• nkrilda

Vilket parti och varför?

Kan alla här berätta vilket parti ni anser är det bästa och ge en förklaring på varför? Själv har jag aldrig röstat förr (blev dock myndig i år) men slängde bort min röst i EU valet pga känner att inget parti är rätt.

• Svar på tråden Vilket parti och varför?
  • Anonym (SD)
    Anonym (m) skrev 2019-06-26 12:05:37 följande:

Stämmer inte. Hur tror du dagens partier kom in i riksdagen? Naturligtvis har alla dagens partier varit utanför någon gång och sedan har folk röstat in dom. Det är så man blir ett riksdagsparti. Tror du att man en dag sade att "nu tar vi in SD i riksdagen"?

Nej och det har jag inte påstått heller.

Som jag skrev tidigare så kommer aldrig afs komma upp över 4% spärren eftersom det inte finns tillräckligt många människor som delar deras åsikter.

Bättre att lägga sin röst på partierna som redan finns i riksdagen då man kan bidra till att ett parti som redan är stort går om ett annat parti som man inte gillar osv.
  • Anonym (SD)
    Anonym (m) skrev 2019-06-26 12:07:20 följande:

SD hade ju aldrig kommit in i riksdagen om folk hade följt ditt råd.

Du missförstår vad jag skriver eller så har du inte läst mina tidigare kommentarer.
  • Mentat
    Digestive skrev 2019-06-26 11:03:52 följande:
    Kul, M är mitt alternativ. Det känns dock svårt att veta vart man har dem nu för tiden även om det börjar bli klarare och klarare (åt det positiva hållet).

Din utvärdering och metod verkar sund. Nog klokt att se efter vad man inte håller med om och välja det parti som man står närmast den vägen. Det blir lätt ideologiska önskedrömmar annars...
    Ja, jag tycker att partiprogrammen ger en betydligt mer heltäckande bild än t.ex. partiledarutfrågningar som alltför ofta går ut på att reportern försöker "sätta dit" sitt intervjuoffer. Det är ju partiprogrammet som alla medlemmar enas kring och som definierar partiet även om man nu kan hitta någon enskild punkt som man har invändningar emot.

Sedan är det, som sagt, allmänbildande. Man ser tydligt i (F!):s program att de är sexister, något som borde vara lika illa som rasister men de benämns inte som sådana i den offentliga debatten. (v):s passus om att de inte vill överlåta demokratin till någon annan än arbetarklassen ger onekligen en hel del vibbar av öststaternas "folkdemokrati", som de facto var en ren diktatur.
    Lyssnar man på offentlig debatt är det inte helt ovanligt att folk totalt har missat att (m) tydligt säger att "För Nya Moderaterna är det självklart att hälso- och sjukvård ska vara tillgänglig för alla på lika villkor" etc. 

Jo, det är nyttigt att veta vad partierna vill.
  • Anonym (m)
    Anonym (SD) skrev 2019-06-26 12:56:24 följande:
    Nej och det har jag inte påstått heller.

Som jag skrev tidigare så kommer aldrig afs komma upp över 4% spärren eftersom det inte finns tillräckligt många människor som delar deras åsikter.

Bättre att lägga sin röst på partierna som redan finns i riksdagen då man kan bidra till att ett parti som redan är stort går om ett annat parti som man inte gillar osv.
    Du vet inte hur många som kommer att rösta på Afs nästa val. Många trodde inte att SD skulle komma in i riksdagen. Och hade de följt ditt råd, hade de aldrig kommit in heller.

• Anonym (SD)
    Anonym (m) skrev 2019-06-26 13:43:54 följande:

Du vet inte hur många som kommer att rösta på Afs nästa val. Många trodde inte att SD skulle komma in i riksdagen. Och hade de följt ditt råd, hade de aldrig kommit in heller.

