• Agronomen

Ni som kräktes på eftermiddag och kväll

Hej!

Jag är gravid i v.8 och har sedan en vecka tillbaka börjat kräkas. Från v.6 mådde jag illa, men då gick det att stävja med alla klassiska tips som småäta mm. Jag har hittills bara kräkts på eftermiddagen och kvällen, 1-2 gånger om dagen. Mår under resten av dagen också illa, men klarar ändå av att äta någorlunda (inte alls så bra som jag skulle vilja, men får ändå i mig mat).

Har kommit fram till att jag nog gör bäst i att fokusera det mesta av matintaget till dagen, så att jag iaf får behålla det jag äter. Har ätit Postafen under hela veckan, men det har alltså inte hjälpt. Fick både Lergigan och Lergigan comp utskrivet igår och funderar nu på bästa upplägget. Vill ju helst inte ta för mycket mediciner. Är väldigt känslig för koffein och det finns ju i compen, men samtidigt skall ju den också vara mer effektiv mot själva illamåendet än ?vanliga? Lergigan.

Om jag ändå mår hyfsat bra under dagen, vad tror ni om att testa att ta en Lergigan comp framåt eftermiddagen bara? För att då förhoppningsvis få slippa kräkningarna senare under kvällen?

Vet att det enda sanna svaret får jag av att testa mig fram själv, men det skulle ändå vara intressant att höra hur det varit för er andra som kräktes som jag.

• Svar på tråden Ni som kräktes på eftermiddag och kväll
  • Anonym (Ellie)

Jag har haft en graviditet där jag kräktes hela graviditeten och hela dagarna och en där jag mådde illa och kräktes fram till ca v.12, och kände att illamåendet var mer hanterbart.

Det som jag framförallt gjorde annorlunda i graviditeten då jag inte mådde så illa var att vila mycket och röra mig regelbundet, typ promenad och lugn yoga. Sova middag och lägga mig tidigt. Sen åt jag lite andra saker, tex smååt jag mycket mindre kaloririka livsmedel, tex äpple eller ett halvt kex eller riskaka.

Den graviditeten då jag mådde illa hela tiden försökte jag köra på som vanligt, jobbade mycket, var uppe sent och jag åt mängder av snabbmat och mackor för att må bättre.

Jag har ingen aning om det var de skillnaderna som gjorde att det blev annorlunda eller om det var slump eller berodde på något annat, men det känns som att jag egentligen var snällare mot kroppen i graviditet två så det känns troligt att det borde hjälpa.

• Anonym (Ellie)

Jag kan inte tipsa om medicin för jag var för nojig för att testa det. Jag använde seabands. Armband mot illamående.

• Anonym (Jobbigt!)

Seabands funkade för mig! Jag var skeptisk, men det hjälpte faktiskt att hantera det västa illamåendet. Tog lergigan (vanliga) som jag inte upplevde någon hjälp med. Jag blir så otroligt trött av lergigan, somnar och sover bort kvällen istället. Vilket dock var skönt, för då slapp jag illamåendet (hade som du, värst på eftermiddag och kväll) och tiden går ?snabbare? framåt eftersom jag sov mycket. Ville inte heller ta comp, pga koffein och att jag blir dålig av det.

Jag åt en del isglass, det hjälpte. Det var skönt med vätska och kyla. Annars funkade nötter och torkad frukt. Vila, sov och gå långsamma promenader.

För de flesta går illamåendet över efter v 12-14. Snart mår du bättre! :) känns tungt nu, men du kommer överleva denna jobbiga period och kunna njuta mer av din graviditet.

Grattis, förresten! :)

• emphz

Är gravid med andra barnet nu, v24 och kräker fortfarande. Ständigt illamående. Jag tar lergigan comp regelbundet, 3 gånger om dagen för att inte bara kräka. Hade jag inte tagit morgon middag kväll hade de varit totalt kört.. Prova dig fram vad som känns bäst för just dig.

Lergigan funkar inte för mig, jag blir bara dåsig.

Hade exakt samma när jag väntade dottern för 2 år sen, kräkte in i förlossningen. Så har inga hopp denna gång om att de ska sluta, man får istället hitta ett sätt som funkar och hålla ut. Hoppas dock det vänder för dig!

• Anonym (R)

Visst är det obehagligt med det är ju inte farligt att kräkas ett par gång om dagen. Det är rätt normalt. Jag mådde illa till och från hela dagarna och spydde främst på kvällar och nätter. Tog inga mediciner så kan inte råda kring det. Testade också seaband och det hjälpte inte. Att äta torra havrefras 1 och 1 samt granny smith äpplen hjälpte lite tillfälligt.

• Anonym (Ellie)
    Anonym (R) skrev 2019-09-14 08:57:34 följande:

Visst är det obehagligt med det är ju inte farligt att kräkas ett par gång om dagen. Det är rätt normalt. Jag mådde illa till och från hela dagarna och spydde främst på kvällar och nätter. Tog inga mediciner så kan inte råda kring det. Testade också seaband och det hjälpte inte. Att äta torra havrefras 1 och 1 samt granny smith äpplen hjälpte lite tillfälligt.

Granny Smith var också de äpplena som jag åt. ????????
  • Anonym (-)
    det enda som hjälpte mot mitt illamående var omeprazol. Kunde känna av redan på morgonen att jag skulle må riktigt illa, tog då en omeprazol för att lugna ner magsyran, spydde då inte någonting under dagen.
    Postafen och lergigan var ju värdelösa, gav liksom motsatt effekt.. mer illamående och ännu mer spya.
    Prata med en läkare eller apotekspersonal först dock, jag fick svar att det inte finns någon forskning som tyder på att det är farligt för fostret :) tog medicinen under strörre delen av graviditeten då jag hade illamående från v.9 till v.30. Min dotter är helt frisk :)
  • Agronomen

Hej allihop!

Tack så mycket för era tips och peppande ord! Kan meddela att jag mått mycket bättre idag och hittills inte spytt! Tagit två comp, en på morgonen och en på eftermiddagen. Fortfarande känt mig illamående, men mycket svagare och ändå kunnat äta bättre. Har jag tur är lergiganen min räddning!

• Anonym (Jobbigt!)

Skönt att höra att det känts bättre idag! :) ta en dag i taget, ibland även en timme i taget, så är du snart förbi det jobbigaste.

Svar på tråden Ni som kräktes på eftermiddag och kväll