• Locklynn

Bästa vännens man är rasist

Hej,

Min bästa väns man och hela hans familj röstar öppet på SD och delar massor av inlägg på Facebook där man tydligt är emot invandring. En del inlägg är tom så grova att de refererar till invandrare som "apor". Min vän verkar inte dela de här åsikterna vad jag har märkt.

Det här är tvärt emot de värderingar som jag har, och min sambo sedan flera år är andra generationens invandrare. Dvs båda hans föräldrar är invandrare och han vet svårigheten i att alltid vara den som "inte är svensk" eller har föräldrar som pratar konstigt, äter konstig mat, mm.

Varken jag eller min sambo tycker det är särskilt kul att hälsa på min vän längre när vi vet så tydligt vad de tycker om invandring. Därför försöker jag träffa min kompis på stan osv när vi kan vara bara vi, som det alltid varit. Men varje gång tjatar hon om att hon tycker jag och min sambo skall hälsa på dem nästa gång... Och jag är så jävla osugen!

Jag håller mig medvetet undan människor som har de värderingar som hennes sambo har, pga tycker det är så dränerande att lyssna på deras bittra raljerande om invandring och "det nya Sverige". Som de flesta andra mår jag bäst av likasinnade, positiva människor runt mig, som jag känner att jag utvecklas av istället för att bli bitter av.

Är någon mer i samma sits? Alltså har människor i deras närvaro vars politiska åsikter gör dem obekväm? Ska jag bara säga till min vän att jag tycker det känns olustigt?

OBS! INGA ELAKA AS, VILL HA EN GIVANDE TRÅD.

• Svar på tråden Bästa vännens man är rasist
  • Snäll men inte tråkig
    Anonym (Magnolia) skrev 2019-10-27 13:03:35 följande:
    Du har fel, har du läst vårt partiprogram?
    Nej, men så gör det inte du uttalar dig igen.
    Som medlem i partiet, och även aktiv, så har jag naturligtvis koll på vår politik.

Du kanske inte tror att andra partier har svarta fläckar i sitt förflutna? Till skillnad mot "vissa" står vi för det som varit och även för den förändring som året lett fram till. 

Du imponerar verkligen när du kallar mina argument för "joller", det får dig att framstå som en riktig reko prick.

Goddag goddag.
    Partiprogrammet. Partiprogrammet. Och partiprogrammet.

Det pratar du om gång på gång i den här tråden. Förstår du verkligen inte att INGET parti blir bedömt enbart på grund av sitt partiprogram? Vad ett partis företrädare, särskilt högre sådana gör och säger är för många MINST lika viktigt som partiprogrammet.

Jag har vänner och släktingar som jag tycker mycket om som röstar på SD. Och jag har inga planer på att bryta med dem trots att jag avskyr SD och det är det absolut  sista partiet jag själv skulle rösta på. Men så sitter mina vänner och släktingar inte heller och mal och mal och mal om invandring, muslimer, ensamkommande, tiggare och så vidare så fort vi träffas. Vi pratar för det mesta om helt andra saker än politik. Inte heller sitter mina vänner och släktingar och bombarderar omgivningen med åsikter om ovanstående ämnen på sociala medier.

De allra flesta normala  vuxna människor som själva inte är inbitna SD:are och beter sig ungefär likadant skulle nog tycka att det var jobbigt att umgås med en människa som beter sig som TS väninnas pojkvän.

Det är  för de flesta tillräckligt jobbigt att umgås med en människa som ständigt ska tjata om  politiska åsikter man inte själv delar så fort man träffas, oavsett om det är en centerpartist som tjatar om jord- och skogsbruk och artskydd, en vänsterpartist som tjatar om Palestina  och fritidsgårdar, en moderat som tjatar om LAS och skatter eller en miljöpartist som tjatar om elcyklar och vindkraftverk.

Men är det dessutom en person med rent rasistiska åsikter, som kallar invandrare för apor och liknande blir det ännu jobbigare och av ren självbevarelsedrift undviker man människan ifråga.

• MsFry
    Kverulant67 skrev 2019-10-31 09:43:50 följande:

Jag struntar i hur få gånger du tycker det är, du kan ju inte blunda för att det är rassism!

