• Anonym (Lina)

Vad kan jag begära av min man egentligen?

Tvekade mellan att lägga tråden här eller i relationsproblem men valde den här genren även fast det största problemet är mellan mig och maken.

Känner bara för att lufta lite ångest jag har och hoppas på att ni inte dömer mig för hårt.

Lever ihop med min man och våra två små barn och varannan vecka så har mannens tonåring bott här. Sen i våras så har det dock ändrats till att hans barn har bott hos oss på heltid.

Låt gå för det men har inte fått nån förklaring till varför barnet inte längre bor hos mamman och min man lämnar ingen förklaring till varför han inte begär en krona i underhåll av mamman även fast hon tjänar mer än vad jag och pappan gör tillsammans. Iallafall att han ställer krav på att mamman får swisha fickpengar till tonåringen som begär oss om pengar dagligen.

Nu tycker ni säkert att jag gnäller men det börjar irritera mig något oerhört eftersom min man jobbar långa dagar och har lämnat mig med i princip allt ansvar för hus, barn och ALLT! På det så hade det provocerat mig mindre ifall tonåringen som precis är fyllda 17 kunde hjälpa till hemma men detta vägrar denne göra och min man tycker att ett barn inte ska behöva anstränga sig hemma.

På det så känner jag dessutom att våra barn far väldigt illa utav det här för deras tid med pappa har i princip stulits helt utav hans tidigare barn. Nu går han ut mycket på helgerna vilket jag stör ihjäl mig på och som vi bråkar väldigt mycket om men dessutom så lovar han sitt stora barn evenemang de helger som han är hemma.

Nu så har han lämnat hemmet efter ett bråk vi hade igår och jag har gråtit floder hela natten och morgonen och jag vet inte hur jag ska göra.

Jag har ställt som krav att om vi ska få det här att funka så får han sluta festa, vi ska gå i terapi, ska hans tonåring bo här på heltid så ska denne hjälpa till, han måste begära underhåll och han måste börja dela sin tid med våra små barn för han kan inte bara prioritera ett barn.

Han påstår att jag är sjuk i huvudet som ens kan begära nåt av det här och att jag är den värsta o elakaste människan som finns på ett ungefär.

Så snälla hjälp mig. Vad ska jag göra?

Är i stort behov av råd för jag går sönder här.

Hälsningar från en knäckt och deppad morsa. :(

• Svar på tråden Vad kan jag begära av min man egentligen?
  • Lione81
    Anonym (Lina) skrev 2019-08-25 12:32:51 följande:

Tvekade mellan att lägga tråden här eller i relationsproblem men valde den här genren även fast det största problemet är mellan mig och maken.

Känner bara för att lufta lite ångest jag har och hoppas på att ni inte dömer mig för hårt.

Lever ihop med min man och våra två små barn och varannan vecka så har mannens tonåring bott här. Sen i våras så har det dock ändrats till att hans barn har bott hos oss på heltid.

Låt gå för det men har inte fått nån förklaring till varför barnet inte längre bor hos mamman och min man lämnar ingen förklaring till varför han inte begär en krona i underhåll av mamman även fast hon tjänar mer än vad jag och pappan gör tillsammans. Iallafall att han ställer krav på att mamman får swisha fickpengar till tonåringen som begär oss om pengar dagligen.

Nu tycker ni säkert att jag gnäller men det börjar irritera mig något oerhört eftersom min man jobbar långa dagar och har lämnat mig med i princip allt ansvar för hus, barn och ALLT! På det så hade det provocerat mig mindre ifall tonåringen som precis är fyllda 17 kunde hjälpa till hemma men detta vägrar denne göra och min man tycker att ett barn inte ska behöva anstränga sig hemma.

På det så känner jag dessutom att våra barn far väldigt illa utav det här för deras tid med pappa har i princip stulits helt utav hans tidigare barn. Nu går han ut mycket på helgerna vilket jag stör ihjäl mig på och som vi bråkar väldigt mycket om men dessutom så lovar han sitt stora barn evenemang de helger som han är hemma.

Nu så har han lämnat hemmet efter ett bråk vi hade igår och jag har gråtit floder hela natten och morgonen och jag vet inte hur jag ska göra.

Jag har ställt som krav att om vi ska få det här att funka så får han sluta festa, vi ska gå i terapi, ska hans tonåring bo här på heltid så ska denne hjälpa till, han måste begära underhåll och han måste börja dela sin tid med våra små barn för han kan inte bara prioritera ett barn.

Han påstår att jag är sjuk i huvudet som ens kan begära nåt av det här och att jag är den värsta o elakaste människan som finns på ett ungefär.

