• vcent

Det nya rökförbudet

Idag träder det nya förbudet för rökning i kraft. Rökförbudet gäller:

? På uteserveringar.

? I lokaler där barn och unga vistas regelbundet. Även på skolgårdar och lekplatser på fritidshem och förskolor.

? På perronger utomhus. Befinner du dig på resa med kollektivtrafik får du inte röka.

? I lokaler för hälso- och sjukvård.

? Vid entréer där allmänheten har tillträde. Du får inte röka utanför en affär.

? På inhägnade idrottsplatser. Du får inte röka på läktaren, eller vid fotbollsplanen om anläggningen är inhägnad.

? Det ska finnas rökfria rum på hotell.

? I lokaler avsedda för gemensamt bruk i bostäder eller inrättningar med särskild vård eller service.

? Kommuner kan sedan tidigare införa lokala rökförbud, med hänvisning till ordningsstadgan. Flera kommuner har exempelvis infört rökförbud på allmänna badstränder.

I grunden är det jättebra självklart. Det är ju vettiga platser att ha förbud på... men... som vanligt tycker jag det är stora hål i reglerna..

Man får inte röka på uteserveringar, ok... men får man då stå och hänga på staketet till uteserveringen medan man röker så man fortfarande pratar med sitt sällskap????? eller måste man stå ett visst antal meter ifrån? Jag har nämligen inte hittat någon fakta på detta... finns det ingen regel om det så gör ju förbudet ingen skillnad eftersom det är lagligt att röka där.

Samma sak gäller detta med skolgårdar och lekplatser tex... hur långt ifrån är isf okej? Kan man då stå vid staketet och puffa rök i barnens ansikte?

Vid entréer... ja... det är ju också ganska tolkningsbart. Räknas det som att röka utanför entrén när man promenerar förbi den? När räknas det som jag står vid en entré? En meter från dörren eller en kilometer från dörren?

Får man fimpa utanför i en askkopp om den står vid dörren?

Som ni ser så finns det lite oklarheter i det hela... men inte bara det... restaurangpersonalen får ju tydligen inte ?schasa? iväg folk som röker på uteserveringen... men samtidigt är det restaurangpersonalens ansvar att ingen röker där... samma sak med entréer till affärer... personalen får inget annat än att säga att man inte får röka där men man kan inte schasa iväg rökaren... vilket då leder till att affärsägaren kan åka på böter då han inte följer sitt ansvar att inte ha rökare i entrén.

Varför inför sverige lagar som är så otydliga och sedan också svåra att kunna upprätthålla. Senast var det förbudet mot att greja med mobilen när man kör vilket man ändå ser folk gör hela tiden, och sen samtyckeslagen som i slutändan verkar handla om att det krävs ett ja istället för ett nej... fast det är fortfarande lika svårt att bevisa att en våldtäkt har skett... man har ju liksom inte skrivit ett kontrakt som granskats av en jurist etc... det kommer fortfarande vara ord mot ord där...

Så, vad tycker ni generellt om det nya rökförbudet? Är det för otydligt? Är det onödigt? Är det rent av tramsigt? Är det det bästa som hänt? Kommer det bli skillnad? Kommer det ens följas? Påverkas ni av förbudet? Låt oss höra alla era tankar och åsikter oavsett om ni är för eller emot eller om ni är kluvna. Om ni är rökare, kommer rökförbudet få er att sluta som en del säger? Här finns inga rätt eller fel åsikter!! Bara kör!

• Svar på tråden Det nya rökförbudet
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Eva) skrev 2019-07-03 12:59:31 följande:
    En rökare betalar endast en bråkdel genom skatt än vad vården kostar för en som tex drabbats av lungcancer eller får hjärtinfarkter.

