• Nala200

Stanna kvar eller lämna?

Hej,

I början av förra året gjorde jag slut med min dåvarande sambo efter 8 år då vi hade växt ifrån varandra. Han var världens snällaste kille i övrigt, hade båda fötterna på jorden, han var otroligt händig en sån där "allt i allo kille". Gick något i sönder blev det fixat direkt oavsett om det var i hemmet eller om det var bilarna som krånglade. Vi var i princip likadana, väldigt drivande personer som hade heltidsjobb båda två, duktiga på att spara pengar, vi reste till trevliga platser och hade det bra tillsammans i övrigt. Som jag skrev ovan växte vi ifrån varandra då jag är väldigt social och vill gärna träffa vänner och käka middagar medan han var tillbaka dragen och blyg så man fick dra orden ur honom. Det hade alltså inte fungerat att stanna kvar. Vi båda hade ett väldigt trubbigt förflutet och hjälpte varandra upp på fötterna igen, vilket jag alltid kommer vara tacksam över. Han var min klippa på gott och ont och jag litade på honom till 100%.

I slutet av förra året träffade jag en ny kille, han hade liknande egenskaper som jag. Han var social och väldigt utåt och vi kunde prata i timmar om allt mellan himmel och jord. Vi båda pratade om att vi ville ha barn i framtiden och vi hade liknande intressen. Problemet var att han inte hade ett stabilt arbete, han bodde tillsammans med några vänner i en lägenhet, han hade inget körkort och hade inte så bra koll på sina pengar. Tilläggas att är 10 år äldre än mig (ca 30 år).

Vi fortsatte träffas och har nu varit ett par i nästan ett år. Jag berättade att jag tyckte det var illa att han var 30 år och inte hade något stabilt liv vilket resulterade i att han tog körkort och köpte bil ganska nyligen. Han vet att han inte har det stabilt och vill göra något åt det. Han vill inte byta jobb då han trivs med det han gör. Han är timanställd och är inte säkrad för 5 öre om det skulle hända honom någonting. Jag har under hela vårt förhållande försökt lista ut om jag ska vara kvar eller om jag ska lämna, detta har jag tagit upp med honom 100 gånger och han blir lika ledsen varje gång och vill bara att jag ska ge honom ett svar, vilket jag förstår helt och hållet.

Vi umgås dagligen och han planerar att flytta in till min lägenhet om ett par veckor. Jag har nu börjat få kalla fötter och vet inte vad jag ska ta mig till. Jag har alltid haft händiga människor runt om mig och likaså människor som är precis som jag. Min familj har lite svårt för honom då han kan upplevas lite stel och för att han inte klarar av en sån liten sak som att hänga upp en tavla.

Jag vet inte om jag älskar honom, hur vet man det? Jag saknar honom när han är borta och jag njuter av honom när han är med mig men jag känner inget annat. Kan det bero på mitt trubbiga förflutna? Att jag har svårt att lita på andra människor?

Har ni egna erfarenheter som ni kan berätta om eller tala om för mig hur ni hade agerat i min situation? Hade ni låtit honom flytta in och låtit det bli som det blir eller hade ni lämnat honom för bådas skull?

All hjälp tas tacksamt emot då jag är helt svarslös. Jag kan alltså inte ta ett eget beslut.

• Svar på tråden Stanna kvar eller lämna?
  • Anonym (Asdf)

Flytta in till någon ör aldrig bra. Vänta tills relationen är stabilare och köp då något tillsamman.

• Xenia

Måste du välja mellan att göra slut el flytta ihop? Kan ni inte bo som särbos ett tag till.

Din kille har ju redan tagit körkort och skaffat bil för din skull. Vad är det mer han måste göra för att duga? Lämna sitt osäkra drömjobb? Bli lika händig som din förre kille?

Alltså så länge han har jobb kan han väl iaf spara en summa varje månad.

Jag undrar om du egentligen var kär i din förre kille el är kär i din nuvarande. Du verkar gilla dem men alltid är det något som inte passar. Din förre kille var för osocial och blyg. Din nuvarande har ett osäkert jobb. Det går inte att få den perfekte killen och är man kär på riktigt hakar man inte upp sig på sådana saker.

• Nala200
    Xenia skrev 2019-07-25 15:15:28 följande:

Måste du välja mellan att göra slut el flytta ihop? Kan ni inte bo som särbos ett tag till.

