• TildasMamma

Hur mycket har man rätt till att äta på förskola?

Hej! På förskolan vår dotter går på så säger de att hon inte får äta mer på t ex mellanmålet utan säger till vår dotter att hon får ta en portion och äta hemma sen istället.

Hon har god aptit, äter mycket, men är inte det minsta överviktig.

Vad säger reglementet angående hur mycket barn får äta?

Tack!

• Svar på tråden Hur mycket har man rätt till att äta på förskola?
  • mysmamma84

Kan det inte vara att de är rädd att hon inte äter middag hemma? Har du pratat med dem? Jag fick säga åt dagisfröknarna på vårat dagis att ge inte så mycket mellanmål för då åt han ingen middag hemma alls.

Ta ett snack med dem är det okej personal så låter de flickan äta

• Anonym (Fskl)

Finns inga regler. Vi brukar säga stopp efter några mackor med motiveringen att de ska orka med middag hemma sedan. Vid mellanmålet ska man ju inte vräka i sig utan det ska vara just ett mellanmål. Bättre att äta mer av middagen sen då den oftast är mer näringsrik. En portion låter dock lite lite. En portion av vaddå? Vi kanske stoppar efter två tallrikar yougurt och 2 mackor eller en tallrik yougurt och tre mackor. Beror ju på vad som serveras också förstås.

• viseversa

Tycker nog inte att dom ska få äta obehindrat. 2 smörgåsar eller en skål fil räcker. Bara för att hon äter mycket betyder det inte att hon ska få fri tillgång till mat. Hur tänkte du då?

• Anonym (Låter väl bra)

Ett mellanmål är ju ett mellanmål. Jag tänker att det kanske inte hade varit ok vid lunch men mellanmål känns rimligt.

• annabellelee

Frukost och lunch tycker jag absolut att hon ska få äta tills hon är mätt. Får hon inte det är det ett problem.

Att äta alldeles för mycket mellanmål kan ju dock som nämnts leda till att man inte orkar äta ordentlig middag hemma, och det är kanske det pedagogerna menar?

• 19Richie88

Skolan (Oj. Förskolan menade jag såklart, utan att trampa någon på tårna #2019) 

Förskolan borde kanske desto mer tidigt lära barnen att själva få ta sina egna tallrikar med mat.. det 'Under *kravet att dom måste äta upp det dom lägger upp.. dvs. utan att sen slänga någon mat och att ta upp mindre är bättre"
    -Det verkar inte vara något man gör längre?!
    ..
    (Detta för att lära sig att man verkligen inte ska ta upp mer mat på tallriken ..än vad man orkar att äta upp, uppenbarligen)
    ..
    På så sätt så ger detta barnen redan i tidig ålder förmågan att få lära sig lära sig själva var just deras egna förmåga går i framtiden inte bara exakt på hur mycket dom egentligen orkar att äta ..utan också att dom får lära sig på köpet om vad "Matsvinn, det innebär och vad det gör med vår miljö m.m. 
    ..
    Detta får man sen gärna också ta sig med in lektionssalarna och prata om, prata omkring maten, lära ut, vidare förklara vikten om och runt våran 'Mat i samhället idag. Givetvis förklarar man så att även dom minsta små barnen förstår med tex. illustrerande bilder på hur mycket mat som slängs med någon häftig jämförelse med mera, vad vet jag.
    Det skadar inte att tidigt lära sig "Vad slösandet av våran mat gör med oss.. och vad det har för påverkan runt våra mat- resurser osv."
    ..
    Och mer exakt tillbaka till frågan där från början.. Så får dom gärna äta tills det att dom själva säger & känner sig vara ordentligt mätta också? Ett desto mer hungrigt barn är inte ett välmående barn. -Detta så långt är i alla fall mina spontana reaktioner bara..
    ..
    !Men ändå så kan det inte heller riktigt gå till och fungera så som jag själv sa här ovan, jag förstår ju det. Där är ju självklart någon som ändå måste ha lite koll på om något barn nu (ändå, lite många ändå) kanske tar mer mat, när dom är uppe och tar tredje gången/ portionen som lastas upp då måste man självklart stoppa barnet från att överäta sig!
    .. Eller har jag fel, rätta mig gärna?

*Edit. Och nu vet jag inte heller exakt om hur stora tallrikarna är i dagens matsalar. Och jag vet inte heller om vad som anses att "vara en lagom stor portion/ per gång att ta .. det för ett barn på en förskola.

Rantande inlägg, förlåt. Jag ber om ursäkt. Men hoppas ändå att jag sa något vettigt. Vi alla tänker annorlunda. Pls no hate' Tack.

• Elin P

Håller väl med om att det inte är bra om de äter alltför mycket på mellis. Min 8-åring gillar mackor så han kan ofta äta väldigt mycket på fritids utan att någon begränsar, och då äter han ingen middag hemma sen. En tallrik fil och 1-2 mackor måste ju vara tillräckligt för de flesta barn. Däremot skulle jag inte gilla om barnen blev begränsade vid lunch om de vill ta en portion till (undantag barn med fetma där man aktivt försöker jobba med det). Min 2,5 åring äter mycket, t.ex. flera potatisar till lunch (han är lång, stor och aktiv men inte överviktig). Om det är samma personal i köket på dagarna så vet de väl om det är vissa barn som äter mycket och man får göra lite mer mat. Att säga att de inte får äta sig mätta är inte OK. Tänk om vi skulle göra så i äldreomsorgen?

• cosinus

Tror som de flesta andra att de tänker att barnen ska äta middag sen också. Vet massor av föräldrar som fått be dagis ransonera lite på mellis för att barnen inte alls är hungriga hemma sen.