Cancervården är svindyr rent ut sagt och det är verkligen en förmån för oss skattebetalare att vi har den gratis. Eftervården är även den inräknad och den kan vara lång, rent av livslång beroende på hur sjuk man blev i sin diagnos.
    Kan du länka till några fakta ang. det?
    Har också sett siffror på vad en rökare kostar/drar in till samhället....
    Har för mej att skatterna denne betalade låg på drygt en miljon. Kostnaden för en lungcancer kunde i värsta fall hamna på ca 250 000kr. Och då är det bara en lite del som drabbas av lungcancer....
  • Anonym (Bra)
    Anonym (Nja) skrev 2019-07-03 13:05:51 följande:

Har för mej att skatterna denne betalade låg på drygt en miljon. Kostnaden för en lungcancer kunde i värsta fall hamna på ca 250 000kr. Och då är det bara en lite del som drabbas av lungcancer....

En enkel sökning ger:

Tobaksskatten drog in 12,4 miljarder år 2018.

Direkt sjukvård kopplad till rökning - t.ex. lungcancer eller KOL hos rökare kostar ca 10 miljarder årligen. Då är bara det med som man är säker på kan kopplas till rökningen. Denna siffra är alltså troligen underskattad.

Utöver detta tillkommer samhällskostnaden i form av produktionsbortfall om ca 20 miljarder och därmed också förlorade skatteintäkter om X antal miljarder. Har inte sett exakta siffror på det skattebortfallet. Även samhällskostnader för så kallad informell vård, dvs någon anhörig som vårdar, ligger på ca 2 miljarder.

Så i bästa fall är tobaksskatten och minskade skatteintäkter plus direkta kostnader för staten ett nollsummespel, men redan här har vi högst troligt ett minus för staten. Sedan tillkommer alla samhällskostnader i övrigt.
  • sextiotalist
    Anonym (Bra) skrev 2019-07-03 15:27:16 följande:

En enkel sökning ger:

Direkt sjukvård kopplad till rökning - t.ex. lungcancer eller KOL hos rökare kostar ca 10 miljarder årligen. Då är bara det med som man är säker på kan kopplas till rökningen. Denna siffra är alltså troligen underskattad.

Utöver detta tillkommer samhällskostnaden i form av produktionsbortfall om ca 20 miljarder och därmed också förlorade skatteintäkter om X antal miljarder. Har inte sett exakta siffror på det skattebortfallet. Även samhällskostnader för så kallad informell vård, dvs någon anhörig som vårdar, ligger på ca 2 miljarder.

Så i bästa fall är tobaksskatten och minskade skatteintäkter plus direkta kostnader för staten ett nollsummespel, men redan här har vi högst troligt ett minus för staten. Sedan tillkommer alla samhällskostnader i övrigt.

Det där med lungcancer, den typ av lungcancer som förknippas med rökning har ju inte minskat så mycket . Men det är flera som fått den typen av cancer utan att rökt eller utsatts för passiv rökning. Det intressanta är om denna typ av cancer delvis maskerat av rökning så är det än viktigare att komma fram till varför även icke-rökare får denna cancer.

Jag förringar inte riskerna, testar min lungkapacitet varje år.

Men är, trots att jag snart är 60, ytterst sällan sjuk och springer milen på dryga timmen (finns att hitta på resultatlistor)
  • Anonym (Cigg)
    sextiotalist skrev 2019-07-03 16:19:04 följande:

Det där med lungcancer, den typ av lungcancer som förknippas med rökning har ju inte minskat så mycket . Men det är flera som fått den typen av cancer utan att rökt eller utsatts för passiv rökning. Det intressanta är om denna typ av cancer delvis maskerat av rökning så är det än viktigare att komma fram till varför även icke-rökare får denna cancer.

Jag förringar inte riskerna, testar min lungkapacitet varje år.

Men är, trots att jag snart är 60, ytterst sällan sjuk och springer milen på dryga timmen (finns att hitta på resultatlistor)

Doktorn sa när vi fick beskedet om vår mammas lungcancer att 80%av lungcancer är direkt kopplad till egen rökning, 10% kan vara det men behöver inte vara det och 10% är kopplat till annat än rökning.