Din kille har ju redan tagit körkort och skaffat bil för din skull. Vad är det mer han måste göra för att duga? Lämna sitt osäkra drömjobb? Bli lika händig som din förre kille?

Alltså så länge han har jobb kan han väl iaf spara en summa varje månad.

Jag undrar om du egentligen var kär i din förre kille el är kär i din nuvarande. Du verkar gilla dem men alltid är det något som inte passar. Din förre kille var för osocial och blyg. Din nuvarande har ett osäkert jobb. Det går inte att få den perfekte killen och är man kär på riktigt hakar man inte upp sig på sådana saker.

Självklart kan man vara särbos också. Samtidigt tycker vi båda att det är onödigt att han går och betalar hyra på en lägenhet han inte använder. 
    Jag förstår vad du menar helt och hållet. Jag kanske är för hård och kräsen och att det är därför jag är osäker. Jag är fullt medveten om att den "perfekta mannen" inte existerar. 

Min förra kille älskade jag över allting annat men som jag skrev dog det ut med tiden. Vilket är fullt förståeligt när man blir tillsammans i unga tonåren. Hakar upp sig på såna saker kan man göra trots att man är kär, det handlar om hur säker man vill att ens framtid ska vara. Men jag har förmodligen höga krav och borde sänka dem lite, absolut.
  • Xenia

Antingen praktisk och tystlåten el tvärtom.

Har du själv ett säkert och någorlunda högavlönat arbete? Du gör det väl inget att din kille har ett timavlönat arbete? Jag tänker inför ev barn. Om förhållandet varit det omvända, kille med fast arbete och tjej med osäker timansställning hade ingen tyckt det varit konstigt, inte killen heller.

Om ni får barn kan han väl skaffa en livförsäkring. Är han beredd att byta jobb om ni får barn och pengarna börjar tryta? Eller är han beredd att själv vara hemma åtminstone halva tiden med barnet? Har ni diskuterat sådant?

Sen tycker jag inte det har nån betydelse vad dina släktingar tycker, det är du som ska leva med honom.

Alltså jag tycker ju du ska gå på vad du känner om inte förnuftet ringer i varningsklockorna. Och då tänker jag på överdriven alkoholkonsumtion, svartsjuka och kontrollbehov el flirtighet/otrohet. Att slösa bort pengarna är också ett varningstecken men det gör han väl inte längre?

• Nala200
    Xenia skrev 2019-07-25 16:08:22 följande:

Antingen praktisk och tystlåten el tvärtom.

Har du själv ett säkert och någorlunda högavlönat arbete? Du gör det väl inget att din kille har ett timavlönat arbete? Jag tänker inför ev barn. Om förhållandet varit det omvända, kille med fast arbete och tjej med osäker timansställning hade ingen tyckt det varit konstigt, inte killen heller.

Om ni får barn kan han väl skaffa en livförsäkring. Är han beredd att byta jobb om ni får barn och pengarna börjar tryta? Eller är han beredd att själv vara hemma åtminstone halva tiden med barnet? Har ni diskuterat sådant?

Sen tycker jag inte det har nån betydelse vad dina släktingar tycker, det är du som ska leva med honom.

Alltså jag tycker ju du ska gå på vad du känner om inte förnuftet ringer i varningsklockorna. Och då tänker jag på överdriven alkoholkonsumtion, svartsjuka och kontrollbehov el flirtighet/otrohet. Att slösa bort pengarna är också ett varningstecken men det gör han väl inte längre?

Väldigt tacksam för ditt svar, det får mig att tänka till lite extra. Jag har ett bra arbete och vi hade klarat oss fint om det hade hänt honom något och han inte klarat av att arbeta under en tid. Jag tänker bara tvärt om, hur gör vi om det händer mig något och jag av någon anledning inte klarar av att arbeta?

Förmodligen oroar jag mig för mycket över framtiden att jag inte hinner njuta av nuet.

Han har sagt att han skulle gjort allt för att vi skulle få det bra. Dock har han gjort klart att han inte vill vara pappaledig men det får man ju diskutera när tiden är inne. 

Tack för ditt svar Solig
  • Godisbuske

Ni bör nog vara särbos länge. Tills du blir lite äldre och vet vad du vill, ja tills du värdesätter saker lite annorlunda och kan ta egna beslut. Det känns som att det inte kommer att fungera , du är en tjej som aldrig kommer bli nöjd, du kommer göra hans liv surt. 

