• Anonymsju

Min son verkar vara förskolan, känner mig helt förkrossad!

Hej,

Började inskolningen på min 22 månaders lilla kille förra måndagen. Idag gick han hela riktiga dagen själv (6,7 timme)

Vi trodde han skulle älska att vara på förskolan då han är jättesocial, framåt och inte alls värst blyg. Han är den som springer fram till alla barn i lekparken direkt och vill leka och kramas. Han har älskat att vara på öppna förskolan, där vi varit mycket.

Men han verkar hatar att vara på förskolan, imorse när vi kom in i hallen så kände jag hur han klamra sig fast vid mig och började gråta för att han antagligen kände igen sig. Han gråter hysteriskt vid lämning. Han vägrar äta på hela dagen, ingenting har han ätit. Som att han protesterar säger dom. Det är en pedagog som han verkar känna nån trygghet hos då han vill vara hos henne hela tiden, han gråter så fort hon går, eller han inte ser henne, när hon tröstade andra barn så blev han ledsen och vill att hon ska vara hos henne. Det berättade dom idag. Dom säger även att han håller sig för själv, är jätteförsiktig och håller sig undan andra barnen. Det är som ett helt annat barn, annars vill han alltid vara med andra barn i lekparken eller när han träffar sina småkusiner. Han är absolut inget försiktigt barn, snarare tvärtom upplever vi honom som "vild"

På öppna förskolan fick jag alltid höra hur tidig motorisk han var och hur snabb och vild han är för sin lilla ålder. Han är den som lärde sig gå, och 1 vecka senare lärde sig springa sen dess har han inte slutat springa brukar vi som känner honom skämta om.

Jag känner mig så ledsen över det, hatar han förskolan så mycket så han blir hämmad och inte vågar nånting. Pedadogen har träffat oss i lekparken och sa att det är som ett helt annat barn, och det är för att inte jag är med säger dom.

Ville mest skriva för att någon med kanske liknande erfarenhet kan skrivs något lugnande. Jag undrar mest att vad har jag gjort för fel, vi har gett honom kärlek och trygghet i massor, varför är han så otrygg ändå?

• Svar på tråden Min son verkar vara förskolan, känner mig helt förkrossad!
  • Anonymsju
    Litenfialotta skrev 2019-08-28 21:19:31 följande:

Jag skrev om våra liknande erfarenheter även om du inte kommenterade dem? :p och att lösningen är tid. Plus, kan tilläggas, att inse att ens barn inte är superspeciellt utan som majoriteten av barn och att pedagogerna vanligen kan sitt jobb och gjort detta tusen ggr förr.

Jag svarade ju dig?
  • viseversa
    Anonymsju skrev 2019-08-28 18:20:05 följande:

Fick höra när jag kom idag att hon inte hunnit haft någon rast för att min son blivit ledsen när hon gått, så hon har suttit och väntat på mig så att hon kan gå på rast. Kändes inget vidare kul att få höra det..

Fast det ska hon inte lägga över på dig. Varför måste hon berätta det? Det är inte ditt fel att du behöver arbeta. Som om det inte räcker att det redan är jobbigt liksom? Ska du nu även känna skuld för att hon inte tar rast i tid? Extremt oproffsigt av henne.
  • Anonymsju
    viseversa skrev 2019-08-28 22:00:36 följande:

Fast det ska hon inte lägga över på dig. Varför måste hon berätta det? Det är inte ditt fel att du behöver arbeta. Som om det inte räcker att det redan är jobbigt liksom? Ska du nu även känna skuld för att hon inte tar rast i tid? Extremt oproffsigt av henne.

Nej jag har mått riktigt dåligt över det hela kvällen, känns inte bra alls att hon sa sådär. Jag måste också hoppa över min rast, äta kall lunch eller vänta med toabesök på mitt jobb. Hon kan väl ta sin rast senare. Hade jag varit förskollärare hade jag nog blivit smickrad och tagit det som att jag gör ett bra jobb om ett barn vill vara mycket med mig.
  • Anonymsju
    viseversa skrev 2019-08-28 22:00:36 följande:

Är det överdrivet att prata med rektorn/chefen om det?
  • jrockyracoon

Ja, välkommen till livet som småbarnsförälder med barn på dagis!

Jag känner igen mig mycket i det här. Förskolepersonal som tar ut sin irritation över barnens ledsamhet på föräldrarna samt inte har någon psykologisk kunskap om t.ex. anknytningsteori - och barn som inte känner sig trygga och längtar efter föräldrarna.