Beroende på vilken cancerform som finns i lungan så utvecklas tumörerna olika fort och att du orkar springa milen och har bra lungkapacitet betyder inte på något sätt att du är skyddad nu eller i framtiden.

Störst chans att klara sig har de som av andra medicinska skäl kontrolleras och cancern upptäcks då tumör är så små att de inte påverkar varken mil eller lungkapacitet. På två år kan en oupptäckt lungcancer bilda tumörer som tar upp en halv lunga.

Forkning på cancer för de som inte röker är bra, men ännu bättre är forskning på hur barn som lever med rökande föräldrar påverkas i form av astma, allergier. Det tar ca 45 minuter att vädra ut röken ur lungorna, den röken ger föräldrar som röker sina barn. Efter 15 rökfria år är risken för en tidigare rökare lika stor eller liten som för en ickerökare, barnens astma och allergier hänger tyvärr med ändå.
  • Kverulant67
    Anonym (Bra) skrev 2019-07-03 15:27:16 följande:
    En enkel sökning ger:

Kan du hänvisa fakta från siffrorna på 20 miljarder i produktionsbortfall samt förlorade skatter?
  • Anonym (Bra)
    Kverulant67 skrev 2019-07-03 20:18:56 följande:

Kan du hänvisa fakta från siffrorna på 20 miljarder i produktionsbortfall samt förlorade skatter?

Sök. Tog mig 15 sekunder att hitta en trovärdig källa.
  • Anonym (fd rökare)
    sextiotalist skrev 2019-07-02 10:22:02 följande:

För att jag tycker det är förbaskat gott och ja, jag tycker det luktar gott också, som barn ställde jag mig bredvid folk som rökte för att det luktade så gott. Jag tyckte mina föräldrar kunde röka de också, men det gjorde de inte.

Jag har ofta tyckt att du verkar vara en förnuftig människa, men nu tycker jag mest det är sorgligt att du inte förstår hur patetisk du låter.
  • Anonym (ÄNTLIGEN!!!)
    Anonym (Eva) skrev 2019-07-03 12:19:29 följande:

Huset jag bor i har en verksamhet på bottenvåningen som gör att det blir väldigt allmänna utrymmen vid porten.
    Blev jätteglad när jag såg sammanlagt tre skyltar med "rökfritt" men ledsnade rejält när den stora askkoppen bara var flyttad en meter utanför huset...

Som om att nu är det löst.
    *suck*

Tyckte det skulle bli väldigt trevligt med rökfritt vid ingången, det är verkligen inte trevligt att gå genom dimman varken för mig eller barnen.

Du kan ta och kontakta kommunen och be dem komma och avgöra om det räcker. Tror inte det räcker så tror de får backning på att bara flytta askoppen 1m. 
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Bra) skrev 2019-07-04 07:54:18 följande:
    Sök. Tog mig 15 sekunder att hitta en trovärdig källa.
    Kan du inte skicka den länken då! Alla vet ju inte vad du sökte på...
  • sextiotalist
    Anonym (fd rökare) skrev 2019-07-04 09:02:51 följande:
    Jag har ofta tyckt att du verkar vara en förnuftig människa, men nu tycker jag mest det är sorgligt att du inte förstår hur patetisk du låter.
    Jag svarade på frågan, är det för att jag tycker det är gott (och alltid tyckt att rök luktar gott) som du tycker jag är patetisk?
    Vad skulle jag svara för att inte var patetisk?
  • Anonym (Bra)
    Anonym (Nja) skrev 2019-07-04 10:43:16 följande:

Kan du inte skicka den länken då! Alla vet ju inte vad du sökte på...

