• MissKatty

Brev till häktad med restriktioner

Om man får tillbaka ett brev från någon som man vet sitter häktad med restriktioner innebär det att hen inte får ta emot brev då? Ska inte brev sparas på häktet tills den dagen personen blir släppt om det är så att hen inte får ta emot brevet? Varför fick jag det tillbaka?

Hoppas någon här har bra koll.

• Svar på tråden Brev till häktad med restriktioner
  • Anonym (jur)
    Anonym (jur) skrev 2019-05-15 20:27:42 följande:
    Då får du säga att de ska läsa lite bättre ;)
    Du kan även fråga efter förordnande av offentligt biträde det görs även det av tingsrätten
  • Anonym (Häkte)

Ring till tingsrätten i staden han sitter häktad och fråga. Personalen på tingsrätten är väldigt trevliga och hjälpsamma.

De berättar varför han är häktad och vad som gäller.

Du kan även ringa häktet och fråga om brevet.

Den häktade som har restriktioner får bara ta emot brev som godkänts innan, så inget som handlar om brottet han misstänks för få stå i det.

Jag känner en som satt häktad med restriktioner för ett par månader sedan, det var väldigt känsligt vad som stod i breven. Breven skulle läsas av åklagaren först innan de skickades eller den häktade fick det.

• MissKatty
    Anonym (Häkte) skrev 2019-05-15 20:35:25 följande:

Ring till tingsrätten i staden han sitter häktad och fråga. Personalen på tingsrätten är väldigt trevliga och hjälpsamma.

De berättar varför han är häktad och vad som gäller.

Du kan även ringa häktet och fråga om brevet.

Den häktade som har restriktioner får bara ta emot brev som godkänts innan, så inget som handlar om brottet han misstänks för få stå i det.

Jag känner en som satt häktad med restriktioner för ett par månader sedan, det var väldigt känsligt vad som stod i breven. Breven skulle läsas av åklagaren först innan de skickades eller den häktade fick det.

Vi har precis börjat dejta varandra innan hen försvann. Och nu känner jag mig så splittrad och ledsen. Så många tankar, jag kan knappt sova om nätterna. För jag vet ingenting. Jag har suttit sen i lördags och försökt få reda på vad som har hänt. Men allt jag vet är att hen ska vara häktad med fulla restriktioner och är tidigare dömd. 

Men jag ska absolut ringa häktet i morgon där jag misstänker att hen sitter och se om jag åtminstone kan få nåt svar angående brevet. Brevet var inte öppnat så ingen har läst det i alla fall.

Brukar de tillhöra den tingsrätt som ligger närmst häktet eller? Finns ju flera tingsrätter. Minst tre i närheten. 

• Anonym (Häkte)
    MissKatty skrev 2019-05-15 21:01:09 följande:

Vi har precis börjat dejta varandra innan hen försvann. Och nu känner jag mig så splittrad och ledsen. Så många tankar, jag kan knappt sova om nätterna. För jag vet ingenting. Jag har suttit sen i lördags och försökt få reda på vad som har hänt. Men allt jag vet är att hen ska vara häktad med fulla restriktioner och är tidigare dömd. 

Men jag ska absolut ringa häktet i morgon där jag misstänker att hen sitter och se om jag åtminstone kan få nåt svar angående brevet. Brevet var inte öppnat så ingen har läst det i alla fall.

Brukar de tillhöra den tingsrätt som ligger närmst häktet eller? Finns ju flera tingsrätter. Minst tre i närheten. 

Även häktespersonalen är hjälpsamma. Ringer du dit så säger de vilken tingsrätt det är.
  • MissKatty
    Anonym (Häkte) skrev 2019-05-15 21:05:14 följande:
    Även häktespersonalen är hjälpsamma. Ringer du dit så säger de vilken tingsrätt det är.
    Okej, men de får väl inte säga om hen sitter häktad där eller inte, jag har läst och det är så jag har förstått det? 
  • Anonym (jur)

Vilket häkte som hen hamnar på är beroende på flera faktorer.
    1. Nära till utredande polis
    2. Separerad från andra i samma utredning
    3. Säkerhetsbehov
    4. Tillgång på plats
    5 ....

• MissKatty
    Anonym (jur) skrev 2019-05-15 21:32:47 följande:

Vilket häkte som hen hamnar på är beroende på flera faktorer.
    1. Nära till utredande polis
    2. Separerad från andra i samma utredning
    3. Säkerhetsbehov
    4. Tillgång på plats
    5 ....

Okej, jag förstår. 
  • Anonym (Häkte)
    MissKatty skrev 2019-05-15 21:17:04 följande:

Okej, men de får väl inte säga om hen sitter häktad där eller inte, jag har läst och det är så jag har förstått det? 

Men visste du inte att han sitter häktad där?

Vet du det och det finns flera tingsrätter där, då svarar de ju på vilken tingsrätt det är.

I Göteborg svarade tingsrätten på vad personen var häktad för, häktet svarade på frågor om restriktioner.

Tingsrätten svarade även på åklagarens och försvarsadvokatens namn.
  • MissKatty
    Anonym (Häkte) skrev 2019-05-15 23:32:13 följande:

Men visste du inte att han sitter häktad där?