Lär dig hänga upp en tavla själv och kan du det, så behöver ju inte han kunna.

• Anonym (Vänta)

Tycker det är orättvist av vissa här att döma dig som en kräsen människa som aldrig blir nöjd och som bara kommer göra livet surt för din nuvarande pojkvän. Du skriver själv att du och ditt ex växte ifrån varann och det är fullt förståeligt eftersom ni träffades i ung ålder. Att det inte klickar helt med den nuvarande beror nog helt enkelt bara på att han inte är rätt för just dig. Jag ska dock inte avgöra det åt dig, det är du själv som får fatta ett beslut hur du ska göra såklart, men jag har själv varit i en liknande situation. Jag träffade min man efter att ha dejtat några mindre härliga killar och i relation till dem framstod han som en tio-poängare. Såhär i efterhand inser jag att jag inte var så himlastormande kär som jag trodde mig vara och nu håller vi på att gå isär just därför att vi är så olika som personer. Jag är driven, målinriktad och har kontrollbehov medan han är lat och nöjer sig med det lilla i livet kan man sammanfatta det. Jag startade tråden www.familjeliv.se/forum/thread/79768176-radd-for-att-jag-aldrig-kommer-hitta-nagon-ny som kanske kan vara intressant att läsa för dig. Det handlar inte om att du är för kräsen, du har bara inte hittat rätt! Är min teori...

• Nala200
    Godisbuske skrev 2019-07-25 20:04:51 följande:

Ni bör nog vara särbos länge. Tills du blir lite äldre och vet vad du vill, ja tills du värdesätter saker lite annorlunda och kan ta egna beslut. Det känns som att det inte kommer att fungera , du är en tjej som aldrig kommer bli nöjd, du kommer göra hans liv surt. 

Lär dig hänga upp en tavla själv och kan du det, så behöver ju inte han kunna.

Äldre tror jag inte att jag behöver bli för att veta vad jag vill. Det är förmodligen att jag helt enkelt har svårt för att ta beslut då det finns både fördelar och nackdelar med både delar. Jag är en tjej som är ganska lätt att ha och göra med så känner inte alls att det du beskriver stämmer in på mig.

Tavlan var ett exempel, som jag absolut kan göra själv. Kan jag hänga upp en borde minsann min sambo på 30 år kunna göra det också. 
    Tråkigt att du måste trycka ner andra för att må bättre själv. Jag bad om tips, råd eller egna erfarenheter - inte antaganden om hur jag är som person.

Tack för ditt svar iallafall Cool 
  • Nala200
    Anonym (Vänta) skrev 2019-07-25 22:58:04 följande:

Tycker det är orättvist av vissa här att döma dig som en kräsen människa som aldrig blir nöjd och som bara kommer göra livet surt för din nuvarande pojkvän. Du skriver själv att du och ditt ex växte ifrån varann och det är fullt förståeligt eftersom ni träffades i ung ålder. Att det inte klickar helt med den nuvarande beror nog helt enkelt bara på att han inte är rätt för just dig. Jag ska dock inte avgöra det åt dig, det är du själv som får fatta ett beslut hur du ska göra såklart, men jag har själv varit i en liknande situation. Jag träffade min man efter att ha dejtat några mindre härliga killar och i relation till dem framstod han som en tio-poängare. Såhär i efterhand inser jag att jag inte var så himlastormande kär som jag trodde mig vara och nu håller vi på att gå isär just därför att vi är så olika som personer. Jag är driven, målinriktad och har kontrollbehov medan han är lat och nöjer sig med det lilla i livet kan man sammanfatta det. Jag startade tråden www.familjeliv.se/forum/thread/79768176-radd-for-att-jag-aldrig-kommer-hitta-nagon-ny som kanske kan vara intressant att läsa för dig. Det handlar inte om att du är för kräsen, du har bara inte hittat rätt! Är min teori...

Tusen tack för ditt svar. Det kan ibland kännas som att man är helt död inombords, man känner ingenting alls. Jag tycker det är trevligt att vara tillsammans men jag har aldrig känt det där pirret. Kanske kan bero på att man inte är 15 år längre? 

Jag ska definitivt läsa igenom din tråd och hoppas att jag snart kan ta ett beslut Skrattande
Svar på tråden Stanna kvar eller lämna?