Har jag skrivit någonstans att det inte skulle vara rasism? Nä. Så sluta hitta på saker.
  • Kverulant67
    MsFry skrev 2019-10-31 12:30:00 följande:
    Har jag skrivit någonstans att det inte skulle vara rasism? Nä. Så sluta hitta på saker.
    Du försöker hela tide förringa problemet med tex skriva:
    "Det du skriver också svar 1.a ur rasistens handbok med hittepå-argument för att förska avleda diskussionen från känsliga punkter."

Sedan att det är ovanligt mm.

Jag röstar inte heller SD. men är förvånad över vänstern och ditt hat mot dom, tex att det stödjer gammal nazzism mm.
    Resonerar du på samma sätt med V som är gamla komminister som med sin ideologi dödade ca 15ggr fler oliktänkande än vad nazzismen gjort?
  • MsFry
    Kverulant67 skrev 2019-10-31 12:50:09 följande:

"Det du skriver också svar 1.a ur rasistens handbok med hittepå-argument för att förska avleda diskussionen från känsliga punkter."

Jag röstar inte heller SD. men är förvånad över vänstern och ditt hat mot dom, tex att det stödjer gammal nazzism mm.

Resonerar du på samma sätt med V som är gamla komminister som med sin ideologi dödade ca 15ggr fler oliktänkande än vad nazzismen gjort?

Jahapp, då vet jag att du tycker det.

För upplysning så är jag inte vänster. Men jag är läskunnig, sd har nazistiska rötter, det är liksom fakta.
  • MsFry
    MsFry skrev 2019-10-31 15:06:36 följande:

För upplysning så är jag inte vänster. Men jag är läskunnig, sd har nazistiska rötter, det är liksom fakta.

Och för att lägga till: jag är tillräckligt gammal för att minnas sd?s politik de förde på 90-talet. Det är inget man kan bortse från, oavsett andra partiers mörka historia.
  • Kverulant67
    MsFry skrev 2019-10-31 15:06:36 följande:

Och vad har V för rötter?
  • Kverulant67
    MsFry skrev 2019-10-31 15:12:44 följande:
    Och för att lägga till: jag är tillräckligt gammal för att minnas sd?s politik de förde på 90-talet. Det är inget man kan bortse från, oavsett andra partiers mörka historia.
    Men du ser bara problematiken med det ena partiet inte det andra???
  • MsFry
    Kverulant67 skrev 2019-10-31 20:50:14 följande:

Och vad har V för rötter?

Det är väl ingen som inte vet det? De var kommunister. Också klart problematiskt.

Men vad har v med denna diskussion att göra?
  • MsFry
    Kverulant67 skrev 2019-10-31 20:51:19 följande:

Men du ser bara problematiken med det ena partiet inte det andra???

Sluta framhålla dina fantasier som fakta.
  • Snäll men inte tråkig
    Kverulant67 skrev 2019-10-31 12:50:09 följande:

Din fixering vid V och vänstern är smått obegriplig. SD hade ca 22 % i de senaste opinionsmätningarna och V ca 9 %.

Återstår gör alltså nästan 70 % av svenska folket. Av dessa  70 % är det förmodligen betydligt fler än 9 % som hatar SD som parti. Alltså, jag förtydligar: hatar SD som parti och inte nödvändigtvis alla enskilda människor som röstar på SD. Majoriteten av de som hatar SD som parti röstar med stor sannolikhet inte alls på V. Om det inte funnits ett stort hat mot SD som parti även utanför V så hade något av övriga sex partier börjat samarbeta med SD för länge sedan.

Ändå verkar du helt inkörd på att man måste rösta på eller åtminstone sympatisera med V om hatar SD som parti.

Ironiskt nog påminner du faktiskt en hel  del om just vänstermänniskor som tar för givet att om man tex hatar Hamas som parti måste man tvunget sympatisera med Israels regim och allt den gör och står för.
  • Anonym (Who cares)

Har kompisar som är tvättäkta nazister och kommunister, bryr mig inte ett skit att de inte delar samma åsikt som mig, om man stör sig på något sånt så är man nog ganska patetisk eller töntig.

• Kverulant67
    Snäll men inte tråkig skrev 2019-11-01 16:52:05 följande:
    Din fixering vid V och vänstern är smått obegriplig. SD hade ca 22 % i de senaste opinionsmätningarna och V ca 9 %.