Vet du det och det finns flera tingsrätter där, då svarar de ju på vilken tingsrätt det är.

I Göteborg svarade tingsrätten på vad personen var häktad för, häktet svarade på frågor om restriktioner.

Tingsrätten svarade även på åklagarens och försvarsadvokatens namn.

Jag misstänkte att hen satt häktad då hens tel var avstängd. Sedan fick jag det bekräftat att så var fallet, men men den personen kunde inte se mer än så.

Jag skickade sen ett brev till Norrköping och brevet kom tillbaka från Rosersberg och därför gissar jag på att hen sitter häktad där. Varför skulle annars brevet komma tillbaka därifrån och inte från Norrköping?

Vad ska jag säga när jag ringer tingsrätten?
  • Anonym (Häkte)
    MissKatty skrev 2019-05-15 23:54:25 följande:

Jag misstänkte att hen satt häktad då hens tel var avstängd. Sedan fick jag det bekräftat att så var fallet, men men den personen kunde inte se mer än så.

Jag skickade sen ett brev till Norrköping och brevet kom tillbaka från Rosersberg och därför gissar jag på att hen sitter häktad där. Varför skulle annars brevet komma tillbaka därifrån och inte från Norrköping?

Vad ska jag säga när jag ringer tingsrätten?

Du säger bara att du undrar varför NN är häktad. De vill ha namn och personnummer.

Alla tio siffrorna behövs nog inte.

Be om målnumret när du ringer, det blir lite enklare än att säga namn och personnummer hela tiden man ringer.

Ibland drar det ut på tiden, med flera omhäkningar var 14:de dag. Blir det rättegång är det bra att ha målnumret så du kan begära att de mailar domen till dig, så du verkligen får veta om han är skyldig.

Den jag kände var anklagad för ett brott vi absolut inte kunde tänka oss han gjort. Ingen överhuvudtaget kunde tro det om honom. När domen kom förstod alla att han var skyldig.

Alla tog helt avstånd från honom sen.
  • MissKatty
    Anonym (Häkte) skrev 2019-05-16 03:48:30 följande:

Du säger bara att du undrar varför NN är häktad. De vill ha namn och personnummer.

Be om målnumret när du ringer, det blir lite enklare än att säga namn och personnummer hela tiden man ringer.

Ibland drar det ut på tiden, med flera omhäkningar var 14:de dag. Blir det rättegång är det bra att ha målnumret så du kan begära att de mailar domen till dig, så du verkligen får veta om han är skyldig.

Den jag kände var anklagad för ett brott vi absolut inte kunde tänka oss han gjort. Ingen överhuvudtaget kunde tro det om honom. När domen kom förstod alla att han var skyldig.

Tusen tack för din hjälp.

Vad tråkigt att höra om han du kände. Det är sjukt vad skenet kan bedra.
  • pyssel
    MissKatty skrev 2019-05-15 21:01:09 följande:

En helt annan fråga. Ni har alltså precis börjat dejta, han blir häktad och har ett förflutet med dito innehåll, jag ser att du är förälder - Vad ska du med denne man till?
    Alla hästar hemma
  • Kjell2

Tänk positivt; nu kan han inte göra nya brott, vara otrogen, vara dum mot dig!

Inleder du en relation med honom är detta nog den lugnaste perioden ni kommer ha tillsammans. Passa på att njut nu när relationen är fin!

• MissKatty
    Anonym (Häkte) skrev 2019-05-16 03:48:30 följande:

Nu har jag fått information om varför hen är häktad. Jag blev så chockad att jag glömde ta målnummer. Han jag fick prata med var jättetrevlig och sökte i alla domstolar inom länet och på sista pricka han rätt. Så nu vet jag vilken tingsrätt som har hand om fallet och kan ringa direkt dit nästa gång.
    Det känns inte bättre i hjärtat men samtidigt känns det skönt att veta vad det handlar om. Jag kommer aldrig sluta bry mig, men jag kan inte leva med någon som inte vill kämpa mot ett hederligt liv.
    Jag hoppas att rättegången blir snart så att allt är över på ett eller annat vis.

Du har varit till stor hjälp, tack ännu en gång för allt.

• pyssel
    MissKatty skrev 2019-05-16 09:46:10 följande:

Nu har jag fått information om varför hen är häktad. Jag blev så chockad att jag glömde ta målnummer. Han jag fick prata med var jättetrevlig och sökte i alla domstolar inom länet och på sista pricka han rätt. Så nu vet jag vilken tingsrätt som har hand om fallet och kan ringa direkt dit nästa gång.

Det känns inte bättre i hjärtat men samtidigt känns det skönt att veta vad det handlar om. Jag kommer aldrig sluta bry mig, men jag kan inte leva med någon som inte vill kämpa mot ett hederligt liv.

Jag hoppas att rättegången blir snart så att allt är över på ett eller annat vis.

Du har varit till stor hjälp, tack ännu en gång för allt.

Då behövs ju ingen "nästa gång", eller hur? Ta väl hand om dig och dina, istället för kriminella som kommer göra livet svårt för er.
    Alla hästar hemma
Svar på tråden Brev till häktad med restriktioner