• Vickyli

Ang lägenhetförsäljning och sambolagen

Jag skulle gärna vilja ha lite synpunkter. Jag och sambon kommer i vinter sälja vår lägenhet (då minsta dottern hunnit bli ett).

Han lade från början in egna pengar från en tidigare försäljning till renovering och har sagt att om vi någon gång går ifrån varandra så vill han ha tillb dem. Ca 100 000.

Och de har varit ok med mig och är fortfarande egentligen.

Men mina vänner håller inte med och tycker att man ska hålla på sambolagen och allt ska delas lika!

Men vi har ju själva egentligen haft ett muntligt avtal om detta, att han ska få tillbaka sina pengar.

Någon som kan säga och tycka något vettigt om detta, tack!

• Svar på tråden Ang lägenhetförsäljning och sambolagen
  • Vickyli

Såg att bodelning har med avtal att göra, vi skulle skrivit detta tidigare med hjälp av banken men har ej blivit gjort.

Det är sant, av fler anledningar saknar jag lite ryggrad, jag kommer hålla mitt löfte i detta.

Finns mycket runtomkring denna fråga med men vill inte "outa" mig mer.

Tack för alla tankar!

• Kjell2
    Vickyli skrev 2019-08-09 07:45:23 följande:

Såg att bodelning har med avtal att göra, vi skulle skrivit detta tidigare med hjälp av banken men har ej blivit gjort.

Det är sant, av fler anledningar saknar jag lite ryggrad, jag kommer hålla mitt löfte i detta.

Finns mycket runtomkring denna fråga med men vill inte "outa" mig mer.

Tack för alla tankar!

Ska ni separera och bodela? Ska ni inte separera ska ni få pengar i förhållande till ägandedel av bostaden. 

Ska ni separera och inte kommer överens om hur överskottet ska delas är det sambolagen som gäller. Formellt ska ett samboavtal vara skriftligt för att gälla. 

Jag tycker att du ska hålla det du lovat ang handpenningen om inte annat har dykt upp som kan påverka.

• Vildbi

Muntliga avtal är lika bindande som skriftliga.

Pengar är inte allt. Låt honom få tillbaka sina pengar, enligt er överenskommelse.

Försök att undvika onödiga bråk. Bråk om pengar är alltid onödiga.

• Kjell2
    Vildbi skrev 2019-08-09 08:46:49 följande:

Pengar är inte allt. Låt honom få tillbaka sina pengar, enligt er överenskommelse.

Nej, ett muntligt samboavtal är inte giltigt. Det måste vara skriftligt, se Sambolagen 9§

• Vildbi

Muntliga avtal, punkt.

Se lagar och förordningar om avtal.

Kjell2 skrev 2019-08-09 08:48:46 följande:

Nej, ett muntligt samboavtal är inte giltigt. Det måste vara skriftligt, se Sambolagen 9§

• Musetti

Sambolagen är dispositiv.

Kjell2 skrev 2019-08-09 08:48:46 följande:

• Kjell2
    Vildbi skrev 2019-08-09 08:55:22 följande:

Muntliga avtal, punkt.

Se lagar och förordningar om avtal.

Var i avtalslagen står det att ett muntligt samboavtal är giltigt?

Nu kan en överenskommelse om att återbetala handpenningen ses som ett vanligt avtal och inte ett samboavtal. I så fall är ett muntligt avtal bindande. Här blir jag osäker på hur detta skulle tolkas i en domstol.

Men då TS ännu inte klargjort om det är en separation och bodelning eller att de bara säljer för att flytta till något annat så är det oklart om Sambolagen är tillämplig över huvud taget.

• Kjell2
    Musetti skrev 2019-08-09 08:55:40 följande:

Sambolagen är dispositiv.

Ja, men ett samboavtal för att ändra på Sambolagen ska vara skriftligt.

• Drottningen1970
    Vildbi skrev 2019-08-09 08:46:49 följande:

I teorin. Att bevisa att ett sådant avtal existerar är dock i praktiken nästan omöjligt.

När det gäller sambolagen så ska detta dock regleras skriftligt.
  • Finansen7

Så länge alla är sams och krubban är full är det lätt att komma överens. Hade jag varit TS sambo och detta var viktigt för honom hade jag sett till att få det reglerat skriftligt.

• Vickyli
    Kjell2 skrev 2019-08-09 08:59:32 följande:

Var i avtalslagen står det att ett muntligt samboavtal är giltigt?

Nu kan en överenskommelse om att återbetala handpenningen ses som ett vanligt avtal och inte ett samboavtal. I så fall är ett muntligt avtal bindande. Här blir jag osäker på hur detta skulle tolkas i en domstol.

Men då TS ännu inte klargjort om det är en separation och bodelning eller att de bara säljer för att flytta till något annat så är det oklart om Sambolagen är tillämplig över huvud taget.

Det är separation som gäller. Handpenning vet jag inte vart ni fått från då jag ej nämnt det.

Det är vinst från försäljningen som ex vill ha större del av som vi pratat om tidigt i förhållandet.
  • Kjell2
    Vickyli skrev 2019-08-09 10:29:11 följande:
    Det är separation som gäller. Handpenning vet jag inte vart ni fått från då jag ej nämnt det.

Det är vinst från försäljningen som ex vill ha större del av som vi pratat om tidigt i förhållandet.
    Benämnde de 100 000 kr lite slarvigt som handpenning, ursäkta.

Separation, då är det Sambolagen som gäller om ni inte kommer överens.  Då inget formel korrekt samboavtal finns ska bostaden ingå i bodelningen, nu antar jag att den köptes för gemensamt bruk.

Sen kan jag tycka att du ska respektera det ni kom överens om angående de 100 000 kronorna. Förutsatt att inget annat inträffat som skulle kunna påverka.

• Noname00
    Vickyli skrev 2019-08-09 14:23:46 följande:

Tack, ja jag kommer respektera vår muntliga överenskommelse.

Du kan ju fråga din vänner vad det tillför tex dina barn av att du tar från deras pappa?
    Din barn kommer knappast må bättre av att han blir av med sina pengar som han lagt för att ni ska få bo i ett renoverat he,

Så det är vettigt att du följera avtalet.
Svar på tråden Ang lägenhetförsäljning och sambolagen