• Anonym (Förbannad)

Jag har kommit på kant med mitt bonusbarn

Jag bor i hop med en man sedan några år tillbaka.

Vi har båda barn från tidigare äktenskap.

Allt har fungerat bra, tills nu.

Hans dotter har börjar tonårsrevolverat mot mig.

Idag rök vi ihop över en bagatell.

Jag ville att min sambo skulle prata med henne, men han tyckte att jag skulle göra det. Sagt och gjort, när jag står och pratar med henne ( hon står med ryggen mot mig och brer en smörgås)

När jag ifrågasätter, svarar hon inte mig.

Jag ber henne svara mig, men hon total ignorerar mig...

Jag blir mer och mer arg och går därifrån och säger till min sambo, som säger att han håller med mig. Sen vill han kramas, jag säger lugnt i från att jag är för arg för att kramas just nu. Jag vill att du går och pratar med henne säger jag då med upprörd och irriterad röst.

Vilket slutar i att min sambo blir arg på mig, för han upplever att jag är arg på honom, vilket jag inte är, jag är arg för att han inte försvarade mig om han nu tyckte att jag hade rätt.

Hur ska jag gå vidare?

• Svar på tråden Jag har kommit på kant med mitt bonusbarn
  • Anonym (Förbannad)
    Anonym (Flytta) skrev 2019-06-23 20:52:03 följande:

Här kommer den andra sidan: Jag växte upp med en bonusmamma som blev ihop med min pappa när jag var 14 och min syster 12, först särbo och sen flyttade dom ihop. Denna bonusmamma tjafsade mycket med mig och min syrra (om helt irrelevanta småsaker, t.ex. "du lämnade EN kopp på diskbänken igår morse innan du åkte till skolan, det är INTE okej!" och liknande, kan tillägga att både jag och min syster tog sjukt mycket ansvar hemma redan innan hon flyttade in och fortsatte med det tills vi flyttade hemifrån pga vår pappa var en vuxenbäbis) där kan vi snacka om att inte(!) välja sina strider. Det var ofta bråk mellan oss barn och henne och en dag sa hon till min pappa "du får välja, jag eller barnen, annars flyttar jag ut!". Såhär i efterhand kan jag tycka det är helt sjukt att som vuxen människa be en pappa välja på det sättet. Som tur är valde pappa oss med motiveringen "det är mina barn". Hon flyttade ut. Dom gjorde slut. Pappa var ledsen ett tag men sen blev det bättre. Jag tror att min relation med min pappa hade sett mycket annorlunda ut, till det sämre, ifall hon bott kvar längre eller ifall dom fortfarande var tillsammans. 

Så om du känner som du känner: flytta! Det kanske är bäst för alla. Prova vara särbo ett tag. 

Jag upplever att jag alltid försökt vara sjyst mot hans barn. Och inte sagt nått om det har varit nått. Det är väl nu när jag märker att det har blivit småsaker som bonusdottern stör sig på. De har tydligen ?regler? som jag inte känner till.

Jag får inte ta vilken handduk jag vill tydligen, för den hade dottern köpt ( vilket jag inte visste) så den tog hon tillbaka EFTER att jag använt den och torkat mig både bak och fram med den, hon tvättade den inte mellan utan nu hänger den där.

Min sambo undrade en dag när han la in tvätten vems skärpet var som låg på byrån. Ett brunt tunt flätat skärp. Jag stod i badrummet och hörde honom fråga dottern om det var hennes skärp. Nä, sa hon men jag kan ta det?!

Då gick jag ju ut och sa, att det är ju mitt skärp.

Hon tror Lixom att bara för att hon ber pappan köpa vissa saker, så har hon ensamrätt på det. Och det kan vara skitsaker. Vilket gör att jag börjat känna mig som en gäst i mitt eget hem.

Och han curlar henne....
  • Anonym (Stina)
    Anonym (Förbannad) skrev 2019-06-24 06:29:32 följande:

Jag upplever att jag alltid försökt vara sjyst mot hans barn. Och inte sagt nått om det har varit nått. Det är väl nu när jag märker att det har blivit småsaker som bonusdottern stör sig på. De har tydligen ?regler? som jag inte känner till.

