• pandarinen

Hur maxar jag föräldrarledigheten så jag kan vara ledig 18 mån?

Hej, jag har suttit nu flera timmar och får inte ihop det här med föräldrarpenningen, hur många dagar jag behöver ta ut per vecka mm med hög och låg ersättning + allt regler som 180 första dagarna måste hög ersättning tas och efter 1 år så måste jag ta ut fem dagar i veckan.

Har räknat fram och tillbaka i försäkringskassans kalender men det borde ju vara fler som gjort det här som kan hjälpa till hur många dagar jag ska ta ut för att maxa så bra som möjligt.

Min man för över sina dagar på mig, så jag har 90 dagar på lägsta nivå och
    300 på sjukpenningnivå. Resterande 90 dagar som är låsta tar min man.

Hjälp mig- jag behöver ett tips på uppläg tex första 180 dagarna tar du ut följande... sedan gör du så resterande veckor mm.

Jag vill ju vara ledig 18 månader men ändå få ut så mycket pengar det går, i en hyfsad jämn månadsnivå.

Hur har ni gjort?

• Svar på tråden Hur maxar jag föräldrarledigheten så jag kan vara ledig 18 mån?
  • nnnnnnnn
    pandarinen skrev 2019-10-01 23:38:20 följande:
    Jag vill ha rätt jämn inkomst också, inte mer pengar i början å sedan mindre i månaden på slutet. Men via kassakollen var det enklare att räkna. Så jag har fått till det så här. Första 11 månaderna tar jag ut 4 dagar i veckan på hög ersättning. Sedan kommande 7 månader 3 på hög och 2 på låg. Då har jag kvar sedan ca 10 hög nivå å 20 låg tror jag det. Som jag kan fylla ut om det blir kärvt någon månad. Så får det bli!

Har ni tänkt på möjligheten att pappan tar ut sina FL-dagar på ett taktiskt sätt?

Dels att ni kan få möjligheten att vara hemma mer tillsammans under första året och även att du slipper ta ut så många dagar?

Tex om han har högre SGI än dej och tjänar på att jobba 80% och ta ut SGI-dagar över helgen tex vara ledig varje måndag med er och ta ut 3 st SGI-dagar ( lör + sön + mån).
    Om man har olika lön, så kan man i många fall tjäna på detta.

• möjligt
    pandarinen skrev 2019-10-01 23:38:20 följande:

Jag vill ha rätt jämn inkomst också, inte mer pengar i början å sedan mindre i månaden på slutet. Men via kassakollen var det enklare att räkna. Så jag har fått till det så här. Första 11 månaderna tar jag ut 4 dagar i veckan på hög ersättning. Sedan kommande 7 månader 3 på hög och 2 på låg. Då har jag kvar sedan ca 10 hög nivå å 20 låg tror jag det. Som jag kan fylla ut om det blir kärvt någon månad. Så får det bli!

Oftast blir det ju lite krångligt att räkna om man vill optimera och spara så många dagar som möjligt men ändå täcka sina utgifter. Vill du ändå ta ut alla på 18 mån så gör det ju egentligen inte särskilt mycket om det blir ojämnt. Du vet ju vilket belopp du kommer att få ut totalt på de 18 mån så då vet du också hur mycket din medelinkomst per månad borde vara. Blir det högre de första månaderna så lägger du isf bara undan överskottet på ett separat konto. Då kan du få en helt jämn månadsinkomst. Du kommer att få en liten variation i skatten men skulle det bli lite för mycket får du ändå tillbaka det i skatteåterbäringen.
  • pandarinen

Jorå, pappan jobbar hemma, med möjlighet att anpassa sina arbetstider från dag till dag, så han kommer också vara tillgänglig och vara hemma i 18 månader. Så vi är hemma samtidigt- känns väldigt skönt.

Och det är jag som tjänar mest i vår familj, Så egentligen ekonomiskt sätt så borde det väl vara jag som ska jobba å han föräldrarledig. Men jag vill vara hemma å mysa så länge jag kan när jag har möjligheten. Och 18 månader har jag nu räknat att det skulle gå utifrån den räkning jag gjort ovan. 11 månader med 4 dagar hög ersättning i veckan därefter sista sju månaderna 3 hög ersättning och 2 låg och varannan vecka 4 hög och 2 låg :)

nnnnnnnn skrev 2019-10-01 23:43:49 följande:

Har ni tänkt på möjligheten att pappan tar ut sina FL-dagar på ett taktiskt sätt?

Dels att ni kan få möjligheten att vara hemma mer tillsammans under första året och även att du slipper ta ut så många dagar?

Tex om han har högre SGI än dej och tjänar på att jobba 80% och ta ut SGI-dagar över helgen tex vara ledig varje måndag med er och ta ut 3 st SGI-dagar ( lör + sön + mån).

Om man har olika lön, så kan man i många fall tjäna på detta.

