• MFML

Farliga "leksaker" på förskola

Mitt barn går i en grupp för barn 1-3 år. Hon har fyllt 3. Dock såg jag att någon pedagog slängt fram ett paket pastaskruvar (okokta) och lagt på ett lekbord så att barnen kan lägga det i muggar osv. Helt galet enligt mig! En del av pastaskruvarna är har delats och eftersom barn under 3 år inte ska ha saker som går i cylindern man får på BVC (det gör pastaskruvarna, särskilt de delade), förstår jag inte hur förskolan tänker när de säger att det viktigaste är trygghet och säkerhet på förskolan. Hur kan man låta små barn leka med detta? Det lockar ju såklart extra mycket att stoppa i munnen eftersom det på riktigt är MAT. Jag ska prata med förskolan idag. Vad hade du gjort? Bara nyfiken. Jag är en hönsmamma jag vet.

• Svar på tråden Farliga "leksaker" på förskola
  • MFML

Idag vid hämtning var även pärlor framme.... jag hann inte prata med någon idag men imorgon vid lämning kommer jag ta upp detta. Nu får det vara nog. Tack för att ni förstår! Jag är trött på att skämmas varje gång jag säger till, många andra föräldrar är naiva eller rädda för att säga ifrån. Jag vill inte ta några risker. Så tröttsamt att alltid nya regler kommer när en olycka väl skett. Ska nån behöva dö först liksom..

• Anonym (Pedagoger)

Pedagoger är ju också människor, utbildning eller ej (och ofta ej på småbarnsavdelning tyvärr är min erfarenhet). De är väl väldigt olika vad gäller säkerhetstänk, precis som vi andra. Har en person i min bekantskapskrets som är förskollärare (visserligen utbildad lite senare i llivet) men jag hade inte låtit henne passa mina barn när de var små... väldigt loj när det gällde tex att sätta i halsen. Hennes barn fick nog både hela nötter och druvor som väldigt små...

• Anonym (Vad är farligt?)

Jag fattar inte alls hur det skulle vara farligt med pastaskruvar eller små pärlor. Det är ju inget som täpper till luftvägarna? Har du inte missförstått den där cylindern? Om där får plats luft mellan cylinderns väggar och föremålet så kan föremålet inte stoppa lufttillförseln om den fastnar i fel strupe. Hade de haft studsbollar eller hela vindruvor hade jag varit orolig, men inte pastaskruvar. 

• Anonym (Vad är farligt?)
    Anonym (Vad är farligt?) skrev 2019-11-20 17:49:34 följande:

Jag fattar inte alls hur det skulle vara farligt med pastaskruvar eller små pärlor. Det är ju inget som täpper till luftvägarna? Har du inte missförstått den där cylindern? Om där får plats luft mellan cylinderns väggar och föremålet så kan föremålet inte stoppa lufttillförseln om den fastnar i fel strupe. Hade de haft studsbollar eller hela vindruvor hade jag varit orolig, men inte pastaskruvar. 

Aha, jag läste nu att små pärlor kan sugas ner i lungorna och det är ju inte bra. 
  • Jojjoooo

Jag skulle också ha reagerat. Pärlor har man ju absolut inte framme för småbarn oavsett om dom är små eller stora och pasta känns ju inte heller rimligt att ha framme. Förstå va ont att svälja en okokt pasta.

• Anonym (Håller med)
    MFML skrev 2019-11-20 14:40:04 följande:

Idag vid hämtning var även pärlor framme.... jag hann inte prata med någon idag men imorgon vid lämning kommer jag ta upp detta. Nu får det vara nog. Tack för att ni förstår! Jag är trött på att skämmas varje gång jag säger till, många andra föräldrar är naiva eller rädda för att säga ifrån. Jag vill inte ta några risker. Så tröttsamt att alltid nya regler kommer när en olycka väl skett. Ska nån behöva dö först liksom..

Det har dom på mitt barns dagis också, en gång när jag hämtade mitt barn satt hon och lekte med pärlor, hon är bara 1 år.
  • MFML
    Anonym (Håller med) skrev 2019-11-20 18:23:56 följande:
    Det har dom på mitt barns dagis också, en gång när jag hämtade mitt barn satt hon och lekte med pärlor, hon är bara 1 år.
    Hur reagerade du? Sa du till personalen?
  • MFML
    Duckan skrev 2019-11-20 12:35:26 följande:

Vad jag hade gjort? Ingenting. Jag är inte en hönsmamma.

