• Pilgrim

    Varför skiter alla i hastighetsbegränsningarna?

    Varför kör 90-95 procent av alla bilister 10-15 km/h för fort? Vad är problemet? Varför bryr sig ingen om att följa reglerna? Är det något som är unikt för Sverige?

    Jag har i diskussioner med andra erfarit att de flesta medger att de kör för fort. Däremot brukar många skryta med att de minsann håller hastigheten när det är 30. För när det är 30 finns det goda skäl för det. Det kan ju vara vid en skola osv. Det är ju bara strunt. Det är aldrig nån som kör 30. Minst 40 kör folk när det är 30.

    Varför?

  • Svar på tråden Varför skiter alla i hastighetsbegränsningarna?
  • nihka
    Anonym (Konsekvenstänk) skrev 2019-11-06 19:36:06 följande:
    Du har aldrig funderat på att BÅDE köra säkert OCH följa hastighetsbegränsningarna? Du vet, du måste inte välja mellan två goda ting - du kan få båda!! Mazel tov!
    Nej, det verkar inte vara tänkbart utan hen kör över hastighetsgränsen på daglig basis.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Egon den stora

    Många sidor tjafs här då jag har nog missat en del, men att ligga i 110 på en nästan tom svensk motorväg när man kör betydligt fortare i andra europeiska länder känns ju rätt surt. Vi skulle lätt kunna ha 130 här också..

  • Anonym (Konsekvenstänk)
    Egon den stora skrev 2019-11-06 21:53:08 följande:

    Många sidor tjafs här då jag har nog missat en del, men att ligga i 110 på en nästan tom svensk motorväg när man kör betydligt fortare i andra europeiska länder känns ju rätt surt. Vi skulle lätt kunna ha 130 här också..


    Fast vi är ju också ett av de länder i Europa där vi har relativt sett få döda i trafiken. Givetvis kan det finns det fler orsaker till detta, men just hastigheten har ju betydelse för hur allvarliga olyckorna blir.

    Antal döda i trafiken per 1 miljon invånare under 2018 (som var ett ovanligt sorgligt trafikår för Sverige, året innan var siffran 25 döda/milj.inv.)

    UK: 26,8

    Sverige: 32

    Tyskland: 39

    Frankrike: 48

    Italien: 55

    Grekland: 68
  • Xlr8
    Anonym (Konsekvenstänk) skrev 2019-11-06 22:27:02 följande:

    Givetvis kan det finns det fler orsaker till detta, men just hastigheten har ju betydelse för hur allvarliga olyckorna blir.


    Så är även 30 andra parametrar.

    Att ignorera 29 faktorer och tro att produkten ska representera ett trovärdigt resultat är ganska naivt.

    Rätt villig att hävda att alla med körkort är smarta nog att inse att det inte går att dra slutsatser med bara en faktor.

    Kollade på lite statistik på olika sorters vägar i Tyskland.

    Antalet döda och svårt skadade/ fordon passerade.

    Autobahn var inte högst på listan utan kom nr 3 vill jag minns. Landsvägar var dom farligaste, vet ej vilken hastighet som är max där men kan tänka mig runt 90.

    Hur kommer det sig då?
  • Anonym (Säkerhet, inte hastighet)
    Anonym (Konsekvenstänk) skrev 2019-11-06 22:27:02 följande:
    Fast vi är ju också ett av de länder i Europa där vi har relativt sett få döda i trafiken. Givetvis kan det finns det fler orsaker till detta, men just hastigheten har ju betydelse för hur allvarliga olyckorna blir.

    Antal döda i trafiken per 1 miljon invånare under 2018 (som var ett ovanligt sorgligt trafikår för Sverige, året innan var siffran 25 döda/milj.inv.)

    UK: 26,8

    Sverige: 32

    Tyskland: 39

    Frankrike: 48

    Italien: 55

    Grekland: 68
    Har du kört mycket bil i de uppräknade länderna?
    I flera av de uppräknade länderna är det mycket väl känt att människor i allmänhet har ett mera riskbenäget beteende än vad vi generellt har i Sverige, vilket man tydligt märker när man färdas där.
    Men en ännu viktigare parametrar är att många fler kör MC, vägstandarden är mycket sämre, geografin och fordonens skick, som högst väsentligt skiljer sig.

