• Anonym (Dricka utan att dricka)

Behöver råd om att dölja att jag försöker bli nykter alkoholist

Hejsan,  detta kanske låter konstigt så jag vill bara ha lite förståelse och tips.

Jag bor ensam och har under väldigt lång tid missbrukat alkohol, (öl och vin nästan dagligen i flera år.)
    Jag har haft 2 spärrar vilket har varit bilkörning och mitt arbete, där har jag haft noll-gräns, jag investerade även i en avancerad alko-mätare för att vara helt säker på att det verkligen var 0 innan jag satte mig i bilen.
    All övrig tid under alla veckans dagar så planerade jag mitt liv efter när jag kunde skapa tid för att dricka.
    För en tid sedan så jag råkade jag ut för en olycka och blev sjukskriven under ganska lång tid och kommer vara det ett bra tag till.
    Jag var deprimerad och mina 2 spärrar hade försvunnit.
    Efter ett par veckor så planerade jag bara in så att jag var nykter den tiden det tog att åka för att handla mer vin.
    Ibland lyckades jag lura mina egna barn till att handla åt mig.

Efter 5 veckor så drabbades jag av en extrem värk i kroppen vilket slutade med att jag sökte akut vård. för jag trodde att jag skulle dö.

Där och då sa jag till läkaren att jag behöver hjälp, jag kan inte hantera detta längre. detta var en söndag kväll.
    Måndag morgon ringde jag runt och lyckades få tag på en läkartid till tisdag morgon... upprepade samma sak där, så på onsdagen så påbörjade jag en övervakad behandling med antabus.

Jag valde ut 5 nära anhöriga och 2 vänner som jag berättade allt för men jag bad om deras respekt och löfte om att dom inte får prata med någon annan om detta.
    Eftersom jag inte klarar av frågor och är rädd för rykten på jobbet osv..

Det går bra för mig nu, trots att det fortfarande är relativt nytt och jag sitter fortfarande ensam hemma.

Nu kommer mitt dilemma.. 1 av dessa vänner fyller 50, och den andra vännen och 2 anhöriga kommer vara där,  tillsammans med 60-70 andra gäster varav hälften vet om att jag tycker väldigt mycket om öl/vin.. men dom vet inte vad jag har gjort den senaste tiden.
    Det är arbetskompisar, vänner och övriga bekanta.

Jag vill gå på festen, men vet att folk kommer bjuda mig på öl/vin.. ja inte dom 4 på platsen som vet om detta, men de övriga 35-40 personerna som vet vem jag är.
    Jag tänkte först dricka läsk/vatten och skylla på att jag har åkt bil, men det är bara 15 minuters promenad bort.
    Jag tänker inte avbryta min behandling med antabus, och jag tänker inte dricka.

Hur undviker jag att bli bjuden på alkohol utan att behöva förklara eller få massor av frågor?
    En tanke var att köpa alkoholfritt vin och gå runt med det i glaset, så alla andra tror att jag redan har något..
    Men sen såg jag att alkoholfritt vin kan innehålla 0,5% och ändå kallas alkoholfritt.
    Det kanske är en så liten mängd att det inte påverkar min medicin.

• Svar på tråden Behöver råd om att dölja att jag försöker bli nykter alkoholist
  • Anonym (Likasinnad)
    Anonym (Dricka utan att dricka) skrev 2019-05-29 19:38:05 följande:

Detta är svårt att förklara, men "tveksamt" verkar förstå.
    1, ingen behöver ge mig något när jag redan har något.
    2, Har jag också funderat på, men det är svårt när jag under ett par veckors tid har pratat om att jag vill börja jobba igen, och det finns folk från mitt jobb på samma fest.
    3, Mina barn är också på festen eftersom det är deras mamma som fyller år.

Så mina vänner på festen är barnens mamma och hennes sambo, och dom nära är mina vuxna barn... så det är väldigt lätt att se till att jag bara blir serverad 0,0% utan frågor, men där finns osäkerheten eftersom det kan vara 0,5% i alla fall.
    Vad kan hända om det skulle vara 0,5 istället för 0,0?

