• Anonym (TS)

Kan man få ensam vårdnad om pappan är frånvarande?

Jag har en son på 2 år som jag tar hand om helt själv. Pappan till barnet har kommit och gått som han vill. Och då har det berott på att han haft intresse för mig och inte sonen i sak. Även när han varit närvarande har jag tagit hand om sonen. Han är just nu helt frånvarande. Har ingen kontakt. Han är iskall som att inte sonen finns. Frågan är förutom alla brister pappan har kan jag få ensam vårdnad baserat på att pappan inte finns närvarande?

Varför ska pappan ha saker att säga till om var jag tex flyttar osv om han inte finns för barnet? Varken ekonomiskt, känslomässigt eller omsorgen?

Vet ni hur det fungerar?

• Svar på tråden Kan man få ensam vårdnad om pappan är frånvarande?
  • Rudbeckius
    Drottningen1970 skrev 2019-08-12 14:10:28 följande:

Men vad är det du inte förstår? Relationen man väljer att ha med sitt barn har noll med den juridiska vårdnaden att göra. Pappan har i det här faller sorgligt nog valt bort relationen.

Vet du det med 100 procents säkerhet i nuläget och för all framtid? Natuligtvis är det skillnad på juridik och känslor, det är verkligen en självklarhet. TS undersöker hur den juridiska situationen kan förändras. Det är enkelt om pappan går med på det administrativt.

Sedan kan han naturligtvis göra olika val avseende det känslomässiga faderskapet under barnets uppväxt. Vi hör inte pappans röst här i tråden. Vi hör inte heller barnets röst här i tråden. Vi respekterar och förstår TS men ska inte ge henne förhastade råd. Jag tror att hon får enskild vårdnad men jag tror även att barnet skulle må bra av sin farsa under uppväxten och då kanske gemensam vårdnad är en bättre juridisk förutsättning för att det kan ske. Menar du att det inte är så alls?

Hur kan du vara så svartvitt tvärsäker på nuläge och framtid? Det känns varken klokt eller vänligt.
  • Drottningen1970
    Rudbeckius skrev 2019-08-12 14:23:16 följande:

Vet du det med 100 procents säkerhet i nuläget och för all framtid? Natuligtvis är det skillnad på juridik och känslor, det är verkligen en självklarhet. TS undersöker hur den juridiska situationen kan förändras. Det är enkelt om pappan går med på det administrativt.

Sedan kan han naturligtvis göra olika val avseende det känslomässiga faderskapet under barnets uppväxt. Vi hör inte pappans röst här i tråden. Vi hör inte heller barnets röst här i tråden. Vi respekterar och förstår TS men ska inte ge henne förhastade råd. Jag tror att hon får enskild vårdnad men jag tror även att barnet skulle må bra av sin farsa under uppväxten och då kanske gemensam vårdnad är en bättre juridisk förutsättning för att det kan ske. Menar du att det inte är så alls?

Hur kan du vara så svartvitt tvärsäker på nuläge och framtid? Det känns varken klokt eller vänligt.

Du för ju alltid alla värdelösa pappors talan. Dina barns mor har helt klart goda skäl att försöka minimera ditt inflytande på deras liv. Du är uppenbarligen inte riktgt riktig.
  • Anonym (enskild vårdnad)
    Anonym (TS) skrev 2019-08-12 13:46:26 följande:
    Nu ska jag tala mera klarspråk än i min start. Jag är absolut inte ute efter någon hämnd som någon skrev. Men så här är det. Jag tar hand om sonen helt ensam och har alltid gjort. Jag VET att om jag tex behöver ett pass eller flytta osv så kommer pappan göra saker för att jävlas. Speciellt om jag träffar en ny man. Han har varit väldigt tydlig face to face och på sms att om jag träffar en ny man och den mannen kommer nära hans son så tar han gärna ett 20 årigt fängelsestraff. Då ska den mannen skjutas. Han satt nyligen och visade min son en kniv och sa att en sån här ska du ha min son när du blir äldre. Det är bra grejer, han är helt urbota korkad i allt som gäller barn och hans eget liv, han har typ aldrig betalat nåt till sonen. Tagit hans pengar i spargrisen, skiter i sonens omsorg. Därför vill jag ha ensam vårdnad. För att varför ska han ens ha en åsikt som inte är här och kontaktar man honom är han inte lämplig att ta beslut. Vi kan inte samarbeta fast jag önskar innerligt sonen hade en annan pappa. Har inga som helst problem att samarbeta med mina äldre barns pappa.. för han är frisk och tar sitt ansvar som en normal förälder.
    Då har du en grund till enskild vårdnad. Men du måste skriva i klartext redan i inledningsinlägget för att få svar som är adekvata.

