• smölan

Problem med förstoppning och illamående. =(

Jag väntar mitt tredje barn, gick in i vecka 9 igår.
    Har de senaste 2 veckorna haft ihållande illamående (spyr dock ej), men har börjat med Postafen nu vilket är en enorm räddning.

Har dock haft problem ännu längre med hård mage. Mer eller mindre förstoppad. Gör så otroligt ont.

Började igår med Laktulos efter rekommendation av barnmorskan. Tog igår och idag. Har så fruktansvärt ont nu, och haft inatt med. Känner mig skitnödig heeeeela tiden, men det kommer typ naaada verkligen.
    Jag är såå trött på att ha ont, må illa och bara känna mig.. gnällig och jobbig som klagar över allt.

Med mina två andra barn mådde jag också illa, men bara lite grann på morgonen. Nu har det varit hela tiden, morgon till kväll och även nätterna ibland. Tror dock att jag mår sämre denna graviditet pga. det är annan pappa till det tredje barnet, och jag har förstått att olika sperma kan göra att man mår väldigt olika.
    Kan inte minnas att jag hade problem med hård mage tidigare heller, förutom precis i slutet. 

Har ni några tips på som hjälpt er mot förstoppning? Vill bara få.. skita ur mig allt om jag ska vara rent sagt ärlig. ;D Men jag vill och vågar inte lavemang. 
    Snälla ge mig era tips. Hoppas inte jag är ensam om detta helvete heller! 

Gick det över för er tillslut, eller fick ni stå ut med det här hela graviditeten? Min tröst just nu är att jag förhoppningsvis ska må bättre efter v 12. Men det är ju ingen garanti.. och eftersom hela graviditeten är totalt olik mina andra två, så skulle det ju inte förvåna mig om jag är stuck med det här hela graviditeten igenom :( 

• Svar på tråden Problem med förstoppning och illamående. =(
  • Anonym (Förhoppningsvis)

Förhoppningsvis så går det över. Finns aldrig garantier men det kan som sagt mycket väl göra det.

Om det blir värre med illamåendet så kan du nog få lergigan comp (eller hur det stavas) utskrivet. Många får det och det fungerar bra.

Gällande förstoppningen.. kör på med lactulos. Själv använder jag movicol. Tar morgon, lunch och kväll. Drick mycket vatten och köp torkade katrinplommon ! Ett tips är att lägga några stycken i ett glas vatten över natten, drick sen vattnet och ät plommonen.

Hoppas det släpper :)

• lllllll

Skulle nästan kunna varit jag som skrev det där haha.

Mådde också bara illa lite på morgonen och var förstoppad mot slutet med dom 2 första. Denna gången mådde jag skit dygnet runt fram till v16 (gick över över en natt typ. Enda som hjälpte var postafen och tugga på mandlar mellan målen) och har varit förstoppad sen dag 1. Har dock samma pappa till de 2 senaste så har nog inte för min del något med det att göra :)

Testat lactulose, omnilax, massor av katrinplommon men inget har direkt funkat. Får ta klyx för att ens få ut något, har nog bara gått på toa spontant 2-3 gånger under alla 34 veckor :O men det gör ju iaf inte ont så det ska nog gå bra ändå haha

Svar på tråden Problem med förstoppning och illamående. =(