Anledningen till att jag inte vill visa något är rädsla för ryktesspridning om vad jag har varit, och om jag av någon händelse misslyckas.

Detta är relativt nytt och jag är ganska deprimerad av min påtvingade isolering och att inte kunna göra någonting.
    Jag klarar helt enkelt inte av frågor.. men den dagen jag känner mig trygg i min nya situation och lite starkare kan jag säga att,, Jag har slutat.

Finns det ingen som har hamnat i någon liknande situation.?

Jo, jag har varit i den situationen. Jag undvek fester rätt lägnge mej jag tro man kan klara sig rätt bra om man inte blir för frestad. Har man druckit mest ensam så är det ju värre när man åker hem. Nu 15 år senare så säger jag bara nej och folk undrar aldrig varför jag inte vill ha. Det verkar bara vara folk som har lite problem med alkoholen som reagerar när man tackar nej till något starkare.

• Anonym (Fuskvin)

När jag ville dölja en graviditet hällde jag päron-Mer i vinglaset.

• Kodia

Det finns alkoholfritt vin med 0,0%! Men du får kolla noga i hyllan! Min kompis är gravid, så jag har lärt mig... (hon vägrar 0,5%) Det finns också öl med 0,0% (även i mataffären)

• Anonym (Alkoholfri alkoholist)

Sjukskriven dig från festen! Gå inte dit i detta läget du befinner dig i. Gå in på AA's hemsida och sök upp möten där du bor i deras schema. Det du berättar om din alkohlismresa, att lova sig själv att sluta utan att lyckas, att sätta gränser mot alkoholen som inte kunnat hållas har vi alla gemensamt liknande erfarenhet av. Det hör till. Ta hjälp av en nykter alkoholist - det är den ende som kan berätta för dig hur den alkoholisten gjort för att lösa ditt och mitt och dennes och alla andra alkoholisters gemensamma problem med alkohol. Ta rygg på de i AA och gå på möte och framför allt - ta dig en sponsor på ditt första möte. Denne kommer berätta för dig svar på dina frågor som du har här och vägleda dig i detta. Grattis att du fattat detta beslut! Lycka till nu i ditt tillfrisknande! Livet, läkandet börjar nu i samma sekund som du blir nykter börjar resan mot det inre tillfrisknandet och du kommer uppleva större saker än du någonsin kunnat ana!

• Anonym (Anna)

Vill bara varna dig för att även vin och öl med 0% alkohol kan trigga igång ett beroende.

Jag har inte misslyckats, jag har fortfarande varit helt nykter från första dagen jag bad om och fick hjälp.
    Jag bad dessutom om övervakad behandling,  vilket innebär att jag måste gå till vårdcentralen varje gång så att dom ser och noterar att jag verkligen tar medicinen.
    Jag ska fixa detta.

Det är rädslan att bli pressad och få massor av frågor jag varken vill eller klarar av idag som är problemet..
    Men eftersom det är barnens mamma som fyller 50 år så kanske det skapar andra frågor om jag som bor så nära väljer att hålla mig borta.

Jag har fortfarande ett par veckor på mig, men det lutar åt att jag är noga med att hitta 0,0% så att ingen erbjuder mig något,,,eller meddela att jag tyvärr har fått feber eller något sådant.

Jag har läst alla svar vilket jag är tacksam för att jag har fått, och ett flertal varningar.

Men väldigt få verkar förstå mitt dilemma.

Om ett par veckor kanske jag har blivit starkare och fått tillbaka lite självförtroende, men jag tror inte det eftersom detta kommer att vara en väldigt lång process.

Men det fanns en idé som verkar intressant.
    Blanda saft som liknar vin, då slipper jag troligtvis bli erbjuden annat, slipper frågor och jag behöver inte oroa mig för om det är 0,0 eller 0,5 eller att det ska leda till att jag fastnar för vin igen.

Ibland kanske den enkla lösningen är den bästa.

