• Anonym (BV)

Bli av med bakteriell vaginos en gång för alla!?

Har under 4 års tid lidit av bakteriell vaginos.

Fick det efter ett one night stand och blir inte av med det. Har sedan dess haft en fast sexpartner. Har fått utskrivet Dalacin vid ett tillfälle, Donaxyl vid ett tillfälle och Klindamycin vid ett tillfälle. Det har funkat såvida att besvär en försvunnit, men kommer tillbaka efter mens eller samlag. Har då blivit rekommenderad att köpa Vagi-C på apoteket istället. Gjort det och det har samma effekt som antibiotika. Enligt min BM behandlar man inte ens bakteriell vaginos med antibiotika längre för att det inte är en sjukdom utan en rubbning av bakteriefloran i underlivet och det hjälper inte antibiotika mot utan de dödar alla bakterier, goda och elaka.

Nu senast fick jag utskrivet Dalacin igen (för andra gången) samt Zidoval gel att använda under kommande två menserna samt underhållsbehandla med Lactal balans dagligen eller i vart fall efter samlag. Men är det rimligt!?

Finns det verkligen INGENTING man kan göra för att bli av med skiten för alltid!?

Andra könssjukdomar är uteslutet.

Jag har provat diverse hemmakurer med väteperioxid, yoghurt, fil etc. Men det funkar inte. Har provat vara utan samlag i 7 månader och behandlat med Vagi-C och Lactal för att jag tänkte att bakteriefloran behöver återhämta sig. Men direkt efter samlag var det tillbaka. Med eller utan kondom. Har även tagit ut spiralen och kört en kur och satt in ny spiral efter jag läste att de elaka bakterierna kan sitta kvar i trådarna till spiralen och därför försvinner det aldrig. Det funkade inte heller.

Det är INTE så kul att antingen lukta fisk ur underlivet (så man känner lukten genom kläderna) eller ha något preparat i underlivet i princip varenda dag (Lactal, Vagi-C, etc). Man kan inte vara så sexuellt spontan med sin partner och vill ogärna att sambon tar på mig eller liknande spontant. Det är alltid jag som tar initiativ till sex efter en kur med Vagi-C. Sedan går det 2 dagar så får jag börja en ny kur...

Jag tvättar underlivet med tvål för underlivet som ska hjälpa till att behålla rätt pH-värde och endast utanpå. Har även provat att endast tvätta med vatten. Sover utan trosor. Men INGENTING hjälper. Efter samlag eller mens kommer bakteriella vaginosen som ett brev på posten.

Man känner sig inte speciellt fräsch där "nere" och känner sig inte speciellt attraktiv.

VAD GÖR MAN!?

• Svar på tråden Bli av med bakteriell vaginos en gång för alla!?
  • Anonym (BV)

Läkarna säger att det är svårt att behandla då det inte är en sjukdom utan en obalans. Har läst (på sidor från England och USA) att en längre kur antibiotika kan vara lösningen då besvären inte försvinner. Det håller inte läkare här med om. De säger att det enda som finns att göra är att underhållsbehandla med Lactal balans varje dag. Men ska jag behöva gå med grönsaker och piller i underlivet varenda dag!?

Finns det någon som faktiskt lyckats bli fri från detta helvete!?!?!?!?

• Kvinna anonym

Hej ! Har lidit med samma problem i 10 år .Dalacin är miraklet , men dessa skall du be gynekologen skriva ut för 4 månaders period .Efter varje mens används en kur .Träffade värdens bästa barnmorska som har haft samma problem .Hon räddade mig är tacksam och glömmer aldrig henne .Sen dess har jag aldrig fåt tillbaka lukten ca 13 år .

• Anonym (Kvinna)

Följer då jag lider av samma

• Anonym (BV)
    Kvinna anonym skrev 2019-10-12 22:35:39 följande:

Hej ! Har lidit med samma problem i 10 år .Dalacin är miraklet , men dessa skall du be gynekologen skriva ut för 4 månaders period .Efter varje mens används en kur .Träffade värdens bästa barnmorska som har haft samma problem .Hon räddade mig är tacksam och glömmer aldrig henne .Sen dess har jag aldrig fåt tillbaka lukten ca 13 år .

Läkaren hävdar att det inte hjälper. Vet inte hur jag ska få henne att förstå...
  • Anonym (J)

Har behandlats en gång, då försvann det inte. Fick en andra kur, då försvann det. Har nu haft sex och snart mens.. Är lite spänd på om det kommer komma tillbaka eller inte. Om det kommer tillbaka så sa läkaren att jag skulle behandla efter varje mens tre månader i rad. Kommer dock ej ihåg vad behandlingen heter men det var såna där piller (6 st) som man stoppar upp vid sänggång.

