• Zwilma

Ni med erfarenhet av missbrukare

Jag vill helst bara ha svar ifrån dom som har erfarenheter av missbruk.

Varför ringer missbrukare gång på gång till en och när man svarar så lägger dom på luren. Om dom säger någonting så anklagar dom en för en massa saker. Man bestämmer över dem, man tror att man äger dem.

• Svar på tråden Ni med erfarenhet av missbrukare
  • Anonym (suzy)

Generellt ska du inte ta det personligt vad en missbrukare säger eller gör. Ofta är det drogen som talar. Därför ska du ju ändå inte finna dig i vad som helst. 

Vilken relation har du till "din" missbrukare?
    Förälder, syskon, kompis?

• Erkens mamma

För att hjärnan inte funkar som den ska när de är höga.

Har inget med dig att göra. Ologiskt och irrationellt beteende är regel snarare än undantag.

• Anonym (Hmmm)

Du skriver "dom" hela tiden, har du flera missbrukare i din närhet som agerar på samma sätt genom att ringa och lägga på luren?

Just den saken är inget som är typiskt för missbrukare.

Mitt ex är alkoholist och en av mina bästa vänner. Jag brukar försöka peppa honom att dra ner på alkoholen och försöker hitta på andra saker att göra än att sitta på krogen 7 dar i veckan, men det går dessvärre inte.

Det jag inte gör är att komma med pekpinnar och dömma honom, då skulle han troligen också säga saker som "du bestämmer inte över mig" m.m. Är det så du beter dig? Anklagelser? Vad gäller det för missbruk?

• Anonym (suzy)
    Anonym (Hmmm) skrev 2019-06-09 08:54:05 följande:

Du skriver "dom" hela tiden, har du flera missbrukare i din närhet som agerar på samma sätt genom att ringa och lägga på luren?

Just den saken är inget som är typiskt för missbrukare.

Mitt ex är alkoholist och en av mina bästa vänner. Jag brukar försöka peppa honom att dra ner på alkoholen och försöker hitta på andra saker att göra än att sitta på krogen 7 dar i veckan, men det går dessvärre inte.

Det jag inte gör är att komma med pekpinnar och dömma honom, då skulle han troligen också säga saker som "du bestämmer inte över mig" m.m. Är det så du beter dig? Anklagelser? Vad gäller det för missbruk?

Om du peppar ... kommer du inte med pekpinnar då? 
  • Anonym (Hmmm)
    Anonym (suzy) skrev 2019-06-09 09:02:59 följande:

Om du peppar ... kommer du inte med pekpinnar då? 

Nej, det beror på vad man säger och hur. Jag brukar säga att jag vet att han inte vill sluta helt med alkohol men försöker dra med honom hem genom att locka med att vi ska laga mat tillsammans, se nån film eller liknande. På så sätt blir det färre öl när han umgås med mig. Han dricker 6-10 stora öl per dag! Aldrig hemma utan alltid på krogen. Det är tragiskt. Minskar han på ölen vill jag ha honom igen, men inte nu.
  • klyban
    Erkens mamma skrev 2019-06-09 08:46:50 följande:
    För att hjärnan inte funkar som den ska när de är höga.
    Har inget med dig att göra. Ologiskt och irrationellt beteende är regel snarare än undantag.

Det stämmer in på en mindre del som konsumerar droger.
    Resterande är helt vanliga människor som tar droger, och de beter sig inte så överhuvudtaget.

hur många meter var det?
  • smulpaj01
    klyban skrev 2019-06-09 10:14:51 följande:

Det stämmer in på en mindre del som konsumerar droger.

Resterande är helt vanliga människor som tar droger, och de beter sig inte så överhuvudtaget.

Jag tror det stämmer in på en hel del som missbrukar droger men inte på de som brukar droger vid festliga tillfällen utan att ha ett beroende.
  • klyban
    smulpaj01 skrev 2019-06-09 10:19:20 följande:
    Jag tror det stämmer in på en hel del som missbrukar droger men inte på de som brukar droger vid festliga tillfällen utan att ha ett beroende.

Jo, det är dom som har en problematisk konsumtion som beter sig så här, dock är dom ofta få av alla som konsumerar.

Nivåerna på siffrorna inom var drog varierar, på cannabis är den ~4%(Källa:NIDA) som säger vem som har en problematisk konsumtion.
    Och i denna ingår bara de som har problem i sin konsumtion, resterande ~96% delar inte dessa problem vi pratar om i TS.

