• AniieeHär

Halle Bailey har fått rollen som Ariel i remaken av Disney's Lilla Sjöjungfrun. Tankar?

Här är sångerskan som ska spela Ariel i live-action-versionen av Den Lilla Sjöjungfrun.

Image result for halle bailey

Vad tycks?

Diskutera gärna alla aspekter, men håll personangrepp utanför, tack.

If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Svar på tråden Halle Bailey har fått rollen som Ariel i remaken av Disney's Lilla Sjöjungfrun. Tankar?
  • Konservativ
    Fiona M skrev 2019-07-15 18:01:12 följande:
    Den skrevs väl för så länge sen att det inte behöva tillåtelse för att använda historien?
    Disney har länge arbetat mycket hårt för att förlänga copyrighttiden. Men man gör inget för att ersätta dem som de profiterat på. Nu är tiden uppe på 70 år och det gör att Snövit fortfarande ägs av Disney. Men hoppsan, när de gjorde filmen var det mindre än 70 år sedan den siste Grimm brodern dog. Tror du att Disney är intresserad av det?
  • Konservativ
    Fiona M skrev 2019-07-15 18:01:12 följande:
    Den skrevs väl för så länge sen att det inte behöva tillåtelse för att använda historien?
    Disney har länge arbetat mycket hårt för att förlänga copyrighttiden. Men man gör inget för att ersätta dem som de profiterat på. Nu är tiden uppe på 70 år och det gör att Snövit fortfarande ägs av Disney. Men hoppsan, när de gjorde filmen var det mindre än 70 år sedan den siste Grimm brodern dog. Tror du att Disney är intresserad av det?
  • Fiona M
    Konservativ skrev 2019-07-15 20:11:17 följande:

Ja, fast nu är det 176 år sen den skrevs och 144 år sen Andersen dog...
  • AniieeHär
    Konservativ skrev 2019-07-15 20:11:17 följande:
    När Disney gjorde Lilla Söjungfrun var copyrighten definitivt slut, dock, eftersom Den Lille Sjöjungfrun skrevs på 1830-talet, och varken då eller nu finns det copyright-lagar som stäcker sig 150 år.
    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • AniieeHär
    Konservativ skrev 2019-07-15 20:11:43 följande:
    BTW, NU är copywrite uppe i 70 år, det var den inte varken  1863 eller 1937. Copywrite (i USA) sträckte sig 40 år. Om det var från verket skapades eller författarens död (eller en kombination) minns jag inte, men hursomhelst betyder det att även för snövit var copywrite well and done när Disney började jobba på sin film om den bortsprugna prinsessan 1934.
  • Konservativ
    AniieeHär skrev 2019-07-15 20:20:37 följande:
    När Disney gjorde Lilla Söjungfrun var copyrighten definitivt slut, dock, eftersom Den Lille Sjöjungfrun skrevs på 1830-talet, och varken då eller nu finns det copyright-lagar som stäcker sig 150 år.
    Nä just det. Men 
    AniieeHär skrev 2019-07-15 20:29:01 följande:
    BTW, NU är copywrite uppe i 70 år, det var den inte varken  1863 eller 1937. Copywrite (i USA) sträckte sig 40 år. Om det var från verket skapades eller författarens död (eller en kombination) minns jag inte, men hursomhelst betyder det att även för snövit var copywrite well and done när Disney började jobba på sin film om den bortsprugna prinsessan 1934.
    Nä men det går tydligen bra att förlänga retroaktivt när det gynnar Disney men inte när det gynnar Bröderna Grimm?
  • Anonym (blir nog bra)

Jag vet att det finns många som är upprörd över att man valt en svart skådespelare, eftersom den tecknade Disney-figuren var vit med rött hår.

Eftersom sjöjungfrur inte finns på riktigt och det inte finns någon "rätt" eller "fel" hudfärg spelar det ingen roll vem man väljer tycker jag. En rödhårig sjöjungfru är redan det en konstnärlig tolkning och storyn avviker ju från HC Andersens saga kraftigt ändå. Hade varit kul med mer bokstavliga tolkningar av hans sagor, men kanske inte så barnvänligt

Det är ju en fördel om hon kan sjunga eftersom det är en musikal, det är väl det enda.

• Shoegal81
    Konservativ skrev 2019-07-06 21:56:25 följande:

Hur mycket ger man till danskarna för att få använda H.C.Andersens berättelse? Jaså inget. Ja då är det väl appropriering. Svinaktigt.

Varför skulle man ge något till Danmark. Det är väl inte Danmark som land som har gett ut boken? Vad författaren har fått från Disney känner jag inte till, men Disney?s film skiljer sig väldigt mycket från boken.
  • AniieeHär
    Shoegal81 skrev 2019-07-21 15:08:55 följande:
    Varför skulle man ge något till Danmark. Det är väl inte Danmark som land som har gett ut boken? Vad författaren har fått från Disney känner jag inte till, men Disney?s film skiljer sig väldigt mycket från boken.
    Författaren hade varit död i dryga 100 år när filmen kom ut, så han lär inte fått nåt direkt.
  • Anonym (ingendubbelmoralhärva?)

Förväntar mig att Amy Adams får spela Kunta Kinte. Allt annat är rasism och transwhatever-fobi!!!

• fluu

Det är väl inget. Jag går runt och är grymt besviken över att det inte är en nyckelpiga som spelar huvudrollen i nya lejonkungen.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Halle Bailey har fått rollen som Ariel i remaken av Disney's Lilla Sjöjungfrun. Tankar?