• Anonym (Ts)

Måste jag vara med?

Har fött barn och två pappor har dna-testats och barnet har visat sig vara den enas. Nu har jag fått kallelse att vara där och skriva på faderskapsbekräftelse.

Måste jag vara närvarande? Isf varför? Han ska skriva på och det är klart att det är han pga dnatest. Alltså behöver jag väl inte sitta och uppge att bara han kan vara pappan som det annars är.

Jag tänker inte skriva på om gemensam vårdnad i nuläget.

Måste jag gå dit och isf varför??

• Svar på tråden Måste jag vara med?
  • Anonym (Anna)
    Anonym (n) skrev 2019-05-19 22:03:15 följande:

Men nu det kan ju faktiskt vara så att man vill flytta utanför kommunen. Rätt vanligt att man gör det idag faktiskt.

Dessutom behövs pappans godkännande vid byte av förskola och man kan behöva byta förskola även inom kommunen. En kommun kan vara ett stort geografiskt område.

Då får man väl låta bli att byta förskola, det var ju en eventuell flytt inom stan hon oroade sig för.
  • Anonym (n)
    Anonym (Anna) skrev 2019-05-19 22:16:33 följande:
    Fast hon skrev ju att hon ville flytta inom stan därav mitt svar. Spelar ingen roll om kommunen är stor hon skulle ha rätt att flytta med barnet utan hans medgivande ändå (alltså inom kommunen)
    Nej, inte om barnet behöver byta förskola.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (n) skrev 2019-05-19 22:35:30 följande:

Nej, inte om barnet behöver byta förskola.

Du behöver inte byta förskola om du flyttar inom kommunen. Hon ville flytta inom stan bara till en större lägenhet. Vilket hon får även om de har delad vårdnad.
  • Anonym (E.)
    Anonym (Barnet) skrev 2019-05-19 21:27:41 följande:
    Det är verkligen inte jättevanligt. Han kanske inte vill skriva över dagar utan vill ta ut pappaledighet? Varför skulle han hindras att få nära kontakt med sitt barn bara för att mamman inte vill jobba?

Det finns kommunala förskolor i Sverige som tar emot barn från 6 månader.
    Jag har hört jättemånga sådana fall i alla fall. Och även om killen skulle vilja ta pappaledigt, så går det ju inte eftersom de inte bor ihop. Ett barn mellan 6-12 månader måste fortfarande ammas på deltid.

Och annars också - de här två har ju aldrig haft någon relation. Hur skulle de kunna samarbeta om att han ska passa barnet på dagarna? Ska hon lämna och hämta det hos honom varje dag,  eller ska hon lämna över ett barn helt - som inte har något tidsbegrepp ännu - till en person som för det är helt främmande, och kanske se det varannan vecka?

Dessutom kan hon ju inte veta hur han är, om hon kan lita på honom. Det bästa skulle vara om kvinnor inte skulle ha sex med främmande män, med tanke på att det här kan hända. Men nu är det som det är...

Har du någon länk till någon kommunal förskola i Sverige som tar emot barn från sex månaders ålder? Detta har jag aldrig hört, nämligen. Vi har ju så pass lång föräldraledighet som vi har i Sverige, just för att barn inte ska behöva börja på dagis så tidigt. (Sedan är det en annan sak att ett år är alldeles på tok för tidigt det också.)

(Nu vet vi att det här inte gäller TS då, eftersom hennes barn är året.)
  • Anonym (E.)
    Anonym (Anna) skrev 2019-05-19 23:43:17 följande:
    Du behöver inte byta förskola om du flyttar inom kommunen. Hon ville flytta inom stan bara till en större lägenhet. Vilket hon får även om de har delad vårdnad.
    ??? Det kanske man visst måste om det är stora avstånd och de allmänna kommunikationerna inte passar. Alla har inte bil, vissa vill inte ha av miljöskäl. Varje kvart är viktigt på morgonen, särskilt när man har barn som ska upp och göras i ordning...
  • Anonym (Ts)

Det verkar som att ni har koll på att jag måste skriva under på att han är biologisk pappa till barnet fast det redan finns en dom/utredning på det som jag har läst och godkänt och skrivit på. Då får jag väl göra det. Men det lät bra att man kan få komma en annan dag.

Är det olika papper med faderskap och vårdnad? För är det en kryssruta på samma papper kommer han nog kryssa i den och förvänta sig att jag skriver på. Och då blir det jobbigt att komma dit och sen vägra...

Hans sambo vill gärna vara mamma till barnet har han sagt. Känns jättejobbigt. Om det stämmer eller ej vet jag inte för har inte träffat henne.