Jag får inte ta vilken handduk jag vill tydligen, för den hade dottern köpt ( vilket jag inte visste) så den tog hon tillbaka EFTER att jag använt den och torkat mig både bak och fram med den, hon tvättade den inte mellan utan nu hänger den där.

Min sambo undrade en dag när han la in tvätten vems skärpet var som låg på byrån. Ett brunt tunt flätat skärp. Jag stod i badrummet och hörde honom fråga dottern om det var hennes skärp. Nä, sa hon men jag kan ta det?!

Hon tror Lixom att bara för att hon ber pappan köpa vissa saker, så har hon ensamrätt på det. Och det kan vara skitsaker. Vilket gör att jag börjat känna mig som en gäst i mitt eget hem.

Och han curlar henne....

En sak är att du blir irriterad när hon tar dina saker, det kan nog alla förstå. Men du verkar fastna i den irritationen? Det är som att sådana situationer aldrig mer får uppstå - men det kommer de göra. Så du använde en handduk som hon hade köpt till sig. Så hon använde ett skärp som var ditt. Det är ju inte så farligt? Du skriver att ni bott ihop i flera år och att det funkat bra. Låt då inte några småsaker komma emellan er. Vad hände med den bra känslan du hade för hans barn? Hur vill du att han ska känna för dina barn när de blir ego tonåringar? Ta tag i situationen, fortsätt säga till om hon tar dina saker men gör det på ett vuxet och vänligt sätt - ta det inte som en privat kränkning.
  • Anonym (svårt)

Och han curlar henne....
    Det är jäkligt svårt att växa upp och mogna om man ha omogna vuxna omkring sig. Du kanske skulle prova att vara den vuxna i er relation, så att flickan har något slags modell över hur man beter sig som vuxen? I nuläget beter du dig ju lika omoget som en trulig tonåring, samtidigt som du inte accepterar beteendet från henne som faktiskt är en tonåring.

Hoppas du hinner mogna lite mer innan dina egna barn blir tonåringar i alla fall, så du inte hotar med att flytta ifrån dem med så fort det skaver en aning.
  • Pope Joan II

Och han curlar henne....
    Men hur kan det irritera dig att hon torkar sig med sin handduk som du ovetande om att den var hennes redan använt? Om det inte stör henne att torka sig med en handduk som vidrört dig både bak och fram så verkar det ju väldigt onödigt av dig att uppleva det som ett problem? Om hon använt din handduk hade irritationen varit av relevans. 

Om du inte visste att det där var hennes handduk kunde du väl bara sagt det och bett om ursäkt för att du ovetandes om det använt den?

Det andra exemplet förstår jag inte heller att det kan vara så irriterande. Du gick ju ut och berättade att det var ditt skärp? Fick du inte tillbaka det? Eller är det hon sade som upprör dig? Att hon kunde ta det? Och om du inte råkat höra det så hade ditt skärp varit förlorat för tid och evighet? 

Jag tycker att det verkar som om du regredierat så att du inte längre kan hantera dina frustrationer på ett vuxet sätt. Att du vill bli "försvarad" av din sambo låter också som en sådan sak. Du är ju inte under någon attack precis. Du bor ihop med en tonåring och i tonåren behöver de unga bli påminda om sådant de redan lärt sig eftersom de är benägna att bli ganska självcentrerade under perioder. 

Att hon inte svararde dig betyder som du förstår inte att hon inte hörde vad du sade. Du kunde ju ha uppmärksammat henne på det.

"Jag tycker förstås att det är mycket trevligare när du svarar mig när jag pratar med dig. Men jag ser att du gör en poäng av att låta bli. Det betyder ju egentligen bara att jag kan prata i lugn och ro och så kan du fundera på det jag sagt i lugn och ro efter att jag pratat klart, och kanske är det det bästa just nu så vi inte råkar säga barnsliga elaka saker till varandra av ren frustration. Ju mer jag tänker på det, desto mer tycker jag att det är en bra poäng! Kanske använder den själv en annan gång. Jag har ju också varit tonåring och känner vid sådana här tillfällen att jag utan vidare både kan relatera till och, om jag inte passar mig, återfalla i samma beteende nu som då."