    Ingenstans finns något belägg för att hastigheten skulle vara en avgörande faktor för dessa skillnader i statistiken!
  • Anonym (Konsekvenstänk)
    Xlr8 skrev 2019-11-07 00:32:45 följande:

    Så är även 30 andra parametrar.

    Att ignorera 29 faktorer och tro att produkten ska representera ett trovärdigt resultat är ganska naivt.

    Rätt villig att hävda att alla med körkort är smarta nog att inse att det inte går att dra slutsatser med bara en faktor.

    Kollade på lite statistik på olika sorters vägar i Tyskland.

    Antalet döda och svårt skadade/ fordon passerade.

    Autobahn var inte högst på listan utan kom nr 3 vill jag minns. Landsvägar var dom farligaste, vet ej vilken hastighet som är max där men kan tänka mig runt 90.

    Hur kommer det sig då?


    Anonym (Säkerhet, inte hastighet) skrev 2019-11-07 08:40:05 följande:

    Har du kört mycket bil i de uppräknade länderna?

    I flera av de uppräknade länderna är det mycket väl känt att människor i allmänhet har ett mera riskbenäget beteende än vad vi generellt har i Sverige, vilket man tydligt märker när man färdas där.

    Men en ännu viktigare parametrar är att många fler kör MC, vägstandarden är mycket sämre, geografin och fordonens skick, som högst väsentligt skiljer sig.

    Ingenstans finns något belägg för att hastigheten skulle vara en avgörande faktor för dessa skillnader i statistiken!


    Som sagt vet jag att fler saker spelar in. Det vore intressant att titta på antalet olyckor i förhållande till antalet dödsolyckor i förhållande till folkmängd. Alltså om de här länderna har fler olyckor generellt, eller om dödsolyckorna är överrepresenterade. (Men nu orkar jag inte räkna mer.)
  • Bjoer
    Anonym (B) skrev 2019-11-06 14:01:13 följande:
    Om vi ska titta på fakta är det välbelagt att högre hastigheter innebär större risker för olyckor. Risken ökar faktiskt markant bara man ligger 5-10 km/h över hastighetsbegränsningen. Man har också sett att när det kommer till avvikelser i trafiken (dvs människor som kör långsammare eller snabbare än begränsningarna) leder de sistnämnda oftare till olyckor medan man inte kunnat visa på att så är fallet för de som kör långsammare. Här finns en del läsning:

    Speed and road accidents - R Elvik

    pdfs.semanticscholar.org/3f60/735b05c8e87dc6ad90796966a370d52bb1b6.pdf

    Så vad är det för fakta du har på din sida? Att du inte varit inblandad i någon olycka är möjligen ett faktum men inget argument för själva sakfrågan. Återigen, du prioriterar inte säkerheten om du på daglig basis bryter mot lagen och kör snabbare än skyltad hastighet.
    Det är inget konstigt med att en ökad snitthastighet för trafikflödet under samma förhållanden ger högre antal olyckor och allvarligare olyckor. Det är helt enkelt svårare att köra snabbare och när något händer är det svårare att reda ut och kollisionen blir hårdare. Det är inte det jag motsäger mig i den här diskussionen. De främsta invändningarna jag har är dessa två:

    1. Snittpåverkan säger ingenting om den enskilda föraren. Ja, du är osäkrare när du kör 110 än när du kör 100, men det är inte säkert att du är osäkrare när du kör 110 än någon annan som kör 100. Vi kan inte dra slutsatser om individen baserat på snittet. Det är av precis samma anledning vi inte ska dra slutsatsen att en invandrare är kriminell bara för att snittet bland invandrare är högre. När du ser någon som kör 110 när du kör 100 vet du alltså inte om den kör mindre säkert än dig.

    2. Högre risk vid högre hastighet är baserad på förhållanden som är samma. Hastighetsgränserna som är satta är baserade på ett snitt av förhållandena. Det ska t.ex. gå att hålla hastighetsgränserna under normalt regn och ändå ligga under accepterad risk. Det innebär i sin tur att under bra förhållanden kan du köra över hastighetsgränserna och ändå ligga under accepterad risk. Därför är det så märkligt att de påstås att folk som kör över hastighetsgränserna under bra förhållanden är idioter, när samma personer som påstår detta är villiga att ta samma risk under sämre förhållanden. För nog kör ni inte långt under hastighetsgränsen i alla andra förhållanden än sommar och solsken, eller hur?
  • Anonym (B)
    Anonym (Säkerhet, inte hastighet) skrev 2019-11-06 19:28:02 följande:

    Nej, det är absolut inte belagt att högre hastigheter innebär ökad risk för olyckor.