Lina DU har ju svaret längst ner....?Han påstår att du är sjuk i huvudet + värsta och elakaste människa? hur kan du ens fundera på att vilja dela tak med sådan människa?!?!?!

Gör dig själv en tjänst och lämna honom och ge din älskad barn den tid dem förtjänar. Han vill leka ungkarls livet och festa. Låt honom göra det. Spill ingen tid på honom.

Dina krav ska du inte ens behöva förklara för en hjärndöd död man som du har. Det är en självklarhet. Rullar dessa rutiner på och ni inte hade haft några problem. Så är ju en utgång i MÅNADEN inge problem.

Du är far ta ansvar för barnen och uppfostra din tonårsdotter. Dammsuga/diska/tar bort saker.

Livet kommer att bli ett helvete när hen flyttar ut. Hur startar jag dammsugaren?

Du verkar jätteduktig och fin mamma till dina barn. Det vet du om och ingen kan ta ifrån dig det.

Lev livet flytta du el be honom flytta!
  • Lione81
    Anonym (Lina) skrev 2019-08-25 12:32:51 följande:

Lina DU har ju svaret längst ner....?Han påstår att du är sjuk i huvudet + värsta och elakaste människa? hur kan du ens fundera på att vilja dela tak med sådan människa?!?!?!

Gör dig själv en tjänst och lämna honom och ge din älskad barn den tid dem förtjänar. Han vill leka ungkarls livet och festa. Låt honom göra det. Spill ingen tid på honom.

Dina krav ska du inte ens behöva förklara för en hjärndöd död man som du har. Det är en självklarhet. Rullar dessa rutiner på och ni inte hade haft några problem. Så är ju en utgång i MÅNADEN inge problem.

Du är far ta ansvar för barnen och uppfostra din tonårsdotter. Dammsuga/diska/tar bort saker.

Livet kommer att bli ett helvete när hen flyttar ut. Hur startar jag dammsugaren?

Du verkar jätteduktig och fin mamma till dina barn. Det vet du om och ingen kan ta ifrån dig det.

Lev livet flytta du el be honom flytta!
  • jrockyracoon
    Anonym (Lina) skrev 2019-08-26 14:24:04 följande:
    Alkoholkonsumtionen tycker jag har eskalerat sen i sista året och det beror på att han flyr in i något annat pga stress på arbetsplatsen. Ingen ursäkt överhuvudtaget utan det är inte okej, hade barnen varit stora och utflugna så kan man njuta lite mer av den sortens nöjen men inte med små barn hemma. Har sagt pt honom att fixa antabus om han vill behålla sin familj.

Jag sticker inte under stol med att jag har börjat reta mig mer sen hon flyttade hit på heltid. Det kan låta provocerande att säga men så påpassad som hon blev de veckor hon var här tidigare var lite irriterande men hanterbart men nu stjäl hon all tid från sina yngre syskon med sin pappa. Eller den skulden lägger jag på honom så att det inte låter helt fel, han flyr iväg och gör det han väljer att prioritera utan att förankra det hos mig.

Det här ovan kan säkert låta så hemskt i vissas öron men så är det här. Jag tycker så synd om våra små barn och givetvis börjar jag fundera på att det kanske är bättre att separera för att han ska tvingas att ta ansvar. Men jag vet inte om jag orkar ha mina barn bara på halvtid, tanken gör ont.
    Om han bara hade en enda allvarlig problematik, kunde ni försöka jobba med problemen. T.ex. om det enbart handlade om hans drickande, kunde du sätta krav att han skulle ändra sig, gå med i AA, ta antibus, stötta honom att överge flaskan, och hoppas att hans andra fina sidor kommer tillbaka. Det skulle då finnas en liten möjlighet att ni kunde bryta den negativa trenden.

Eller om han enbart var manipulativ och använde ett respektlöst språkbruk. Det kanske ni kunde lösa genom kommunikation, parterapi och ett hårt arbete med många motgångar som kanske slutligen kunde bära frukt.

Eller om det enbart handlade om hushållsarbete och ansvarstagande inför barnen. Det kunde ni ju också prata om, jobba med och kanske få honom att bli mer stöttande, eller varför inte bli fullständigt ansvarstagande så att det är han som påminner dig om föräldramöte på dagis istället för tvärtom.

Eller om det bara handlade om att han festade mycket och lämnade ett orimligt ansvar för sina barn på dig. Ni kunde kanske hitta en lösning där du kunde åka till väninnorna ena kvällen när han tog hand om ruljangsen hemmavid och vid en annan kväll byttes ni åt. Det skulle kräva hårt jobb, och bra kommunikation, men kanske kunde ni fixa det.