• Anonym (Likasinnad)
    Anonym (Dricka utan att dricka) skrev 2019-05-29 21:37:35 följande:

Jag har läst alla svar vilket jag är tacksam för att jag har fått, och ett flertal varningar.

Men väldigt få verkar förstå mitt dilemma.

Om ett par veckor kanske jag har blivit starkare och fått tillbaka lite självförtroende, men jag tror inte det eftersom detta kommer att vara en väldigt lång process.

Men det fanns en idé som verkar intressant.
    Blanda saft som liknar vin, då slipper jag troligtvis bli erbjuden annat, slipper frågor och jag behöver inte oroa mig för om det är 0,0 eller 0,5 eller att det ska leda till att jag fastnar för vin igen.

Ibland kanske den enkla lösningen är den bästa.

Så du ska alltså låtsas att dricker fortfarande för att slippa frågor du är obekväm med att svara på.... Är det så du känner så tror jag att du kommer riskerar att få en väldigt intensiv tanke på att faktiskt dricka något mycket starkare än saft i det där sällskapet. 

Mentalt starkare tror jag inte att du kommer att bli enbart av att tiden går. För att hitta den styrkan behöver du kunna vara öppen om ditt problem med andra som förstår vad det innebär.

• Anonym (Liknande sitts)

Tjena TS,

Tror vi lever lite i parallella världar. Också problem med alkohol i många år och nu varit nykter i nästan 2 veckor.

Ärligt talat så tror jag du gör en höna av en fjäder. Skulle jag gå på fest med kompisar som dricker skulle jag iskallt kunna säga ?nej tack, inte ikväll. Försöker hålla mig ifrån alkohol för hälsans skull.? Särskilt som alla vet att du varit/är sjukskriven.

Om du är runt 50 år så är det garanterat ingen som kommer propsa på att du ska dricka. Hade du varit 20 typ så hade det dock varit en annan historia.

Eller så gömmer du dig i ?plain site?. Med andra ord. Gå runt med en Coka Cola i näven. Visa stolt att du avstår från alkohol den kvällen helt enkelt. Det respekterar folk!

Lycka till!

• Anonym (G.)

Ni som svarar att ni inte tycker TS ska dölja det här.

Det är ju otroligt nytt alltihop och TS kanske inte redo för att berätta sin life story utan behöver lite kött på benen innan. Det är väldigt känsligt det här och även fast alkoholism är en sjukdom så är det inte ovanligt att känna skam.

Sen när folk frågar om TS vill ha öl och TS säger nej så behöver hen ju inte säga mer än nej egentligen men det finns alltid de som ställer frågan då. För att de tycker att de e märkligt och accepterar inte att man bara inte vill. Så det är jättebra att ha en liten lögn till hands..

Typ som att du ska upp tidigt och köra dagen efter

• Mandel

Var ärlig. Det varar längst.
    Du behöver ju kanske inte berätta allt i detalj, men säg att det blivit lite för mycket alkohol på sista tiden och att du bestämt dig för att ha en vit period i ditt liv. 
    Jag skulle köpa det och respektera det i alla fall.

Blir nog mer snack om du ska försöka dölja saker för då kommer det bli en massa rykten och bla bla bla.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.

Tack Anonym (G.)

Mitt dilemma består av 3 delar som jag har försökt vara tydlig med.
    1. Mitt alkoholberoende jag kämpar med, har bett om hjälp och det går bra.
    2. Min depression av att som tidigare varit väldigt aktiv, nu sitter isolerad ensam i min bostad sedan 5 veckor tillbaka.
    3. Jag vill gratta mina barns mamma när hon fyller 50.

Jag har inte orken att bli pressad eller få obekväma frågor.
    1. Jag vill att det ska se ut som om allt är som vanligt, för att slippa frågor och samtidigt inte bli erbjuden någonting.
    2. Jag måste få träffa lite människor, för jag kan inte sitta här ett par månader till.