Förskolepersonalen kan ofta vara väldigt berömmande mot barn som är lätta att skola in och inte kräver mycket av dem. D.v.s. barnen med otrygg undvikande anknytning passar dem perfekt. De väldigt trygga barnen som protesterar som värst när de inte får sina behov tillfredsställda skyr de som pesten och deras föräldrar får anklagelser och spydigheter emot sig.

Vi skolar in vår tredje just nu och när vi berättar att vi alltid brukar gå med henne i babysele för att få henne att somna, blev de oroliga och undrar hur det ska kunna fungera när de inte kan göra sådant, o.s.v.

Det jag minns från de andra inskolningarna och tiden på dagis är vilken skuld de fick en att känna för att man hade det barn man hade. De tog bort all glädje och kärlek man hade till barnet och ersatte det med oro och en känsla av att man själv och ens barn inte var mycket att hänga i julgran. En av dagispersonalen sade t.ex. att vår dotter hade autism och att hennes utagerande beteende bara skulle eskalera med tiden. Bra att vi inte lyssnade på henne, för när hon lämnade förskolan blev allting stadigt bättre och hon är inte alls stökig numer. Hon har inte heller någon diagnos, det är uppenbart att personen hade fel.

När samma dotter var liten tvingade dagispersonalen henne att sätta sig i matstolen med fysiskt våld. De berättade inte för oss vad de gjorde, men det kom fram senare. Hon sparkade och skrek och de höll fast henne och satte henne i stolen. Vi märkte då bara att hon inte ville gå till dagis, och var jätteledsen varje dag. Det var deras misshandel av henne som gjorde henne ledsen, men det visste inte vi.

Det kommer säkert att bli okej till slut TS, men i början är det jättekämpigt!
    Det finns också bra dagispersonal, på vårt nya dagis är de faktiskt lite bättre. Barnen vänjer sig så småningom, och sedan när de hittar en kompis, kommer de kanske brinna av längtan att gå dit.

Kanske du kan ta ledigt några dagar och förlänga inskolningen för att barnet ska få extra tid att vänja sig. Försök också lista ut om det finns någon särskild konkret anledning till att barnet är otryggt - något i miljön, eller  något annat som triggar honom. Finns det inte det är det sannolikt att det är saknaden av dig som gör honom osäker. Det är ju bra. Det betyder att han har en trygg anknytning till dig!

Så även om det inte känns bra, nu - så kommer det bli bättre. Och trösta dig med den fina anknytning och det starka band som finns mellan dig och barnet.

• Anonymsju
    jrockyracoon skrev 2019-08-28 22:55:24 följande:

Ja, välkommen till livet som småbarnsförälder med barn på dagis!

Jag känner igen mig mycket i det här. Förskolepersonal som tar ut sin irritation över barnens ledsamhet på föräldrarna samt inte har någon psykologisk kunskap om t.ex. anknytningsteori - och barn som inte känner sig trygga och längtar efter föräldrarna.

Förskolepersonalen kan ofta vara väldigt berömmande mot barn som är lätta att skola in och inte kräver mycket av dem. D.v.s. barnen med otrygg undvikande anknytning passar dem perfekt. De väldigt trygga barnen som protesterar som värst när de inte får sina behov tillfredsställda skyr de som pesten och deras föräldrar får anklagelser och spydigheter emot sig.

Vi skolar in vår tredje just nu och när vi berättar att vi alltid brukar gå med henne i babysele för att få henne att somna, blev de oroliga och undrar hur det ska kunna fungera när de inte kan göra sådant, o.s.v.

Det jag minns från de andra inskolningarna och tiden på dagis är vilken skuld de fick en att känna för att man hade det barn man hade. De tog bort all glädje och kärlek man hade till barnet och ersatte det med oro och en känsla av att man själv och ens barn inte var mycket att hänga i julgran. En av dagispersonalen sade t.ex. att vår dotter hade autism och att hennes utagerande beteende bara skulle eskalera med tiden. Bra att vi inte lyssnade på henne, för när hon lämnade förskolan blev allting stadigt bättre och hon är inte alls stökig numer. Hon har inte heller någon diagnos, det är uppenbart att personen hade fel.

När samma dotter var liten tvingade dagispersonalen henne att sätta sig i matstolen med fysiskt våld. De berättade inte för oss vad de gjorde, men det kom fram senare. Hon sparkade och skrek och de höll fast henne och satte henne i stolen. Vi märkte då bara att hon inte ville gå till dagis, och var jätteledsen varje dag. Det var deras misshandel av henne som gjorde henne ledsen, men det visste inte vi.