• Limeblad
    pandarinen skrev 2019-10-01 22:27:15 följande:

Tanken är att ta ut alla dagar under de 18 månaderna, jag har såpass mycket ledig å komp i ordinarie jobb så behöver inte spara för ev andra dagar. Men jag får inte till det, borde finnas en enkel uträkning, jag har testat att ta tre dagar i månaden å två dagar i månaden men får som sagt inte ihop utifrån försäkringskassans kalender idag

Hur funderar ni kring att ha rätt att ta ut dagar för att vara ledig med barnet? Ex om förskola är stängd eller på lov. Du har ju inte samma rätt att ta ut kompledighet som föräldraledighet och du kan ju byta jobb innan barnet är stort nog att vara hemma själv.
  • Anotherone
    pandarinen skrev 2019-10-01 22:27:15 följande:

Tanken är att ta ut alla dagar under de 18 månaderna, jag har såpass mycket ledig å komp i ordinarie jobb så behöver inte spara för ev andra dagar. Men jag får inte till det, borde finnas en enkel uträkning, jag har testat att ta tre dagar i månaden å två dagar i månaden men får som sagt inte ihop utifrån försäkringskassans kalender idag

Här bör du tänka till.
    Din lagliga rätt att vara ledig efter att barnet passerat 18 mån ålder bygger på att du har dagar kvar att ta ut.
    Bara så att du har det i bakhuvudet.
    Idag kanske du har en arbetsgivare som aldrig skulle neka dig att ta ut ledighet. Men om förskolan är stängd när barnet är fem år och dina dagar är slut, och du inte får godkänt på komp eller semester så har du ingen rätt att vara ledig.

Dagarna är alltså värda "mer än bara pengar", de är värda rätten att vara ledig.
  • Musetti

Måste man inte utnyttja alla högnivå-dagar innan man kan ta av sina lågnivå-dagar? Det beskedet fick jag av FK vid min föräldraledighet 2018.

• Alexi
    Musetti skrev 2019-10-02 21:24:16 följande:

Måste man inte utnyttja alla högnivå-dagar innan man kan ta av sina lågnivå-dagar? Det beskedet fick jag av FK vid min föräldraledighet 2018.

180 SGI-dagar måste tas ut innan man får använda lägsta nivå-dagar.,
  • nernu

Använd upp komp och semester och spara dagar istället. Och tänk på att du vill taut semester i anslutning till röda dagar för då får du lön för dom också.

• Anotherone
    nernu skrev 2019-10-02 22:16:26 följande:

Använd upp komp och semester och spara dagar istället. Och tänk på att du vill taut semester i anslutning till röda dagar för då får du lön för dom också.

Kan fungera men inte helt säkert. Det finns regler för när och hur man har rätt att bryta en föräldraledighet och enligt lag har man rätt till 3 perioder per år. 
  • Musetti
    Alexi skrev 2019-10-02 21:43:38 följande:
    180 SGI-dagar måste tas ut innan man får använda lägsta nivå-dagar.,
    Precis då kan man ju inte göra upplägget som nnnnnnnn föreslog ovan.
  • pandarinen

Jorå om du kommer mitt upplägg igen! Jag tar ut ju ut 4 hela dagar varje vecka första 11 månaderna. Inga dagar med låg ersättning. 4 dagar alltså i 49 veckor blir 196 dagar! Alltså mer än 180 dagar :)

Musetti skrev 2019-10-03 11:20:06 följande:

• pandarinen

Jorå om du kollar mitt upplägg igen! Jag tar ut ju ut 4 hela dagar varje vecka första 11 månaderna. Inga dagar med låg ersättning. 4 dagar alltså i 49 veckor blir 196 dagar! Alltså mer än 180 dagar :)

Därefter 3 dagar hög ersättning 2 dagar låg, varannan vecka 4 hög och två låg.

Och återigen utifrån den situation som jag lever behöver varken jag eller min man spara dagar då vi är så mycket lediga ändå utifrån våra scheman.

• pandarinen

Jorå om du kollar mitt upplägg igen! Jag tar ut ju ut 4 hela dagar varje vecka första 11 månaderna. Inga dagar med låg ersättning. 4 dagar alltså i 49 veckor blir 196 dagar! Alltså mer än 180 dagar :)

Därefter 3 dagar hög ersättning 2 dagar låg, varannan vecka 4 hög och två låg.

Och återigen utifrån den situation som jag lever behöver varken jag eller min man spara dagar då vi är så mycket lediga ändå utifrån våra scheman.

• pandarinen

Det där är inga problem för oss- vi har båda väldigt bra scheman som kan styras om och mycket lediga dagar mitt i veckan.

Limeblad skrev 2019-10-02 07:10:54 följande:

Hur funderar ni kring att ha rätt att ta ut dagar för att vara ledig med barnet? Ex om förskola är stängd eller på lov. Du har ju inte samma rätt att ta ut kompledighet som föräldraledighet och du kan ju byta jobb innan barnet är stort nog att vara hemma själv.

• pandarinen

Och det är precis det jag gör med mitt upplägg. Första 11 månaderna tar jag bara ut hög ersättning 196 dagar.

Musetti skrev 2019-10-02 21:24:16 följande:

• Musetti
    pandarinen skrev 2019-10-03 12:14:59 följande:

Och det är precis det jag gör med mitt upplägg. Första 11 månaderna tar jag bara ut hög ersättning 196 dagar.

Det var ju inte riktigt det nnnnnnn skrev, och som jag reagerade på, men iaf. Bra att alla verkar nöjda :)
  • pandarinen

Trodde du menade att jag var ser nu att någon annan heter det.

Musetti skrev 2019-10-03 15:57:41 följande:

Det var ju inte riktigt det nnnnnnn skrev, och som jag reagerade på, men iaf. Bra att alla verkar nöjda :)

• nnnnnnnn
    Musetti skrev 2019-10-03 11:20:06 följande:

Nej, jag råkade missa 2 högnivådag.
    I mitt scenario tog man ut 174 SGI-dagar + 4 SGI-dagar + 1 lågnivådag.

Då får man använda 2 av de 6 sparade dagarna innan man plockar ut lågnivådagarna eller låta bli att ta ut lågnivådagar i 2 extra veckor innan man börjar plocka ut lågnivådagarna.

Lätt att missa en liten detalj, men hade man planerat i FK´s kalender så hade den varnat om detta.

Svar på tråden Hur maxar jag föräldrarledigheten så jag kan vara ledig 18 mån?