• Rebecca9012

Flytt under graviditet/mamaledighet

Hej, 

Jag har en liten fråga som jag klurat på ett tag. Jag planerar att skaffa barn inom ett par år (max tre) och bor just nu i Norrland. Men eftersom jag planerar att skaffa barn själv vill jag flytta tillbaka söderut så jag är närmare min familj för stöd och support. Jag är fast anställd som lärare här uppe. Min fråga är hur funkar det med föräldraledighet och föräldrapeng om jag blir gravid och  flyttar söderut? Jag tänker ju att jag inte kommer återvända till min nuvarande arbetsplats utan snarare söka ny i södra Sverige, så vem betalar ut föräldrapeng och sånt?

MVH Rebecca

• Svar på tråden Flytt under graviditet/mamaledighet
  • 2barnsmorsan

Föräldrapenning betalas ut från försäkringskassan så det spelar ingen roll var du bor.

• Anotherone

Finns ju ett antal olika scenarios;

Du bor kvar där du är nu, du blir gravid, jobbar fram till f-ledigheten och är ledig från den tjänst du har där.
    När det är dags för dig att börja jobba igen säger du helt sonika upp ditt gamla jobb och söker ett nytt på din nya hemort.

Du bor kvar där du är nu, du blir gravid, du söker nytt jobb och du flyttar under graviditeten. Börjar ny tjänst som gravid, söker f-ledigt och är ledig från ditt nya jobb som du sen återvänder till.

Du säger upp dig och flyttar. Får nytt jobb, blir gravid och är f-ledig från ditt nya jobb. Återvänder till den tjänsten sen efter f-ledigheten.

Så länge du inte har glapp i dina anställningar, går utan lön eller liknande så att FK får anledning att nolla din SGI så är det ingen fara.

Jobbar du som lärare inom kommun så kan jag dock tipsa dig om att föräldrapenningtillägg inom det kommunala avtalet AB bygger på att man varit anställd i ett år, annars betalas det inte ut. Så där kan det ju finnas ett incitament att antingen stanna kvar där du är tills barnet är fött och flytta i samband med att du går på f-ledighet. Eller flytta innan så att du hinner jobba ett år innan barnet föds.

Svar på tråden Flytt under graviditet/mamaledighet