Stanna kvar eller lämna?
Hej,
I början av förra året gjorde jag slut med min dåvarande sambo efter 8 år då vi hade växt ifrån varandra. Han var världens snällaste kille i övrigt, hade båda fötterna på jorden, han var otroligt händig en sån där "allt i allo kille". Gick något i sönder blev det fixat direkt oavsett om det var i hemmet eller om det var bilarna som krånglade. Vi var i princip likadana, väldigt drivande personer som hade heltidsjobb båda två, duktiga på att spara pengar, vi reste till trevliga platser och hade det bra tillsammans i övrigt. Som jag skrev ovan växte vi ifrån varandra då jag är väldigt social och vill gärna träffa vänner och käka middagar medan han var tillbaka dragen och blyg så man fick dra orden ur honom. Det hade alltså inte fungerat att stanna kvar. Vi båda hade ett väldigt trubbigt förflutet och hjälpte varandra upp på fötterna igen, vilket jag alltid kommer vara tacksam över. Han var min klippa på gott och ont och jag litade på honom till 100%.
I slutet av förra året träffade jag en ny kille, han hade liknande egenskaper som jag. Han var social och väldigt utåt och vi kunde prata i timmar om allt mellan himmel och jord. Vi båda pratade om att vi ville ha barn i framtiden och vi hade liknande intressen. Problemet var att han inte hade ett stabilt arbete, han bodde tillsammans med några vänner i en lägenhet, han hade inget körkort och hade inte så bra koll på sina pengar. Tilläggas att är 10 år äldre än mig (ca 30 år).
Vi fortsatte träffas och har nu varit ett par i nästan ett år. Jag berättade att jag tyckte det var illa att han var 30 år och inte hade något stabilt liv vilket resulterade i att han tog körkort och köpte bil ganska nyligen. Han vet att han inte har det stabilt och vill göra något åt det. Han vill inte byta jobb då han trivs med det han gör. Han är timanställd och är inte säkrad för 5 öre om det skulle hända honom någonting. Jag har under hela vårt förhållande försökt lista ut om jag ska vara kvar eller om jag ska lämna, detta har jag tagit upp med honom 100 gånger och han blir lika ledsen varje gång och vill bara att jag ska ge honom ett svar, vilket jag förstår helt och hållet.
Vi umgås dagligen och han planerar att flytta in till min lägenhet om ett par veckor. Jag har nu börjat få kalla fötter och vet inte vad jag ska ta mig till. Jag har alltid haft händiga människor runt om mig och likaså människor som är precis som jag. Min familj har lite svårt för honom då han kan upplevas lite stel och för att han inte klarar av en sån liten sak som att hänga upp en tavla.
Jag vet inte om jag älskar honom, hur vet man det? Jag saknar honom när han är borta och jag njuter av honom när han är med mig men jag känner inget annat. Kan det bero på mitt trubbiga förflutna? Att jag har svårt att lita på andra människor?
Har ni egna erfarenheter som ni kan berätta om eller tala om för mig hur ni hade agerat i min situation? Hade ni låtit honom flytta in och låtit det bli som det blir eller hade ni lämnat honom för bådas skull?
All hjälp tas tacksamt emot då jag är helt svarslös. Jag kan alltså inte ta ett eget beslut.