• Sessan100

Tips på hur man minimerar skadan för barnen

Hej,

Genomgick en vårdnadstvist som slutade med gemensam vårdnad och utökat umgänge trots våld och tidigare domar (visserligen inte domar för vad han gjort mot mig utan mot andra). Efter ett par tunga år att dela vårdnaden och umgänget börjar jag bli trött och känner att jag inte orkar med det. Hur gör man? Vi möts aldrig men han är ju jättebra på att försöka göra allt för att göra livet svårt för mig (barnen drabbas ?automatiskt?.

Hur gör ni och har ni några tips på exempelvis:

Byte via skolan odär jag lämnar barnen med allt de behöver. När jag skall hämta dem har han behållt vinteroveraller, mössor, stövlar osv så barnen blir utan. Jag köper nya och skickar med till skolan, samma händer igen och igen. Jag blir ruinerad. Hur för man?

Han pratar med barnen om att de skall byta till hans efternamn. Barnen blir förvirrade. Jag säger till dem att det inte är något de behöver tänka på. I låg ålder skaffar han alla konton man kan tänka sig på sociala medier till barnen där de ?heter? hans efternamn. Det blir ju jättekonstigt känner jag. Någon ler som vart med om det?

Jag får inte prata med barnen när de är hos honom eller åker på semester. Jag skickar med barnen en telefon som han plockar av dem. Barnen har fått en telefon hos mig som han kan ringa dem på och som han kan ringa dem på. Ändå ringer han inte till den telefonen utan säger till mig på sms var och varannan dag att jag skall säga till barnen att ringa, hur barnen skall vara när de ringer osv. Fler som har det så? Hur har ni gjort?

• Svar på tråden Tips på hur man minimerar skadan för barnen
  • Anonym (Tess)

Först och främst: Fy fan vad jobbigt för dig. Försöker telepatera massa styrka till dig. 

Sen: Vet rätten om allt det här som du skriver, eller är det sånt som har förvärrats efter vårdnadstvisten? Alltså, var tvisten nyligen eller ligger den långt tillbaka i tiden? Det han sysslar med är ju helt klart att försvåra samarbete, vilket rätten brukar ta väldigt hårt på. 

Jag vet inte med vad DU ska göra för att minimera skadan för barnen. Sorgligt, men sant. Blir galen på att tingsrätterna ger dessa män tillåtelse att fortsätta förstöra sina egna barn. 

Kan du kontakta familjerätten kanske? Och förklara allt det som du skrev ovan. 

• Sessan100

Familjerätten fick höra och se en del (allt ovan och mycket mer därtill) men tyckte samtidigt att det var så positivt med en pappa som sade att han ville vara med barnen. Allt är ord mot ord hela tiden i familjerätten och jag fick inte visa något eller några dokument för att styrka det jag sade. Han är helt grym på att låta trovärdig och övertyga människor. Nu sitter jag här två år senare efter vårdnadstvisten och det känns som han nästan fått hjälp av familjerätten och tingsrätten att fortsätta hålla på. ???? har tappat tron helt på svenska rättssystemet! Kläderna är ett stort problem tycker jag. Att de blir utan stövlar i skolan när det regnar, utan overall när det blir kallt. Hur gör man? Köpa nytt funkar ju inte eftersom han fortsätter.

• Anonym (Yun)

Rent praktiskt med kläderna,kan du prata med klassläraren och be henne hänga undan kläderna efter sista rasten, så får han fixa kläder själv? Alt den dagen ni byter får barnen ha enkla overaller från second hand så att de har kläder att gå hem i. Han bör ju ha kläder hemma att ta fram.

Jag förstår att det inte blir optimalt för barnen men samtidigt fungerar det ju inte att köpa nya overaller varannan vecka. Förhoppningsvis inser han själv att hans system inte funkar längre.

Svar på tråden Tips på hur man minimerar skadan för barnen