Men du tänker dig alltså att ni ska lösa samtliga dessa problem och fler därtill, samtidigt. Han ska plötsligt förändra sitt beteende på så många olika punkter nu plötsligt, när han inte gjort det under all den tid ni varit tillsammans. Människor har en benägenhet, en tröghet, att inte vilja förändras. Är det verkligen realistiskt att han kommer kunna ändra sig på så många punkter? Är det inte dömt att misslyckas redan från början?

Som jag ser det är det såhär. Även innan hans dotter kom in i bilden, fanns många av hans negativa aspekter med i bilden. Men du köpte mycket av det. T.ex. att han inte tog samma ansvar för barnen som du, att han var borta och festade en del, att du var tvungen att jobba med uppfostran och tvätt, disk, etc. för du ansåg att trots allt var han ju ändå ganska fin. Nu har din bägare runnit över, och du ber oss om råd. Du vill gå tillbaka ett steg, till som det var förut.

Men det många av oss säger till dig är att det gamla ni hade, inte heller var särskilt kvalitativt utifrån din beskrivning. Att det är orättvist att du behövde ta större ansvar för barn och hem, att det inte var okej då heller att han var oförskämd mot dig ibland, och att han stack iväg ibland utan att ansvara för att barnen kom i säng och liknande. Vi, eller jag åtminstone, tycker därför att du inte ska sträva efter att få det som förr, utan fundera om du verkligen ser tillräckligt goda kvalitéer med din man för att ni ska fortsätta såhär år ut och år in.

Man kan givetvis kämpa i en relation trots många motgångar, men det är bara värt att göra det om det finns något fint man kan rädda. Ingen idé att försöka släcka ett hus om det inte är värt mödan man lägger ner i släckningsarbetet. Finns det verkligen något att rädda, i ert fall? Och tänk efter noga innan du svarar dig själv på den frågan.
  • Anonym (Lina)

Jag tackar för alla svar och det här blir mitt sista inlägg.

Jag kommer få göra om mitt liv helt och det blir som så att jag får göra det med mig och mina barn.

Idag så gjorde han bort mig helt och hållet och sa när vi satt och prata att jag hatar hans dotter inför henne och det blev spiken i kistan för det här.

Jag är så ledsen just nu så ord finns inte nog för det och jag bemötte det med tårar för jag kände mig tillintetgjord.

Det blir väl inte mer än det här.

Jag får sova på saken och söka mig vidare med mina små barn imorgon.

Tack för alla era fina och hårda råd, jag uppskattar både ris och ros jag fått.

Kram

• Anonym (klassikern)

Måste ändå dra klassikern: DUMPA!

Jag tycker du ska gå vidare utan honom. Han låter som ett praktarsle. Slösa inte mer energi på honom.

• Anonym (klassikern)
    Anonym (Lina) skrev 2019-08-26 21:30:43 följande:

Jag kommer få göra om mitt liv helt och det blir som så att jag får göra det med mig och mina barn.

Idag så gjorde han bort mig helt och hållet och sa när vi satt och prata att jag hatar hans dotter inför henne och det blev spiken i kistan för det här.

Jag är så ledsen just nu så ord finns inte nog för det och jag bemötte det med tårar för jag kände mig tillintetgjord.

Kram

Hoppas du sade, vänd till dottern, att du inte hatar henne.

Men din man låter ju som ett riktigt svin och ärligt, det låter som han inte älskar dig längre. Pinsamt nog använder han sin 17-åring som vapen mot dig. Det är ett svek både mot henne och dig. Vilken vidrig man. Feg.

Kram 
  • molly50

Kram

Tråkigt att höra. Men han har väl visat sitt rätta ansikte.
    Tids nog så tror jag du kommer känna att det är skönt att vara av med honom.
    Han verkar ändå inte vara mycket att hänga i julgranen.

Kram och lycka till! 
  • jrockyracoon

Kram

Så tråkigt att det blev såhär för dig i ditt liv just nu.

Men jag är glad över att du fattat ditt beslut. Jag tvivlar inte en sekund på att det du gör är det rätta, men jag förstår samtidigt att det inte är lätt och att det känns väldigt tungt.

Men dagar går och kommer, och snart kommer du kunna se tillbaka på den här dagen som en vändpunkt som lett till något bra!

Du har verkligen visat både mod och handlingskraft.
    Ta hand om dig, och all lycka i en bättre framtid. 
  • Swedman

Jag tycker du gör helt rätt som säger till. Han kanske har dåligt samvete för grabben men det hör inte hit. Han får ta skeden i vacker hand.

• Swedman

Kram

Fan va taskigt sagt av han. Gå vidare i livet!
  • Anonym (Lina)

Nu tänkte jag inte skriva något mer men ville bara tacka för omtanken. Vet inte vad det är med min mobil men kan inte gilla era inlägg.

