• Vattumankillen

Folk som inte har aldrig råd med en utlandsresa

Folk som inte har aldrig råd med en utlandsresa.

Är det tråkigt eller rättvist?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Folk som inte har aldrig råd med en utlandsresa
  • Anonym (Ebba)

Det är väl tråkigt men fortfarande rättvist. I Sverige har alla möjligheten att gå vilken utbildning de vill om de kämpar. Alla kan göra högskoleprovet och alla kan lägga ner tillräckligt mycket fokus och tid för att klara utbildningar. 

Sedan kan man ångra sina val och vara avundsjuk på de som valt annorlunda och tänkt mer långsiktigt, men det är inte orättvist. 

Sedan kan du lätt åka utomlands på en lön som är lägre en standard om du drar ner på andra kostnader. 

Jag har en förskollärarlön och genom att dra ner på andra saker hade jag kunnat göra en sådan resa varannan månad om jag velat. 

• Oschlaka
    Anonym (Sara) skrev 2019-07-14 22:54:04 följande:

Självklart är det tråkigt att vilja göra något men inte kunna.

Svarsalternativen är dock märkliga som påpejats av andra.

vilka svar är märkliga? ta några exemplar 
  • Gameofthrones

Jag vet inte vart du vill komma med frågan.

Det är tråkigt att inte kunna åka utomlands. Det är så jäkla dyrt. Mitt ena ursprung är USA svindyrt och åka hem.

Jag har tur med bra jobb kan lägga undan. Har nånstans och bo när jag åker hem. Gillar och bo enkelt. Hyr gärna rum eller bostad av ngn privatperson när vi reser. Mkt effektivt är och billigare än hotell.

Önskar att alla hade råd med resa ??

• Åsa
    Oschlaka skrev 2019-07-15 14:27:03 följande:

Det finns ett alt för rättvist men inget för orättvist. De andra alternativen säger inget om rättvisa så vill man veta om folk tycker det är /o/rättvist behövs båda.

Alternativen utesluter inte varandra trots att bara ett kan väljas. Fullt möjligt att någon tycker det är både rättvist och tråkigt.

"Annat"-alternativ saknas till de ditslumpade alternativen. Någon tycker t ex att en fråga om rättvisa saknar relevans för ämnet, eller att det är orättvist, men trivs bra hemma eller är nöjd med sina prioriteringar, så att "tråkigt" blir fel val. Det innebär inte att han "inte vet" och alternativ att välja saknas. T ex.
  • Oschlaka
    Åsa skrev 2019-07-15 20:48:10 följande:
    Det finns ett alt för rättvist men inget för orättvist. De andra alternativen säger inget om rättvisa så vill man veta om folk tycker det är /o/rättvist behövs båda.

Alternativen utesluter inte varandra trots att bara ett kan väljas. Fullt möjligt att någon tycker det är både rättvist och tråkigt.

"Annat"-alternativ saknas till de ditslumpade alternativen. Någon tycker t ex att en fråga om rättvisa saknar relevans för ämnet, eller att det är orättvist, men trivs bra hemma eller är nöjd med sina prioriteringar, så att "tråkigt" blir fel val. Det innebär inte att han "inte vet" och alternativ att välja saknas. T ex.
    Nu är du som hela min sambos sida dvs negativa!
    Prata istället om vad det positiva är som saknas istället för vad som inte finns med! 
  • Åsa
    Oschlaka skrev 2019-07-15 22:22:16 följande:

Nu är du som hela min sambos sida dvs negativa!

Prata istället om vad det positiva är som saknas istället för vad som inte finns med! 

Jag tyckte jag var rätt så konstruktiv. Sådant som slog just mig vid snabb genomläsning framgår av mitt inlägg. Översätt "saknas" till "lägg till" så finns flera förbättringsförslag.

Enklaste sättet att rädda ogenomtänkta enkäter (utan krav på vetenskaplig tyngd) är ofta ett "annat/övrigt-skriv vad"- alternativ. Då skriver folk precis som de gjort här vad de själva tycker men när det finns ett alternativ för det blir det färre kommentarer om bristerna i de andra alternativen.
  • Anonym (Sara)
    Oschlaka skrev 2019-07-15 14:27:03 följande:

Tråkigt, rättvist,

Det är märkliga svarsalternativ, eftersom de inte står emot varandra på något sätt. En sak kan vara tråkig och rättvis och rolig och orättvis.
  • Oschlaka
    Anonym (Sara) skrev 2019-07-16 11:34:41 följande:
    Tråkigt, rättvist,

Det är märkliga svarsalternativ, eftersom de inte står emot varandra på något sätt. En sak kan vara tråkig och rättvis och rolig och orättvis.
    Det finns din sanning och det finns min sanning.
    Där verkar du ha stannat.
    Men jag kan upplysa dig om att det finns en tredje sanning och den heter den absoluta sanningen! 
  • Åsa
    Oschlaka skrev 2019-07-15 22:54:32 följande:
    Jag klart du tyckte du eftersom narcissism brukar vara en dominerande faktor för självförverkligande speciellt på fl!
    Nej jag vidhåller att man skall markera tydligt vad som är konstruktivt och du tillhör inte den kategorin....tyvärr 
    Jag lägger ner. Jag trodde jag diskuterade enkätaötermativ, inte att för mottagaren svårförståelig, konstruktivt menad, feedback skulle göra mig till måltavla för någons känslomässiga bekymmer.
  • Oschlaka
    Anonym (sjukpensionär) skrev 2019-07-13 22:29:12 följande:
    Lär mig gärna, jag har alltid velat åka till Shanghai.
    sk Sjukpensionären är spårlöst borta! 
  • Anonym (Emma)
    Oschlaka skrev 2019-07-16 14:40:51 följande:
    du verkar en fl expert på vad vet jag? vad får du ut av fackspråket på ett forum som fl?? självhävdelse?? storhetsvansinne? överlägset andra känsla? adel känsla? navelpetarna som låtsas att de är något på forum som fl? 
    Jag tyckte det var intressant att läsa Åsas analys av svarsalternativen. Jag tyckte själv att svaren var märkliga men Åsas analys gav mig svaret på varför jag tyckte det. 

Du verkar obalanserad och ute efter Åsa. 
  • Oschlaka
    Anonym (Emma) skrev 2019-07-18 20:55:59 följande:
    Jag tyckte det var intressant att läsa Åsas analys av svarsalternativen. Jag tyckte själv att svaren var märkliga men Åsas analys gav mig svaret på varför jag tyckte det. 

Du verkar obalanserad och ute efter Åsa. 
    Du verkar leva i parallellt samhälle Åsa :)
  • Mentat

Omöjligt att säga, det beror på.
    Om någon knappt klarar sig från en månad till en annan och bara lägger pengar på det absolut nödvändigaste är det tråkigt.
    Om exakt samma person räknar in två paket cigarretter om dagen i "det absolut nödvändigaste" är det rättvist!

Svar på tråden Folk som inte har aldrig råd med en utlandsresa