Kom en ny rapport 6:e Juni, den säger att Sverige är tvåa i dödsstatistiken i EU, bakom Estland.
    Och vi har inte fått nya siffror på droger sedan 2011 och när dom pudlade sina 21,4% i livstidsprevalens på cannabis(15-64år).
    Finner detta mycket märkligt i ett land som älskar statistik.
    Min misstanke är att man inser att Sverige inte är nått undantag länge och tar lite droger, då det är VÄLDIGT VÄLDIGT få som upprepar idag att Sverige har en restriktiv NP idag och därför har vi lägre konsumtion också.

Jag tror inte de allra flesta människor i Sveriges land, ens förstår nått om droger.(Och då pratar jag inte ens konsumtion).

En lustig notis, rasismen i USA gjort så att läkare i USA gjort vita till heroinister, men till svarta vägrade man skriva ut starka smärtstillande.
    Så opioidkrisen i USA är förlegat till vita främst, och även rika vita, det är därför man idag har vaknat och gör nått.

Det jag tycker är värst i frågan, det är hur man skiter i människoliv och hur man även är stolt över detta.

Men för återgå till TS fråga.
    Om du TS vill lösa detta, så får man börja ta reda på fakta.
    Och nummer ett är väl att fråga sig om det finns psykisk sjukdom/åkomma i grunden, för den har ofta missbrukare.

Och om någon ringer till mig och lägger på luren om jag svarar, och pratar massa strunt.
    Då slutar jag ha kontakt, livet är för kort och ödsla tid på idioter är min syn på det hela.
    Så ställ krav om kontakt fortlöper, och lagom krav, sen om inte detta fungerar, så får man öka kraven eller berätta att du inte orkar mer.
    För fastna i detta svartahål som du beskriver nu, det vill du undvika.
    Det är även viktigt och veta vilken eller vilka droger det är, då alla droger har olika problematik.

hur många meter var det?
  • Anonym (suzy)
    klyban skrev 2019-06-09 11:16:48 följande:

Jo, det är dom som har en problematisk konsumtion som beter sig så här, dock är dom ofta få av alla som konsumerar.

Nivåerna på siffrorna inom var drog varierar, på cannabis är den ~4%(Källa:NIDA) som säger vem som har en problematisk konsumtion.
    Och i denna ingår bara de som har problem i sin konsumtion, resterande ~96% delar inte dessa problem vi pratar om i TS.

Kom en ny rapport 6:e Juni, den säger att Sverige är tvåa i dödsstatistiken i EU, bakom Estland.
    Och vi har inte fått nya siffror på droger sedan 2011 och när dom pudlade sina 21,4% i livstidsprevalens på cannabis(15-64år).
    Finner detta mycket märkligt i ett land som älskar statistik.
    Min misstanke är att man inser att Sverige inte är nått undantag länge och tar lite droger, då det är VÄLDIGT VÄLDIGT få som upprepar idag att Sverige har en restriktiv NP idag och därför har vi lägre konsumtion också.

Jag tror inte de allra flesta människor i Sveriges land, ens förstår nått om droger.(Och då pratar jag inte ens konsumtion).

En lustig notis, rasismen i USA gjort så att läkare i USA gjort vita till heroinister, men till svarta vägrade man skriva ut starka smärtstillande.
    Så opioidkrisen i USA är förlegat till vita främst, och även rika vita, det är därför man idag har vaknat och gör nått.

Det jag tycker är värst i frågan, det är hur man skiter i människoliv och hur man även är stolt över detta.

Men för återgå till TS fråga.
    Om du TS vill lösa detta, så får man börja ta reda på fakta.
    Och nummer ett är väl att fråga sig om det finns psykisk sjukdom/åkomma i grunden, för den har ofta missbrukare.

Och om någon ringer till mig och lägger på luren om jag svarar, och pratar massa strunt.
    Då slutar jag ha kontakt, livet är för kort och ödsla tid på idioter är min syn på det hela.
    Så ställ krav om kontakt fortlöper, och lagom krav, sen om inte detta fungerar, så får man öka kraven eller berätta att du inte orkar mer.
    För fastna i detta svartahål som du beskriver nu, det vill du undvika.
    Det är även viktigt och veta vilken eller vilka droger det är, då alla droger har olika problematik.

Och här har vi ett strålande exempel på när drogen talar i stället för förnuftet.
  • klyban
    Anonym (suzy) skrev 2019-06-09 14:06:46 följande:
    Och här har vi ett strålande exempel på när drogen talar i stället för förnuftet.

Jag återger verkligheten.
    Och du valde ENDAST ad hominem till svar, och INGET om sak.

hur många meter var det?
Svar på tråden Ni med erfarenhet av missbrukare