Anonym (B) skrev 2019-11-06 14:01:13 följande:
Om vi ska titta på fakta är det välbelagt att högre hastigheter innebär större risker för olyckor. Risken ökar faktiskt markant bara man ligger 5-10 km/h över hastighetsbegränsningen. Man har också sett att när det kommer till avvikelser i trafiken (dvs människor som kör långsammare eller snabbare än begränsningarna) leder de sistnämnda oftare till olyckor medan man inte kunnat visa på att så är fallet för de som kör långsammare. Här finns en del läsning:
Speed and road accidents - R Elvik
pdfs.semanticscholar.org/3f60/735b05c8e87dc6ad90796966a370d52bb1b6.pdf
Så vad är det för fakta du har på din sida? Att du inte varit inblandad i någon olycka är möjligen ett faktum men inget argument för själva sakfrågan. Återigen, du prioriterar inte säkerheten om du på daglig basis bryter mot lagen och kör snabbare än skyltad hastighet.
Det är inget konstigt med att en ökad
snitthastighet för trafikflödet under samma förhållanden ger högre antal olyckor och allvarligare olyckor. Det är helt enkelt svårare att köra snabbare och när något händer är det svårare att reda ut och kollisionen blir hårdare. Det är inte det jag motsäger mig i den här diskussionen. De främsta invändningarna jag har är dessa två:
1. Snittpåverkan säger ingenting om den
enskilda föraren. Ja, du är osäkrare när du kör 110 än när du kör 100, men det är inte säkert att du är osäkrare när du kör 110 än någon annan som kör 100. Vi kan inte dra slutsatser om individen baserat på snittet. Det är av precis samma anledning vi inte ska dra slutsatsen att en invandrare är kriminell bara för att snittet bland invandrare är högre. När du ser någon som kör 110 när du kör 100 vet du alltså inte om den kör mindre säkert än dig.
2. Högre risk vid högre hastighet är baserad på förhållanden som är samma. Hastighetsgränserna som är satta är baserade på ett snitt av förhållandena. Det ska t.ex. gå att hålla hastighetsgränserna under normalt regn och ändå ligga under accepterad risk. Det innebär i sin tur att under bra förhållanden kan du köra över hastighetsgränserna och ändå ligga under accepterad risk. Därför är det så märkligt att de påstås att folk som kör över hastighetsgränserna under bra förhållanden är idioter, när samma personer som påstår detta är villiga att ta samma risk under sämre förhållanden. För nog kör ni inte långt under hastighetsgränsen i alla andra förhållanden än sommar och solsken, eller hur?