Jo jag vet ungefär hur många som kommer rösta på Afs vid nästa val och hur många som kommer rösta på Fi och Piratpartiet dvs ett par promille.
  • Anonym (m)
    Anonym (SD) skrev 2019-06-26 12:57:08 följande:
    Du missförstår vad jag skriver eller så har du inte läst mina tidigare kommentarer.
    Jag missförstår inte. Hade man gjort som du föreslår så hade SD i valet 2010 inte kommit in i riksdagen. De fick 5,7% av rösterna då. Tycker du att folk gjorde fel som röstade på ett parti som inte fanns i riksdagen när de röstade på SD 2010?

Att du inte vill ha in Afs är en sak. Men säg då det istället för att få folk att låta bli att rösta på det som de själva vill. För ditt resonemang håller inte.
  • Anonym (m)
    Anonym (SD) skrev 2019-06-26 13:46:54 följande:
    Jo jag vet ungefär hur många som kommer rösta på Afs vid nästa val och hur många som kommer rösta på Fi och Piratpartiet dvs ett par promille.
    Så, du har en kristallkula? Där ser man...

• Anonym (SD)
    Anonym (m) skrev 2019-06-26 13:48:38 följande:

Jag missförstår inte. Hade man gjort som du föreslår så hade SD i valet 2010 inte kommit in i riksdagen. De fick 5,7% av rösterna då. Tycker du att folk gjorde fel som röstade på ett parti som inte fanns i riksdagen när de röstade på SD 2010?

Att du inte vill ha in Afs är en sak. Men säg då det istället för att få folk att låta bli att rösta på det som de själva vill. För ditt resonemang håller inte.

Folk får rösta hur de vill men jag skrev bara att det är ganska lönlöst. Behöver inte diskutera det mer.
  • Anonym (m)
    Anonym (SD) skrev 2019-06-26 13:54:06 följande:
    Folk får rösta hur de vill men jag skrev bara att det är ganska lönlöst. Behöver inte diskutera det mer.
    Varför svara du inte på min fråga?

Tycker du att folk gjorde fel som röstade på ett parti som inte fanns i riksdagen när de röstade på SD 2010?

• Anonym (SD)
    Anonym (m) skrev 2019-06-26 13:56:21 följande:

Varför svara du inte på min fråga?

Tycker du att folk gjorde fel som röstade på ett parti som inte fanns i riksdagen när de röstade på SD 2010?

Du har för stora drömmar.
  • Anonym (m)
    Anonym (SD) skrev 2019-06-26 13:58:42 följande:
    Du har för stora drömmar.
    Och du bekräftar mina fördomar om SD:are.

• Anonym (SD)
    Anonym (m) skrev 2019-06-26 14:00:06 följande:

Och du bekräftar mina fördomar om SD:are.

Jättebra att dra alla över en kam :)
  • RebeckaZ70

Jag väljer KD, dels av samma anledningar som Digestive beskrev i sitt inlägg, och dels för att det är det parti som är minst hatiskt mot mitt nya hemland.

M är mitt förstahandsalternativ, Får se hur L under Sabuni utveckas. Hoppas jag inte har för stora förhoppningar på henne som partiledare.

I want to step into the water, And get totally wet, I'm a Romeo's daughter I'm in it up to my neck
  • Anonym (AfS-kvinna)
    Anonym (SD) skrev 2019-06-25 22:58:44 följande:

Så många finns det inte heller som delar afs åsikter.

Många, många. Och det är hela tiden fler. Många kommer ifrån SD, såklart. Eftersom att AfS på många plan talar till de värden som fick folk att först börja rösta på SD och som de nu givit upp.

