Tips på hur man minimerar skadan för barnen
Hej,
Genomgick en vårdnadstvist som slutade med gemensam vårdnad och utökat umgänge trots våld och tidigare domar (visserligen inte domar för vad han gjort mot mig utan mot andra). Efter ett par tunga år att dela vårdnaden och umgänget börjar jag bli trött och känner att jag inte orkar med det. Hur gör man? Vi möts aldrig men han är ju jättebra på att försöka göra allt för att göra livet svårt för mig (barnen drabbas ?automatiskt?.
Hur gör ni och har ni några tips på exempelvis:
Byte via skolan odär jag lämnar barnen med allt de behöver. När jag skall hämta dem har han behållt vinteroveraller, mössor, stövlar osv så barnen blir utan. Jag köper nya och skickar med till skolan, samma händer igen och igen. Jag blir ruinerad. Hur för man?
Han pratar med barnen om att de skall byta till hans efternamn. Barnen blir förvirrade. Jag säger till dem att det inte är något de behöver tänka på. I låg ålder skaffar han alla konton man kan tänka sig på sociala medier till barnen där de ?heter? hans efternamn. Det blir ju jättekonstigt känner jag. Någon ler som vart med om det?
Jag får inte prata med barnen när de är hos honom eller åker på semester. Jag skickar med barnen en telefon som han plockar av dem. Barnen har fått en telefon hos mig som han kan ringa dem på och som han kan ringa dem på. Ändå ringer han inte till den telefonen utan säger till mig på sms var och varannan dag att jag skall säga till barnen att ringa, hur barnen skall vara när de ringer osv. Fler som har det så? Hur har ni gjort?