Jag fick en muntlig käftsmäll igår som blev den som fick mig att bara känna att vi lägger ner det här.

Satt ner för att diskutera rutiner hemma och när jag tog fram mitt förslag om att dottern skulle tömma diskmaskinen när hon kommer hem från skolan och ha det som ansvarsområde så flippade han ut helt och sa att jag måste verkligen hata henne.

Jag tänker aldrig mer finna mig i ett sånt beteende igen och även fast känslorna för honom givetvis finns kvar så har jag insett att det här är dött och nu får vi gå skilda vägar.

Nu har vi barn ihop så vi kommer alltid att ha någon form av kontakt eller dialog med varandra men vill säga det här till andra kvinnor som kanske dejtar en man med barn där det känns som att han överkompenserar och kommer säga det här till en framtida flickvän till min man. LÄGG NER OCH FLY ÅT MOTSATT HÅLL! Det blir inte bättre och han kommer aldrig att förändras. Får ni dessutom gemensamma barn ihop så kommer han överkompensera och skaka på skallran ännu högre framför sitt stora barn sedan tidigare medans det kommer låta från hans håll att era yngsta barn minsann inte DÖÖÖÖÖR av att skrika i några minuter.

Du kommer bara att bli bitter, nedtryckt i skorna och hur mycket du än står och kämpar och harvar där hemma så krävs det inte mycket för att du ska klassas som den elaka styvmorsan. Vill du ha det så? Jag tror inte det så det rådet vill jag ge till er som inte har flyttat ihop än med era curlingpappor blir att helt låta bli.

Hoppas iallafall en person lyssnar, då har jag kanske bidragit med något positivt i den här deprimerade tråden.

/Kramar igen från den bittra som säger Askungen in my ass, hon är isåfall dagens motsvarighet till bonusmamman.

• Anonym (Lina)
    Gräsroten skrev 2019-08-27 09:41:07 följande:

Vad ska du med den idioten till? Spola han o skaffa en kille, som respekterar dig!

Jag ska inte ha någon man, varken honom eller någon annan.

De enda pojkarna i mitt liv är mina söner och f r o m nu så kommer jag få fokusera enbart på mina barn och ingen annan.
  • molly50
    Anonym (Lina) skrev 2019-08-27 09:30:58 följande:

Nu tänkte jag inte skriva något mer men ville bara tacka för omtanken. Vet inte vad det är med min mobil men kan inte gilla era inlägg.

Jag fick en muntlig käftsmäll igår som blev den som fick mig att bara känna att vi lägger ner det här.

Satt ner för att diskutera rutiner hemma och när jag tog fram mitt förslag om att dottern skulle tömma diskmaskinen när hon kommer hem från skolan och ha det som ansvarsområde så flippade han ut helt och sa att jag måste verkligen hata henne.

Jag tänker aldrig mer finna mig i ett sånt beteende igen och även fast känslorna för honom givetvis finns kvar så har jag insett att det här är dött och nu får vi gå skilda vägar.

Nu har vi barn ihop så vi kommer alltid att ha någon form av kontakt eller dialog med varandra men vill säga det här till andra kvinnor som kanske dejtar en man med barn där det känns som att han överkompenserar och kommer säga det här till en framtida flickvän till min man. LÄGG NER OCH FLY ÅT MOTSATT HÅLL! Det blir inte bättre och han kommer aldrig att förändras. Får ni dessutom gemensamma barn ihop så kommer han överkompensera och skaka på skallran ännu högre framför sitt stora barn sedan tidigare medans det kommer låta från hans håll att era yngsta barn minsann inte DÖÖÖÖÖR av att skrika i några minuter.

Du kommer bara att bli bitter, nedtryckt i skorna och hur mycket du än står och kämpar och harvar där hemma så krävs det inte mycket för att du ska klassas som den elaka styvmorsan. Vill du ha det så? Jag tror inte det så det rådet vill jag ge till er som inte har flyttat ihop än med era curlingpappor blir att helt låta bli.

Hoppas iallafall en person lyssnar, då har jag kanske bidragit med något positivt i den här deprimerade tråden.

/Kramar igen från den bittra som säger Askungen in my ass, hon är isåfall dagens motsvarighet till bonusmamman.

Har du talat om för honom att du tänker lämna och hur reagerade han i så fall på det?
    Jag hoppas också att du sa till hans dotter att du inte alls hatar henne.
    Återigen så tror jag du ska vara glad att vara av med honom.
    Även om det inte känns så just nu. Men han verkar vara ett praktarsle rakt igenom.
Svar på tråden Vad kan jag begära av min man egentligen?