Nu tänker jag vara dryg: lär dig söka.
  • Anonym (hatar rökning)

I stort sett all lungcancer beror på rökning sen kan en del få av en del andra orsaker. Men skulle vi få bort tobaken då skulle det göra enormt mycket. Men sen är det inte bara lungcancer som man får av rökning. Kol i någon form är i princip standard vid rökning. Alla rökare får skador på lungor och sämre kapacitet. Sen försämrar det blodsystemet blodpropp och hjärtkärlsjukdom är vanligt bland rökare. Finns inget bra med rökning. Och det tragiska är att det som rökare tror är gott är ett beroende. Dom tycker att det är gott för att dom är beroende. Finns få som tycker första ciggen är god det är när man börjar bli beroende och lungorna börjar bli förstörda som man tycker det. Sen samhället förlorar enorma belopp på rökare. Dels all sjukvård deras last kräver. Men även deras arbetsplatser förlorar på dom eftersom dom ofta inte klarar att jobba lika effektivt är sjuk oftare och tar fler småraster. 

Dessutom har vi problemet med att deras last pajar miljön för fimparna är ett stort problem det är många djur som stryker med på grund av fimpar. Dom är samma problem som plast. Det är dessutom störande med alla fimpar. Sen luktar rökare skit så slippa stanken skulle göra gott.

• sextiotalist
    Anonym (hatar rökning) skrev 2019-07-05 00:58:45 följande:

I stort sett all lungcancer beror på rökning sen kan en del få av en del andra orsaker. Men skulle vi få bort tobaken då skulle det göra enormt mycket. Men sen är det inte bara lungcancer som man får av rökning. Kol i någon form är i princip standard vid rökning. Alla rökare får skador på lungor och sämre kapacitet. Sen försämrar det blodsystemet blodpropp och hjärtkärlsjukdom är vanligt bland rökare. Finns inget bra med rökning. Och det tragiska är att det som rökare tror är gott är ett beroende. Dom tycker att det är gott för att dom är beroende. Finns få som tycker första ciggen är god det är när man börjar bli beroende och lungorna börjar bli förstörda som man tycker det. Sen samhället förlorar enorma belopp på rökare. Dels all sjukvård deras last kräver. Men även deras arbetsplatser förlorar på dom eftersom dom ofta inte klarar att jobba lika effektivt är sjuk oftare och tar fler småraster. 

Dessutom har vi problemet med att deras last pajar miljön för fimparna är ett stort problem det är många djur som stryker med på grund av fimpar. Dom är samma problem som plast. Det är dessutom störande med alla fimpar. Sen luktar rökare skit så slippa stanken skulle göra gott.

Du kan självklart inte svara på om jag tycker det är gott eller inte eller hur?
    Jag tyckte första cigaretten var god. Jag ratar ungefär 90% av alla cigarettmärken då jag tycker de inte är goda.
    Jag kan släcka en cigarett efter första blosset om jag känner att det inte var gott. Beroende av nikotin är jag absolut, men jag har släppt de flesta vanecigaretterna
  • sextiotalist
    Anonym (hatar rökning) skrev 2019-07-05 00:58:45 följande:

Utöver detta så ökar lungcancer hos icke-rökande kvinnor. Det oroar mig. Inte för att jag försvarar rökningen, utan att rökningen har maskerat andra orsaker.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/lungcancer-okar-snabbt-bland-kvinnor-som-aldrig-rokt-1
  • Anonym (ÄNTLIGEN!!!)

Idag skiner solen, det är fredag och jag kommer gå och ta mig en öl på en uteservering och behöver inte oroa mig för att utsättas för cigarettrök!! Helt fantastiskt!!!! 

• Kverulant67
    Anonym (Bra) skrev 2019-07-04 20:54:14 följande:
    Nu tänker jag vara dryg: lär dig söka.
    Det är du som kommer med påståendet, så du får väl bevisa din tes....
  • Giftskåneman
    Anonym (Nja) skrev 2019-07-03 13:05:51 följande:

Vad kostar alla sportskador per år?

Vad kostar det att ha vältränade men dementa intagna på sjukhem i kanske 30 år?

Rökare dör tidigare och använder därmed inte så mycket allmänna medel under så lång tid.
Svar på tråden Det nya rökförbudet