Återstår gör alltså nästan 70 % av svenska folket. Av dessa  70 % är det förmodligen betydligt fler än 9 % som hatar SD som parti. Alltså, jag förtydligar: hatar SD som parti och inte nödvändigtvis alla enskilda människor som röstar på SD. Majoriteten av de som hatar SD som parti röstar med stor sannolikhet inte alls på V. Om det inte funnits ett stort hat mot SD som parti även utanför V så hade något av övriga sex partier börjat samarbeta med SD för länge sedan.

Ändå verkar du helt inkörd på att man måste rösta på eller åtminstone sympatisera med V om hatar SD som parti.

Ironiskt nog påminner du faktiskt en hel  del om just vänstermänniskor som tar för givet att om man tex hatar Hamas som parti måste man tvunget sympatisera med Israels regim och allt den gör och står för.
    Jag menar bara att man ska inte kasta skit om man själv håller med ett parti som har än värre historia ä SD...
  • Kverulant67
    MsFry skrev 2019-10-31 23:51:26 följande:
    Sluta framhålla dina fantasier som fakta.
    Vad är fantasierna???
    Förnekar du ca 150 miljoner personer som dödats för att dom inte har rätt åsikter.?Ok!
  • Kverulant67
    MsFry skrev 2019-10-31 23:50:49 följande:
    Det är väl ingen som inte vet det? De var kommunister. Också klart problematiskt.

Men vad har v med denna diskussion att göra?
    Tja vad tror du själv???
    Man ska inte kasta sten i glashus är ju tänkvärt...
  • MsFry
    Kverulant67 skrev 2019-11-01 21:07:06 följande:

Vad är fantasierna???

Förnekar du ca 150 miljoner personer som dödats för att dom inte har rätt åsikter.?Ok!

Nej nej, du gjorde ett påstående om mig helt taget ut luften som jag ombad dig att sluta med.
  • MsFry
    Kverulant67 skrev 2019-11-01 21:10:00 följande:

Tja vad tror du själv???

Man ska inte kasta sten i glashus är ju tänkvärt...

Jag är som sagt inte vänster så den enda som hivar omkring både stenar, fördomar och ogrundade antaganden här är du. Grattis.
  • Snäll men inte tråkig
    hippphipp skrev 2019-09-15 13:02:02 följande:
    Nej du ska ta det för fakta att SD är ett parti som många unga kvinnor från era segregerade förorter röstar på. SD är det enda parti som ens diskuterar de frågor alla andra är rädda för.
    Det handlar inte om självhat, det handlar om jämställdhet. Vi invandrarkvinnor vill ha samma möjligheter som svenska kvinnor har. Vi vill kunna gå ut, vill vill studera, ha en karriär. 
    Ni tror att vi är svaga, att vi måste beskyddas. Ni fina vita män ska "ta hand om oss" genom att lyssna på en högljudd imam eller förespråkare för "vår" kultur som ni inte vet ett skit om eller haft vett nog att lära er om. 
    Om ni verkligen ville ha ett samhälle som är jämställt så skulle ni lyssna på SD när de ifrågasätter er naivitet kring hijab eller simskola, ni skulle lyssna på OSS KVINNOR och skydda oss när vi försöker förhindra de kränkningar vi utsätts för på daglig basis av SVENSKA VITA MANLIGA POLITIKER.
    Soheila Fors (KD)

Gulan Avci (L)

Nalin Pekgul (S)

Amineh Kakabaveh (politisk vilde)

Rösta du på vad du vill, men skymfa inte ovanstående kurdiska kvinnor från andra partier genom att påstå att  SD är det enda partiet som bryr sig om kurdiska kvinnor i Sverige som drabbas av hedersförtryck.

Till skillnad från SD bryr sig ovanstående kvinnor dessutom om kurdiska kvinnor i Kurdistan. SD pratar gärna om att bara män söker asyl i Sverige, men har de någonsin gjort något för att hjälpa asylsökande  kvinnor  från Kurdistan som  flytt för att de hotats till livet när de vägrat ingå ett påtvingat äktenskap? Är SD beredda att ge dessa kvinnor asyl i Sverige?

Och har SD någonsin på något sätt uppmärksammat de kvinnor som dog när Turkiet gick in i Afrin förra året? Eller de  kvinnor som flyr för sina liv just nu , när Turkiet återigen gått in i Syrien?

Det har jag missat isåfall.
Svar på tråden Bästa vännens man är rasist