dagen vi bestämmer oss för barn så slutar vi bars skydda oss så blir det när det blir. Vi har ändå sex varje vecka. Bara nyfiken på om alla ägglossnings-testade har problem eller bara är kontrollerande?

• Svar på tråden Ägglossningstest - varför?
  • Tiffany

Det ökar ju chansen att bli gravid om du har koll på din ägglossning. Jag har börjat med tester som att jag känner att jag börjar bli gammal o kan inte bara gissa mig till när min ägglossning ska ske då jag heller inte har sex jätteofta.

• Anonym (Två barn)

Första gången jag skulle bli gravid trodde jag de bara va att sluta med preventivmedel. Man har ägglossning runt dag 14 så svårt är de inte. Man skyddar ju sig för att de är så lätt att bli gravid. Men först strula mensen efter avslutat p medel. Fick ta rosenrot som gjorde att jag fick en stabil cykel igen! Sen va de bara att sexa loss. Men vi såg till att ha sex när jag hade ägglossning månad efter månad men inget hände. Efter 7 månader beställde jag hem ägglossningstest och termometer inför försök nummer 8. De visade sig att jag hade ägglossning dag 21. Vi myste på och blev gravida på första försöket med ägglossnignstest då vi tidigare myst vid fel tid.

Vid andra graviditeten tog vi ägglossningstest på andra försöket och även då blev vi gravida direkt. Hade då ägglossning på dag 16. Hade även "hjälpen" med att jag efter försts förlossningen börjat få ont vid ägglossning.

Så summan av kardemumman är att visst kan de funka fint att sluta med preventivmedel och mysa på. Kanske köra varannan dag metoden om man orkar det. Kanske blir gravida utan ansträngning. Eller så är de inte så. Men har man ingen koll sedan tidigare och kanske inte orkar ha sex varannan till var tredje dag månad efter månad tills de tar sig så kan de va skönt att använda sig av hjälpmedel som tex ägglossningstest och även temperatur mätningar oavsett om man har lätt för att bli gravid eller inte :)

• Önskarbebis2020

För oss så är det för att ha koll på cykeln efter minipiller. Den har ändrats lite och därför vill jag maximera chanserna att bli gravid. Kommer fortsätta använda det ett bra tag till (+tempning) för vi vill så gärna få bebis. När jag märker stegring så vet att att inom någon dag får jag fullt utslag på ÄL tester och då myser vi lite extra.

• Anonym (M)

Vi har försökt sedan i våras.

Med vardag och småbarn hemma är det inte så lätt att bara ha sex varannan dag hela cykeln. Så jag använder äl tester nu för att maximera chanserna och veta när vi "måste" ha sex för att ha en möjlighet.

Svar på tråden Ägglossningstest - varför?