Blir ju lite knepigt också om man har en grupp där flera har direktiv hemifrån att inte få äta så mycket och så får resten äta fritt.

Lunch tycker jag absolut barnen ska få äta sig mätta men mellis behöver inte vara lika fritt.

• Anonym (Fröken Lind)

En del barn (vuxna med förresten) kan "överäta" dvs de äter så fort att de hinner äta för mycket innan mättnadskänslan kickar in, och när den gör det kan de bli illamående och kräkas istället. En av mina barns kompisar var sådan, fortsatte äta tills någon sade ifrån för att sedan efter en timme eller så må illa och kräkas. (Detta ändrades så klart när barnet blev större, då kunde barnet själv känna att mättnaden var på väg).

Tänker att det kanske kan vara någon sådan tanke också kring att personalen på förskolan begränsar maten.

Men om barnet då fortfarande är hungrigt efter någon timme bör ju barnet kunna få ytterligare någon mat (macka/frukt eller vad som).

• Anonym (Gränser)

Med varje barn följer en skolpeng. I denna skolpeng är bl.a. maten medräknad. Givetvis finns därför begränsningar kring hur mycket frukost, lunch och mellanmål barnen får äta.

Stor aptit eller ej - inger litet barn behöver äta mer än vad som är rekommenderat för ålder och storlek.

Anser ni att barnet äter mer än jämnåriga och inte verkar ha något stopp, så anser jag att ni borde kolla upp varför det är så.

• Anonym (Förskollärare)

Ett mellanmål är som det låter, mellan-mål. Om barnet däremot ätit dåligt till lunch så får de väl mer. Men om de ätit bra till lunch och inte ska vara kvar till stängning så får ju barnet mat hemma sen. Till se senaste barnen brukar vi plocka fram lite frukt vid 17 tiden. Du ska bara veta hur många olika önskemål vi får från föräldrar gällande olika saker. Vissa föräldrar säger, ge inte mitt barn så mycket till mellis för hen äter inte hemma sen annars medan andra föräldrar säger ge mitt barn mer mat till mellis för hen är vrålhungrig när hen kommer hem. Men om DITT barn är jättehungrig hemma och äter mer än normalt så prata med förskolan och säg att ditt barn kanske behöver mer vid mellis.

• Elin P
    Anonym (Gränser) skrev 2019-10-22 11:00:10 följande:

Med varje barn följer en skolpeng. I denna skolpeng är bl.a. maten medräknad. Givetvis finns därför begränsningar kring hur mycket frukost, lunch och mellanmål barnen får äta.

Stor aptit eller ej - inger litet barn behöver äta mer än vad som är rekommenderat för ålder och storlek.

Anser ni att barnet äter mer än jämnåriga och inte verkar ha något stopp, så anser jag att ni borde kolla upp varför det är så.

Fast barn är ju olika stora. Min 2,5 åring är lång och väger 16,5 kilo. Hans jämnåriga kan ju ibland vara ett huvud kortare och väga 10 kg. Oftast äter ju de barnen betydligt mindre än honom. Han är också mycket aktiv och en del mer stillsamma barn kanske inte gör av med samma mängd energi. Helt naturligt med andra ord att barn kan äta olika mycket fast de är lika gamla. Har barnet en stor övervikt är det naturligtvis bra att se över vad och hur mycket barnen äter. Men min son som inte är överviktig utan bara stor och lång för åldern kan ju inte behöva begränsas i maten på grund av det.
  • LoveRain

Hur gammal är din dotter? Har personalen sagt till DIG att varvet enbart får en portion eller har barnet berättat detta för dig? Vad anses vara en portion? Verkar den vara av rimlig storlek så är det väl bra att de inte låter henne äta mer än så? Är hon mer hungrig efter en portion kan man erbjuda varvet tex en skål fil eller mer grönsaker (om det erbjuds). Ibland vill man ju själv äta mest för att det är gott, inte för att man faktiskt är hungrig.

• Anonym (Rätt)
    TildasMamma skrev 2019-10-21 20:53:14 följande:

Hej! På förskolan vår dotter går på så säger de att hon inte får äta mer på t ex mellanmålet utan säger till vår dotter att hon får ta en portion och äta hemma sen istället.

Hon har god aptit, äter mycket, men är inte det minsta överviktig.

Vad säger reglementet angående hur mycket barn får äta?

Tack!

Hos oss har barnen inte rätt att äta hur mycket som helst, det tillagas mat som är beräknade efter normala barnportioner. De kan få två helt normala portioner och det ska räcka. Även om de vill ha mer så behöver inte deras kroppar det. Många barn (och vuxna) överäter.

Mellanmålet varierar men när det är mackor får de en macka var, vi har grönsaker och pålägg eller ägg till.
  • Anonym (Rätt)
    Elin P skrev 2019-10-22 13:07:57 följande:

Fast barn är ju olika stora. Min 2,5 åring är lång och väger 16,5 kilo. Hans jämnåriga kan ju ibland vara ett huvud kortare och väga 10 kg. Oftast äter ju de barnen betydligt mindre än honom. Han är också mycket aktiv och en del mer stillsamma barn kanske inte gör av med samma mängd energi. Helt naturligt med andra ord att barn kan äta olika mycket fast de är lika gamla. Har barnet en stor övervikt är det naturligtvis bra att se över vad och hur mycket barnen äter. Men min son som inte är överviktig utan bara stor och lång för åldern kan ju inte behöva begränsas i maten på grund av det.

Det finns ändå begränsningar hur mycket ett barn borde äta, det finns det för alla. Två portioner i barnstorlek borde verkligen räcka. Jag har många barn på mitt jobb som är långa och stora, de äter inte mer än många av barnen som är mindre.
Svar på tråden Hur mycket har man rätt till att äta på förskola?