Det kommer säkert att bli okej till slut TS, men i början är det jättekämpigt!

Det finns också bra dagispersonal, på vårt nya dagis är de faktiskt lite bättre. Barnen vänjer sig så småningom, och sedan när de hittar en kompis, kommer de kanske brinna av längtan att gå dit.

Kanske du kan ta ledigt några dagar och förlänga inskolningen för att barnet ska få extra tid att vänja sig. Försök också lista ut om det finns någon särskild konkret anledning till att barnet är otryggt - något i miljön, eller  något annat som triggar honom. Finns det inte det är det sannolikt att det är saknaden av dig som gör honom osäker. Det är ju bra. Det betyder att han har en trygg anknytning till dig!

Så även om det inte känns bra, nu - så kommer det bli bättre. Och trösta dig med den fina anknytning och det starka band som finns mellan dig och barnet.

Tack för din långa och ärliga text, men den gjorde mig jätteledsen! För det du just skrev sa jag till min sambo (sonens pappa) att det känns som att dom tycker om dom barnen som inte gör ett ljud ifrån sig och är nöjda, dom barnen är såååååå duktiga, sen kommer ett barn som är krävande, ledsen och missnöjd. Såna barn gillar dom inte. Sa att jag fick en sån stark känsla att dom redan dömt min son som en "jobbig unge"

Usch det skär i hjärtat bara att skriva det här, men det är så jag känner. Exakt som du beskriver att all glädje man hade över det här att han skulle börja på förskolan har omvandlats till ångest, sorgsenhet, skam och skuld.

Fyfan för din dotters pedagoger som betedde sig så mot henne, jag är fan livrädd att dom tillslut kommer göra så med min son, vad vet jag vad dom gör när jag inte är där? Jag vet ju själv hur frustrerande det är när han inte äter. Dom kanske tillslut gör något som bara gör det värre, som att tvinga. Hon berättar nu att hon håller på att truga i mat och tjata.

Hur fick ni reda på att dom gjort så emot eran dotter?
  • nernu

Grattis. Du gar en helt normal son med sunda reaktioner. Han hatar inte förskolan. Han hatar att bli lämnad. Det kommer bli bättre. Och tänk vilken bra grund han fått i nästan två år. Det är bara att gratulera.

• Anonymsju
    nernu skrev 2019-08-28 23:15:09 följande:

Grattis. Du gar en helt normal son med sunda reaktioner. Han hatar inte förskolan. Han hatar att bli lämnad. Det kommer bli bättre. Och tänk vilken bra grund han fått i nästan två år. Det är bara att gratulera.

Ja du har nog rätt, han hatar att bli lämnad. För första dagen när vi var med på förskolan så ville han inte gå därifrån.

Jag hoppas du har rätt! Jag skrev här ovan om att jag känner att dom tycker att han är besvärlig och han har redan fått den "stämpeln"

Jag vill självklart inte att det ska vara så och är rädd att han kommer att bli annorlunda behandlad för att dom tycker att han är jobbig..

Låter det som att jag överdriver? Är kanske inte i mitt skarpaste läge just nu då jag vara tycker allt är kämpigt nu
  • helstanonymhelstanonym

Har precis skolat in barn nr 2, hon är inne på vecka 3 nu efter inskolningen. Är en glad och kavat dam med mkt åsikter. Hon börjar snyfta redan när vi går ur bilen på parkeringen och storgråter när jag lämnar henne. Sedan stortrivs hon enligt personalen resten av dagen, leker, äter och sover. Men hon var ganska avvaktande första veckan, iaktog mest. Får stålsätta mig inför varje lämning.... storebror som är en mkt mer känslig själ grät nästan hela första året vid lämning, och var avvaktande ganska länge. Lekte mest för sig själv osv. Idag (snart 4) tjatar han om att få gå till dagis och hinner knappt säga hejdå.

Det jag lärt mig av mina två inskolningar är att det dels tar tid, bara för att det känns hopplöst i början så kan det ändå bli riktigt bra i slutändan, och dels att man kan bli ledsen av att mamma/pappa lämnar en, hur bra man än trivs på dagis- det är liksom två olika känslor.

