Skolan (Oj. Förskolan menade jag såklart, utan att trampa någon på tårna #2019)
Förskolan borde kanske desto mer tidigt lära barnen att själva få ta sina egna tallrikar med mat.. det 'Under *kravet att dom måste äta upp det dom lägger upp.. dvs. utan att sen slänga någon mat och att ta upp mindre är bättre"
-Det verkar inte vara något man gör längre?!
..
(Detta för att lära sig att man verkligen inte ska ta upp mer mat på tallriken ..än vad man orkar att äta upp, uppenbarligen)
..
På så sätt så ger detta barnen redan i tidig ålder förmågan att få lära sig lära sig själva var just deras egna förmåga går i framtiden inte bara exakt på hur mycket dom egentligen orkar att äta ..utan också att dom får lära sig på köpet om vad "Matsvinn, det innebär och vad det gör med vår miljö m.m.
..
Detta får man sen gärna också ta sig med in lektionssalarna och prata om, prata omkring maten, lära ut, vidare förklara vikten om och runt våran 'Mat i samhället idag. Givetvis förklarar man så att även dom minsta små barnen förstår med tex. illustrerande bilder på hur mycket mat som slängs med någon häftig jämförelse med mera, vad vet jag.
Det skadar inte att tidigt lära sig "Vad slösandet av våran mat gör med oss.. och vad det har för påverkan runt våra mat- resurser osv."
..
Och mer exakt tillbaka till frågan där från början.. Så får dom gärna äta tills det att dom själva säger & känner sig vara ordentligt mätta också? Ett desto mer hungrigt barn är inte ett välmående barn. -Detta så långt är i alla fall mina spontana reaktioner bara..
..
!Men ändå så kan det inte heller riktigt gå till och fungera så som jag själv sa här ovan, jag förstår ju det. Där är ju självklart någon som ändå måste ha lite koll på om något barn nu (ändå, lite många ändå) kanske tar mer mat, när dom är uppe och tar tredje gången/ portionen som lastas upp då måste man självklart stoppa barnet från att överäta sig!
.. Eller har jag fel, rätta mig gärna?
*Edit. Och nu vet jag inte heller exakt om hur stora tallrikarna är i dagens matsalar. Och jag vet inte heller om vad som anses att "vara en lagom stor portion/ per gång att ta .. det för ett barn på en förskola.
Rantande inlägg, förlåt. Jag ber om ursäkt. Men hoppas ändå att jag sa något vettigt. Vi alla tänker annorlunda. Pls no hate' Tack.