Din reaktion(som jag hela tiden möter från en viss typ av SD:are) är för övrigt talande, du debatterar inte andra partiers, som tar SDs väljare, existens. Du provoceras alltså inte av partier som KD, NMR, Kristna Värdeparitet, MED etc, därför att de är inget hot och de är inte i mångt och mycket vad SD var innan #LexKarlsson och hela dörrmatte-strategin började implementeras. AfS är hotet (vilket är synd, SD utan dörrmattor behövs och kunde vara en bra samarbetspartner). Du anar inte hur många svikna SD-väljare som gått över till AfS jag personligen känner.
  • Anonym (AfS-kvinna)
    Anonym (SD) skrev 2019-06-25 22:56:05 följande:

Hur kom alla partier i riksdagen dit de är nu? Bara för att afs, piratpartiet och alla andra småpartier finns så betyder inte det att de någonsin kommer komma in i riksdagen.

Nu ställde jag ju visserligen frågan till dig och har ännu inte fått något svar....
  • Anonym (AfS-kvinna)
    Anonym (?) skrev 2019-06-25 22:59:55 följande:

Men att SD var litet i början men växt på senare år kan väl bero på att partiet inte ser likadant ut nu som när det startade? En spontan tanke bara.

När SD kom in i riksdagen var de ganska ursprungliga. Jag hade lagt min röst på dem då.
  • Anonym (AfS-kvinna)
    Anonym (SD) skrev 2019-06-26 11:59:37 följande:

Nej. Det enda som lönar sig är att rösta på partier som redan finns i riksdagen. Röstar man exempelvis på SD ja då bidrar man till att SD kanske blir någon promille större än moderaterna osv.

Och vad gör det för skillnad menar du? Kommer sjuklövern att vara mer villiga att samarbeta med SD då? Är de speciellt villiga nu ens när SD lagt sig platt och "värnar liberala värden"(JÅs ord)? Trots att SD nu kör på sjuklövern-politik så vill de inte samarbeta. Därför att SD(trots att de har samma) har "fel värdegrund", är "rasister", är elaka och får inte vara med och leka. Sjuklövern har(på riksdagsplanet) total beröringsskräck.

Och hur tänker du att SD kommit in i riksdagen om alla tänkt att "det är meningslöst att rösta på ett parti utanför riksdagen"? I så fall kan man ju lika gärna säga att det är meningslöst att rösta på SD eftersom att de ändå inte får vara med och leka. Trots en miljon väljare. Men jag tycker inre att det är meningslöst att rösta på SD om man lägger en upplyst(och uppdaterad) röst efter hjärna och hjärta. Däremot är det meningslöst med alla dessa slentrian-SD:are. De som försvarar SD med näbbar och klor och med sjuklövernretorik - dvs genom att på intet vis framhäva sig själva, utan istället lägga allt krut på att svartmåla andra. Som du som på frågan o vad och varför du röstar svarar "SD, ingen förklaring behövs". Men det är väl klart att det behövs en förklaring. För det första delar alla såklart inte din världsbild och för det andra, vill du värva väljare så tala om vad de finner hos SD, vad som är bra, varför du drogs till SD. Sekterism.
  • Anonym (A+)

SD, för det är det enda partiet som verkar har något intresse i att bevara ett land med fungerande rättigheter för män, kvinnor, barn, djur etc istället för att sälja ut oss till EU 

• Digestive
    Anonym (A+) skrev 2019-06-27 00:38:04 följande:

SD, för det är det enda partiet som verkar har något intresse i att bevara ett land med fungerande rättigheter för män, kvinnor, barn, djur etc istället för att sälja ut oss till EU 

Ja, det är väl bara V som också står som en sorts garant för minskat EU-inflytande eller till och med urträde (samt KD i vissa frågor men de utmärker sig inte i saken).

Både Voch SD vill dock ha en stark stat... så toppstyre över folket får vi med dessa alternativ vilket som - varför de är något sämre alternativ om det är hos folket man vill ha merparten makt. Personligen kan det i princip kvitta om det är EU eller staten som toppstyr min vardag... men visst ligger Bryssel längre bort i flera bemärkelser.
Svar på tråden Vilket parti och varför?