Så du vågar riskera ditt barn? Eller är du bara inte orolig av dig som person? Det KAN hända en olycka med olämpliga saker för små barn. Det kan inte hända en sådan olycka om smådelarna inte finns tillgängliga för barnen.
  • Duckan

Jag är bara inte så orolig av mig. Rätt skönt. Barnet har överlevt i snart 13 år.

• Anonym (Pappa till 2)
    Duckan skrev 2019-11-20 13:37:53 följande:

Så började tillströmningen av onödiga kommentarer.

(pappa till 2) TS ställde frågan "Vad hade du gjort?" och jag svarade.  Hur var det onödigt? Läs först och gnäll sen.

Gnäll kom för tråden fanns i OBESVARADE fliken. Och jag svarade! Sen kom tillströmningen av bullshit kommentarer. Korta utan nån innehåll.
  • Anonym (Pappa till 2)

Jag får CSI Miami CGI illustrationer i huvudet av din analys! VARFÖR SKA TORRA PASTA BITAR LEKAS MED? VARFÖR RISKERA. TÄNK OM UNGEN TAR EN NÄVE OCH KÖR I MUNNEN? FAAAAAK!
  • Anonym (Pappa till 2)

Jag får CSI Miami CGI illustrationer i huvudet av din analys! VARFÖR SKA TORRA PASTA BITAR LEKAS MED? VARFÖR RISKERA. TÄNK OM UNGEN TAR EN NÄVE OCH KÖR I MUNNEN? FAAAAAK!
  • Anonym (Håller med)
    MFML skrev 2019-11-20 19:17:10 följande:

Hur reagerade du? Sa du till personalen?

Jag blev chockad. Nej det gjorde jag inte men ångrar att jag inte gjorde det, litade på att personalen vet vad som är farligt för små barn och har dom under uppsikt, men börjar ju tvivla på det.
  • Anonym (Fröken Lind)

Det är inte så då att pärlor och pastaskruvar tagits fram just dessa eftermiddagar för att det endast nu fanns större barn kvar på plats på avdelningen?

• MFML
    Anonym (Håller med) skrev 2019-11-20 20:12:15 följande:
    Jag blev chockad. Nej det gjorde jag inte men ångrar att jag inte gjorde det, litade på att personalen vet vad som är farligt för små barn och har dom under uppsikt, men börjar ju tvivla på det.
    Förstår dig. Men uppenbarligen hade de inte alls koll på det för då hade din dotter inte suttit där. Tur att inget hände! Men just detta gör mig kokade arg alltså, att det ska va "tur" att inget hände. Det ska inte ens finnas någon risk. Tror du håller med mig.
  • MFML
    Anonym (Fröken Lind) skrev 2019-11-20 20:20:05 följande:

Det är inte så då att pärlor och pastaskruvar tagits fram just dessa eftermiddagar för att det endast nu fanns större barn kvar på plats på avdelningen?

Nej. Det fanns barn under 3 där också. Och pastaskruvarna har varit där en vecka snart. Dygnet runt på samma bord.
  • dream on

Jag tycker du kan ta upp din oro med personalen. Pasta används ganska flitigt som pysselmaterial på mina barns förskola men de är äldre förstås. Det kan ju varit en obetänksam eller stressad person som lagt fram dem men det kan också vara så att de har ett tydligt syfte och en tanke med hur de ska användas. Jag skulle frågat och också fråga om de inte är oroliga för att barn ska sätta i halsen.

Å andra sidan kan man inte tro att man är hundra procent skyddad från den risken på en förskola, eller någon annanstans heller. Ungarna kan pilla i sig grus och stenar, smaka på bitar av grenar etc bara pedagogen vänder ryggen till och de kan sätta en apelsinklyfta eller äppelbit i halsen också. I princip allt kan bli farligt om man handskas med det på fel sätt. Man måste lära barn att handskas med saker på rätt vis. Däremot kanske inte förskolan är bästa stället att göra det på eftersom de har så många barn att ha omsorg kring.

I slithered here from Eden just to sit outside your door
  • Fliselisan

Cylindern motsvarar inte ett litet barns luftstrupe. Cylindern visar att saker som får plats i cylindern kan orsaka kvävning.

Luftstrupen hos ett litet barn är ungefär som en blyertspenna i diameter. En pärla är precis i storlek för att orsaka kvävning.
Svar på tråden Farliga "leksaker" på förskola