druvan52 skrev 2019-09-15 23:53:36 följande:
Tack för svar, men fortfarande oklart. För maximal föräldrapenning är väl inte 38750 utan ca 30000 enligt kassakollen. Så jag tänker att jag borde få 77,6 % av den lön som överstiger 30000 per månad (inte 38750)? Och de 10% man får är väl baserat på hela lönen, eller går gränsen vid 38750 kr/mån?
Maximal SGI för FP är högre än SGI för tex. sjukdom. Därav skillnad mellan FP och vab (vilket du kommer märka sen

)
För att få ut motsvarande strax under 80% av maxbeloppet behöver du dock ta ut 7 dagar per vecka vilket många missar.
De 10% du får är på hela din lön, där finns inget tak.
Och du behöver inte ta ut en enda krona FP om du inte vill, dessa ersättningar rullar ut vid ordinarie löneutbetalning i alla fall.
Nu utgår jag ifrån det avtal som omfattar Kommuner och landsting då det är det jag jobbar med. Andra kollektivavtal kan ha andra regler.
Staten vet jag (sist jag jobbade med deras avtal) hade ett annat upplägg där medarbetare skickar in underlag från FK löpande och därefter betalas tilläggen ut. Dvs tar du ut 20 dagar FP en månad får du 20 tillägg.
Den modellen har inte vi.