Man kan skämta lite, ingen tappar ansiktet av att allt inte blir så blodigt allvarligt. Särskilt inte som det, efter vad du skrev, mest handlar om småsaker och bagateller. 
  • sextiotalist
    Anonym (Förbannad) skrev 2019-06-23 15:57:17 följande:

Jag bor i hop med en man sedan några år tillbaka.

Vi har båda barn från tidigare äktenskap.

Allt har fungerat bra, tills nu.

Hans dotter har börjar tonårsrevolverat mot mig.

Idag rök vi ihop över en bagatell.

Jag ville att min sambo skulle prata med henne, men han tyckte att jag skulle göra det. Sagt och gjort, när jag står och pratar med henne ( hon står med ryggen mot mig och brer en smörgås)

När jag ifrågasätter, svarar hon inte mig.

Jag ber henne svara mig, men hon total ignorerar mig...

Jag blir mer och mer arg och går därifrån och säger till min sambo, som säger att han håller med mig. Sen vill han kramas, jag säger lugnt i från att jag är för arg för att kramas just nu. Jag vill att du går och pratar med henne säger jag då med upprörd och irriterad röst.

Vilket slutar i att min sambo blir arg på mig, för han upplever att jag är arg på honom, vilket jag inte är, jag är arg för att han inte försvarade mig om han nu tyckte att jag hade rätt.

Hur ska jag gå vidare?

Tonåringar kan vara riktigt jäkliga, pestiga, hopplösa och alldeles underbara.
    Andas djupt nu, släpp konflikten, det är en "strid" du inte kommer att vinna (och inte heller om det varit ditt eget barn heller).

Det man kan göra i sådan här situation är att fundera på att konflikten eller "att få rätt" är värd denna energi, eller om det bara är att rycka på axlarna och gå därifrån.
    Anonym (Flytta) skrev 2019-06-23 20:52:03 följande:

Här kommer den andra sidan: Jag växte upp med en bonusmamma som blev ihop med min pappa när jag var 14 och min syster 12, först särbo och sen flyttade dom ihop. Denna bonusmamma tjafsade mycket med mig och min syrra (om helt irrelevanta småsaker, t.ex. "du lämnade EN kopp på diskbänken igår morse innan du åkte till skolan, det är INTE okej!" och liknande, kan tillägga att både jag och min syster tog sjukt mycket ansvar hemma redan innan hon flyttade in och fortsatte med det tills vi flyttade hemifrån pga vår pappa var en vuxenbäbis) där kan vi snacka om att inte(!) välja sina strider. Det var ofta bråk mellan oss barn och henne och en dag sa hon till min pappa "du får välja, jag eller barnen, annars flyttar jag ut!". Såhär i efterhand kan jag tycka det är helt sjukt att som vuxen människa be en pappa välja på det sättet. Som tur är valde pappa oss med motiveringen "det är mina barn". Hon flyttade ut. Dom gjorde slut. Pappa var ledsen ett tag men sen blev det bättre. Jag tror att min relation med min pappa hade sett mycket annorlunda ut, till det sämre, ifall hon bott kvar längre eller ifall dom fortfarande var tillsammans. 

Så om du känner som du känner: flytta! Det kanske är bäst för alla. Prova vara särbo ett tag. 

Det finns mammor som är likadana. Så det är mer en personlighet än att hon var din pappas sambo.

• IceKitten

Och han curlar henne....

Hon är en tonåring... Jag snodde mammas kläder hela tiden i den åldern, samtidigt som det var otroligt noga med att ingen rörde mina saker. Logiskt? Nej... Men typiskt tonåren.

Dina barn kommer göra exakt samma sak, bara att inse och sedan lugnt förklara för tjejen att "här delar vi på saker" eller "här tar vi inte andras saker", vilket alternativ ni nu väljer.
  • Anonym (Fig)
    IceKitten skrev 2019-06-24 08:21:24 följande:

Hon är en tonåring... Jag snodde mammas kläder hela tiden i den åldern, samtidigt som det var otroligt noga med att ingen rörde mina saker. Logiskt? Nej... Men typiskt tonåren.

Dina barn kommer göra exakt samma sak, bara att inse och sedan lugnt förklara för tjejen att "här delar vi på saker" eller "här tar vi inte andras saker", vilket alternativ ni nu väljer.

