• Anonym (Xxx)

Behöver råd om alkohol och nykter alkoholist

Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av att leva med en nykter alkoholist?

Hur gör du/ni i sociala sammanhang, tex undviker ni restaurangbesök, julfester, midsommarfester, middagsbjudningar hos vänner eller att bjuda hem vänner, ja kort sagt sammanhang där det finns alkohol? Dricker ni som är anhörig någonsin alkohol och isåfall när?

Tar gärna emot svar från både anhöriga och nyktra alkoholister både om hur ni gör, och hur man bäst stöttar.

• Svar på tråden Behöver råd om alkohol och nykter alkoholist
  • Anonym (Lisa)
    Anonym skrev 2019-09-19 19:17:15 följande:
    Värst vad du tar illa vid dig!
    Jag har inga vänner som är nyktra alkoholister heller för den delen.

Och ja, jag dricker vin varje helg och det har jag inte dåligt samvete för.
    Jag tar inte illa vid mig, inte alls. Tycker bara synd om människor som väljer alkohol före socialt umgänge. Eller rättare sagt, väljer bort vänner för alkohol.
  • Anonym
    Anonym (Lisa) skrev 2019-09-19 19:25:44 följande:
    Jag tar inte illa vid mig, inte alls. Tycker bara synd om människor som väljer alkohol före socialt umgänge. Eller rättare sagt, väljer bort vänner för alkohol.
    Uppenbarligen gör jag ju inte det.
    Men, jag hade inte lagt en mjölkmiddag på en lördagkväll. That´s för sure.

Du verkar tro att jag är alkoholisten! Tungan ute
  • Duppedu

Jag älskar min nyktra människa och har blivit nykter jag med. Vi går ut på restaurang med vänner som dricker och har varit på 50årsfest och lite allt möjligt. För honom räcker det med att han har mig som inte super eller dricker, så han inte blir helt ensam i nykterheten. För mig är inte att låta bli ett glas vin medan jag lagar mat någon uppoffring för att få vara med den jag vill dela mitt liv med. Vad jag gör på min egen tid är helt upp till mig, om jag vill berusa mig med goda vänner någon kväll men det händer inte mer än 1 gång per år.

• Duppedu

Jag älskar min nyktra människa och har blivit nykter jag med. Vi går ut på restaurang med vänner som dricker och har varit på 50årsfest och lite allt möjligt. För honom räcker det med att han har mig som inte super eller dricker, så han inte blir helt ensam i nykterheten. För mig är inte att låta bli ett glas vin medan jag lagar mat någon uppoffring för att få vara med den jag vill dela mitt liv med. Vad jag gör på min egen tid är helt upp till mig, om jag vill berusa mig med goda vänner någon kväll men det händer inte mer än 1 gång per år.

• Anonym (Numera nykter)

Jag är inte alkoholist men kände att jag började ha en något osund relation till alkohol så jag bestämde mig för att sluta dricka helt. Har fått välja bort umgänget med några vänner som inte kan göra något utan att allt kretsar kring alkoholen men de flesta har accepterat det och tycker det ger dem en bra anledning att inte dricka själva. För de vill egentligen dricka mindre också. Det är bara så att det förväntas av oss att ha alkohol med i alla sammanhang, så fort man ska fira eller träffas ska man ses och ta en öl. Det var ovant i början att äta fin middag utan vin i glasen men nu känns det precis som vanligt fast jag dricker mineralvatten eller en alkoholfri drink istället. Och jag mår så mycket bättre.

• Anonym (mamma)

Jag är själv nykter alkoholist men har inga problem med att min man dricker. Han får gärna ta en whiskey på kvällen, en öl när han grillar eller dricka vin till maten. Umgås med folk precis som förr, förutom att jag själv inte dricker. Undviker inga tillställningar förutom den årliga vinprovningen som vi haft tillsammans med vänner i ca 10 år, det känns lite meningslöst att gå på av uppenbara skäl. 

Jag vet själv hur ett gott vin eller en kall öl kan förgylla en god middag eller en varm sommarkväll så det vill jag absolut inte missunna min man, känner dock själv inte behovet av det längre eftersom jag vet att det kommer att spåra ur för min egen del. 

• Anonym (E)

Ett ex var nykter alkoholist. Han hade inga problem med att andra drack. Jag drack dock automatiskt mindre under tiden vi var ihop.

Jag kan tänka mig att de som precis slutat dricka kanske behöver hålla sig borta från sammanhang med alkohol men efter ett tag så måste man nog vänja sig. Annars blir det väldigt många sammanhang som man måste undvika.

• Anonym (E)
    Anonym (Xxx) skrev 2019-09-19 18:33:05 följande:

Jag vill kunna ta mig ett glas vin tex när jag lagar mat, är det fel? Kan gärna vara utan alkohol i sociala sammanhang för att stötta, men vill faktiskt inte bli totalnykterist. Hur bör jag förhålla mig?

Du behöver inte bli helnykterist heller. Är personen nyligen nykter kan hen kanske behöva extra moralisk stöttning i början men ska en person hålla sig nykter hela livet så måste den kunna hantera frestelser också. Hen kommer oundvikligen att hamna i situationer där folk dricker.
  • Anonym (Numera nykter)

Jag har inte heller problem med att mina vänner dricker vin till maten om vi äter middag, eller de tar ett par öl på krogen. Men om det är fest och de dricker för mycket och blir fulla blir det ointressant för mig att umgås med dem, när jag är nykter själv blir det tydligt hur intelligensnivån i samtalen sjunker och de skrattar åt sånt som inte alls är roligt ;) men sällskapsdrickande har jag inga problem med, det är precis lika trevligt för mig fast jag bara har något alkoholfritt i glasen.

