Anonym (Xxx) skrev 2019-09-19 18:33:05 följande:
Jag vill kunna ta mig ett glas vin tex när jag lagar mat, är det fel? Kan gärna vara utan alkohol i sociala sammanhang för att stötta, men vill faktiskt inte bli totalnykterist. Hur bör jag förhålla mig?
Så länge du är en icke alkoholist och kan ta ETT glas vin och sedan inget mer skulle det vara okej för mig och du ska veta att när jag ser sådana som dig, hur ni tar ETT glas vin och sedan ställer bort flaskan gapar jag av total förvåning om hur fan en människa klarar av det där för det är en sådan total gåta för mig eftersom jag aldrig någonsin har haft den där icke alkoholistens förmåga att göra så. När jag sitter på en social tillställning bland er icke alkoholister som dricker alkohol förbryllas jag otroligt av er förmåga att helt plötsligt sluta dricka när ni fått lite alkohol, hur ni dricker ETT glas vin. Jag gapar storögt. Och imponeras.
För mig är det okej. Jag har ju ditt stöd samtidigt och är trygg i min nykterhet har stor nyker gemenskap och väldigt stor social gemenskap med andra nyktra alkoholister som jag firar med på nyår, midsommar, går på restaurangbesök med varje vecka. Om du är med en nykter alkoholist ska du veta att den har ett otroligt stort socialt nätverk av nyktra alkoholister så du kommer utöka ditt sociala umgänge med många helnyktra fester, grillkvällar, resor m.m. som nyktra alkisar gör tillsammans. Allt annat än osocialt. Du kommer få reda på vad verklig social samvaro är förnågot när alla dessa nyktra alkisar kommer in i din umgängeskrets genom din nykta alkoholist till partner. Du kommer antagligen få 40 nyktra alkisar att fira midsommar med och på nyår resa på helnykter nyårsfest med 1000 nyktra alkoholister som firar ihop på en nykter tillställning utomlands med nyktra alkoholister från hela världen. Du kommer uppleva hur otroligt socialt liv nyktra alkoholister har tillsammans - vi söker oss nämligen till varandra då ingen klarar att sitta hemma och bli nykter ensam och isolerad.