    Dock är det belagt att högre hastighet vid en olycka medför ökad risk för skador.

    Riskbenägna människor, som t ex avstår från att prioritera säkerheten, orsakar självfallet fler olyckor.

    Det finns också sannolika skäl tro att riskbenägna människor oftare väljer att köra i högre hastighet än vad väglaget medger (även om de kör i lägre hastighet än skyltad).

    Unga och oerfarna människor tar ofta större risker, är sämre på att anpassa hastigheten efter rådande väglag och unga människor kör oftare äldre bilar med sämre både aktiv och passiv säkerhet och t ex med slitna däck.

    Men frågan är då, finns det vetenskapligt belagt att det är främst hastigheten som innebär fler olyckor?

    Eller kan det vara riskbenägna, oerfarna förare med sämre bilar, som inte anpassar hastigheten efter väglag, med dåliga däck, som innebär fler olyckor?

    Det spelar ingen roll hur du försöker hitta på låtsas-argument. I mitt eget fall är fakta att jag prioriterar säkerheten vilket bevisas av att jag varit olycksfri i 35 körkortsår. Jag märker att du tillåter dig själv att bli störd av dessa fakta, jag undrar bara varför?

    Menar du att det inte är bra för dig och för andra trafikanter att jag prioriterat säkerheten så pass framgångsrikt att jag hittills varit helt olycksfri?

    Du önskar inte att så många som möjligt skulle prioritera säkerheten lika högt så att så många som möjligt skulle vara olycksfria?

    Du struntar i hur illa folk kör, hur många olyckor folk skapar, hur många som dör, bara de har prioriterat att hålla sig inom skyltad hastighet?


    Jo det är belagt i ett flertal rapporter och studier att högre hastigheter leder till ökade risker för såväl olyckor som dödsfall. Bland annat i den jag hänvisade till samt en som släpptes så sent som förra året där man tittat på statistik från 11 länder (bl.a Sverige och USA). Du hade alltså ingen riktig fakta att komma med utan fortsätter att hävda att bara för att du inte varit med om någon olycka så är ditt sätt att köra på ett trafiksäkert sätt. Det är en ologisk och felaktig slutsats - med samma resonemang skulle man t ex inom byggbranschen kunna hoppa över viktiga säkerhetsföreskrifter för att "det har ju gått bra tidigare".

    Naturligtvis är inte hastigheten den enda faktorn som spelar in vid trafiksäkerhet. Har man t ex en undermålig bil, bryter mot andra regler i trafiken eller kör berusad är det alla stora riskfaktorer. Något annat har jag inte hävdat heller så du har ingen grund för att antyda att jag inte skulle bry mig om hur folk kör i övrigt. Istället för att hålla dig till sakfrågan som handlar om hastighet bygger du halmgubbar och kommer med absurda påståenden om dina meningsmotståndares åsikter. Det är ett väldigt simpelt och billigt knep som sällan fungerar särskilt bra.

    Att du inte varit med om någon olycka på många år och därtill lyckats avstyra några stycken för andra människor är förstås jättebra. För mig är säkerheten i trafiken prio nummer ett. Därför är det tråkigt att detta verkar ha stigit dig till huvudet så till den milda grad att du nu använder det som argument för att rättfärdiga ditt riskbeteende och de lagbrott du begår ute på vägarna. Den enda i den här tråden som ägnar sig åt att hitta på låtsas-argument är du själv - de flesta inser att hastighetsbegränsningarna finns där samt skall följas av en anledning och tror sig inte veta bättre än alla de experter och rön som legat till grund för dessa.
  • Xlr8
    Anonym (Konsekvenstänk) skrev 2019-11-07 10:37:20 följande:
    Anonym (Säkerhet, inte hastighet) skrev 2019-11-07 08:40:05 följande:

    Har du kört mycket bil i de uppräknade länderna?

    I flera av de uppräknade länderna är det mycket väl känt att människor i allmänhet har ett mera riskbenäget beteende än vad vi generellt har i Sverige, vilket man tydligt märker när man färdas där.

