Anonym (Häkte) skrev 2019-05-16 03:48:30 följande:
Du säger bara att du undrar varför NN är häktad. De vill ha namn och personnummer.
Alla tio siffrorna behövs nog inte.
Be om målnumret när du ringer, det blir lite enklare än att säga namn och personnummer hela tiden man ringer.
Ibland drar det ut på tiden, med flera omhäkningar var 14:de dag. Blir det rättegång är det bra att ha målnumret så du kan begära att de mailar domen till dig, så du verkligen får veta om han är skyldig.
Den jag kände var anklagad för ett brott vi absolut inte kunde tänka oss han gjort. Ingen överhuvudtaget kunde tro det om honom. När domen kom förstod alla att han var skyldig.
Alla tog helt avstånd från honom sen.
Nu har jag fått information om varför hen är häktad. Jag blev så chockad att jag glömde ta målnummer. Han jag fick prata med var jättetrevlig och sökte i alla domstolar inom länet och på sista pricka han rätt. Så nu vet jag vilken tingsrätt som har hand om fallet och kan ringa direkt dit nästa gång.
Det känns inte bättre i hjärtat men samtidigt känns det skönt att veta vad det handlar om. Jag kommer aldrig sluta bry mig, men jag kan inte leva med någon som inte vill kämpa mot ett hederligt liv.
Jag hoppas att rättegången blir snart så att allt är över på ett eller annat vis.
Du har varit till stor hjälp, tack ännu en gång för allt.