Till alla som säger att dina egna barn kommer göra likadant: den dagen dina barn blir tonåringar har du haft tolv år med dina barn, känner dom från grunden, varit med från början, du har uppfostrat dom, ni har en helt annan kontakt och dynamik än du har med någon annans barn. Att tampas med någon annans tonåring kan aldrig bli samma sak och det är lämpligt att föräldern inte bara lämnar dig och hans tonåring att lösa alla problem själva.

Dina egna barn kommer att bli tonåringar och säkert bli pest och pina emellanåt men det är ändå en helt annan sak när det är dina egna barn, och har man själv små barn så är man inte mentalt en tonårsförälder på många år.

En del föräldrar drar sig för att ta konflikter med sina barn, vill gärna framstå som den snälla och bakåtlutade föräldern men tycker det är skönt när hans sambo går in och uppfostrar. Är den här pappan sådan? För en sån sak kan verkligen skapa irritation.
  • sextiotalist
    Anonym (Fig) skrev 2019-06-24 10:56:04 följande:
    Till alla som säger att dina egna barn kommer göra likadant: den dagen dina barn blir tonåringar har du haft tolv år med dina barn, känner dom från grunden, varit med från början, du har uppfostrat dom, ni har en helt annan kontakt och dynamik än du har med någon annans barn. Att tampas med någon annans tonåring kan aldrig bli samma sak och det är lämpligt att föräldern inte bara lämnar dig och hans tonåring att lösa alla problem själva.

Dina egna barn kommer att bli tonåringar och säkert bli pest och pina emellanåt men det är ändå en helt annan sak när det är dina egna barn, och har man själv små barn så är man inte mentalt en tonårsförälder på många år.

En del föräldrar drar sig för att ta konflikter med sina barn, vill gärna framstå som den snälla och bakåtlutade föräldern men tycker det är skönt när hans sambo går in och uppfostrar. Är den här pappan sådan? För en sån sak kan verkligen skapa irritation.
    Självklart, det var en jätteskillnad att hantera sonen än sambons äldre tonåringar (jag har gått igenom tre tonåringsfaser, två med sambons barn och en med vår gemensamma). Mitt råd är fortfarande detsamma, viss strider släpper man, andra kan man rida igenom.
    Jag skulle nog säga att sonens tonårstid var betydligt mer utmanande en den man upplevde med sambons tonåringar, kanske just för att jag inte behövde ta samma strider som jag behövde med sonen.
    Och självklart, som förälder växer man med barnens olika skeden, men likväl så är just tonårstiden den tid som man ofta har svårast att växa med. Mycket för att det händer så väldigt mycket och i en rasande takt (tonåringarna hänger ju inte heller med i sina egna svängar)
  • Anonym (Fig)
    sextiotalist skrev 2019-06-24 11:27:17 följande:

Självklart, det var en jätteskillnad att hantera sonen än sambons äldre tonåringar (jag har gått igenom tre tonåringsfaser, två med sambons barn och en med vår gemensamma). Mitt råd är fortfarande detsamma, viss strider släpper man, andra kan man rida igenom.

Jag skulle nog säga att sonens tonårstid var betydligt mer utmanande en den man upplevde med sambons tonåringar, kanske just för att jag inte behövde ta samma strider som jag behövde med sonen.

Och självklart, som förälder växer man med barnens olika skeden, men likväl så är just tonårstiden den tid som man ofta har svårast att växa med. Mycket för att det händer så väldigt mycket och i en rasande takt (tonåringarna hänger ju inte heller med i sina egna svängar)

Goda råd om tonåringar skadar väl inte, inte dina råd, inte heller den jag citerade, men jag tror att många missar att det känns jättekonstigt för någon som faktiskt inte är tonårsförälder och en del inlägg har varit lite väl hårda, särskilt de som säger att man är den vuxna. Det blir man inte klokare av att höra. Den dag man har sin egen tonåring då tror jag säkert att man får kämpa mycket men då har man ändå varit där från början och lärt känna sitt barn under alla år.