• Panduro
    Anonym skrev 2019-09-19 19:28:28 följande:

Uppenbarligen gör jag ju inte det.

Men, jag hade inte lagt en mjölkmiddag på en lördagkväll. That´s för sure.

Du verkar tro att jag är alkoholisten! 

Du låter sannerligen som en alkoholist.
  • Anonym
    Panduro skrev 2019-09-20 10:41:23 följande:
    Du låter sannerligen som en alkoholist.
    Skenet kan bedra tydligen...
  • Anonym (Alltid nykter)

Som nykter alkoholist är det något man själv väljer. Alltså är man alltid nykter oavsett vilken situation man hamnar i. För att klara det tar man till vissa knep och håller det för sig själv. Dessa knep kan skiljer sig visserligen från person till person men jag tror inte att en julfest behöver vara något som är speciellt störande. Så är det för mig.

• Anonym (Nykter alkoholist)

Jag har inget som helst problem med att icke alkoholister dricker alkohol i mitt sällskap. Jag går på tillställningar för att umgås med personerna, på AW och de sociala tillställningar du beskriver om jag har anledning att gå för att umgås socialt med personerna. Jag kan också sedan avlägsna mig i god tid om efter ett par timmar av umgänge, när jag känner att det börjar bli för sent. Stannar aldrig längre än kl 00 på en fest längre för innan kan det vara mycket socialt och trevligt och ingen har råkat bli för full. Om jag däremot är på en tillställning och upplever en alkoholist dricka - då är det ett problem för mig, ja.

Har inga problem med att icke alkoholister väljer att dricka alkohol för de kan lika gärna låta bli och dricker vad jag ser sig inte ens berusade utan slutar dricka när de känner att de börjar bli berusade. Icke alkoholister är ju också precis som mig på tillställningen i syfte att umgås socialt. Som aktiv alkis var jag på tillställningar i syfte att supa mig full bland folk så jag umgicks aldrig med folket på tillställningen eftersom jag alltid var för full för att höra ens vad de sa.

Anonym (Xxx) skrev 2019-09-19 18:33:05 följande:

Jag vill kunna ta mig ett glas vin tex när jag lagar mat, är det fel? Kan gärna vara utan alkohol i sociala sammanhang för att stötta, men vill faktiskt inte bli totalnykterist. Hur bör jag förhålla mig?

Så länge du är en icke alkoholist och kan ta ETT glas vin och sedan inget mer skulle det vara okej för mig och du ska veta att när jag ser sådana som dig, hur ni tar ETT glas vin och sedan ställer bort flaskan gapar jag av total förvåning om hur fan en människa klarar av det där för det är en sådan total gåta för mig eftersom jag aldrig någonsin har haft den där icke alkoholistens förmåga att göra så. När jag sitter på en social tillställning bland er icke alkoholister som dricker alkohol förbryllas jag otroligt av er förmåga att helt plötsligt sluta dricka när ni fått lite alkohol, hur ni dricker ETT glas vin. Jag gapar storögt. Och imponeras.

För mig är det okej. Jag har ju ditt stöd samtidigt och är trygg i min nykterhet har stor nyker gemenskap och väldigt stor social gemenskap med andra nyktra alkoholister som jag firar med på nyår, midsommar, går på restaurangbesök med varje vecka. Om du är med en nykter alkoholist ska du veta att den har ett otroligt stort socialt nätverk av nyktra alkoholister så du kommer utöka ditt sociala umgänge med många helnyktra fester, grillkvällar, resor m.m. som nyktra alkisar gör tillsammans. Allt annat än osocialt. Du kommer få reda på vad verklig social samvaro är förnågot när alla dessa nyktra alkisar kommer in i din umgängeskrets genom din nykta alkoholist till partner. Du kommer antagligen få 40 nyktra alkisar att fira midsommar med och på nyår resa på helnykter nyårsfest med 1000 nyktra alkoholister som firar ihop på en nykter tillställning utomlands med nyktra alkoholister från hela världen. Du kommer uppleva hur otroligt socialt liv nyktra alkoholister har tillsammans - vi söker oss nämligen till varandra då ingen klarar att sitta hemma och bli nykter ensam och isolerad.
  • Anonym (ever)

Tar man ett glas vin vid matlagning så blir det över, flaskan står framme och frestar. En middag eller övrig tillställning brukar inte lämna spår på samma sätt. Även om det kan.

• Anonym (Släktingen)

Har en nära släkting som är nykter alkoholist, hon är alltid med på våra middagar och liknande sociala familjetillställningar. Övriga kan ta en öl eller ett glas vin, hon har aldrig haft invändningar om det. Det är iofs alltid väldigt måttlig konsumtion på våra tillställningar. I princip ingen dricker mer än en öl.

Anonym (ever) skrev 2019-09-20 18:17:07 följande:

Tar man ett glas vin vid matlagning så blir det över, flaskan står framme och frestar. En middag eller övrig tillställning brukar inte lämna spår på samma sätt. Även om det kan.

Just det ja, glömde det. Bra att du skrev. TS! Du bör få informationen att 60 % tar återfall och dessa sker oftast i hemmet i ensamhet. En social tillställning är alltså det minsta problemet för vissa nyktra alkoholister (mig). Däremot en helt vanlig onsdagkväll, i ösregn och höstrusk på väg hem från jobbet, det har varit tjafs med folk... Det är i sådana lägen jag är mer sårbar. Inte på midsommarafton - den är ju bara EN dag om året.
Svar på tråden Behöver råd om alkohol och nykter alkoholist