• Anonym (Jobbigt)

Låter som en jobbig situation för dig verkligen.

Är ABSOLUT ingen expert så ta mina råd med en nypa salt men jag tror att du har "överdoserat" alla möjliga medel. Låter som du har blivit resistent. 
    Bakteriell vaginos skall inte vara en bestående tillstånd, såvitt jag vet utan som du säger beror på obalans i bakterieflora i underlivet och antal antal sexuella partners. 

Du verkar ha en fast relation (vet inte förstås men kanske din kille vänsterprasslar!?) så det borde inte orsaka en sådan långvarig besvär.

Prova att inte ha någon medicin alls under en period och låt allt vila. 
    Hur ser dina matvanor ut? 

• Anonym (BV)
    Anonym (Jobbigt) skrev 2019-10-13 08:59:56 följande:

Låter som en jobbig situation för dig verkligen.

Är ABSOLUT ingen expert så ta mina råd med en nypa salt men jag tror att du har "överdoserat" alla möjliga medel. Låter som du har blivit resistent. 

Bakteriell vaginos skall inte vara en bestående tillstånd, såvitt jag vet utan som du säger beror på obalans i bakterieflora i underlivet och antal antal sexuella partners. 

Du verkar ha en fast relation (vet inte förstås men kanske din kille vänsterprasslar!?) så det borde inte orsaka en sådan långvarig besvär.

Prova att inte ha någon medicin alls under en period och låt allt vila. 

Hur ser dina matvanor ut? 

BV kan bero att man haft sex med flera olika men det är ingen garanti. Även de som inte är sexuellt aktiva kan få det, forskningen vet inte riktigt vad som skapar det egentligen... Jag har aldrig haft sex med många olika utan jag fick det efter mitt första ONS någonsin. Tog sedan ett år drygt innan jag träffade min nuvarande partner jag varit tillsammans med i 3 år. Han vänsterprasslar inte.

Enligt läkaren kan man inte bli resistent mot bakterieflora. Vagi-C t ex är endast rätt bakterieflora för underlivet som hjälper till att "döda" de elaka bakterierna. BV är ju när de elaka bakterierna tagit över. Enligt läkare och BM kan man ta t ex Lactal balans eller Vagi-C i princip hur ofta som helst och det är förmodligen därav läkaren nu senaste rådde mig att använda det i förebyggande syfte varje dag. Men det känns trist att behöva ha något preparat varje dag.

Jag har provat vara utan behandling länge också. Men... Obehandlad bakteriell vaginos kan leda till t ex inflammation i bäckenbotten som i sin tur kan leda till sterilitet. Är man gravid och har det kan det leda till för tidig födsel. Bara det gör att man vill behandla det så snabbt som möjligt.

Har provat att behandla det och sedan vara utan sex en lång tid för att låta underlivet "återhämta sig" om jag skrev i TS i 7 månader. Men det kom tillbaka direkt.

Sen vill man ju inte gå runt och stinka. Det luktar ju väldigt mycket. Genom kläderna till och med. Grenen i byxorna luktar när man byter kläder och det spelar ingen roll om man byter underkläder eller använder trosskydd eller liknande. Det verkligen STINKER. Till den graden att jag får huvudvärk av lukten.

Ja detta är verkligen en lidelse. Som jag skrev anser läkaren att det inte spelar någon roll om man förlänger behandlingen. Nu har jag ju fått Dalacin utskrivet för EN gång och fått något annat att behandla med efter de två kommande menstruationerna. Det heter Zidoval och är en antibaktirell gel jag ska använda.

Men sedan du blev av med det. Har du kunnat ha oskyddat sex? Vissa rekommenderar att alltid använda kondom. Att använda menskopp vis mens etc. Jag kan inte använda menskopp när jag har spiral.

Har i alla fall nu varit och hämtat ut medicinen. Även köpt svampmedel då jag fått det tidigare av antibiotika OCH köpt Lactal balans som läkaren rekommenderade. Ska köra denna 3 månaders kur som hon rekommenderade och ska INTE ha sex alls under denna tid och se vad som händer. Är inte så kul att inte kunna vara spontan med sambon. Vill alltid vara säker på att det finns Vagi-c hemma som jag kan börja använda direkt efter samlag. Men vill ju inte heller att han är där och tafsar när man stinker där nere..
  • Anonym (Lactobacillus)
    Anonym (BV) skrev 2019-10-13 12:34:20 följande:
    Vagi-C t ex är endast rätt bakterieflora för underlivet som hjälper till att "döda" de elaka bakterierna. BV är ju när de elaka bakterierna tagit över. Enligt läkare och BM kan man ta t ex Lactal balans eller Vagi-C i princip hur ofta som helst och det är förmodligen därav läkaren nu senaste rådde mig att använda det i förebyggande syfte varje dag.