Jag har också en man som har en tonåring. Jag har känt mig väldigt främmande för hens nycker. Men när jag idag träffar yngre tonåringar ute på stan är jag mindre rädd än mina vänner som inte bor ihop med en tonåring att säga ifrån om det behövs, och mina vänner är ju också vuxna, så den där om att "vara den vuxna" är bara nedsättande att säga och hjälper varken ts eller tonåringen. Har man inga egna tonåringar har man helt enkelt inte samma känsla för vad som krävs. Bra med råd till den oerfarna men också vad hennes sambo borde tänka på för han har det slutgiltiga ansvaret att det ska fungera i deras hem.
  • Anonym (Aldrig mer..)

Att bo med andras ouppfostrade tonåringar är helvetet på jorden..

• sextiotalist
    Anonym (Fig) skrev 2019-06-24 12:10:16 följande:
    Goda råd om tonåringar skadar väl inte, inte dina råd, inte heller den jag citerade, men jag tror att många missar att det känns jättekonstigt för någon som faktiskt inte är tonårsförälder och en del inlägg har varit lite väl hårda, särskilt de som säger att man är den vuxna. Det blir man inte klokare av att höra. Den dag man har sin egen tonåring då tror jag säkert att man får kämpa mycket men då har man ändå varit där från början och lärt känna sitt barn under alla år.

Jag har också en man som har en tonåring. Jag har känt mig väldigt främmande för hens nycker. Men när jag idag träffar yngre tonåringar ute på stan är jag mindre rädd än mina vänner som inte bor ihop med en tonåring att säga ifrån om det behövs, och mina vänner är ju också vuxna, så den där om att "vara den vuxna" är bara nedsättande att säga och hjälper varken ts eller tonåringen. Har man inga egna tonåringar har man helt enkelt inte samma känsla för vad som krävs. Bra med råd till den oerfarna men också vad hennes sambo borde tänka på för han har det slutgiltiga ansvaret att det ska fungera i deras hem.
    Instämmer, det är tufft att vara tonårsförälder, tonåringar är, som jag skrev innan, hopplösa, egotrippade, till salu billigt och alldeles underbara.

• Anonym (öh)
    Anonym (Fig) skrev 2019-06-24 12:10:16 följande:

Det är väldigt många småbarnsmammor som kommer med liknande kommentarer. Styvmödrar som har två- och treåringar som "minsann är väluppfostrade!" och hjälper till. De stoppar villigt i disk- och tvättmaskin och röjer själva upp klotsarna från golvet vilket kvinnorna, mammorna, till dessa småbarn gärna berättar för tonårsföräldrar helt utan att över huvud taget begripa eller ens reflektera över att deras egna småbarn inte kommer att vara lika jävla hjälpsamma när de är 12, 13, 14, 15, 16 år (eller ens när de är 6 år). Men då är det ingen rättrådig Kulla-Gulla-typ likt dig som rycker ut och pratar om att det är nedsättande av styvmödrarna att uttala sig om att biomammorna "minsann AAAAALDRIG har några REEEEGLER!!" och att alla styvbarn är så jävla cuuuuurlade, bortskämda och ouppfostrade. 
  • Anonym (happ)
    Som vanligt är egentligen inte problemet bonusbarnet utan en mesig man som inte klarar av sin förlädraroll
  • Anonym (Fig)
    Anonym (öh) skrev 2019-06-24 13:42:32 följande:

Det är väldigt många småbarnsmammor som kommer med liknande kommentarer. Styvmödrar som har två- och treåringar som "minsann är väluppfostrade!" och hjälper till. De stoppar villigt i disk- och tvättmaskin och röjer själva upp klotsarna från golvet vilket kvinnorna, mammorna, till dessa småbarn gärna berättar för tonårsföräldrar helt utan att över huvud taget begripa eller ens reflektera över att deras egna småbarn inte kommer att vara lika jävla hjälpsamma när de är 12, 13, 14, 15, 16 år (eller ens när de är 6 år). Men då är det ingen rättrådig Kulla-Gulla-typ likt dig som rycker ut och pratar om att det är nedsättande av styvmödrarna att uttala sig om att biomammorna "minsann AAAAALDRIG har några REEEEGLER!!" och att alla styvbarn är så jävla cuuuuurlade, bortskämda och ouppfostrade. 