Nu har vi ett fantastiskt bra dagis med trygga grupper och inkännande och engagerad personal, det underlättar förstås

• Anonymsju
    helstanonymhelstanonym skrev 2019-08-28 23:25:31 följande:

Har precis skolat in barn nr 2, hon är inne på vecka 3 nu efter inskolningen. Är en glad och kavat dam med mkt åsikter. Hon börjar snyfta redan när vi går ur bilen på parkeringen och storgråter när jag lämnar henne. Sedan stortrivs hon enligt personalen resten av dagen, leker, äter och sover. Men hon var ganska avvaktande första veckan, iaktog mest. Får stålsätta mig inför varje lämning.... storebror som är en mkt mer känslig själ grät nästan hela första året vid lämning, och var avvaktande ganska länge. Lekte mest för sig själv osv. Idag (snart 4) tjatar han om att få gå till dagis och hinner knappt säga hejdå.

Det jag lärt mig av mina två inskolningar är att det dels tar tid, bara för att det känns hopplöst i början så kan det ändå bli riktigt bra i slutändan, och dels att man kan bli ledsen av att mamma/pappa lämnar en, hur bra man än trivs på dagis- det är liksom två olika känslor.

Nu har vi ett fantastiskt bra dagis med trygga grupper och inkännande och engagerad personal, det underlättar förstås

Okej, tack för svar! Då vet jag att det kan vända och bli riktigt bra till och med. Det jobbiga är att det är inte vara lämningen som är extrem tuff, utan jag vet ju att han inte mår så bra där, smågråter hela tiden, äter ingenting så han går hungrig hela tiden där. Ingenting blev bättre av att få den kommentaren jag fick igår vid hämtning. Får en känsla av att dom tycket han är besvärlig, vilket resulterar i att dom kanske inte orkar anstränga sig extra för honom, men det är nog det han behöver. Han har svårt att anpassa sig och bli lämnad där utan mig. Känslan av att gå hela dagen på jobbet med vetskapen om att han är ledsen, ensam och hungrig där är hemsk. Visst, det är vanligt att barn gråter vid lämning, men han har ju extra svårt att just anpassa sig, nåt måste man ju kunna ändra eller göra? Alla barn är ju olika, ska man ändå behandla dom exakt likadant trots olika behov?
  • jrockyracoon
    Anonymsju skrev 2019-08-28 23:07:48 följande:
    Tack för din långa och ärliga text, men den gjorde mig jätteledsen! För det du just skrev sa jag till min sambo (sonens pappa) att det känns som att dom tycker om dom barnen som inte gör ett ljud ifrån sig och är nöjda, dom barnen är såååååå duktiga, sen kommer ett barn som är krävande, ledsen och missnöjd. Såna barn gillar dom inte. Sa att jag fick en sån stark känsla att dom redan dömt min son som en "jobbig unge"

Usch det skär i hjärtat bara att skriva det här, men det är så jag känner. Exakt som du beskriver att all glädje man hade över det här att han skulle börja på förskolan har omvandlats till ångest, sorgsenhet, skam och skuld.

Fyfan för din dotters pedagoger som betedde sig så mot henne, jag är fan livrädd att dom tillslut kommer göra så med min son, vad vet jag vad dom gör när jag inte är där? Jag vet ju själv hur frustrerande det är när han inte äter. Dom kanske tillslut gör något som bara gör det värre, som att tvinga. Hon berättar nu att hon håller på att truga i mat och tjata.

Hur fick ni reda på att dom gjort så emot eran dotter?
    Anonymsju skrev 2019-08-29 09:40:40 följande:
    Okej, tack för svar! Då vet jag att det kan vända och bli riktigt bra till och med. Det jobbiga är att det är inte vara lämningen som är extrem tuff, utan jag vet ju att han inte mår så bra där, smågråter hela tiden, äter ingenting så han går hungrig hela tiden där. Ingenting blev bättre av att få den kommentaren jag fick igår vid hämtning. Får en känsla av att dom tycket han är besvärlig, vilket resulterar i att dom kanske inte orkar anstränga sig extra för honom, men det är nog det han behöver. Han har svårt att anpassa sig och bli lämnad där utan mig. Känslan av att gå hela dagen på jobbet med vetskapen om att han är ledsen, ensam och hungrig där är hemsk. Visst, det är vanligt att barn gråter vid lämning, men han har ju extra svårt att just anpassa sig, nåt måste man ju kunna ändra eller göra? Alla barn är ju olika, ska man ändå behandla dom exakt likadant trots olika behov?
    Det var efter att min fru frågade dem rakt ut hur de gjorde vid matsituationen, som de klämde fram det lite generat. Det var en av de outbildade i personalstyrkan som hade kommit på den "utmärkta" idén. Vi skulle förstås ha anmält, men då hade vi behövt byta förskola och vi ville inte att dottern skulle få ett uppbrott med alla negativa konsekvenser av det. Vi hade också bytt en gång tidigare från en icke-fungerande dagmamma, så det kanske också spelade en viss roll.

