• Anonym (E)

Får man automatiskt kallelse för faderskapsutredning?

Får man hem en kallelse till familjerätten för faderskapsutredning eller måste man själv kontakta dem för det? Om det automatiskt skickas en kallelse hur lång tid efter att barnet fötts brukar det ta innan det kommer?

• Svar på tråden Får man automatiskt kallelse för faderskapsutredning?
  • Anonym (Nej)

Tror ingen kommun gör sådant automatiskt. Utan det är att boka tid som gäller.

Lättaste sättet att veta är att googla "Faderskapsintyg <din kommun>" så brukar det dyka upp en sida du kan gå till och kolla vad som gäller i din kommun.

• Anonym (Famrätt)

Ni blir kallade automatiskt. När kommunen får underrättelse om fött barn från skatteverket kommer de att kalla er. Brukar ske inom ett par veckor. Nu är det dock semestertider.

• Jill 79

Der brukar rekomenderas att man kontaktar som innan och skriver under faderskap och eventuell gemensam vårdnad. Min barnmorska har tjatat på mig varje gång. Om det blir komplikationer vid födseln kan det bli problem om pappan inte har sina rättigheter klara.

• Frontline

När vi inte var gifta fick vi ett brev hem om att göra det, men som gifta och flera barn så hörde vi inte ett ord..
    Är det så att bara för man är gift så är mannen per automatik pappan till barnet?
    Nu var det ju så i mitt fall men det verkar konstigt..

Simsalabim trosorna försvinn :)
  • LFF
    Frontline skrev 2019-07-07 00:59:31 följande:

När vi inte var gifta fick vi ett brev hem om att göra det, men som gifta och flera barn så hörde vi inte ett ord..

Är det så att bara för man är gift så är mannen per automatik pappan till barnet?

Nu var det ju så i mitt fall men det verkar konstigt..

Ja. Det är precis så det är. Så för pappor borde det egentligen vara extra viktigt att vara gifta innan barnen kommer om man vill ha vårdad och föräldradagar utan papperstjafs.
  • sobrio88
    Jill 79 skrev 2019-07-06 21:12:12 följande:

Der brukar rekomenderas att man kontaktar som innan och skriver under faderskap och eventuell gemensam vårdnad. Min barnmorska har tjatat på mig varje gång. Om det blir komplikationer vid födseln kan det bli problem om pappan inte har sina rättigheter klara.

Det är olika från kommun till kommun också hur rutinerna är. Vid första barnet så bodde vi i kommun 1 (skulle flytta till kommun 2 i samband med förlossningen). I kommun 1 var rutinerna att allra helst fixa faderskap intyget innan barnet föddes. När vi däremot flyttar till kommun 2 och väntade andra barnet så ringde jag för att boka tid under graviditeten och där tog de inte emot besök för faderskapsintyg innan barnet var fött. Det här är grannkommuner så vet inte varför det skiljer sig så, men så var det iaf.
  • Anonym (mu mu)

Socialtjänsten inleder alltid en faderskapsutredning när det föds ett oäkta barn. Oftast är det en väldigt enkel utredning. De ser vem kvinnan är folkbokförd med eller frågar henne. Är det oklarheter så kan de göra dna-testning.

• Anonym (Milla)
    Frontline skrev 2019-07-07 00:59:31 följande:
    Simsalabim trosorna försvinn :)

Ja, när en man gifter sig med en kvinna innebär det att han tar på sig faderskapet för hennes framtida barn. Tillförlitliga faderskapstest är någonting väldigt nytt, så någon gång långt tillbaka i historien uppfann man detta sätt att fastställa det juridiska faderskapet.
  • Anonym (Olika)

Rutinerna ser olika ut i olika kommuner och mellan olika tidpunkter. I Stockholms stad (Östermalm) fick vi absolut inte göra något innan barnet var fött. När barnet var fött fick vi hem ett brev från familjerätten där vi snarast ombads kontakta dem för tidsbokning.

En vän som fick barn mitt under semestern fick papper hemskickade att skriva under, för det fanns helt enkelt inte nog med folk på familjerätten. Samma kommun, men annan stadsdel.

Svar på tråden Får man automatiskt kallelse för faderskapsutredning?