Öh på dig själv. Jag tycker knappast att jag är nån kulla-gulla, jag kämpar ganska mycket med mina egna barn, men skillnaden är att jag känner mig bekväm med att säga till mina egna ungar. Hans barn däremot möts jag ofta av en tystnad jag har svårt att hantera. Kanske för att vi inte har föräldra-barn-relation, kanske för att jag känner mig osäker inför min mans äldre barn, kanske för att jag själv inte ännu ÄR tonårsförälder. Mina egna barn kommer säkert att bli en handfull att hantera när de blir tonåringar men då kommer jag att ha haft några år på mig att växa in i den rollen.

Känner du att du vill stå upp för bio-mammor så är det upp till dig men jag vet inte vad det har med den här tråden att göra, hon har vad jag vet inte nämnts här. Däremot undrar jag hur pappan gör för det är han som har det största ansvaret för att det ska fungera mellan hans barn och hans partner, han kan inte bara hoppas på att de löser det själva.
  • Anonym (Fig)
    sextiotalist skrev 2019-06-24 13:21:13 följande:

Instämmer, det är tufft att vara tonårsförälder, tonåringar är, som jag skrev innan, hopplösa, egotrippade, till salu billigt och alldeles underbara.

Till salu billigt, haha. Det där med underbar, det upplever inte jag att hans tonåring är men det utgår jag ifrån att hens egna föräldrar tycker hen är emellanåt.
  • Anonym (Flytta)
    sextiotalist skrev 2019-06-24 08:20:19 följande:
    Det finns mammor som är likadana. Så det är mer en personlighet än att hon var din pappas sambo.
    Kan stämma. Skillnaden är att det var en vuxen människa som min förälder valt att vara tillsammans med, en främmande människa som plötsligt ska vara en del av familjen, inte min "mamma". För mig som skilsmässobarn är det en enorm skillnad. Min mamma har inte heller varit perfekt och haft sin personlighet och sina egenheter, men det är en enorm skillnad på "mamma" och "pappas sambo" ur ett barns perspektiv. Jag personligen hade, antagligen, helt olika toleransnivåer för de olika två. Och detsamma gällde henne.
  • Anonym (Peter)

Bad du om ursäkt för att du tagit hennes handduk TS?

• sextiotalist
    Anonym (Flytta) skrev 2019-06-24 20:26:24 följande:

Kan stämma. Skillnaden är att det var en vuxen människa som min förälder valt att vara tillsammans med, en främmande människa som plötsligt ska vara en del av familjen, inte min "mamma". För mig som skilsmässobarn är det en enorm skillnad. Min mamma har inte heller varit perfekt och haft sin personlighet och sina egenheter, men det är en enorm skillnad på "mamma" och "pappas sambo" ur ett barns perspektiv. Jag personligen hade, antagligen, helt olika toleransnivåer för de olika två. Och detsamma gällde henne.

Exakt, det är många barn som inte vill att förälderns nya ska anta en föräldraroll
  • Anonym (...)
    Anonym (Förbannad) skrev 2019-06-23 18:44:12 följande:

Jag kommer inte ta några mer ?saker? med henne.

Och är det så att hon fortfarande är respektlös, trots att hon är tonåring, så får man inte bete sig hur som helst.

Då kommer jag att flytta, för jag orkar inte med en toffel till sambo som inte kan ? hjälpa ? mig. Då lever jag hellre själv.

Jag har haft tillräckligt med skit !

Tycker att du låter väldigt omogen. Du låter som en tonåring själv. Att stå och gapa mot tjejen för att hon har använt din pryl och sedan, när hon demonstrerar sitt missnöje med att bli tillsagd, stå och tjoa på henne att hon ska svara dig, se på dig etc... kalla in hjälp av mannen för en sådan liten skitsak... så oerhört onödigt. Min tonåring blir alltid sur när hon får en tillsägelse. Att kräva att hon ska svara och bekräfta att hon förstått tillsägelsen, är att pusha henne lite väl mycket. Tillsägelser upplevs ju som förminskande och till och med kränkande av tonåringar, de tycker att det är pinsamt. Du gjorde det hela dessutom till en maktkamp om mannens lojalitet och kärlek. Varför? Troligen har du redan en svartsjuka mot din bonusdotter och tycker att mannen oftast väljer sin dotters parti?

I framtiden, om du säger ifrån om något, nöj dig med det. Gå därifrån sedan och låt det vara.
Svar på tråden Jag har kommit på kant med mitt bonusbarn