Men i efterhand tror jag att det hade varit bättre att byta dagis.

Jag känner igen mycket av det du säger i ditt andra inlägg också. Jag hade en diskussion med en av förskolelärarna om att de kunde testa att låta dottern äta enskilt med en av personalen. Nej, det gick inte, för tänk om alla andra barn skulle kräva samma. Jag sade då lite försiktigt att de kunde testa bara en enda gång och se hur det blev. Nej, det gick inte. Jag tänkte då på hur jag själv individualiserar varje dag för mina elever och ser till att de får en individuell anpassning utifrån deras specifika behov. De kunde inte ens pröva att göra det en gång, med ett enda barn!

Andra gånger sade de saker som att: "Vi har aldrig haft ett sådant barn som ert" (i negativ mening då, alltså). De tryckte på så hårt de kunde för att vi skulle gå till hab och få en diagnos. Men det vägrade vi. Min fru är psykoterapeut och var säker på att barnet inte hade en diagnos. Men de trodde henne inte, utan trodde att de visste bättre själva. Visst hade barnet en del problem, men det var inte kopplat till en diagnos. En del av problematiken låg i att barnet hade fått väldigt mycket kärlek hemma och blivit mycket trygg och att det därför krävde närhet och värme av personalen. En annan del låg i att det var högkänsligt och hade svårt att reglera sig.

Mitt syfte med att berätta min historia är inte att få dig att känna dig nedtryckt utan att få upp ögonen för de problem och risker som ibland uppkommer. Problemet handlar mycket om bristande kunskap hos förskolepersonalen och man ska inte förutsätta att de har en bra psykologisk grund när de agerar.

Jag tycker att du ska föra en kontinuerlig dialog med förskolepersonalen om ditt barn. Det är skadligt för barnet att det känner sig otryggt på förskolan hela dagen och allvarligt att det inte leker och mår dåligt även ett bra tag efter att du lämnat det. Det måste bli en ständigt pågående diskussion mellan dig och personalen om vad de kan göra för att förbättra situationen, och också vad de har gjort och hur barnet har reagerat. En öppen diskussion mellan er där inget utelämnas. Säg till dem rakt ut att du vill veta precis allt, både negativt och positivt. (Det ska inte bli så att personalen bara ska säga de positiva sakerna för att få dig att bli på bra humör, eller så). Du vet ju bättre än förskolepersonalen vad som t.ex. får din son att vilja äta. Berätta hur du gör hemma, och ge tips som du tror kan funka.

Smällar som att de uttrycker sig klumpigt ibland och råkar såra dina känslor, det får du ta (men jag vet, det känns jättejobbigt). Men det är barnets bästa som behöver stå i fokus för dig. Men du kan ju reagera och notera mentalt om de gör saker som går emot anknytningsteorin eller andra saker som du inte tror är bra för ditt barn.

Märker du efter ett tag att personalen inte behandlar ditt barn på ett bra sätt och att du alltmer förlorar ditt förtroende för deras förmåga att ta hand om ditt barn, samt att du märker att barnet inte knutit an bra och inte fungerar - då är det läge att byta förskola. Men du behöver först ge dem en chans att visa vad de går för, samtidigt som du på ett öppet och respektfullt sätt kräver en öppen dialog.

Jag tänker också att du kan ge personalen beröm när de gör något du tycker är bra, för att upprätthålla en god relation. Det är taktiskt smart att göra ungefär som att man är extra trevlig mot den mekaniker som lagar ens bil. Att skapa en bra relation är viktigt för det gör att kommande önskemål, kritik och förslag kan framföras och bli emottagen på ett bättre sätt.

Sammanfattningsvis är mitt huvudbudskap att du ska försöka ta kontroll över situationen genom kommunikation och också ta problemen på allvar. Lita på dina magkänsla, och om situationen inte känns bra, så behöver ni tillsammans försöka hitta lösningar och jobba er framåt. Att försöka skaka av sig obehagskänslorna utan att se någon lösning och bara fortsätta i samma spår tror jag att du kommer att ångra senare.

Du kan ju försöka få till ett möte med förskolepersonalen där ni diskuterar igenom situationen i lugn och ro. Vi hade många sådana möten och det hjälpte en del. Dock ville specialpedagogen vara med, och vi märkte att möten utan hennes deltagande gick betydligt bättre.

Svar på tråden Min son verkar vara förskolan, känner mig helt förkrossad!