Barnet är som sagt 1 år och har redan börjat på förskola. Jag har lite kvar av föräldradagar som jag tänkte ta ut i sommar och nästa sommar för att förlänga. Vill han ha en del av dem nästa sommar kan jag väl skriva över till honom fast jag har ensam vårdnad? Vill inte han ska få dem denna sommar för umgänget vi bestämt räcker. Sen så är han dessutom "mellan jobb" och är hemma hela dagarna nu ändå (börjar på nytt jobb i slutet av juli sa han).

• Anonym (Anna)
    Anonym (E.) skrev 2019-05-20 02:04:54 följande:

??? Det kanske man visst måste om det är stora avstånd och de allmänna kommunikationerna inte passar. Alla har inte bil, vissa vill inte ha av miljöskäl. Varje kvart är viktigt på morgonen, särskilt när man har barn som ska upp och göras i ordning...

Ja det vet jag som är ensamstående mamma. Men det var som sagt flytt som oroade henne inte byte av förskola
  • smulpaj01

Du behöver ju inte vara där samtidigt som pappan. Du behöver faktiskt aldrig mer träffa pappan!

• Anonym (E.)
    Anonym (Anna) skrev 2019-05-20 12:39:37 följande:
    Ja det vet jag som är ensamstående mamma. Men det var som sagt flytt som oroade henne inte byte av förskola
    En pappa som har del i vårdnaden, kan jävlas med byte av förskola också. Det är det som är så otäckt när man väl har skrivit på för gemensam vårdnad. Man behöver då pappans underskrift på praktiskt taget allt. Han har samma rätt att bestämma, fastän han inte vårdar barnet i vardagen. Han kan sitta i andra änden av landet och bestämma att barnet inte får börja på en viss friskola, inte får göra en viss operation, inte får ta vaccin mot det och det... Bara för att hämnas att kvinnan inte gjort abort. 
  • Anonym (D)
    Anonym (Ts) skrev 2019-05-20 10:18:18 följande:
    Det verkar som att ni har koll på att jag måste skriva under på att han är biologisk pappa till barnet fast det redan finns en dom/utredning på det som jag har läst och godkänt och skrivit på. Då får jag väl göra det. Men det lät bra att man kan få komma en annan dag. Är det olika papper med faderskap och vårdnad? För är det en kryssruta på samma papper kommer han nog kryssa i den och förvänta sig att jag skriver på. Och då blir det jobbigt att komma dit och sen vägra...

Personligen hade jag tyckt det varit rätt konstigt om du skrev på för gemensam vårdnad med en pappa du helst inte vill träffa och som ännu inte känner barnet. Tror du inte att de på familjerätten tycker det med?
  • Anonym (n)
    Anonym (Anna) skrev 2019-05-19 23:43:17 följande:

Anonym (E.) skrev 2019-05-20 02:04:54 följande:
    Exakt
  • Anonym (n)
    Anonym (E.) skrev 2019-05-20 14:23:18 följande:
    En pappa som har del i vårdnaden, kan jävlas med byte av förskola också. Det är det som är så otäckt när man väl har skrivit på för gemensam vårdnad. Man behöver då pappans underskrift på praktiskt taget allt. Han har samma rätt att bestämma, fastän han inte vårdar barnet i vardagen. Han kan sitta i andra änden av landet och bestämma att barnet inte får börja på en viss friskola, inte får göra en viss operation, inte får ta vaccin mot det och det... Bara för att hämnas att kvinnan inte gjort abort. 
    Skriv INTE på för gemensam vårdnad
  • Anonym (Stella)
    Anonym (Ts) skrev 2019-05-19 13:00:05 följande:
    Men vad ska jag skriva på? Förstår att jag måste dit ifall jag ska skriva på något men vad är det i så fall? Tycker det vore kränkande att igen (inför pappan) förklara vilka jag haft sex med och när för att visa att det inte är fler som kan vara pappa när det redan är utrett iom dnatestet. För det är väl det mamman skriver på om på faderskapsintyget i vanliga fall? Att det inte finns andra hon haft sex med.
    Tycker att du har fått väldigt många konstiga svar. Låter inte alls vettigt om ni skulle ha gemensam vårdnad i dagsläget. Tycker att du gör rätt i att hålla hårt i vårdnaden, speciellt om han har hotat med att förstöra för dig.

Jag skulle nog ringa och fråga om du kan komma en annan dag och mer om hur det fungerar, så att du inte får en överraskning på dagen.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (n) skrev 2019-05-20 14:43:04 följande:

Exakt

Fast man behöver fortfarande inte byta förskola, det är inget tvång. Hon skrev inte heller att hon vill byta! Bara att hon vill ha en större lägenhet.
Svar på tråden Måste jag vara med?