Vet inte om det spelar någon roll, men varken Vagi-C eller Lactal innehåller några bakterier. De är bara till för att skapa bättre förutsättningar för att de bakterier man vill ha ska kunna växa till sig. Det finns preparat med bakterier (t.ex. Ecovag, Ellen, Candicur). Kanske värt att prova?
  • Anonym (BV)
    Anonym (Lactobacillus) skrev 2019-10-13 14:08:22 följande:

Vet inte om det spelar någon roll, men varken Vagi-C eller Lactal innehåller några bakterier. De är bara till för att skapa bättre förutsättningar för att de bakterier man vill ha ska kunna växa till sig. Det finns preparat med bakterier (t.ex. Ecovag, Ellen, Candicur). Kanske värt att prova?

Intressant! Det visste jag inte och nu när jag googlade så kan jag ju konstatera varför mina besvär återkommer. Hittade en broschyr om Bakteriell vaginos där det står att Vagi-C och Lactal balans inte innehåller laktobaciller utan endast binder de ämnen som luktar illa vilket gör att den dåliga lukten försvinner men infektionen finns kvar Vilket gör att de kommer tillbaka efter mens eller samlag. För att minska risken för återfall ska man, precis som du skriver, tillföra laktobaciller. Men det står också att man inte vet vilken bacill som skapar bakteriell vaginos och man vet inte om man kan förebygga det. Att tillföra laktobaciller KAN hjälpa, men det är inte bevisat.

Så ska prova köpa dessa istället.
  • Anonym (Jobbigt)

Du (ts) skriver :"Jag har provat diverse hemmakurer med väteperioxid, yoghurt, fil etc".

Hur gjorde du när du provade med fil?
    Vet inte om det hjälper men min kompis vars dotter har haft bakteriell vaginos några gånger berättade att man skall använda rumstempererad filmjölk (ej lätt!). Man skall fukta ordentligt en tampong i den, filen alltså, och föra den i slidan. Prova!

• Anonym (Jobbigt)

Du (ts) skriver :"Jag har provat diverse hemmakurer med väteperioxid, yoghurt, fil etc".

Vet inte om det hjälper men min kompis vars dotter har haft bakteriell vaginos några gånger berättade att man skall använda rumstempererad filmjölk (ej lätt!). Man skall fukta ordentligt en tampong i den, filen alltså, och föra den i slidan. Prova!

• Anonym (BV)
    Anonym (Jobbigt) skrev 2019-10-13 18:22:45 följande:

Jag har gjort liknande. Samt provat allt möjligt annat. "Tvätta" med fil. Smörjt in med fil. Doppat tampong i fil etc. Men eftersom det är en infektion så tar fil endast bort symptomen men inte infektionen. Man behöver därför ta antibiotika som tar bort infektionen och därefter tillföra goda bakterier.
  • Anonym (Anonym)

Vet inte om du har blivit av med den, men jag lider av samma problem. Hur har du gjort för att bli av med den isåfall?

• Anonym (P)

När jag slutade med p-piller försvann min bakterierlla vaginos. tror även att stress och för stort socker intag/dålig kost påverkade för mig

• Anonym (BV)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-01-28 20:09:47 följande:

Vet inte om du har blivit av med den, men jag lider av samma problem. Hur har du gjort för att bli av med den isåfall?

Inte haft det på drygt 1 år nu. Jag fick en behandling med Donaxyl vaginaltabletter och Dalacin kräm att smörja enligt ordination. Efter det har jag och min partner använt kondom vid varje tillfälle, då jag märkt att det direkt kommer tillbaka om han kommer i mig. Om vi kört utan någon gång så gäller det att få ut så mycket av utlösningen som möjligt ur vaginan och sedan köra Ecovag vaginaltabletter i två till tre dagar, så bryter det inte ut.
  • intedittfel

Har du provat att baada bastu? Jag hade obalans i underlivet efter en kur pencillin.  Provade kurer på recept, receptreiamedel  o h olina huskurer bmand annat filmjölk. Inget hjälpte. Sen var jag i väg å bastade och tro mi sann att det hjälpte.  Jar även läst att snipp-basru ska vara hälsosamt. 

Svar på tråden Bli av med bakteriell vaginos en gång för alla!?