Skriv ner allt detta. Gå till familjerätten och be om råd hur du skall förfara. Se verkligen till att du har minneslapp med stolpar. Det är nämligen ganska viktigt att allt som du vet kommer fram.
  • Rudbeckius
    Drottningen1970 skrev 2019-08-12 14:40:22 följande:

Du för ju alltid alla värdelösa pappors talan. Dina barns mor har helt klart goda skäl att försöka minimera ditt inflytande på deras liv. Du är uppenbarligen inte riktgt riktig.

Juristerna håller inte med dig, tur det. Goda skäl talar för barns bästa och föräldrars lika värde.

Jo, jag är helt riktig och inkluderande för barnens bästa. Ledsamt att du för krig mot pappors föräldraskap, så onödigt? Du är så snabb att kalla andra föräldrar du inte känner för värdelösa. Ingen är värdelös. Vad har du för syn på andra egentligen? Hur svartvit och ogrundat självsäker och dömande tycker du att du får vara? Ser du någon gräns eller gråzon alls i olika diskussionsfrågor? Jag avslutar gärna dialogen nu, vi vet nu vad du tycker om pappor.
  • Anonym (TS)

Rudbeckius: läste du inte min tilläggstext?

• Rudbeckius
    Anonym (TS) skrev 2019-08-12 15:21:54 följande:

Rudbeckius: läste du inte min tilläggstext?

Sorry. Ska läsa pronto.
  • Anonym (fb)

Börja med att fråga honom. Annars kommer domstolen säkert undra varför du inte gjort det. Vad gör du om att han blir mer närvarande för att inte förlora vårdnaden?

• Anonym (TS)

fb: jag kan inte fråga. Han vill ha kontroll över mig. Allt handlar bara om det med såna här män. Inget om kärlek, bara kontroll. Men jag har även haft mina tvivel att starta en tvist pga just att inte väcka björnen som sover. En advokat och jag bollade lite förut för ca 1 år sen. Då backade jag för att vi hade lugn och ro då. Och det är just målet med det hela. Att ha trygghet och lugn.

Man måste hela tiden ha en balansgång med en man som är våldsam. Det kallas det latenta våldet har jag fått lära mig på kvinnojouren.

• Kjell2
    Anonym (TS) skrev 2019-08-12 21:04:56 följande:

fb: jag kan inte fråga. Han vill ha kontroll över mig. Allt handlar bara om det med såna här män. Inget om kärlek, bara kontroll. Men jag har även haft mina tvivel att starta en tvist pga just att inte väcka björnen som sover. En advokat och jag bollade lite förut för ca 1 år sen. Då backade jag för att vi hade lugn och ro då. Och det är just målet med det hela. Att ha trygghet och lugn.

Man måste hela tiden ha en balansgång med en man som är våldsam. Det kallas det latenta våldet har jag fått lära mig på kvinnojouren.

Vad sa polisen när du anmälde hoten i sms?
  • Anonym (fb)
    Rudbeckius skrev 2019-08-12 14:23:16 följande:

Det handlar om här och nu. Pappan är olämplig som umgängesförälder. Det är dock inte problem då han inte umgås med barnet. Pappan är även olämplig som vårdnadshavare. Det däremot är ett problem då han faktiskt utövar vårdnad hela tiden.

Det är bara problemet ts vill fixa.
  • Anonym (Men...)
    Anonym (fb) skrev 2019-08-12 21:47:09 följande:

Det handlar om här och nu. Pappan är olämplig som umgängesförälder. Det är dock inte problem då han inte umgås med barnet. Pappan är även olämplig som vårdnadshavare. Det däremot är ett problem då han faktiskt utövar vårdnad hela tiden.

Det är bara problemet ts vill fixa.

Men problemet rör ett barns vårdnad och ska hålla för längre tid än här och nu. Du tycker ju själv att det ?är dock inte problem då han inte umgås?.. Det latenta våldet är ledsamt, TS vill ha lugn och ro. Då kanske just inga björnar ska väckas med olika åtgärder avs vårdnaden just här och nu?
  • Anonym (.)

En man med  "heders"tänkande, kontrollbehov och kriminella tendenser som sitter och förhärligar knivslagsmål inför sitt lilla barn är knappast någon god förebild. Men jag vet just inte om det hjälper med enskild vårdnad, som ju inte påverkar rätten till umgänge. Men skadar gör det väl inte heller. Du har inte någon praktisk anledning typ föräldradagar som pappan inte vill ta ut som du kan föra fram till pappan som argument för enskild vårdnad?  Även om vad du skriver om hans beteende är sant och om det skulle ha bäring på vårdnaden så kan det vara svårt att bevisa. Tingsrätten är vana vid att tvistande föräldrar pratar skit om varandra och att det inte alltid är sant.

Svar på tråden Kan man få ensam vårdnad om pappan är frånvarande?