    Men en ännu viktigare parametrar är att många fler kör MC, vägstandarden är mycket sämre, geografin och fordonens skick, som högst väsentligt skiljer sig.

    Ingenstans finns något belägg för att hastigheten skulle vara en avgörande faktor för dessa skillnader i statistiken!


    Som sagt vet jag att fler saker spelar in. Det vore intressant att titta på antalet olyckor i förhållande till antalet dödsolyckor i förhållande till folkmängd. Alltså om de här länderna har fler olyckor generellt, eller om dödsolyckorna är överrepresenterade. (Men nu orkar jag inte räkna mer.)
    du inser att den typ data är du som lekman inte kapabel att bedöma på ett mer trovärdigt sätt än tant skvaller.


     
  • Anonym (Diesel)

    Den största anledningen är att hastigheterna är satta minst 25-30% för långsamt. Sverige är ett menlöst land med fel satsningar, och ska rädda hela världen osv. Nollvisionen, vad är grejen? Om så vi förbjöd all trafik så skulle någon köra ändå, och bli dödad!?

  • Giftskåneman
    Anonym (Diesel) skrev 2019-11-08 00:19:32 följande:

    Den största anledningen är att hastigheterna är satta minst 25-30% för långsamt. Sverige är ett menlöst land med fel satsningar, och ska rädda hela världen osv. Nollvisionen, vad är grejen? Om så vi förbjöd all trafik så skulle någon köra ändå, och bli dödad!?


    Du inser inte vad nollvisionen ska leda till?
  • Xlr8
    Giftskåneman skrev 2019-11-08 06:49:40 följande:

    Du inser inte vad nollvisionen ska leda till?


    Vad dom säger att dom vill och ev anledning till detta känns suspekt rätt ofta.

    Ser man till vad dom verkligen gör generellt är deras genomförande både klumpigt och ogenomtänkt.
  • Hanna F

    Kör alltid för fort och ofta på tok för fort . Har väl inget vidare bra svar på varför utan gillar det bara 


    Hanna fartdåren persson
  • Mentat

    Jag tror att det finns två skolor här, två som troligen aldrig kommer att kunna enas.

    Den ena säger att Trafikverket sätter hastighetsgränser av en anledning och vi som förare skall inte tro att vi vet bättre. Ju långsammare trafik, desto mindre både risk för olycka och konsekvenser skulle en ändå inträffa. Gränsen är en maxgräns och man kan gott köra långsammare om det behövs.

    Sedan har vi den andra skolan som säger att körning enligt devisen "Ansvar, omdöme, hänsyn" är viktigare än exakt vad som står på skylten. Hastighetsgränsen är statisk, tar inte hänsyn till väglag, sikt, eventuell halka och mycket annat. Det är förarens ansvar att framföra sitt fordon på ett säkert sätt och ofta kan det mycket väl kombineras med högre hastighet än vad skylten säger.

    (Sedan har vi förstås den tredje skolan som går ut på "Flytta er, här kommer JAG" men den tror jag att bägge de två första skolorna avskyr lika mycket.)

    Själv håller jag mig nog till den andra skolan. Jag menar att Trafikverket inte är ofelbart och att man alltid måste kunna tänka själv. Ett exempel: Här tycker Trafikverket att 50 km/h är helt OK:
    https://www.google.com/maps/@59.3264749,18.0656475,3a,75y,157.56h,86.45t/data=!3m6!1e1!3m4!1sRsW9CjtnV2lIriEuSvQypg!2e0!7i16384!8i8192 (jag gick förbi där häromdagen och då satt det skyltar med "50" som inte finns med på Googles bilder)

    Här däremot menar Trafikverket att 50 är på tok för fort och att max 40 är motiverat: 
    https://www.google.com/maps/@55.6112032,13.0319576,3a,75y,236.4h,79.61t/data=!3m6!1e1!3m4!1sVXG4DLD9FjHAHz7Dz6cktg!2e0!7i13312!8i6656

    D
    et finns givetvis hur många exempel som helst men det illustrerar varför jag bekänner mig till den andra skolan: "Tänk själv"

  • Anonym (Diesel)
    Giftskåneman skrev 2019-11-08 06:49:40 följande:

    Du inser inte vad nollvisionen ska leda till?


    Ingenting?
Svar på tråden Varför skiter alla i hastighetsbegränsningarna?