Jag hade hoppats på lite stöd och förståelse, men framför allt konkreta tips på vad jag skulle kunna göra.
    Jag vet att det kanske låter egoistiskt när jag funderar på att vara lite oärlig och dölja min verklighet för 1 kväll.

Men tyvärr har majoriteten av kommentarer jag har fått varit.
    1. Var öppen och ärlig och tala om för alla hur det är.
    2. Eller stanna hemma.

Så jag väljer att lämna tråden nu, men jag vill tacka er som har kommit med små tips.

• Anonym (.....)

Men kan man inte bara säga att man inte vill dricka alkohol? Jag själv har festat väldigt mycket i mina dagar, och kunde absolut inte tänka mig att gå på någon typ av fest utan att dricka. Jag har dock aldrig haft något beroende av alkohol. Iallafall så har jag nu inte druckit en droppe på snart ett år. Det har liksom bara blivit så, jag tappade lusten att dricka av olika anledningar. Det är aldrig någon som direkt ifrågasatt det. Folk har väl oftast annat att tänka på än att lägga energi på vad andra gör och inte gör tänker jag? Det jag menar är att du kanske gör en ?höna av en fjäder?..? Du själv vet varför du väljer bort alkohol, och det är känsligt för dig. Och då tror du att alla andra ska undra. Om de flesta inte ens vet att du haft ett problem innan, varför skulle någon då lägga en extra tanke på varför du inte dricker? Jag låter kanske lite rörig, är trött. Men hoppas du förstår hur jag menar. Jag tror helt enkelt inte att andra tänker på det lika mycket som du själv gör :)

• Grusibrallan1

Kan du inte säga att du behöver åka någonstans efter festen så att du bara stannar någon timma och därför behöver kunna köra? Kanske unna dig en övernattning på ett hotell för att fira dina framsteg.

• Fliselisan

Säg att du äter medicin som inte kan kombineras med alkohol just nu. Antingen säger du bara så, eller lägg till att det är antibiotika eller någon värkmedicin då du har besvär med knät...

• möjligt
    Anonym (Dricka utan att dricka) skrev 2019-05-29 19:38:05 följande:

Detta är svårt att förklara, men "tveksamt" verkar förstå.

1, ingen behöver ge mig något när jag redan har något.

2, Har jag också funderat på, men det är svårt när jag under ett par veckors tid har pratat om att jag vill börja jobba igen, och det finns folk från mitt jobb på samma fest.

3, Mina barn är också på festen eftersom det är deras mamma som fyller år.

Så mina vänner på festen är barnens mamma och hennes sambo, och dom nära är mina vuxna barn... så det är väldigt lätt att se till att jag bara blir serverad 0,0% utan frågor, men där finns osäkerheten eftersom det kan vara 0,5% i alla fall.

Vad kan hända om det skulle vara 0,5 istället för 0,0?

Anledningen till att jag inte vill visa något är rädsla för ryktesspridning om vad jag har varit, och om jag av någon händelse misslyckas.

Detta är relativt nytt och jag är ganska deprimerad av min påtvingade isolering och att inte kunna göra någonting.

Jag klarar helt enkelt inte av frågor.. men den dagen jag känner mig trygg i min nya situation och lite starkare kan jag säga att,, Jag har slutat.

Finns det ingen som har hamnat i någon liknande situation.?

Eftersom det låter som att du med din situation tänker/borde vara utan alkohol länge eller för alltid så är det nog smartast att säga det rakt ut.

Du behöver ju inte ge detaljer om hur mycket du brukade dricka eller att du tar antabus. Vill du fylla på med något svepskäl kan du ju göra det också.

Ska inte du ha ett glas vin?

Nej tack jag har faktiskt bestämt mig för att sluta med alkohol

Va!? Varför det?!

Tja, ville testa nåt nytt och se hur jag trivs utan så har lovat mig själv att ge det X månader och testa.

Sen är det ju en bonus att det blir lite extra pengar att spara till senesterkassan!????
Svar på tråden Behöver råd om att dölja att jag försöker bli nykter alkoholist